Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1IVkCg6mOeUA
Obraz przedstawia pole bitwy - przełęcz. Na pozycje hiszpańskie atakują polscy ułani na koniach. Nacierają na baterię (działa) wroga. Żołnierze sieką wroga szablami, strzelają z broni palnej. Wielu żołnierzy jest w bezpośrednim zwarciu. Walczą na ziemi, ściągają ułanów z koni. Na obrazie przedstawiono również skały, niewielkie drzewa.

„Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek”– różne oblicza patriotyzmu

Bitwa pod Somosierrą, olej na płótnie, 1860, Muzeum Narodowe w Warszawie
Źródło: January Suchodolski, Bitwa pod Somosierrą, 1860, domena publiczna.

Współczesne słowniki języka polskiego definiują patriotyzm jako miłość i przywiązanie do kraju rodzinnego, ojczyzny i narodu. Zwracają także uwagę na obywatelskość rozumianą jako prawo do stałego zamieszkania w określonym kraju czy mieście. Obywatelskość pojmowana jest też jako należyte wykonywanie obowiązków wynikających z przynależności do państwa. Jeszcze inny aspekt rozważań związany jest z tzw. patriotyzmem lokalnym, miejscem, w którym się urodziliśmy, oraz z patriotyzmem politycznym – szerzej związanym ze zbiorowością, do której duchowo przynależymy (np. z krajem, w którym mieszkamy). W obu przypadkach podkreśla się także postawy obywatelskie oraz etyczne i moralne zobowiązania wobec kraju i społeczeństwa czy małej społeczności lokalnej, w której żyjemy.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  1. Pojęcie „patriotyzmu lokalnego”.

  2. Informacje na temat postaci Tyrteusza, Napoleona (zwróć uwagę na kontrowersje z nim związane) oraz Nikołaja Nowosilcowa i jego polityki w imieniu cara w zaborze rosyjskim.

  3. Podstawowe fakty historyczne związane z sytuacją polityczną Polski w I połowie XIX wieku.

RKvgRofVTXCQ8
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_0000000L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

„Pola, zieloność, okopy”

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1J4qJWjGgiAn11
Na fotografii przedstawiono pole. Na polu stoi drzewo – brzoza. Pozbawione jest liści, z ziemi wystają dwa pnie porośnięte białą korą.  Pole przecina rząd niskich krzewów iglastych. Za nimi dalej rozciąga się pole aż po horyzont, gdzie wznoszą się góry. W tle niebo.
Źródło: www.pixabay.com, Krajobraz kraju ojczystego, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Moja ojczyznaCyprian Norwid
Cyprian Norwid Moja ojczyzna

Kto mi powiada, że moja ojczyzna:
Pola, zieloność, okopy,
Chaty i kwiaty, i sioła – niech wyzna,
Że – to jej stopy.

Dziecka – nikt z ramion matki nie odbiera;
Pacholę – do kolan jej sięga;
Syn – piersi dorósł i ramię podpiera:
To – praw mych księga.
Ojczyzna moja nie stąd wstawa czołem;

Ja ciałem zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu się wziąłem:
Czynsz płacę światu.
Naród mię żaden nie zbawił ni stworzył;
Wieczność pamiętam przed wiekiem;

Klucz Dawidowy usta mi otworzył,
Rzym nazwał człekiem.
Ojczyzny mojej stopy okrwawione
Włosami otrzeć na piasku
Padam: lecz znam jej i twarz, i koronę

Słońca słońc blasku.
Dziadowie moi nie znali też innej;
Ja nóg jej ręką tykałem;
Sandału rzemień nieraz na nich gminny
Ucałowałem.

Niechże nie uczą mię, gdzie ma ojczyzna,
Bo pola, sioła, okopy
I krew, i ciało, i ta jego blizna
To ślad – lub – stopy.

j0000007XQB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Moja ojczyzna, [w:] Cyprian Kamil Norwid, Wiersze, t. 1 , oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa 1966, s. 473–474.
Ćwiczenie 1

Zapisz, do której postaci, twoim zdaniem, odnoszą się fragmenty wiersza: „stopy okrwawione”, „i twarz, i koronę”, „sandału rzemień”, „i krew, i ciało, i ta jego blizna”.

R1aRe9CPKLlSC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Określ, czym jest dla Cypriana Norwida ojczyzna.

RXjY1QEQ2mDH8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wytłumacz, jakie znaczenie dla narodu mają tradycja i przeszłość.

R1IzS90nU79y0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w tekście następujące słowa i określenia: Chaos, Rzym, Klucz Dawidowy, Eufrat.

R1bz60gvQZt0s
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Zinterpretuj ostatnią strofę, która kończy się powtarzającymi się w wierszu słowami: To ślad – lub – stopy.

