Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym materiale zawarte są przykłady dotyczące przesunięcia punktów w układzie współrzędnych. Materiał ten jest dobrym wstępem przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań z tej tematyki: Przesunięcie wykresu funkcji o wektor - zadaniaDj3uK8XxLPrzesunięcie wykresu funkcji o wektor - zadania.

Przykład 1

W prostokątnym układzie współrzędnych na płaszczyźnie zaznaczmy punkt A=1,1. W wyniku przesunięcia tego punktu o 3 jednostki wzdłuż osi X i o 5 jednostek wzdłuż osi Y, otrzymujemy punkt

B=4,6.

Stosując pojęcie wektora, powiemy, że po przesunięciu punktu A o wektor 3,5, otrzymamy punkt

B=4,6.

Po przesunięciu punktu A=x,yp jednostek wzdłuż osi X i o q jednostek wzdłuż osi Y, otrzymujemy punkt

B=x+p,y+q.

Stosując pojęcie wektora, po przesunięciu punktu A o wektor p,q, otrzymamy punkt

B=x+p,y+q.
RfFpKUFZ61Nds1
Animacja pokazuje przesunięcie punktu A = (x, y) na punkt A prim =(x +p, y +q) o wektor [p, q]. Wektor jest przekątną prostokąta o bokach długości p i q.
1
Przykład 2
R1Pwx4SRUsuEj1
Animacja pokazuje przesunięcie punktu A =(1, 1) równolegle do osi układu współrzędnych o dany wektor. W pierwszym przykładzie zaczynamy od przesunięcia punktu A o trzy jednostki w prawo i otrzymujemy punkt B=(4, 1). W kolejnym kroku przesuwamy punkt B o 5 jednostek w górę i otrzymujemy punkt C=(4, 6). Oznacza to, że punkt A przesunięty o wektor [3, 5] ma współrzędne (4, 6). W drugim przykładzie zaczynamy od przesunięcia punktu A o cztery jednostki w lewo i otrzymujemy punkt B=(-3, 1). W kolejnym kroku przesuwamy punkt B o dwie jednostki w dół i otrzymujemy punkt C=(-3, -1). Oznacza to, że punkt A przesunięty o wektor [-4, -2] ma współrzędne (-3, -1). W trzecim przykładzie zaczynamy od przesunięcia punktu A o jedną jednostkę w prawo i otrzymujemy punkt B=(2, 1). W kolejnym kroku przesuwamy punkt B o trzy jednostki w dół i otrzymujemy punkt C=(2, -2). Oznacza to, że punkt A przesunięty o wektor [1, -3] ma współrzędne (2, -2).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Przykład 3

Rozpatrzmy trójkąt ABC o wierzchołkach:

A=3,7, B=2,4, C=1,1.

W wyniku przesunięcia trójkąta ABC3 jednostki wzdłuż osi X i o 7 jednostek wzdłuż osi Y, otrzymujemy trójkąt A1B1C1 o wierzchołkach:

A1=0,0, B1=5,3, C1=2,8.

Obrazem trójkąta ABC w przesunięciu o wektor 3,-7 jest trójkąt A1B1C1.

R1Dz9jzocCfDm1
Animacja pokazuje przesunięcie trójkąta ABC z przykładu wzdłuż osi układu współrzędnych w trójkąt A indeks dolny jeden B indeks dolny jeden C indeks dolny jeden. Na początku trójkąt A B C przesuwamy wzdłuż osi X o 3 jednostki w prawo. W ten sposób powstaje trójkąt o wierzchołkach w punktach (0, 7), (5, 4) i (2, -1). Następnie ten trójkąt przesuwamy wzdłuż osi Y o 7 jednostek w dół. Po tym przesunięciu otrzymujemy szukany trójkąt A indeks dolny jeden B indeks dolny jeden C indeks dolny jeden o wierzchołkach w punktach (0, 0), (5, -3) i (2, -8).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Wykonaj zadanie zawarte w poniższym aplecie.

RGvaNiD97tMeA1
Animacja pokazuje ruchomy trójkąt, którego wierzchołki należy tak przesunąć o dany wektor, aby otrzymać podany trójkąt.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTlaeYYGrn61B
W układzie współrzędnych dany jest trójkąt o wierzchołkach A=(3, 1), B=(-3, 0) i C=(0, 1). Ten trójkąt przesunięto w układzie o wektor [1, 1]. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. Przesunięty trójkąt ma wierzchołki w punktach A1=(Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), B1=(Tu uzupełnij, Tu uzupełnij)C1=(Tu uzupełnij, Tu uzupełnij)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4

W równoległoboku ABCD dane są wierzchołki:

A=3,1, B=1,4, C=5,5.

Chcemy znaleźć współrzędne punktu D. Z własności równoległoboku wiemy, że odcinki ADBC są równe i równoległe. Zatem jeżeli obrazem punktu B będzie punkt C w pewnym przesunięciu, to w tym samym przesunięciu obrazem punktu A będzie punkt D.

Przesuwając punkt B6 jednostek w prawo wzdłuż osi X i o 1 jednostkę w górę wzdłuż osi Y, otrzymujemy punkt C. Aby otrzymać punkt D, należy w podobny sposób przesunąć punkt A. Stąd D=-3+6,-1+1=3,0.

Uwaga:
Współrzędne punktu D można również obliczyć, korzystając z tego, że punkt przecięcia przekątnych ACBD jest środkiem każdej z nich.

W wyniku przesunięcia punktu A=xA,yAxB-xA jednostek wzdłuż osi X i o yB-yA jednostek wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt B=xB,yB.