Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R5vH2JExE1M2X1
Zdjęcie przedstawia ruiny zamku i baszty stojące na wzgórzu, nad którymi kłębią się ciemne burzowe chmury. Wokół wzgórza rosną drzewa, a u jego stóp stoi drewniana, brązowa chata, przy której przebiega droga. Na niej stoją samochody.
Ruiny zamku Kamieniec w Odrzykoniu
Źródło: Scots, licencja: CC BY-SA 3.0.

Konflikty, jakie rodzą się między mieszkającymi w sąsiedztwie rodzinami, nie są niczym niezwykłym i często wynikają z błahych powodów. Nieporozumienia mogą doprowadzić do gwałtownych działań opartych na negatywnych emocjach, a w konsekwencji stać się źródłem nienawiści i zemsty. Zarówno intrygi, jak również nieumiejętność porozumiewania się i prowadzenia negocjacji, są często związane ze skrajnie różnymi charakterami skonfliktowanych ze sobą osób. Tę zasadę wykorzystał Aleksander Fredro, tworząc w Zemście postaci Cześnikaj000000009B1v50_000tp001Cześnika Raptusiewicza i Rejentaj000000009B1v50_000tp002Rejenta Milczka.

Już wiesz

1) Poszukaj, korzystając różnych źródeł wiedzy, wyjaśnienia pojęć: 'zemsta' i 'konflikt'.

R1dcA6CC3aoOc
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Przeczytaj Zemstę Aleksandra Fredry.

j000000009B1v50_000tp001
j000000009B1v50_000tp002
j000000009B1v50_000tp003
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O dziele

RvBJ9zWg3LNSC
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem „Zemsta Aleksandra Fredry – idealna komedia”. Następnie pojawia się brodaty mężczyzna w białej koszuli i szarej marynarce – profesor filozofii Jan Hartman. Mężczyzna stoi na tle wysokiego regału z książkami. W trakcie nagrania u dołu ekranu pokazują się napisy: "W oryginale: Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla daj mi luby." oraz "Data powstania „Zemsty” to 1833 rok." Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
Polecenie 1

Na podstawie materiału filmowego odnotuj argumenty prof. Jana Hartmana przemawiające za genialnością komedii Fredry. Które z nich Cię przekonują, a które nie mają takiej siły przekonywania?

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Zapoznaj się poniższymi objaśnieniami terminów pojawiających się w nagraniu.
Które określenie cię zaskoczyło i dlaczego właśnie to? Zapisz swoją odpowiedź.

RzVj19jn53mu2
Tabela z objaśnieniami terminów użytych w nagraniu.
Objaśnienie terminów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Gdybyś miał/miała wziąć udział w klasowej dyskusji na temat wrażeń po lekturze komedii Fredry, to jakimi odczuciami i obserwacjami byś się podzielił/ podzieliła? Zapisz swoją odpowiedź.

uzupełnij treść

Zemsta Aleksandra Fredry powstała w 1833 roku, a w kolejnym wystawiono
ją we Lwowie. Dzieło ogłoszono drukiem cztery lata później. Utwór nawiązuje
do autentycznego konfliktu, związanego z podziałem zamku w Odrzykoniuj000000009B1v50_000tp004Odrzykoniu – miejscu, w którym komediopisarz osiadł po ślubie z Zofią z Jabłonowskich Skarbkowąj000000009B1v50_000tp005Zofią z Jabłonowskich Skarbkową. Połowę zamku Fredro otrzymał w posagu, natomiast druga część należała do innej rodziny.

Z dokumentów majątkowych tego rejonu wynika, że w XVII wieku w Odrzykoniu toczył się proces między sąsiadami zamieszkującymi dolny i górny zamek: Piotrem Firlejemj000000009B1v50_000tp006Piotrem FirlejemJanem Skotnickimj000000009B1v50_000tp007Janem Skotnickim. Przyczyną niezgody stała się m.in. woda zalewająca dolną część zamku oraz… mur. Wieloletni konflikt zagasił dopiero ślub dzieci przedstawicieli obu rodzin: syna wojewody lubelskiego – Mikołaja Firlejaj000000009B1v50_000tp008Mikołaja Firleja – i córki kasztelana połanieckiego – Zofii Skotnickiejj000000009B1v50_000tp009Zofii Skotnickiej.