R1X3bqDLmaqKz
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Wyszukaj w internecie materiały ilustracyjne (obrazy, zdjęcia), za pomocą których można, twoim zdaniem, przedstawić treść wiersza Cypriana Norwida. Zebrane materiały możesz dodać poniżej.

RxeRTzQuvY1Zs
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wyobraź sobie, jak mógłby wyglądać obraz ilustrujący wiersz Cypriana Kamila Norwida. Opisz go w kilku zdaniach.

R7nlZbwRqrHPm
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_0000001O
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Patriotyzm i ojczyzna

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RkGkqDtYCZzt71
Ilustracja przedstawia widok na Wawel. Kompleks zamkowy stoi na wysokim wzgórzu i składa się z kilku piętrowych budynków. Nad budynkami dominuje wieża. Wokół zabudowań, poniżej, rozciągają się mury. Do zamku prowadzi droga, która dzieli fosę wypełnioną wodą. Na pierwszym planie, na drodze poruszają się konie zaprzęgnięte w wozy i bryczki oraz ludzie. Na wodzie znajdują się łodzie. W tle, przy drodze i wzdłuż brzegu rosną drzewa i krzewy.
Widok na Wawel, ok. 1847
Źródło: Jan Nepomucen Głowacki, olej na papierze, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Słownik literatury polskiej XIX wieku
Słownik literatury polskiej XIX wieku

Pochodzenie tego słowa greckie i łacińskie […] oznacza „ojca” i tworzy ogromną rodzinę słów o pokrewnej semantycesemantykasemantyce. Po grecku patris – ojczyzna, patriótes – rodak […]. W łacińskim języku: patria – „ojczyzna, kraj ojczysty”, patrius – „ojcowski, ojczysty”. W polszczyźnie XVI w. „ojczyzna” znaczyła pierwotnie to, co się po ojcu dziedziczy, a więc „ojcowizna”, natomiast kraj, którego się jest obywatelem, niektórzy woleli oznaczać słowem Patria […].

Wyrazy takie jak „patriota” i „patriotyzm” wchodzą do języka polskiego dopiero w 2. połowie XVIII w. pod niewątpliwym wpływem francuszczyzny. Według Lindego „patriota” to obywatel „gorliwy o dobro ojczyzny”, a „patriotyzm” znaczy „obywatelstwo” […]. Wyróżnimy patriotyzm biologiczny – silne przywiązanie uczuciowe do regionu, do okolicy, do miejsca naszego urodzenia i pochodzenia, naszego dzieciństwa i młodości, oraz patriotyzm polityczny – poczucie głębokiego związku duchowego ze zbiorowością historyczną, do której należymy, i świadomość wynikających stąd naszych obowiązków moralnych wobec niej. W niektórych językach te dwa źródła patriotyzmu nazywane są odrębnymi terminami. Niemcy wyróżniają więc HeimatHeimatHeimat (kraj, z którego pochodzimy) i VaterlandVaterlandVaterland (ojczyzna w sensie politycznym); Francuzi mówią: pays natalpays natalpays natal (kraj, gdzieśmy się urodzili) i PatriePatriePatrie. Rozpowszechnienie się w literaturach nowożytnych tematu miłości do ojczyzny regionalnej dokonało się na większą skalę dopiero na przełomie XVIII i XIX wieku, przy czym niemałą rolę zaczęło tu odgrywać rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody, szerzące się pod wpływem twórczości
J.J. RousseauRousseauRousseau. […]

Wybitnie regionalne jest np. tło akcji ballad Mickiewicza, gdzie autentyzm nazw topograficznych (Świteź, Ruta, Cyryn, Płużyny, Kołdyczewo, Góra Żarnowa, Nowogródek) nie pozostawia wątpliwości, jaką część dawnych ziem Rzeczypospolitej opisuje tekst tych utworów. […] Bardzo mocno wystąpi to [zjawisko] także w Sonetach krymskich (1826), gdzie niezależnie od poetyckiego opisu krajobrazu krymskiego dochodzi do głosu świadomość, że mimo swej piękności jest to przyroda obca sercu Pielgrzyma. Mimo stwierdzenia, że u stóp jego rozciąga się kraina dostatków i krasy, on czuje, że ta pełna cudów przyroda nie jest mu bliska […].

