Węglowodory o wielokrotnych wiązaniach między atomami węgla
W ulice oświetlano tzw. gazem węglowymgazem węglowym. Zauważono wówczas, że w bezpośrednim sąsiedztwie lamp, drzewa szybciej traciły liście. Teraz wiemy, że przyczyną tego zjawiska był etylen – hormon roślinny odpowiedzialny za dojrzewanie roślin oraz ich przekwitanie. Etylen to zwyczajowa nazwa związku chemicznego - etenu, wchodzącego w skład wspomnianego gazu węglowego. Ze względu na swoje właściwości, jest używany do regulowania wzrostu upraw i przyspieszania dojrzewania owoców. Do jakiej grupy związków należy eten? Jak jest zbudowany i w jaki sposób możemy go otrzymać?
definicję wiązania kowalencyjnego i sposób ustalenia jego krotność;
definicję szeregu homologicznego i wspólne cechy przynależnych do niego cząsteczek;
definicję węglowodorów nasyconych i przykłady takich związków;
wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów;
metody zapisywania wzorów strukturalnych i półstrukturalnych alkanów;
sposób zapisywania wzorów sumarycznych cząsteczek alkanów na podstawie liczby atomów węgla lub wodoru.
definiować pojęcia: alkeny, alkiny, węglowodory nienasycone;
zapisywać wzory ogólne szeregów homologicznych alkenów i alkinów;
rysować wzory strukturalne i półstrukturalne cząsteczek alkenów oraz alkinów;
konstruować modele cząsteczek alkenów i alkinów;
projektować doświadczenia pozwalające na odróżnienie węglowodorów nasyconych od węglowodorów nienasyconych.
1. Eten
Podczas prac nad składem ropy naftowej, chemicy, oprócz węglowodorów nasyconych, wydzielili inną grupę związków organicznych. Ich najprostszym przedstawicielem jest związek chemiczny o nazwie eten, zwyczajowo zwany etylenem. To bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu. Jego cząsteczka jest zbudowana z dwóch atomów węgla i czterech atomów wodoru.
Na podstawie położenia węgla w układzie okresowym przewidujemy, że jego atom ma cztery elektrony walencyjne. Aby uzyskać konfigurację elektronową poziomu walencyjnego najbliższego helowca (neonu), atom węgla może zatem uwspólnić elektrony walencyjne maks. z czterema innymi atomami, tworząc tym samym cztery wiążące pary elektronowe – cztery wiązania kowalencyjne. Dlatego atomy węgla w związkach organicznych są zawsze czterowartościowe.
Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), zaproponuj i skonstruuj model cząsteczki etenu. Uwzględnij informację, że kąt pomiędzy wiązaniami atomu węgla z atomami wodoru w cząsteczce etenu wynosi .
W cząsteczce etenu atomy węgla są połączone ze sobą wiązaniem podwójnym (wielokrotnym). Każdy z nich jest połączony z dwoma atomami wodoru. Skład i budowę cząsteczki etenu możemy przedstawić, podobnie jak to miało miejsce w przypadku cząsteczek alkanów, za pomocą wzoru sumarycznego, strukturalnego oraz półstrukturalnego.
Wykorzystując, skonstruowany w poleceniu , model cząsteczki etenu, zapisz jej wzór sumaryczny, a następnie narysuj wzór strukturalny i półstrukturalny.
Wykorzystując skonstruowany w poleceniu model cząsteczki etenu, zapisz jej wzór sumaryczny, a następnie napisz jak będzie wyglądał wzór strukturalny i półstrukturalny.
Węglowodory, w cząsteczkach których między atomami węgla występuje przynajmniej jedno wiązanie wielokrotne (podwójne lub potrójne), nazywamy węglowodorami nienasyconymi.
Sprawdź, w jaki sposób eten zachowuje się wobec wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym. W tym celu wykonaj doświadczenie nr . Wybierz hipotezę, napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, obejrzyj film.
Sprawdzono, w jaki sposób eten zachowuje się wobec wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym. W tym celu wykonaj doświadczenie nr w środowisku kwasowym. W tym celu wykonano doświadczenie nr . Wybierz hipotezę, a następnie zapoznaj się z opisem obserwacji oraz wnioskiem.