Ciekawostka

W czasach zaborów słowo 'zemsta' kojarzyło się z zemstą na wrogu. Dlatego
też cenzuracenzuracenzura uznała za konieczne rozszerzenie tytułu utworu, aby nie wywoływał
on tak jednoznacznych skojarzeń. Pisarzowi zasugerowano, aby zatytułował swoje
dzieło: Zemsta za mur graniczny.

cenzura
j000000009B1v50_000tp004
j000000009B1v50_000tp005
j000000009B1v50_000tp006
j000000009B1v50_000tp007
j000000009B1v50_000tp009
j000000009B1v50_000tp008
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Zemsta

RNeBhuvstp7Ar
Odrzykoń pod Krosnem
Źródło: Józef Zajączkowski, fotografia archiwalna, domena publiczna.
Wskazówka

Poniższy fragment Zemsty Aleksandra Fredry warto przeczytać z podziałem
na role.

ZemstaAleksander Fredro
Aleksander Fredro Zemsta

AKT I, scena siódma

Papkin, Śmigalski, kilku służących z kijami, później Rejent i Cześnik w oknach

PAPKIN
Panie majster, proszę waści
Przyzwoicie, grzecznie, ładnie,
Nie murować tu z napaści,
Bo mu na grzbiet co upadnie.

po krótkim milczeniu

Wy zaś drudzy, dobrzy ludzie,
Którzy młotki, piony, kielnie
W niepotrzebnym dzisiaj trudzie
Używacie arcydzielnie,
Idźcie wszyscy precz do czarta!

po krótkim milczeniu

Będzie, widzę, rzecz uparta!
Ta hołota, jakby głucha,
Mego słowa ani słucha. –
No, Śmigalski! Nie trać czasu —
Ściągnij za kark! weź narzędzie!
Grzecznie, ładnie, bez hałasu,
Niech wszystkiemu koniec będzie.
Nic się nie bój – ja za tobą.

Śmigalski posuwa się z służącymi ku mularzom. Papkin cofa się za róg domu.

ŚMIGALSKI
Precz! precz!

REJENT
w oknie

Stójcie! co to znaczy?

ŚMIGALSKI
Cześnik, pan mój, kazać raczy,
Aby muru nie kończono.

CZEŚNIK
w oknie

Tak jest, każę, bo mam prawo.
Dalej naprzód! dalej żwawo!

Śmigalski posuwa się naprzód. Papkin, który był wyszedł, znowu się cofa za róg domu.

REJENT
Jakie prawo?

CZEŚNIK
Jak kupiono
Mur graniczny, tak zostanie.

REJENT
Ależ, luby, miły panie,
To szaleństwo z waszej strony –
I mur będzie naprawiony.

CZEŚNIK
Wprzódy trupem go zaścielę.

REJENT
do mularzy

Kończcie śmiało, przyjaciele,
Gardźcie ze mną próżnym krzykiem.

CZEŚNIK
Chcesz więc bójki?

REJENT
Mój Cześniku,
Mój sąsiedzie, luby, miły,
Przestań też być rozbójnikiem.

CZEŚNIK
Co! jak! – Żwawo! bij, co siły!

Śmigalski ze swoimi ludźmi wstępuje na mur. Mularze cofają się tak, że bójka zostaje zakryta częścią muru całego.

REJENT
Panie majster, ja w obronie –
Nic się nie bój! – Niechaj bije,
Kiedy go tam swędzą dłonie.
Dobrze! dobrze! – po czuprynie.
Ot, tak – lepiej! – co się wlezie!
Nic się nie bój! – z tego trzeba. –
Niechaj bije! Świat nie zginie!
Ja Cześnika za to skryję,
Gdzie nie widać ziemi, nieba.

CZEŚNIK
wołając za siebie

Hej! Gerwazy! daj gwintówkę!
Niechaj strącę tę makówkę! –
Prędko!

Rejent zamyka okno

Ha, ha! fugas chrustasfugas chrustasfugas chrustas!
No, Śmigalski, dosyć będzie!
Daj półzłotka albo złoty
Basarunkuj000000009B1v50_000tp00BBasarunku dla hołoty,
Ale zabierz im narzędzie.
Dosyć, dosyć na dziś będzie.

Zamyka okno
Po odejściu wszystkich Papkin, obejrzawszy się, że już nie ma nikogo, mówi ku murowi.