Z kolei patriotyzm polityczny, na skutek zmian, jakie w ciągu wieków zachodziły w ustroju politycznym, przybierał różne formy. Jeśli istotą wszelkiego patriotyzmu politycznego jest poczucie związku duchowego z określoną organizacją życia zbiorowego, to kształtuje się on inaczej, gdy dane państwo rządzone jest przez jakiegoś jedynowładcę, czy stanowi zbiorowość, opartą na zasadzie wolności i obywatelskiej cnoty, a kierowaną przez ludzi, obdarzonych zaufaniem całej społeczności. W pierwszym wypadku patriotyzm przybierze postać wierności wobec władcy, w drugim – świadomej służby dla dobra powszechnego. Warunkiem takiego ukształtowania się patriotyzmu jest nieskażona postać danego ustroju. Arystoteles wyróżnił trzy formy ustrojowe: monarchię, arystokrację i demokrację, jak również trzy postaci ustroju zdegenerowanego, gdy monarchia staje się tyranią, arystokracja – oligarchią, a demokracja – ochlokracją, czyli rządami rozwydrzonego motłochu. […]

W XVIII wieku Francja, dzięki swej ówczesnej ekspansji umysłowej narzuciła reszcie zachodniej Europy nowe pojmowanie istoty władzy i państwa, radykalizmem i bezwzględnością poczynań Wielkiej Rewolucji przypieczętowała głoszone przez filozofów idee polityczne. W świetle ewolucji nowych pojęć mieszkańcy określonego państwa poczuli się jego właścicielami, nie poddanymi jakiejś władzy, narzuconej siłą, lecz wolnymi obywatelami, uznającymi tylko tę władzę za prawowitą, która została ustanowiona zgodnie z ich wolą i wyborem. Wtedy zdobywają popularność słowa takie jak „obywatel” i „patriota”. Związek ideowy tych dwóch wyrazów nie jest przypadkowy. W odczuciu obywateli danego kraju ojczyzną przestało być państwo, a stał się nią kraj i zamieszkujący go ludzie, a że przeważająca ich większość ma świadomość wspólności plemiennego pochodzenia, wspólności języka, obyczajów i duchowej kultury, więc w patriotyzmie politycznym zaczyna się wysuwać na czoło uczucie organicznej łączności jednostki z narodem.

j0000007XQB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Patriotyzm, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku , oprac. Józef Bachórz, Alina Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 683–685.
Rousseau
pays natal
Heimat
Vaterland
Patrie
semantyka
semantyka

dział w językoznawstwie, którego przedmiotem jest analiza znaczeń wyrazów

Po przeczytaniu fragmentu hasła słownikowego Patriotyzm wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie słowa patriotyzm.

REFFnx9BkuVdv
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_00000035
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tyrteizm

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1Fdp4QNswxB31
Na ilustracji przedstawiono greckich wojowników w pełnym rynsztunku, elementy ich uzbrojenia i popiersia. Wojownicy uzbrojeni są w hełmy z pióropuszami, tarcze, długie włócznie, łuki, sandały. ich stroje i uzbrojenie pochodzą z różnych okresów historycznych. Po obu stronach ilustracji przedstawiono dwa zdobione sarkofagi, jeden z portretem kobiety na wierzchu znajduje się przy prawym, drugi, z portretem mężczyzny, przy lewym brzegu ilustracji.
Greccy wojownicy
Źródło: Albert Racinet, 1888, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Zapamiętaj!

Tyrteizm – wyraźnie eksponowany w polskim romantyzmie nurt poezji patriotycznej, którego nazwa wywodzi się od Tyrteusza (Tyrtajosa) – greckiego poety z VII w. p.n.e. Legendarny Tyrteusz, obywatel Sparty, stał się symbolem patriotycznej poezji walki, ponieważ w czasie zagrożenia wolności ojczyzny (II wojna meseńska) jego elegie wzywały i prowadziły naród do boju. Poezja Tyrteusza stawiała ojczyznę na pierwszym miejscu w hierarchii wartości oraz propagowała wojenne cnoty, m.in.: poświęcenie, ofiarność, konsekwencję i bezkompromisowość.

Najlepszym i najpełniejszym przykładem wykorzystania tyrteizmu w literaturze romantyzmu przed wybuchem powstania listopadowego jest Konrad Wallenrod (1828) Adama Mickiewicza. Widać w nim mocny związek poezji i czynu, który wyrażony zostaje słowami Halbana: „kiedyś w przyszłości/ Z tej pieśni wstanie mściciel naszych kości!”. Konrad Wallenrod został przez współczesnych Mickiewiczowi odebrany jako wezwanie do walki, czego wyrazem stało się popularne w Warszawie hasło: „Słowo stało się ciałem, a Wallenrod Belwederem”. 
Słowa te wypowiedziane po wybuchu powstania listopadowego 29 listopada 1830 roku stały się jednym z haseł zrywu narodowowyzwoleńczego. Konrad Wallenrod, typ spiskowca, stojącego w obliczu popełnienia zdrady w imię narodu był symbolem walki z caratem.

