Bądź kumplem, nie dokuczaj. Konspekt lekcji o problemie dokuczania w klasach I‑III szkoły podstawowej (wersjach dla grup wiekowych 6‑9 lat i 10‑12 lat)
Scenariusz zajęć (45'), których celem jest przedstawienie i wytłumaczenie uczniom problemu dokuczania oraz sposobów radzenia sobie z nim. Celem zajęć jest przybliżenie problemu dokuczania, kształtowanie postaw empatycznych i rozwijanie wyobraźni, poznanie sposobów na radzenie sobie z dokuczaniem oraz integracja klasy. W wersji dla uczniów młodszych (6‑9 lat) uczestnicy jadą w podróż na wyspę, na której nie ma dokuczania. Analizowane są zachowania typowe dla różnych ról społecznych, poszukiwane sposoby reagowania na dokuczliwe komentarze, przedstawiany Kodeks Kumpla (akcja Cartoon Network "Klub Kumpla" - kampania "Bądź kumplem, nie dokuczaj", z której pochodzi prezentowana w czasie zajęć piosenka pt. „Dziwaczny jak ty i ja”). W wersji dla uczniów starszych (10‑12 lat) scenariusz opiera się na identyfikacji i analizie zachowania DOKUCZACZA, wykorzystywane są również materiały ze strony "Klubu Kumpla", m.in. filmiki jego ambasadorów (Kuba Błaszczykowski i in.). Dodatkowo do scenariuszy załączono materiały uzupełniające: poradnik metodyczny dla nauczycieli: JAK REAGOWAĆ NA DOKUCZANIE W KLASIE oraz zbiór ZABAW PROMUJĄCYCH KUMPELSKIE ZACHOWANIA WŚRÓD UCZNIÓW (w przeciwdziałaniu dokuczaniu). Do przygotowania: wydrukowane karty do ćwiczeń, czyste kartki papieru, kredki, filmy z kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” (podane linki).