PAPKIN
sam

Ha! hultaje, precz mi z drogi,
Bo na miazgę was rozgniotę –
Nie zostanie jednej nogi.
A mam diablą dziś ochotę!
Wielu was tam?
Chodź tu który!
Nie wylezie żaden z dziury?
O wy łotry! O wy tchórze!
Jutro cały zamek zburzę.

j000000009B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Aleksander Fredro, Zemsta, Kraków 2018, s. 20–22.
1
Ćwiczenie 1

Wypisz z przywołanego fragmentu Zemsty trzy sformułowania nacechowane emocjonalnie, które wskazują na ekspresję słowną wypowiadających się osób.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, na czym polega komizm językowy we fragmencie:
'Hej! Gerwazy! daj gwintówkę! niechaj strącę tę makówkę!'

uzupełnij treść
j000000009B1v50_000tp00B
fugas chrustas
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Aleksander Fredro — wybitny komediopisarz

Aleksander Fredro18761793
RL5b2vPrMXWMU
Aleksander hr. Fredro
Źródło: Karol Auer, 1858, domena publiczna.

Aleksander Fredro

jeden z najznakomitszych polskich komediopisarzy, pamiętnikarz, poeta i bajkopisarz, także społecznik, żołnierz i polityk. Pochodził z rodziny galicyjskiej o szlacheckim rodowodzie. Był utalentowanym graczem karcianym, wielbicielem spotkań towarzyskich, aktywnym uczestnikiem balów, barwną postacią życia społeczno‑kulturalnego oraz doskonałym obserwatorem współczesnych mu czasów. Nigdy nie zdobył formalnego wykształcenia i nie uczęszczał do szkół. Za jego edukację odpowiadał pobłażliwy guwerner Płachetka, który uczył młodego Fredrę muzyki, języka francuskiego i znajomości obyczajów.

W 1809 roku wstąpił do armii napoleońskiej, z którą wędrował przez sześć lat. Za zasługi wojenne został odznaczony Krzyżem Złotym Orderu Virtuti MilitariVirtuti MilitariKrzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari oraz Orderem Legii HonorowejOrder Legii HonorowejOrderem Legii Honorowej.

W latach 1850–1855 przebywał w Paryżu, gdzie poznał Adama Mickiewiczaj000000009B1v50_000tp00CAdama Mickiewicza. Miał okazję bywać we wspaniałym paryskim teatrze, który niewątpliwie wpłynął na jego twórczość komediową.

W 1828 roku ożenił się z Zofią z Jabłonowskich Skarbkową i osiadł pod Lwowem. Prowadził aktywną działalność obywatelską i kulturalną: został posłem na Sejm Stanowy w Galicji, walczył z władzami austriackimi o wprowadzenie języka polskiego do szkół i urzędów, współpracował z instytucjami naukowymi i lwowskimi teatrami. Fredro był członkiem Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Pisarz został honorowym obywatelem Lwowa i członkiem Akademii Umiejętności w Krakowie. Sztuki komediowe jego autorstwa wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. Po dziś dzień są wystawiane w wielu polskich teatrach. Do najbardziej popularnych dzieł pisarza należą: Damy i huzary, Pan Jowialski, Śluby panieńskie, Mąż i żona, Dożywocie, CudzoziemszczyznaZemsta.

Virtuti Militari
Order Legii Honorowej
JPOL_E3_E4_Konteksty

Pamiętniki Fredry

Przeczytaj uważnie poniższy fragment pamiętników Aleksandra Fredry, a następnie wykonaj polecenia.

Rtj18FgySbVjL1
Aleksander hr. Fredro (ojciec)
Źródło: Aleksander Regulski, 1876, drzeworyt, domena publiczna.
Trzy po trzy. PamiętnikiAleksander Fredro
Aleksander Fredro Trzy po trzy. Pamiętniki

Ośmnastego lutego, roku 1814, jechał na białym koniu człowiek średniego wieku, nieco otyły, w sieraczkowymj000000009B1v50_000tp00Jsieraczkowym surducie pod szyję zapiętym, w kapeluszu stosowanym bez żadnego znaku prócz małej trójkolorowej kokardy. Za nim, w niejakiej odległości, drugi, znacznie młodszy, także w surducie, ale ciemnozielonym, także w kapeluszu bez znaków, także zgarbiony równie jak pierwszy, a może i lepiej – siedział na dereszowatymj000000009B1v50_000tp00Kdereszowatym koniu. Koń biały, krwi orientalnej, był niewielki, niepokaźny, ale dzielny. Deresz zaś był... dereszowaty, trudno co o nim więcej powiedzieć; niewstrzymywany ani sławą przodków, ani swoim własnym usposobieniem, potykał się często na drodze, którą mu los codziennie wyznaczał.