Z czasem synonimem poezji tyrtejskiej, szczególnie w okresie międzypowstaniowym, stały się utwory o charakterze patriotyczno‑budzicielskim, straceńczym i desperackim. Dominują w nich motywy zemsty, tematy martyrologicznemartyrologiamartyrologiczne i wątki biblijne, zwłaszcza starotestamentowe.

martyrologia
martyrologia

cierpienie i męczeństwo narodu lub wyznawców jakiejś religii

Ćwiczenie 7

Wymień najważniejsze, twoim zdaniem, cechy utworu poetyckiego, który można zaliczyć do nurtu poezji tyrtejskiej.

RbXk37M3qUMZA
(Uzupełnij).
Marzący: jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jestMaria Janion
Maria Janion Marzący: jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jest

[...] kontrast „ideału” i „życia” potraktować należy jako jedną z osi, wokół których obraca się całe myślenie romantyczne [...]. Konsekwencje bywają rozmaite; [...]
postawa ewazyjna – kontrast między „marzeniem” a „rzeczywistością” budzi chęć do jak najczęstszego i jak najdłuższego przebywania „tam”, w sferze marzenia; w dziedzinie zachowań społecznych mamy wówczas do czynienia z typem roztargnionego marzyciela [...].
postawa tyrtejska – tenże boleśnie odczuwany kontrast inspiruje dążenie do zbliżenia „marzenia” do „rzeczywistości”, do wcielenia „ideału” w „życie”; góruje wówczas marzenie o walce, o czynie [...]; pojawia się typ spiskowca, powstańca, rewolucjonisty, republikanina, radykała;
postawa ironiczna – stałe zderzanie się „marzenia” i „rzeczywistości” powoduje przeświadczenie, że istota życia przejawia się właśnie w tego rodzaju kolizjach, że nie można przed nimi uciec [...] pojawia się typ szyderczego lub wzniosłego ironisty.

j0000007XQB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Marzący: jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jest, [w:] Maria Janion, Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje, red. Maria Janion, Marta Zielińska, Warszawa 1986, s. 326–327.
Polecenie 2

Wymień – rzeczywiste bądź literackie – postaci reprezentujące, w twoim przekonaniu, poszczególne postawy romantyczne opisane przez Marię Janionj0000007XQB2v23_000tp002Marię Janion. Możesz skorzystać z dostępnych źródeł.

RJjqnOSVy6amE
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_000tp001
j0000007XQB2v23_000tp002
j0000007XQB2v23_00000041
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Legenda napoleońska

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R14itgL58ZJhZ1
Na obrazie przedstawiono dwie kolumny żołnierzy. Pierwsza kolumna, widoczna z przodu, jedzie konno, a na jej czele przedstawiono Napoleona. Żołnierze ubrani są w ciepłe płaszcze, głowy mają pochylone . Obok nich, w tle, maszeruje druga kolumna żołnierzy. Ziemia, po której idą, jest poryta i przykryta gdzieniegdzie warstwą śniegu.
Kampania francuska 1814
Źródło: Jean-Louis-Ernest Meissonier [czyt. żą lui ernest mesonje], Kampania francuska 1814, 1864, olej na desce, Musée d'Orsay [czyt. mjuze d'orse], Paryż, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R6uCrqLMz4IRu
Europa w epoce napoleońskiej w latach 1799–1812
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.

Mapa: Europa w epoce napoleońskiej w latach 1799‑1812

Na mapie zaznaczono:

  • obszar Francji w 1801 roku;

  • obszary przyłączone do Francji w 1812 roku (Katalonia, Księstwo Toskanii, Księstwo Lukki, Prowincje Iliryjskie, Księstwo Oldenburg, Królestwo Holandii);

  • obszary we władaniu krewnych Napoleona (Królestwo Hiszpanii, Królestwo Włoch, Królestwo Neapolu);

  • obszary zależne od Francji (Republika Helwecka, Królestwo Bawarii, Królestwo Westfalli, Księstwo Warszawskie);

  • lenna tureckie (Hospodarstwo Wołoskie, Hospodarstwo Mołdawskie, Besarabia, Tunezja);

  • blokada kontynentalna Wielkiej Brytanii od 1806 roku (otaczała cały obszar Europy);

  • granice Cesarstwa Rzymskiego do 1806 roku;

  • granice księstwa Warszawskiego w 1809 roku;

  • granice Związku Reńskiego w 1810 roku;

  • działania wojsk francuskich w 1800 roku podczas walk z II koalicją (strzałki kierują się na wschód);

  • działania wojsk francuskich w 1805 roku podczas walk z III koalicją (strzałki kierują się na wschód);