Problem badawczy
Czy eten powoduje odbarwienie wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym?
Hipoteza
Eten powoduje odbarwienie wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym.
Co będzie potrzebne
probówka (z korkiem) napełniona etenem;
zakwaszony wodny roztwór manganianu potasu;
pusta probówka;
statyw na probówki.
Instrukcja
Do pierwszej probówki wlano do jej objętości zakwaszony wodny roztwór manganianu potasu (próba kontrolna). Do drugiej probówki (napełnionej etenem) wlano taką samą ilość zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu. Probówkę zamknięto korkiem i dobrze wymieszano przez wytrząsanie. Zaobserwowano zachodzące zmiany. Porównano barwę zawartości obu probówek.
Obserwacje
Fioletowy roztwór ulega odbarwieniu.
Uwaga: w wyniku reakcji chemicznej etenu z manganianem potasu w środowisku kwasowym powstaje sól manganu. Kationy manganu , które pochodzą z dysocjacji elektrolitycznej wspomnianej soli, mają barwę bladoróżową.
Wnioski
Eten powoduje odbarwienie zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu. Można zatem wnioskować, że reaguje z manganianem potasu w środowisku kwasowym.
Zastanów się i odpowiedz, w jaki sposób uzyskano kwasowe środowisko w doświadczeniu.
Podsumowanie:
Eten, jako przedstawiciel węglowodorów nienasyconych, powoduje odbarwienie zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu. Zachodząca podczas wykonywania doświadczenia reakcja chemiczna umożliwia odróżnienie związków nienasyconych, zawierających w swojej strukturze wiązania wielokrotne (podwójne lub potrójne) pomiędzy atomami węgla, od nasyconych, które nie ulegają reakcji z manganianem potasu .
2. Węglowodory nienasycone – alkeny
Eten jest pierwszym przedstawicielem grupy związków chemicznych o nazwie alkenyalkeny. Alkenami nazywamy węglowodory, w których cząsteczkach – między atomami węgla – znajduje się jedno wiązanie podwójne (należące do wiązań wielokrotnych), a pozostałe są wiązaniami pojedynczymi.
Alkeny, podobnie jak alkany (należące do węglowodorów nasyconych) tworzą szereg homologicznyszereg homologiczny.
Nazwy systematyczne alkenów tworzy się z nazw odpowiednich alkanów, o tej samej liczbie atomów węgla w cząsteczkach, zamieniając przyrostek „-an” (w nazwie alkanu) na przyrostek „-en”, tak jak to zobrazowano w poniższej tabeli.
Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), zaproponuj i skonstruuj model cząsteczki propenu – alkenu, który zawiera trzy atomy węgla w cząsteczce. W oparciu o skonstruowany model, ustal, ile atomów wodoru znajduje się w cząsteczce propenu.
Zwróć uwagę, że podobnie jak w przypadku cząsteczek etenu i propenu , wszystkie zaproponowane przez Ciebie w poleceniu pięć cząsteczki, zawierają dwa razy więcej atomów wodoru niż atomów węgla. W oparciu o tę informację, możemy zapisać wzór ogólny szeregu homologicznego alkenów:
gdzie n to liczba atomów węgla w cząsteczce alkenu, która nie może być mniejsza niż .
Dane są dwa alkeny:
alken , którego cząsteczki zbudowane są z pięciu atomów węgla;
alken , którego cząsteczki zbudowane są z atomów wodoru.
Wykorzystując wzór ogólny szeregu homologicznego alkenów, napisz wzory sumaryczne cząsteczek opisanych alkenów oraz . Następnie obejrzyj animację i zweryfikuj poprawność wykonania zadania.
Wiesz już, że do przedstawienia budowy cząsteczek węglowodorów wykorzystujemy wzory strukturalne i półstrukturalne. Te pierwsze uwzględniają wszystkie wiązania obecne w cząsteczkach (zarówno wiązania pomiędzy sąsiednimi atomami węgla, jak i wiązania pomiędzy atomami węgla i wodoru). Z kolei wzory półstrukturalne uwzględniają obejmują wiązania pomiędzy atomami węgla w cząsteczkach. Podobnie jak to miało miejsce dla alkanów, cząsteczki alkenów mogą być zbudowane z prostych lub rozgałęzionych łańcuchów węglowych.