Pierwszym z tych jeźdźców był Napoleon, drugim byłem ja. Między nami liczny sztab cesarski, gdzie ja niby na szarym końcu miejsce moje miałem, rozpuścił szeroko skrzydła na prawo i na lewo po śniegiem okrytym polu. Za nami postępowały służbowe szwadrony gwardii, a na samym końcu świergotliwa i niesforna czeredaczeredaczereda ciurówj000000009B1v50_000tp00Lciurów z powodnymi i jucznymi końmi sztabowych oficerów. Jechał więc Cesarz, jechali wszyscy, jechałem i ja. A ile w noc pogodną gwiazd na niebie, w tyle miejsc, stron, przedmiotów, nieodgadnionych labiryntów pędziły rozstrzelone myśli nasze – a każda z nich znowu, jak racy słup ognisty, składała się z milionów iskier, iskier wspomnienia lub nadziei. Te padały to na tronowe kobiercekobierzeckobierce, to na murawę zagrody rodzinnej – mieszały się z jarzącym światłem uczty albo z mdłym promykiem nocnego kagańcakaganieckagańca przy łożu chorego.

Niejedna przemknęła się po różanych ustach kochanki, niejedna spuściła się jak sen lekki po tak drogie w każdej porze życia błogosławieństwo matki. Były takie, co przebijały niebios sklepienia, i takie, co wnikały w zasutej000000009B1v50_000tp00Mzasute już groby. Wiele, wiele pięło się po szczeblach zaszczytów, bogactw, sławy, ale też i wiele spadało na kwiaty cichego domowego szczęścia. Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli, gdy nagle, w mgnieniu oka, wszystkie jedną siłą uderzone, w jeden zbiegły się punkt. Tym punktem był huk mocny i powtórzony w niezbyt dalekiej przed nami odległości. – Armaty! tak armaty, nie ma wątpienia, ryczą coraz lepiej jak na wyścigi, która głośniej... wkrótce i ogień karabinowy, jakby kto groch sypał na bęben, zapełnił przerwy grzmotu działowego.
– Aha! – rzekł niejeden i zaglądnął do manierki, aliasaliasalias flaszki. – Aha – powiedział, ale nic nie wiedział, kto atakuje, kto odpiera, czy to korpus jaki, czy też armia cała taniec rozpoczyna, szary koniec nic nie wiedział. – Biją się... daj Boże szczęście, to quotidiankaj000000009B1v50_000tp00Nquotidianka nasza, ale dlaczego tu – nie tam, dziś – nie jutro, nad tym nikt się nie zastanowił. Podówczas krytyczny rozbiór każdego rozkazu, każdej czynności przełożonego nie był koniecznym zadaniem podkomendnych. Wojsko nie sejmowało, ale się biło. Starszy zdawał sprawę tylko swojemu starszemu, a młodszy słuchał z ufnością i działał, jak mu kazano. Ale tempora mutantur et nos mutamur in illisj000000009B1v50_000tp00Otempora mutantur et nos mutamur in illis.

j000000009B1v50_00000_BIB_005 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, Warszawa 2014, s. 25–26.
1
Ćwiczenie 3

Określ czas, w którym rozgrywają się wydarzenia przedstawione w pamiętniku hrabiego Aleksandra Fredry.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Zacytuj fragmenty tekstu opisujące:

a) Napoleona Bonaparte, b) hrabiego Aleksandra Fredrę.

uzupełnij treść
RLHGexO0mVpJe1
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 6

Wymień, o czym – zdaniem Fredry – myśleli żołnierze idący na wojnę.

uzupełnij treść
R9l3Z0m2qnUYq1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, czy przywołany poniżej fragment pamiętników Fredry można uznać za punkt kulminacyjny tej 'żołnierskiej opowieści'. Uzasadnij swoje zdanie.

'Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli, gdy nagle, w mgnieniu oka, wszystkie jedną siłą uderzone, w jeden zbiegły się punkt. Tym punktem był huk mocny i powtórzony w niezbyt dalekiej przed nami odległości. – Armaty!'

uzupełnij treść
R19Lo5TFt2Cui1
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
j000000009B1v50_000tp00J
j000000009B1v50_000tp00K
j000000009B1v50_000tp00L
czereda
kobierzec
kaganiec
j000000009B1v50_000tp00M
j000000009B1v50_000tp00N
j000000009B1v50_000tp00O
alias
j000000009B1v50_0000007J
Ciekawostka

Pomnik Aleksandra Fredry powstał w 1879 roku we Lwowie. Jego twórcą był Leonard Marconij000000009B1v50_000tp00DLeonard Marconi. Po wybuchu II wojny światowej monument został przewieziony do Wilanowa, a stamtąd – w 1956 roku – przeniesiono go do Wrocławia, gdzie stoi do czasów obecnych.

j000000009B1v50_000tp00C
j000000009B1v50_000tp00D
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Zadania

1
Ćwiczenie 10

Na podstawie znajomości treści dramatu ułóż ramowy plan wydarzeń.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Scharakteryzuj wybranego bohatera Zemsty Aleksandra Fredry.

uzupełnij treść
R1Sj2rRXrdQv01
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu informacji do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 13

Podziel osoby dramatu Aleksandra Fredry na pierwszoplanowe, drugoplanowe i epizodyczne.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 14
R10i0hOsm9KwB
Tablica do uzupełnienia, pola tekstowe należy przeciągnąć w odpowiednie miejsca.
Ilustracja: Henryk Grabiński, Ruiny Odrzykonia, 1880, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Podziel bohaterów na grupy mieszkające po dwóch stronach muru. Zastanów się, gdzie powinna zostać umieszczona Podstolina (w którejś z grup, a może pomiędzy nimi).

Rejent Milczek, Cześnik Maciej Raptusiewicz, Klara Raptusiewiczówna, Perełka, Dyndalski, Śmigalski, Józef Papkin, Podstolina Hanna Czepiersińska, Wacław Milczek

R5okf7A5j5sVZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 15

Wpisz najważniejsze informacje o bohaterach pierwszoplanowych.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Przygotuj się do zabrania głosu w dyskusji na temat bohatera, który wzbudza największą sympatię.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 16

Wskaż najzabawniejsze sceny z komedii Fredry. Następnie wyjaśnij, dlaczego te sceny ciebie śmieszą.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 17

Aleksander Fredro wykorzystał w komedii trzy rodzaje komizmu: komizm sytuacyjny, komizm postacikomizm językowy. Odszukaj w tekście przykłady każdego z wymienionych typów komizmu.

uzupełnij treść
komedia
Definicja: komedia

gatunek dramatu obejmujący utwory o pogodnej tematyce i żywej akcji, najczęściej zamkniętej rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów (happy endj000000009B1v50_000tp00Ehappy end), operujący chwytami komizmu językowego, karykaturalnegoj000000009B1v50_000tp00Fkarykaturalnego przejaskrawienia i groteskij000000009B1v50_000tp00Ggroteski, często mający charakter satyrycznyj000000009B1v50_000tp00Hsatyryczny

komedia charakterów
Definicja: komedia charakterów

jedna z najbardziej popularnych odmian komedii, obejmująca utwory, w których na pierwszy plan wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów; operuje środkami komicznego wyjaskrawienia w celu zbudowania zindywidualizowanych lub stypizowanych portretów charakterologicznych; postacie zarysowane przez komedię charakterów są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem

1
Polecenie 5

Przeczytaj powyższe definicje. Która z nich lepiej charakteryzuje utwór Fredry? Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 18

Opowiedz historię miłości Wacława i Klary. W wypowiedzi zwróć uwagę na to,
że zakochani są przedstawicielami zwaśnionych rodów. Uwzględnij również rolę Podstoliny – dawnej przyjaciółki Wacława.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, jaka jest rola intrygi w historii miłości Wacława i Klary.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 20

Na podstawie fragmentu Zemsty wypisz cechy charakteryzujące szlachtę.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 21

Czy zgadzasz się z opinią, że taki sposób ukazania bohaterów Fredry wskazuje na zmierzch polskiej szlachty? Uzasadnij swoje stanowisko.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 22

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że dzięki zastosowanemu komizmowi,
Zemsta zyskała wymiar ponadczasowy. Uzasadnij swoje stanowisko.

uzupełnij treść
R1Ay3TfDXY39k1
Ćwiczenie 23
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGc8SCj3UiyUl1
Ćwiczenie 24
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 25

Do podanych homonimówhomonimyhomonimów dopisz po dwa znaczenia: zamek, harmonia, pokój.

uzupełnij treść
homonimy
j000000009B1v50_000tp00E
j000000009B1v50_000tp00F
j000000009B1v50_000tp00G
j000000009B1v50_000tp00H
j000000009B1v50_000tp00I
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
1
Ćwiczenie 26

Wyjaśnij, dlaczego Zemstę można nazwać także komedią historyczną.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 27

Omów obraz szlachty, jaki wyłania się z komedii Fredry.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 28

Rozważ, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Cześnik i Rejent, bohaterowie należący do starszego pokolenia, reprezentują inne wzorce zachowań niż przedstawiciele młodszej generacji (np. Wacław i Klara). Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 29

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Papkin, jedna z najciekawszych i najbardziej barwnych postaci w komedii Fredry, łączy w sobie wszystkie trzy typy komizmu: postaci, sytuacji i języka? Uzasadnij swoje stanowisko w formie pisemnej.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 30

Wskaż we współczesnym tekście kultury (np. filmie, komiksie itp.) bohatera, który łączy w sobie trzy typy komizmu. Uzasadnij swój wybór. W odpowiedzi wskaż te cechy wybranej postaci, które cię śmieszą.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Napisz charakterystykę porównawczą bohaterów Zemsty: Cześnika i Rejenta.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Przygotuj czytanie wybranej sceny z komedii Fredry. Następnie przedstaw ją na forum klasy.

uzupełnij treść
j000000009B1v50_00000095
Dla zainteresowanych

Zemsta została przeniesiona na ekran w 2002 roku przez Andrzeja Wajdęj000000009B1v50_000tp003Andrzeja Wajdę, który był jednocześnie autorem scenariusza i reżyserem filmu. Do współpracy zaprosił plejadę uznanych polskich artystów.

JPOL_E3_E4_Preteksty
1
Polecenie 8

Obejrzyj Zemstę w reżyserii Andrzeja Wajdy, a następnie napisz recenzję filmu.

uzupełnij treść
Polecenie 8

Odszukaj w dostępnych źródłach informacje o dokonaniach Andrzeja Wajdy. Sporządź krótką notatkę.

RZeLMkOwa04fF
Miejsce na notatkę ucznia.

Zemsta na plakatach filmowych i teatralnych

W zasobach internetowych dostępnych jest wiele materiałów na temat Zemsty.
Wśród nich można znaleźć fotosy ze spektakli oraz plakaty teatralne (zob. ilustracje zawarte w lekcji).

R1JynxfvYw1bZ
Józef Grzywiński jako Cześnik w Zemście Aleksandra Fredry
Źródło: a. nn., pocztówka, domena publiczna.

Przyjrzyj się uważnie plakatowi filmowemu Zemsty w reżyserii Andrzeja Wajdy. Zapoznaj się z prezentowanymi na nim informacjami, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R1NR4G8HmyAEk
Zemsta - plakat filmowy
Źródło: Piotr Bujnowicz, Zemsta, 2002, plakat barwny, dostępny w internecie: http://gapla.fn.org.pl/plakat/948/zemsta.html?typ=autor&q=%22Piotr+Bujnowicz%22 [dostęp 25.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
tnzkcN84Fp_000000DR
1
Ćwiczenie 31

Wymień bohaterów komedii Fredry, którzy zostali sportretowani na plakacie filmowym.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 31

Odszukaj i zapisz nazwiska odtwórców ról pierwszoplanowych.

RKxo4hrAxubfz
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 32

Zdecyduj, która z przedstawionych na plakacie osób jest najbardziej wyrazista. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 32

Wyjaśnij, który z bohaterów Zemsty jest według ciebie najbardziej irytujący. Uzasadnij.

R1CfwCB6BMijD
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 33

Oceń, który z bohaterów ukazanych na plakacie filmowym jest najbardziej zabawny.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 33

Zastanów się i odpowiedz, który z bohaterów Zemsty według ciebie budzi największą sympatię. Uzasadnij.

RYMPd7OcPaU9T
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 9

Odszukaj w dostępnych źródłach plakaty z przedstawień teatralnych Zemsty.
Porównaj zastosowaną kolorystykę, symbolikę (np. strzelba, krokodyl), relację między słowem i obrazem. Następnie zdecyduj, który z nich wywarł na tobie największe wrażenie. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
Polecenie 9

Zastanów się i odpowiedz, jakie elementy (symbole, przedmioty) powinny znaleźć się na plakacie promującym sztukę lub film Zemsta.

R1RCAWb3PhUui
Miejsce na notatkę ucznia.
j000000009B1v50_0000009T
RUnzr6PLBa1X71
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: konflikt, komizm, szlachta, zemsta, Aleksander Fredro, komedia.

R1R7dNeNKzQJF
Miejsce na notatkę ucznia.