  • działania wojsk francuskich w latach 1806‑1807 (strzałki znajdują się na terenie Księstwa Warszawskiego oraz Królestwa Pruskiego; rozpoczynają się w Noryberdze);

  • działania wojsk francuskich w 1809 roku podczas walk z V koalicją (strzałki kierują się na wschód);

  • działania wojsk francuskich podczas wojny w Hiszpanii w latach 1808‑1811 (strzałki skierowane są w każdym kierunku Hiszpanii – każda ma swój początek w Madrycie);

  • działania wojsk brytyjskich;

  • obszary działania partyzantki antyfrancuskiej w Hiszpanii;

ważniejsze bitwy wygrane przez wojska francuskie:

  • 1807 - Frydland;

  • 1806 - Auersted;

  • 1806 - Jena;

  • 1805 - Austerlitz;

  • 1809 - Saragossa;

  • 1809 - Ratyzbona;

  • 1800 - Hohenlinden;

  • 1805 - Ulm;

  • 1800 - Marengo;

  • 1809 - Tudela;

  • 1808 - Przełęcz Somosierra;

ważniejsze bitwy przegrane przez wojska francuskie:

  • 1808 - Saragossa;

  • 1808 - Bailen;

  • 1805 - Przylądek Travalgar;

  • 1811 - Albuera;

  • 1811 - Talavera;

  • 1809 - La Coruna;

ważniejsze traktaty pokojowe:

  • 1807 - Tylża;

  • 1802 - Amiens;

  • 1801 - Luneville;

  • 1809 - Schonbrunn;

  • 1805 - Preszburg;

granice obszarów przyłączonych do Rosji w latach 1806‑1807 (Besarabia, część Cesarstwa Austriackiego z Tarnopolem).

R1YhMSXkLXyBz1
Bitwa pod Raszynem
Źródło: Wojciech Kossak, 1913, domena publiczna.
R1XaVB0BvTY7y1
Śmierć księcia Józefa Poniatowskiego
Źródło: January Suchodolski, domena publiczna.
R1kO1G2Dj5WOx1
Napoleon nadaje konstytucję Księstwu Warszawskiemu 22 lipca 1807
Źródło: Marcello Bacciarelli, 1811, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Napoleon Bonaparte (1769–1821) jako postać historyczna i przywódca narodu francuskiego wywołuje do dziś kontrowersjekontrowersje kontrowersje. Był cesarzem Francuzów, świetnym strategiem, politykiem, dyplomatą, znakomitym mężem stanu, reformatorem prawa. Jednak w dzisiejszych ocenach uznawany jest także za agresora i tyrana. Polska tradycja romantyczna, głównie niepodległościowa, podkreślała w czasie zaborów wielkie nadzieje Polaków na odzyskanie niepodległości u boku Napoleona.

W okresie romantyzmu wykreowana została swoista legenda napoleońska, wiążąca się z poczuciem narodowej tożsamości Polaków i ich wiarą w skuteczną walkę u boku cesarza, mającą przynieść wolność.

Jednym z dowodów przychylności Napoleona wobec Polski była konstytucja nadana przez cesarza w 1807 roku Księstwu Warszawskiemu. Dokument przede wszystkim obalał dawną nierówność stanową (np. znosił poddaństwo chłopów), zakładał zasadę równości wobec prawa, ujednolicał sądownictwo, które miało działać tak samo dla wszystkich obywateli kraju.

Z tradycją napoleońską wiązała się także legenda księcia Józefa Poniatowskiego i jego walki u boku cesarza. Książę Poniatowski – żołnierz i strateg – ujawnił swoje talenty wojskowe m.in. w momencie organizowania armii w Księstwie Warszawskim oraz w bitwie pod Raszynem (1809). Najbardziej wyeksponowany w literaturze okazuje się jednak obraz bitwy narodów pod Lipskiem (1813), w której Poniatowski zginął w nurtach rzeki Elstery.

Życie polskie w XIX wiekuStanisław Wasylewski
Stanisław Wasylewski Życie polskie w XIX wieku

Kościuszko przejrzał Napoleona na wylot. „W dobrej jesteś szkole – mówił do młodego Chłapowskiego – ale nie pochlebiaj sobie, że on Polskę wskrzesi, on tylko o sobie myśli, zaspokojenie ambicji osobistej to jedyny cel jego, nic trwałego nie stworzy, ale oficjerów niechaj nam wykształcą”. – Choć całe państwa starożytne nie liczyły tyle ludności, ilu żołnierzy walczyło za Napoleona, choć chwała jego ze wszystkich dotąd największą była – Polacy stracili serce dla Uzurpatora... Dopiero gdy ten człowiek, [...] omamił ich kłamliwą obietnicą, [...] naród zatchnął się w oczekiwaniu...
[...] „Zemścicielem” krzywd, „twórcą” państwa nie ważył się okazać, chociaż mógł. Gracz polityczny, lękający się pochwalić atutem polskim ze strachu przed Wiedniem i Petersburgiem, równocześnie oddał nam jednak wiekopomną usługę: stworzył wojsko. [...]. Nastąpił zawadiacki wyczyn młodziutkiej kawalerii polskiej: Somosierra – 30 listopada 1808. [...] Polacy otworzyli Napoleonowi drogę do Madrytu, stając się głównym współczynnikiem podboju Hiszpanii. Trudno żądać od upokojnych sukcesem szwoleżerów trzeźwej świadomości, że zabór Hiszpanii nie różnił się od zaboru Polski.

j0000007XQB2v23_00000_BIB_004 Źródło: Stanisław Wasylewski, Życie polskie w XIX wieku, Kraków 1962, s. 76–80.
kontrowersje 
kontrowersje 

rozbieżność opinii, która generuje spory i dyskusje

Ćwiczenie 8

Wytłumacz, na czym polegała kontrowersyjność postaci Napoleona.

RfViS9XKxd3yl
(Uzupełnij).
Polecenie 3
R1WMHyD81z0zv
Obraz przedstawia Napoleona na koniu, który stoi dęba. Napoleon ma rękę wzniesioną przed siebie ku górze, jakby coś rozkazywał, głowę skierowaną na bok. Jego płaszcz powiewa. W tle znajduje się wzniesienie. Widać na nim armaty i żołnierzy.
Źródło: Jacques-Louis David, Napoleon przekraczający Alpy, 1800, olej na płótnie, domena publiczna.
Polecenie 3

Na podstawie przeczytanych tekstów i zgromadzonych przed lekcją informacji na temat Napoleona sformułuj ocenę tej postaci.

R1C9iEpoltfgP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
R1JIVn8UXwDlY1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Na podstawie informacji zawartych w materiale oraz własnej wiedzy historycznej przypisz poniższym wydarzeniom odpowiednie daty:

  • narodziny Napoleona;

  • bitwa pod Austerlitz;

  • utworzenie Księstwa Warszawskiego;

  • śmierć księcia Józefa Poniatowskiego;

  • bitwa pod Waterloo;

  • śmierć Napoleona.

R1c8w1PBKkwSV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Zinterpretuj fragment oficjalnego hymnu państwowego Polski – Mazurka Dąbrowskiego, w którym przywołana zostaje postać Napoleona:
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Rlkibi1c0kfIm
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_0000005J
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

„Nasz naród jak lawa”

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RiWV0EeoXUWEC1
Ilustracja przedstawia pięciu mężczyzn stojących w grupie i rozmawiających. Dwóch stoi przodem do widza, dwóch bokiem, jeden tyłem. Za nimi znajduje się ściana z oknem.
Scena z III części Dziadów Adama Mickiewicza, rozgrywająca się w salonie warszawskim. Przedstawia grupę patriotów stojących przy drzwiach salonu
Źródło: Scholaris.pl, licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Dziady, cz. IIIAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady, cz. III

Scena VII. Salon warszawski
Kilku wielkich Urzędników, kilku wielkich Literatów, kilka Dam wielkiego tonu, kilku Jenerałów i Sztabsoficerów; wszyscy incognito piją herbatę przy stoliku – bliżej drzwi kilku Młodych ludzi i dwóch Starych Polaków. Stojący rozmawiają z żywością – towarzystwo stolikowe mówi po francusku, przy drzwiach po polsku.

Przy drzwiach

ZENON NIEMOJEWSKI
(do Adolfa)
To i u was na Litwie toż samo się dzieje?

ADOLF
Ach, u nas gorzej jeszcze, u nas krew się leje!

NIEMOJEWSKI
Krew?

ADOLF
Nie na polu bitwy, lecz pod ręką kata,
Nie od miecza, lecz tylko od pałki i bata.
(rozmawiają ciszej)

Przy stoliku

JENERAŁ
(do Literata)
Ale przeczytaj wreszcie – dajże się uprosić.
[…]

LITERAT I
Takich dziejów słuchają, lecz kto je przeczyta?
I proszę, jak opiewać spółczesne wypadki;
Zamiast mitologiji są naoczne świadki.
Potem, jest to wyraźny, święty przepis sztuki,
Że należy poetom czekać – aż – aż –

JEDEN Z MŁODZIEŻY
Póki? –
Wieleż lat czekać trzeba, nim się przedmiot świeży
Jak figa ucukruje, jak tytuń uleży?

LITERAT I
Nie ma wyraźnych reguł.

LITERAT II
Ze sto lat.

LITERAT I
To mało!

LITERAT III
Tysiąc, parę tysięcy –

LITERAT IV
A mnie by się zdało,
Że to wcale nie szkodzi, że przedmiot jest nowy,
Szkoda tylko, że nie jest polski, narodowy.
Nasz naród się prostotą, gościnnością chlubi,
Nasz naród scen okropnych, gwałtownych nie lubi; –
Śpiewać, na przykład, wiejskich chłopców zalecanki.
Trzody, cienie – Sławianie, my lubim sielanki.

LITERAT I
Spodziewam się, że Panu przez myśl nie przejedzie,
Aby napisać wierszem, że ktoś jadał śledzie.
Ja mówię, że poezji nie ma bez poloru,
A polor być nie może tam, gdzie nie ma dworu:
Dwór to sądzi o smaku, piękności i sławie;
Ach, ginie Polska! dworu nie mamy w Warszawie.

MISTRZ CEREMONII
Nie ma dworu! – a to mię dziwi niepomału,
Przecież ja jestem mistrzem ceremonijału.

HRABIA
(cicho do Mistrza)
Gdybyś Namiestnikowi wyrzekł za mną słówko,
Moja żona byłaby pierwszą pokojówką.
(głośno)
Ale próżno, nie dla nas wysokie urzędy!
Arystokracja tylko ma u dworu względy.

DRUGI HRABIA
(niedawno kreowany z mieszczan)
Arystokracja zawsze swobód jest podporą,
Niech państwo przykład z Wielkiej Brytaniji biorą.
Zaczyna się kłótnia polityczna – młodzież wychodzi.

PIERWSZY Z MŁODYCH
A łotry! — o, to kija!

A ∗ ∗ ∗ G ∗ ∗ ∗
O, to stryczka, haku!
Ja bym im dwór pokazał, nauczyłbym smaku.

N∗ ∗ ∗
Patrzcie, cóż my tu poczniem, patrzcie, przyjaciele,
Otóż to jacy stoją na narodu czele.

WYSOCKI
Powiedz raczej: na wierzchu. Nasz naród jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.

(odchodzą)

j0000007XQB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Dziady cz. III, [w:] Adam Mickiewicz, Dzieła, t. 3 , oprac. Zofia Stefanowska, Warszawa 1995, s. 197–209.

Po przeczytaniu fragmentu III części Dziadów Adama Mickiewicza wykonaj następujące polecenia.

Ćwiczenie 11

W kontekście wydarzeń historycznych XIX wieku zinterpretuj cytat: „Nasz naród jak lawa,/ Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,/ Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi,/ Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi”.

R1ZKwwkLCx4Jb
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Opisz obraz polskiego społeczeństwa scharakteryzowanego przez Adama Mickiewicza w scenie Salon warszawski. Zwróć uwagę na grupę patriotów (np. studentów) i sprzedawczyków (tzw. elitę, czyli piękne damy, oficerów, carskich urzędników) oraz na rolę literatury, o której rozmawiają uczestnicy tej sceny.

R1U8WlMZw6yob
(Uzupełnij).
Polecenie 5
RbqzfjnXJQ8IH
Narysuj karykaturę wybranej postaci występującej w scenie „Salon warszawski" lub stwórz żartobliwy komiks na podstawie przeczytanego fragmentu.
Polecenie 5

Na podstawie tekstu przygotuj argumenty do debaty, w której strony (patrioci z jednej i zwolennicy cara z drugiej) przedstawią argumenty za tym, że to ich postępowanie jest właściwe.

R1TgNNnGgT886
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_000tp003
j0000007XQB2v23_0000007W
JPOL_E3_E4_Konteksty

„Patriota – wariat”

JPOL_E3_E4_Konteksty
RufJkwTUGUwZ01
Po prawej stronie obrazu, jeden z posłów, Tadeusz Rejtan, leży na podłodze i w geście rozpaczy rozdziera na sobie szaty. Swoim ciałem blokuje drzwi. Po drugiej stronie obrazu stoją posłowie, król Stanisław August Poniatowski. Jeden z nich wskazuje ręką na drzwi, gdzie stoją rosyjscy żołnierze. Przed posłami leży przewrócone krzesło. Po lewej stronie, na balkonie, siedzą damy w bogatych strojach przyglądające się zajściu. Na ścianie na wprost wisi ogromnych rozmiarów obraz carycy rosyjskiej Katarzyny.
Obraz przedstawiający protest posła Tadeusza Rejtana przeciwko I rozbiorowi Polski na Sejmie Rozbiorowym. Scena rozegrała się 21 kwietnia 1773
Źródło: Jan Matejko, Rejtan – upadek Polski, 1866, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
„Patriota – wariat”Maria Janion
Maria Janion "Patriota --- wariat"