Narysuj możliwe wzory strukturalne alkenu, którego cząsteczki zbudowane są z czterech atomów węgla, połączonych w prosty (nierozgałęziony) łańcuch. Następnie narysuj odpowiadające im wzory półstrukturalne. W przypadku wątpliwości, przeanalizuj schemat postępowania podczas rysowania wzorów strukturalnych i półstrukturalnych.
W cząsteczkach węglowodorów nienasyconych wiązanie wielokrotne może występować między różnymi atomami węgla. Zjawisko to nazywamy izomerią położeniową – izomerią położenia wiązania wielokrotnego. Narysowane przez Ciebie w poleceniu siedem wzorów, ukazują dwa różne związki chemiczne, należące do tej samej grupy związków organicznych (alkenów). Mają one ten sam wzór sumaryczny, ale różnią się strukturą. Związki te są względem siebie izomeramiizomerami. Podając ich nazwy, musimy uwzględnić położenie wiązania podwójnego w cząsteczce (tzw. lokant wiązania). W tym celu, w nazwie alkenu, przed przyrostkiem -en, umieszczamy cyfrę wskazującą, przy którym atomie węgla wiązanie podwójne ma swój początek.
3. Węglowodory nienasycone – alkiny
Inną grupą węglowodorów nienasyconych są związki, w cząsteczkach których między atomami węgla występuje jedno wiązanie potrójne, a pozostałe to wiązania pojedyncze. Są to alkinyalkiny. Podobnie jak alkany i alkeny, tworzą szereg homologiczny, którego pierwszym przedstawicielem jest etyn, zwyczajowo zwany acetylenem. Cząsteczka etynu zbudowana jest z dwóch atomów węgla i dwóch atomów wodoru.
Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), zaproponuj i skonstruuj model cząsteczki etynu. Konstruując model uwzględnij informację, że wszystkie budujące ją atomy leżą w jednej linii.
Budowę cząsteczki etynu możemy przedstawić za pomocą wzorów: sumarycznego, strukturalnego i półstrukturalnego, jak poniżej.
W jednej z metod otrzymywania etynu (acetylenu) wykorzystuje się związek chemiczny o nazwie zwyczajowej karbid , używany dawniej jako paliwo do lamp, tzw. karbidówek, a obecnie stosuje się go w ogrodnictwie jako środek odstraszający krety. Zapoznaj się z poniższym filmem, który obrazuje przebieg doświadczenia pozwalającego na otrzymanie etynu z karbidu, a następnie zastanów się i odpowiedz na pytanie, jaką właściwość musi mieć etyn, jeżeli można go „zbierać” w sposób przedstawiony w materiale filmowym.
Sprawdź, w jaki sposób etyn zachowuje się wobec wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym.
W tym celu wykonaj doświadczenie nr . Wybierz hipotezę, napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, przeanalizuj zdjęcie przedstawiające jego efekt końcowy.
Sprawdzono, w jaki sposób etyn zachowuje się wobec wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym. W tym celu wykonano doświadczenie nr 2. Wybierz hipotezę, zapoznaj się z opisem obserwacji oraz wnioskami.
Problem badawczy
Czy etyn powoduje odbarwienie wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym?
Hipoteza
Etyn powoduje odbarwienie wodnego roztworu manganianu potasu w środowisku kwasowym.
Co będzie potrzebne
probówka (z korkiem) napełniona etynem;
zakwaszony wodny roztwór manganianu potasu;
pusta probówka;
statyw na probówki.
Instrukcja
Do pierwszej probówki wlano do jej objętości zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu (próba kontrolna). Do drugiej probówki (napełnionej etynem) wlano taka samą ilość zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu. Probówkę zamknięto korkiem i dobrze wymieszano przez wytrząsanie. Zaobserwowano zachodzące zmiany i porównano barwę zawartości obu probówek.
Obserwacje
Fioletowy roztwór odbarwia się. Wydziela się bezbarwny bezwonny gaz.
Uwaga: również w tym przypadku, jony obecne w układzie po reakcji, nadają roztworowi bladoróżowe zabarwienie.
