Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RqvbRkuSDxSkZ
Czarno-biała grafika przedstawiająca żołnierzy na placu bitwy. W centrum widać kilka postaci konno. Na prawo i na lewo stoją żołnierze ze strzelbami i szablami w dłoniach. Pomiędzy nimi leżą ranni i polegli. Po lewej stronie dwóch żołnierzy niesie towarzysza. W oddali wśród drzew widnieje spowity kłębami dymu kościół. Jego dach jest częściowo zniszczony.

Na czym polega bitewny heroizm?

Rosyjski atak na redutę 56 w 1831 roku, [w:] Wacław Tokarz, Wojna polsko-rosyjska 1830 i 1831
Źródło: autor nieznany, domena publiczna.

Heroizm, czyli bohaterstwo, męstwo, poświęcenie w walce to pojęcia, które występują w wielu tekstach literackich i historycznych. Historia XIX‑wiecznych powstań i walk przeciwko zaborcom obfituje w przykłady heroicznych postaw Polaków. Bohaterowie tamtych czasów z poświeceniem walczyli o wolność ojczyzny.

Już wiesz

Stwórz własny słownik terminów wojskowych, w którym wyjaśnisz pojęcia: adiutant, armata, artyleria, bagnet, bombardier, faszyna, forteca, generał, okop, oficer, palisada, okop, pułk, reduta, szaniec, szyk.

R1FRj0RNoQOaB
Miejsce na notatkę ucznia.
R170wjHsYRwau
Na początku pojawia się plansza „Patriotyzm”. Następnie pojawia się pedagog dr Jolanta Kędzior z Uniwersytetu Wrocławskiego. Kobieta siedzi w pokoju, za nią widać mały regał z książkami, roślinę doniczkową oraz fragment zawieszonej na ścianie grafiki. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła dr Jolanta Kędzior. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnej”. Grudzień 2014.

Po obejrzeniu filmu wykonaj poniższe zadania:

1
Ćwiczenie 1

Wynotuj w punktach najważniejsze według ciebie zagadnienia pojawiające się w wypowiedzi. Zastanów się i odpowiedz, które z przykładów patriotycznych postaw realizujesz na co dzień?

uzupełnij treść
Polecenie 1

Weź udział w klasowej dyskusji na temat patriotyzmu. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem? Wyraź swoje zdanie.

j00000000OB1v50_0000000G
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Heroizm opiewany
przez Adama Mickiewicza

R2XtHgxaN6Ff21
Julian Konstanty Ordon
Źródło: Bolesław Łaszczyński, Julian Konstanty Ordon, portret, domena publiczna.

Wiersz Redutaj00000000OB1v50_000tp001Reduta Ordona został napisany przez Adama Mickiewicza w Dreźnie w 1831 roku. Należy do nurtu poezji batalistycznejj00000000OB1v50_000tp002poezji batalistycznej. Przedstawia bohaterską bitwę – dramatyczną walkę w obronie Warszawy, którą stoczyła grupa polskich żołnierzy (załoga reduty nr 54j00000000OB1v50_000tp003reduty nr 54, zwanej też lunetą) z Rosjanami podczas wojny polsko‑rosyjskiej w latach 1830–1831. Dowódcą wojsk polskich był 
Julian Ordonj00000000OB1v50_000tp004Julian Ordon, który w finale wiersza popełnia samobójstwo, wysadzając redutę w powietrze. Podtytuł utworu brzmi Opowiadanie adiutanta. Mickiewicz wykorzystał tu relację naocznego świadka, uczestnika walk o Warszawę – swojego przyjaciela Stefana Garczyńskiegoj00000000OB1v50_000tp005Stefana Garczyńskiego.

tnzkcN84Fp_000000DR
R8L1u1nUY2Pkc
Utwór Adama Mickiewicza „Reduta Ordona. Opowiadanie adiutanta” odczytany przez Bartosza Woźnego.
R1XQy4LO8Wm3o1
Pomnik Juliana Ordona we Lwowie
Źródło: a. nn., 1914, pocztówka, domena publiczna.
Reduta Ordona. Opowiadanie adiutantaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Reduta Ordona. Opowiadanie adiutanta