Może nawet w dziejach duchowych zbiorowości polskiej należy zaliczyć te zjawiska, te wiadomości o nich podawane, te legendy, jakimi obrastały – do najważniejszych, gdyż dawały one niezwykłą miarę politycznej rozpaczy [...]. Słowo „szalony” w tym kontekście uzyskiwało kilka doniosłych znaczeń, często ze sobą sprzecznych:
1) „szalony”, bo rzeczywiście zwariował z powodu nieszczęść i klęsk ojczyzny;
2) „szalony”, bo niepoczytalny, nieodpowiedzialny w myśleniu politycznym, [...] bo w swych działaniach wariacko „rzucający się z motyką na słońce”, [...] bo mieszający ideał z rzeczywistością;
3) „szalony”, bo wzniosły najwyższą racją moralną, szałem poświęcenia, odbiegającym od norm zdrowego rozsądku, [...] bo prawdziwie mądry, bo „rozumny szałem”, [...] bo przykładający do rzeczywistości miarę ideału.

j0000007XQB2v23_00000_BIB_006 Źródło: „Patriota – wariat”, [w:] Maria Janion, Prace wybrane. Zło i fantazmaty, t. 3 , red. Andrzej Nowakowski, Kraków 2001, s. 10.
Polacy i ich wampiryMaria Janion
Maria Janion Polacy i ich wampiry

Romantycy – fanatyczni wielbiciele „świata książek” – wypracowali bardzo szczególny styl lektury, również własnych dzieł. Można go nazwać „hipnotycznym”, można „wampirycznym”. Chcieli, by ich utwory nabierały życia, by żywiły się krwią i ciałem czytelników, by wcielały się dosłownie w ich życie i czyn, by kąsały, zaszczepiały patriotyczny szał i zarażały nim. By wampiryzowały.

j0000007XQB2v23_00000_BIB_007 Źródło: Polacy i ich wampiry, [w:] Maria Janion, Prace wybrane. Zło i fantazmaty, t. 3, red. Andrzej Nowakowski, Kraków 2001, s. 44–45.

Po przeczytaniu fragmentów prac Marii Janion wykonaj następujące polecenia.

Polecenie 6

Wyjaśnij, jak rozumiesz porównanie romantycznych utworów do wampirów „zaszczepiających patriotyczny szał” w czytelnikach?

RbVpWQAikvgWB
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Odwołując się do swojej wiedzy historycznej na temat sytuacji politycznej Polski w XIX wieku, przygotuj argumenty do wykorzystania w dyskusji o związku patriotyzmu i szaleństwa (w rozumieniu Marii Janion) w okresie romantyzmu. Podaj przykłady konkretnych postaci i wydarzeń.

R1FA5Fr6yVjRD
(Uzupełnij).
j0000007XQB2v23_0000008K
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

JPOL_E3_E4_Zadaniowo
1
Polecenie 8
R1Vkc1OcM44k71
Na zdjęciu przedstawiono polską flagę. Posiada narodowe barwy: biało‑czerwone. Jest zawieszona na maszcie i łopocze na wierze. W tle niebo i chmury.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Wymyśli i wypisz słowa klucze związane z tematem: Ojczyzna XIX wieku i ojczyzna XXI wieku.

R1IY8Fw5YemCc
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 12
R93ds4VBrdDL41
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Polecenie 9

Napisz krótki esej, w którym odpowiesz na pytanie: Czy czujesz emocjonalny związek z krajem, w którym mieszkasz, narodem, który reprezentujesz, społeczeństwem, do którego należysz, państwem, którego jesteś obywatelem?

RLkdWZDb4nQZd
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Napisz artykuł prasowy, w którym wyjaśnisz, czym dziś jest dla ciebie patriotyzm.

R13J9oASQgGFv
(Uzupełnij).
RmcHyiOSBfflO1
zadanie interaktywne polegające na ułożeniu w określonej kolejności, według własnego uznania, od najważniejszego do najmniej ważnego, słów kluczy do tego tematu i uzasadnienie swojego wyboru.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poniżej zostały wypisane słowa klucze związane z tą lekcją. Zaproponuj ułożenie ich w określonej kolejności, zaczynając od, twoim zdaniem, najważniejszego. Uzasadnij krótko swój wybór.

Słowa klucze: ojczyzna, Księstwo Warszawskie, patriotyzm, legenda napoleońska, tyrteizm, martyrologia, walka

Rj6yfK86p3m2j
(Uzupełnij).