Wnioski
Etyn powoduje odbarwienie zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu. Można zatem wnioskować, że reaguje z manganianem potasu w środowisku kwasowym.
Napisz obserwacje oraz wnioski do przeprowadzonego doświadczenia.
W jakim stanie skupienia jest etyn?
Podsumowanie:
Etyn, jako przedstawiciel węglowodorów nienasyconych, podobnie jak eten, powoduje odbarwienie zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu.
Nazwy systematyczne alkinów tworzy się z nazw odpowiednich alkanów, o tej samej liczbie atomów węgla w cząsteczkach, zamieniając przyrostek „-an” (w nazwie alkanu) na przyrostek „-yn”, tak jak to zobrazowano w poniższej tabeli.
Wzór ogólny szeregu homologicznego alkinów ma postać:
gdzie n to liczba atomów węgla w cząsteczce alkinu, która nie może być mniejsza niż .
Dane są dwa alkiny:
Alkin , którego cząsteczki zbudowane są z ośmiu atomów węgla;
Alkin , którego cząsteczki zbudowane są z ośmiu atomów wodoru.
Wykorzystując wzór ogólny szeregu homologicznego alkinów, napisz wzory sumaryczne cząsteczek opisanych alkinów oraz .
Cząsteczki alkinów (tak jak cząsteczki alkanów i alkenów) mogą być zbudowane z prostych lub rozgałęzionych łańcuchów węglowych. Rysując wzory strukturalne i półstrukturalne cząsteczek alkinów, które są złożone przynajmniej czterech atomów węgla, połączonych w łańcuch prosty, musimy uwzględnić różne możliwości położenia potrójnego wiązania węgiel‑węgiel. Różnice w położeniu wiązania wielokrotnego rzutują z kolei na potrzebę podawania w nazwie alkinu jego położenia (lokanta) przed przyrostkiem „-yn”.
Narysuj możliwe wzory strukturalne i półstrukturalne alkinu, którego cząsteczki zbudowane są z pięciu atomów węgla, połączonych w prosty (nierozgałęziony) łańcuch. Czy potrafisz nazwać narysowane związki chemiczne?
Zastanów się i napisz, jak będą wyglądać wzory strukturalne i półstrukturalne alkinu, którego cząsteczki zbudowane są z pięciu atomów węgla, połączonych w prosty (nierozgałęziony) łańcuch. Czy potrafisz nazwać te związki chemiczne?
Podsumowanie
Do węglowodorów nienasyconych zaliczamy takie, w których cząsteczkach między atomami węgla, poza wiązaniami pojedynczymi, obecne jest przynajmniej jedno wiązanie wielokrotne (podwójne lub potrójne).
Alkeny to węglowodory nienasycone, w których cząsteczkach, między atomami węgla, występuje jedno wiązanie podwójne.
Alkiny to węglowodory nienasycone, w których cząsteczkach, między atomami węgla, występuje jedno wiązanie potrójne.
Alkeny tworzą szereg homologiczny o wzorze ogólnym .
Alkiny tworzą szereg homologiczny o wzorze ogólnym .
Węglowodory nienasycone można doświadczalnie odróżnić od węglowodorów nasyconych, wykorzystując w tym celu wodny roztwór manganianu potasu w środowisku kwasowym. Węglowodory nienasycone powodują odbarwienie zakwaszonego roztworu manganianu potasu, podczas gdy w obecności węglowodorów nasyconych roztwór ten nie zmienia zabarwienia.
Skonstruuj modele cząsteczek alkenów i alkinów zbudowanych z czterech atomów węgla i połączonych w prosty (nierozgałęziony) łańcuch. Wykonaj je z dowolnych materiałów, np. plasteliny i zapałek.
Narysuj wzór strukturalny oraz półstrukturalny cząsteczki alkenu i cząsteczki alkinu, zbudowanej z atomów węgla i połączonej w prosty (nierozgałęziony) łańcuch. Załóż, że wiązanie wielokrotne, w obydwu przypadkach, znajduje się pomiędzy pierwszym a drugim atomem węgla w cząsteczce.