Nam strzelać nie kazano. – Wstąpiłem na działo
I spojrzałem na pole; dwieście armat grzmiało.
Artyleryi ruskiej ciągną się szeregi,
Prosto, długo, daleko, jako morza brzegi;
I widziałem ich wodza: przybiegł, mieczem skinął
I jak ptak jedno skrzydło wojska swego zwinął;
Wylewa się spod skrzydła ściśniona piechota
Długą czarną kolumną, jako lawa błota,
Nasypana iskrami bagnetów. Jak sępy
Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy.

Przeciw nim sterczy biała, wąska, zaostrzona,
Jak głaz bodzący morze, reduta Ordona.
Sześć tylko miała armat; wciąż dymią i świecą;
I nie tyle prędkich słów gniewne usta miecąj00000000OB1v50_000tp006miecą,
Nie tyle przejdzie uczuć przez duszę w rozpaczy,
Ile z tych dział leciało bomb, kul i kartaczykartaczkartaczy.
Patrz, tam granat w sam środek kolumny się nurza,
Jak w fale bryła lawy, pułk dymem zachmurza;
Pęka śród dymu granat, szyk pod niebo leci
I ogromna łysina śród kolumny świeci.

Tam kula, lecąc, z dala grozi, szumi, wyje.
Ryczy jak byk przed bitwą, miota się, grunt ryje; –
Już dopadła; jak boa śród kolumn się zwija,
Pali piersią, rwie zębem, oddechem zabija.
Najstraszniejszej nie widać, lecz słychać po dźwięku,
Po waleniu się trupów, po ranionych jęku:
Gdy kolumnę od końca do końca przewierci,
Jak gdyby środkiem wojska przeszedł anioł śmierci.

Gdzież jest król, co na rzezie tłumy te wyprawia?
Czy dzieli ich odwagę, czy pierś sam nadstawia?
Nie, on siedzi o pięćset mil na swej stolicy,
Król wielki, samowładnik świata połowicy;
Zmarszczył brwi, – i tysiące kibitekkibitkakibitek wnet leci;
Podpisał, – tysiąc matek opłakuje dzieci;
Skinął, – padają knutyknutknuty od Niemna do Chiwy.
Mocarzu, jak Bóg silny, jak szatan złośliwy,
Gdy Turków za Bałkanem twoje straszą spiżej00000000OB1v50_000tp007spiże,
Gdy poselstwo paryskie twoje stopy liże, –
Warszawa jedna twojej mocy się urąga,
Podnosi na cię rękę i koronę ściąga,
Koronę Kazimierzów, Chrobrych z twojej głowy,
Boś ją ukradł i skrwawił, synu Wasilowyj00000000OB1v50_000tp008synu Wasilowy!

Car dziwi się – ze strachu drżą Petersburczany,
Car gniewa się – ze strachu mrą jego dworzany;
Ale sypią się wojska, których Bóg i wiara
Jest Car. – Car gniewny: umrzem, rozweselim Cara.
Posłany wódz kaukaski z siłami pół‑świata,
Wierny, czynny i sprawny – jak knut w ręku kata.

Ura!uraUra! ura! Patrz, blisko reduty, już w rowy
Walą się, na faszynęfaszynafaszynę kładąc swe tułowy;
Już czernią się na białych palisadach wałów.
Jeszcze reduta w środku, jasna od wystrzałów,
Czerwieni się nad czernią: jak w środek mrowiska
Wrzucony motyl błyska, – mrowie go naciska, –
Zgasł – tak zgasła reduta. Czyż ostatnie działo
Strącone z łoża w piasku paszczę zagrzebało?
Czy zapał krwią ostatni bombardyjerj00000000OB1v50_000tp009bombardyjer zalał?
Zgasnął ogień. – Już Moskalj00000000OB1v50_000tp00AMoskal rogatkij00000000OB1v50_000tp00Brogatki wywalał.

Gdzież ręczna broń? – Ach, dzisiaj pracowała więcej
Niż na wszystkich przeglądach za władzy książęcejj00000000OB1v50_000tp00Cksiążęcej;
Zgadłem, dlaczego milczy, – bo nieraz widziałem
Garstkę naszych walczącą z Moskali nawałem.
Gdy godzinę wołano dwa słowa: pal, nabij;
Gdy oddechy dym tłumi, trud ramiona słabi;
A wciąż grzmi rozkaz wodzów, wre żołnierza czynność;
Na koniec bez rozkazu pełnią swą powinność,
Na koniec bez rozwagi, bez czucia, pamięci,
Żołnierz jako młyn palny nabija – grzmi – kręci
Broń od oka do nogi, od nogi na oko:
Aż ręka w ładownicy długo i głęboko
Szukała, nie znalazła – i żołnierz pobladnął,
Nie znalazłszy ładunku, już bronią nie władnął;
I uczuł, że go pali strzelba rozogniona;
Upuścił ją i upadł; – nim dobiją, skona.
Takem myślił, – a w szaniec nieprzyjaciół kupa
Już łazłałazłałazła, jak robactwo na świeżego trupa.
Pociemniało mi w oczach – a gdym łzy ocierał,
Słyszałem, że coś do mnie mówił mój JenerałjenerałJenerał.
On przez lunetę wspartą na moim ramieniu
Długo na szturm i szaniecj00000000OB1v50_000tp00Dszaniec poglądał w milczeniu.
Na koniec rzekł; „Stracona”. – Spod lunety jego
Wymknęło się łez kilka, – rzekł do mnie: „Kolego,
Wzrok młody od szkieł lepszy; patrzaj, tam na wale,
Znasz Ordona, czy widzisz, gdzie jest?” – „Jenerale,
Czy go znam? – Tam stał zawsze, to działo kierował.
Nie widzę – znajdę – dojrzę! – śród dymu się schował:
Lecz śród najgęstszych kłębów dymu ileż razy
Widziałem rękę jego, dającą rozkazy. –
Widzę go znowu, – widzę rękę – błyskawicę,
Wywija, grozi wrogom, trzyma palną świecę,
Biorą go – zginął – o nie, – skoczył w dół, – do lochów!”
„Dobrze – rzecze Jenerał – nie odda im prochów”.

Tu blask – dym – chwila cicho – i huk jak stu gromów.
Zaćmiło się powietrze od ziemi wyłomów,
Harmaty podskoczyły i jak wystrzelone
Toczyły się na kołach – lonty zapalone
Nie trafiły do swoich panewj00000000OB1v50_000tp00Epanew. I dym wionął
Prosto ku nam; i w gęstej chmurze nas ochłonął.
I nie było nic widać prócz granatów blasku,
I powoli dym rzedniał, opadał deszcz piasku.
Spojrzałem na redutę; – wały, palisadypalisadapalisady,
Działa i naszych garstka, i wrogów gromady;
Wszystko jako sen znikło. – Tylko czarna bryła
Ziemi niekształtnej leży – rozjemcza mogiła.
Tam i ci, co bronili, – i ci, co się wdarli,
Pierwszy raz pokój szczery i wieczny zawarli.
Choćby cesarz Moskalom kazał wstać, już dusza
Moskiewska, tam raz pierwszy, cesarza nie słusza.
Tam zagrzebane tylu set ciała, imiona:
Dusze gdzie? nie wiem; lecz wiem, gdzie dusza Ordona.
On będzie Patron szańców! – Bo dzieło zniszczenia
W dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia;
Bóg wyrzekł słowo stań się, Bóg i zgiń wyrzecze.
Kiedy od ludzi wiara i wolność uciecze,
Kiedy ziemię despotyzm i duma szalona
Obleją, jak Moskale redutę Ordona –
Karząc plemię zwycięzców zbrodniami zatrute,
Bóg wysadzi tę ziemię, jak on swą redutę.

j00000000OB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Adam Mickiewcz, Reduta Ordona. Opowiadanie adiutanta, Warszawa 2002.
tnzkcN84Fp_000000DR
R1ctzIHsAZYYw1
Alegoria upadku powstania listopadowego
Źródło: autor nieznany, litografia, domena publiczna.

Przeczytaj utwór Adama Mickiewicza Reduta Ordona. Następnie wykonaj poniższe polecenia:

tnzkcN84Fp_000000DR
Ćwiczenie 2

Podmiot liryczny relacjonuje wydarzenia z pola bitwy, snuje refleksje na temat walczących wojsk. Zgromadź słownictwo do opisu wydarzenia i jego bohaterów:

  • kto walczy?

  • z kim walczy?

  • gdzie mają miejsce wydarzenia?

  • kiedy odbyła się bitwa?

  • o co toczy się walka?

R5yuh79iCJCvi
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Wskaż w utworze fragmenty o charakterze narracyjnym i refleksyjnym.

RUkFVBy7elz4y
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Nadaj tytuły poszczególnym obrazom batalistycznym przedstawionym w utworze.

R1LlA7cgFj4Sn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5

Wynotuj z tekstu czasowniki, które świadczą o dynamice opowiadanego wydarzenia. Określ ich formę gramatyczną.

R1CtCxmpmu9qt
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6

Przebieg bitwy relacjonuje naoczny świadek wydarzeń – adiutant, którego opowiadanie ma niezwykle emocjonalny charakter. Wynotuj przykłady określeń, które wskazują na: gniew, oburzenie, pogardę, przypuszczenie, refleksję.

R75aGoT3s7Bcx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższy fragment utworu. Następnie wyjaśnij, jaką rolę odgrywa w nim kontrast barw. Wskaż inne środki stylistyczne służące do prezentacji dwóch wrogich obozów wojskowych.

„I widziałem ich wodza: przybiegł, mieczem skinął
I jak ptak jedno skrzydło wojska swego zwinął;
Wylewa się spod skrzydła ściśniona piechota
Długą czarną kolumną, jako lawa błota,
Nasypana iskrami bagnetów. Jak sępy
Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy.”
„Przeciw nim sterczy biała, wąska, zaostrzona,
Jak głaz bodzący morze, reduta Ordona.”

RhiAUMU6HQD7N
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Przeczytaj poniższy dialog. Określ, w jakich okolicznościach spotkałeś/spotkałaś się z wypowiedzią o podobnie emocjonalnym charakterze:

„»Znasz Ordona, czy widzisz, gdzie jest?« – »Jenerale,
Czy go znam? – Tam stał zawsze, to działo kierował.
Nie widzę – znajdę – dojrzę! – śród dymu się schował:
Lecz śród najgęstszych kłębów dymu ileż razy
Widziałem rękę jego, dającą rozkazy. –
Widzę go znowu, – widzę rękę – błyskawicę,
Wywija, grozi wrogom, trzyma palną świecę,
Biorą go – zginął – o nie, – skoczył w dół, – do lochów!«
»Dobrze – rzecze Jenerał – nie odda im prochów«.
Tu blask – dym – chwila cicho – i huk jak stu gromów.”

R1PBPdS4d1D6C
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Dla zainteresowanych

Autor WstępuwstępWstępu do wydania Poezji wybranych Adama Mickiewicza zwraca uwagę na silne emocje wyrażone w utworze. Osiągnięciu efektu intensywności przeżyć służą liczne przerzutnie, krótkie niepełne zdania, równoważniki zdań (które czasem składają się z jednego wyrazu) bezpośrednie zwroty do rozmówcy, pytania, okrzyki, „poszarpany tok słów”, które świadczą o zdenerwowaniu i gwałtowności reakcji mówiącego.

wstęp
Ćwiczenie 9

Znajdź w tekście fragment, w którym pojawiają się oskarżenia wobec cara. 
Wyjaśnij, w jaki sposób został nakreślony obraz władcy.

RVuA653J2b3Qe
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Odczytaj przesłanie utworu Adama Mickiewicza zawarte w poniższym fragmencie.

„Bo dzieło zniszczenia
W dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia;
Bóg wyrzekł słowo stań się, Bóg i zgiń wyrzecze.
Kiedy od ludzi wiara i wolność uciecze,
Kiedy ziemię despotyzm i duma szalona
Obleją, jak Moskale redutę Ordona –
Karząc plemię zwycięzców zbrodniami zatrute,
Bóg wysadzi tę ziemię, jak on swą redutę.”

RqYduohAy27AC
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R10e10IcNfwhJ
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, 13 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii - synonimów, antonimów lub wyrazów pokrewnych do słowa heroiczny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Amnesty International
j00000000OB1v50_000tp005
j00000000OB1v50_000tp002
j00000000OB1v50_000tp003
j00000000OB1v50_000tp001
j00000000OB1v50_000tp004
j00000000OB1v50_000tp006
j00000000OB1v50_000tp007
j00000000OB1v50_000tp008
j00000000OB1v50_000tp009
j00000000OB1v50_000tp00A
j00000000OB1v50_000tp00B
j00000000OB1v50_000tp00C
j00000000OB1v50_000tp00D
j00000000OB1v50_000tp00E
kartacz
knut
kibitka
ura
jenerał
łazła
palisada
faszyna
j00000000OB1v50_0000003X
JPOL_E3_E4_Konteksty

Reduta Ordona w innych dziedzinach sztuki – rzeźba, obraz i piosenka

Ciekawostka

W 2009 roku zespół Trzeci Wymiar dokonał hip‑hopowej interpretacji wiersza Reduta Ordona. Utwór ten znajduje się na płycie Poeci, na której zamieszczono także inne, nowoczesne aranżacje muzyczne polskich tekstów poetyckich.

j00000000OB1v50_0000004I
1
Polecenie 2

Uważnie obejrzyj zaprezentowane w galerii sceny batalistyczne. Możesz również wysłuchać utworu grupy Trzeci Wymiar. Następnie dokonaj przekładu intersemiotycznegoprzekład intersemiotycznyprzekładu intersemiotycznego utworu Mickiewicza. Wybierz dowolną formę wyrazu artystycznego – plastyczną, słowną lub dźwiękową.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Napisz krótkie opowiadanie zainspirowane utworem Mickiewicza.

R1DTKC3cPWEOn
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000000OB1v50_0000004I
przekład intersemiotyczny
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

JPOL_E3_E4_Zadaniowo
RND5HUQwRjXf01
Zdjęcie przedstawiające dwa sępy siedzące na gałęzi drzewa. Ptaki mają brązowo‑szare upierzenie, ich szyje i dzioby są białe a oczy czarne. Ich głowy skręcone są w lewą stronę. Drzewo, na którego gałęzi siedzą ptaki jest pozbawione liści. W tle widać gałęzie innych drzew. Tło jest nieostre.
Sępy
Źródło: Matthias Kabel, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij metaforę: Jak sępy/ Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy.
Ustal, jakie skojarzenia wywołuje symbolika sępa.

RG2UUw5idLfRN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Przekaz adiutanta zawiera elementy epickieepickiepickie, dramatycznedramatyczydramatycznelirycznelirycznyliryczne. Współcześnie można by porównać taką wypowiedź do relacji sprawozdawcy radiowego przedstawiającego np. jakieś wydarzenie sportowe. Jest to zazwyczaj sprawozdanie pełne emocji, pospieszne i nerwowe, ale oddające pełny obraz sytuacji. Przygotuj relację z wybranego (realnego bądź fikcyjnego) wydarzenia sportowego (np. meczu piłki nożnej). Możesz zaprezentować ją swoim kolegom i koleżankom z klasy.

Rf3vHDAwCl9s4
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Zastanów się, co twoim zdaniem, oznacza heroizm w obecnych czasach. Czy potrafisz podać przykład współczesnego herosa oraz wskazać cechy, jakimi powinien się wyróżniać?

Rfr883XTuHdCc
Miejsce na notatkę ucznia.
epicki
dramatyczy
liryczny
j00000000OB1v50_0000004I
RBkjUubphkALl1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: poezja batalistyczna, retoryka, powstanie listopadowe, reduta, heroizm.

RTfOicH2J1Wcw
Miejsce na notatkę ucznia.