Słownik
węglowodory nienasycone; związki organiczne zbudowane z atomów węgla i wodoru, zawierające między atomami węgla, poza wiązaniami pojedynczymi, jedno wiązanie podwójne; tworzą szereg homologiczny, którego wzór ogólny można zapisać jako
węglowodory nienasycone; związki organiczne zbudowane z atomów węgla i wodoru, zawierające między atomami węgla, poza wiązaniami pojedynczymi, jedno wiązanie potrójne; tworzą szereg homologiczny, którego wzór ogólny można zapisać jako
mieszanina gazów otrzymywanych w wyniku termicznego rozkładu węgla bez dostępu powietrza (tzw. odgazowania węgla); w skład wchodzą m.in. tlenek węgla , tlenek węgla , węglowodory lekkie (np. metan , etan , eten , wodór oraz zanieczyszczenia (np. siarkowodór .
związki chemiczne o takim samym wzorze sumarycznym różniące się strukturą (np. sposobem lub kolejnością powiązania atomów w cząsteczkach)
zbiór związków chemicznych, o podobnej budowie i właściwościach chemicznych, różniących się między sobą o grupę (tzw. grupę metylenową) lub jej wielokrotność w cząsteczkach; związki należące do szeregu homologicznego nazywamy homologami; wzory sumaryczne wszystkich związków chemicznych należących do danego szeregu homologicznego, można zapisać za pomocą wzoru ogólnego
Ćwiczenia
Połącz w pary nazwy alkenów z odpowiednimi wzorami strukturalnymi.
buten, propen, eten, penten
Połącz w pary nazwy alkinów z odpowiednimi wzorami półstrukturalnymi.
butyn (but-1-yn), pentyn ( pent-1-yn), propyn, etyn
W pewnym laboratorium chemicznym znajdowały się dwie butle wypełnione gazami. W jednej z nich znajdował się propan, a w drugiej propen. Niestety nie były podpisane. W celu identyfikacji ich zawartości, uczeń ponumerował butle (odpowiednio jako butla i butla ) i postanowił wprowadzić obydwa gazy do zakwaszonego wodnego roztworu manganianu potasu. Po pewnym czasie zaobserwował, że fioletowy roztwór, do którego wprowadzał gaz z butli numer , odbarwił się. Z kolei gaz z butli numer nie spowodował zmiany zabarwienia roztworu, do którego był wprowadzany.
Na podstawie poczynionych przez ucznia obserwacji, odpowiedz na pytanie, który z gazów (propan czy propen) znajdował się butli numer , a który w butli numer . Odpowiedź uzasadnij w oparciu o wiedzę o budowie cząsteczek analizowanych gazów.
Przeczytaj poniższy tekst i krótko wyjaśnij znaczenie etylenu dla roślin. W przypadku problemów ze zrozumieniem tekstu, skorzystaj z podpowiedzi.
“Ethylene is a gas and a very simple organic compound, consisting of just six atoms. It forms through the breakdown of methionine, an amino acid which is in all cells. Ethylene has very limited solubility in water and therefore does not accumulate within the cell, typically diffusing out of the cell and escaping the plant. Ethylene is produced at a faster rate in rapidly growing and dividing cells, especially in darkness. (...) Ethylene affects cell growth and cell shape; when a growing shoot or root hits an obstacle while underground, ethylene production greatly increases, preventing cell elongation and causing the stem to swell. (...) Studies seem to indicate that ethylene affects stem diameter and height: when stems of trees are subjected to wind, causing lateral stress, greater ethylene production occurs, resulting in thicker, sturdier tree trunks and branches. Ethylene also affects fruit ripening. (...) In numerous aquatic and semi‑aquatic species, the accumulated ethylene strongly stimulates upward elongation. This response is an important mechanism for the adaptive escape from submergence that avoids asphyxiation by returning the shoot and leaves to contact with the air whilst allowing the release of entrapped ethylene.”
Źródła:
Jackson, M B . „Ethylene and Responses of Plants to Soil Waterlogging and Submergence”. Annual Review of Plant Physiology. :
Jackson MB (January ). „Ethylene‑promoted elongation: an adaptation to submergence stress” Annals of Botany. : .
Bibliografia
Dudek‑Różycki K., Płotek M., Wichur T., Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Kraków .
Danikiewicz W., Chemia dla licealistów. Chemia organiczna, Warszawa .
Encyklopedia PWN
Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała .