Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R8Q57DzApHhH91
Grafika przedstawia niebieski zegar z rzymskimi cyframi.
Czas_intro
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Gdy myślimy o zjawiskach konkretnych czy abstrakcyjnych, próbujemy je w języku poukładać (skategoryzować). Rzeczowniki nazywają świat, przymiotniki i przysłówki mówią o właściwościach przedmiotów i zdarzeń. Samo opisywanie zaś, nazywanie, wskazywanie jest czynnością. Aby opowieść o świecie pozajęzykowym była wyrazistsza, spójrzmy najpierw na najważniejszą część mowy, która pojawia się w myśleniu, działaniu i komunikowaniu. Jest nią czasownik.

RvSfGN2oLpRCP
Kartka z kalendarza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
R91Vl0AFacenP1
Notatnik
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Już wiesz

1) Mówienie o początkach czegoś, o czasie obecnym i przyszłości oraz układanie kolejności następowania po sobie wydarzeń czy zjawisk – to chronologia.

Przypomnij sobie najważniejsze wydarzenia ostatniego tygodnia. Pomyśl przez chwilę o tym, co dzieje się teraz i co planujesz na najbliższy czas. Wpisz do kalendarza czynności, które chcesz w związku z tym wykonać.

RgheuPTEarax4
Miejsce na notatkę

2) Wyobraź sobie, że jesteś redaktorem czasopisma publicystycznego. Musisz napisać artykuł Tydzień w Polsce i na świecie. Przejrzyj kilka portali informacyjnych z newsami (wiadomościami) lub codzienne wydania gazet. Sporządź notatki w rubrykach 'wczoraj', 'dziś', 'jutro' z najważniejszymi według ciebie wydarzeniami, stosując odpowiednie formy czasowników w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym.

RbC4p9n2HnBCk
Miejsce na notatkę
R1OSFIqwkYN271
Schemat odmiany czasownika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Czasownik

Czasownik - to część mowy, która, jak podpowiada nazwa, ma związek z czasem. Czasowniki pozwalają porządkować informacje zawarte w tekstach, pokazują je w różnym czasie: przeszłym ('czytałem'), teraźniejszym ('czytam') i przyszłym ('będę czytał'). Używamy ich również do tego, aby pokazać, jakie osoby uczestniczą w komunikacji ('ja czytam' – 'ty czytasz', 'my czytamy' – 'wy czytacie', 'on, ona, ono czyta' – 'oni, one czytają') i jakie jest nastawienie autora do tego, o czym mówi 
(np. coś chce oznajmić: 'właśnie czytam', chce rozkazać lub żąda czegoś: 'czytaj to, proszę' albo po prostu przypuszcza, że coś się dzieje: 'pewnie czytałbym'). Co więcej, za pomocą czasownika potrafimy opowiadać o zdarzeniach skończonych ('przeczytałem'), zapowiadać ich rezultat ('przeczytam') lub pokazywać, że trwają bez końca lub się powtarzają ('wczoraj kupowałem', 'dzisiaj kupuję', 'jutro będę kupował').

Czasownik przede wszystkim oznacza czynnościstany, np.:

Jan idzie ulicą.
Nagle samochód wyjechał zza rogu.
Jan po południu zasnął.

RD24tRl2AdEvD
Schemat: co nazywa czasownik
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Odmiana czasownika to koniugacja.

Czasownik odmienia się przez:

  • osoby (1., 2., 3.),

  • czasy (przeszły, teraźniejszy, przyszły),

  • tryby (oznajmujący, rozkazujący, przypuszczający),

  • liczbę (pojedynczą, mnogą),

  • rodzaj (męski, żeński, nijaki w liczbie pojedynczej oraz męskoosobowy i niemęskoosobowy w liczbie mnogiej).

R24oc5VaFDSWP
Schemat: przez co odmienia się czasownik
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Każdy czasownik ma aspekt: dokonany lub niedokonany.

W słowniku czasownik zapisany jest w formie nieodmiennej i nieosobowej, którą nazywamy bezokolicznikiem. Charakterystyczna jest dla niej końcówka '-ć': 'pisać', 'mówić'; rzadziej: '-c': 'móc', 'tłuc'.

Ćwiczenie 1
R17WoHHcc0tQD1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które nie muszą być zakończone lub się powtarzają. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej. Czasowniki do uporządkowania: kupowałem, czytałem, pisaliśmy, budowaliśmy, pisaliście, rysujemy, płacę, mówię, tłumaczysz się, będziesz jechał, będziecie kupowały, będziecie mówić będziecie robiły. Kategorie czasowe: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1YDMonWdE7T9
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które zostały zakończone lub w przyszłości nastąpi ich koniec. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej. Czasowniki do uporządkowania: zapłaciłem, kupiłem, przeczytałem, zapisałyśmy, zbudowaliście, kupią, przeczytamy, zapiszecie, zbudujecie, zapłacicie. Kategorie czasowe: przeszłość, przyszłość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Czas gramatyczny

Czasowniki opisujące czynności, które się powtarzają albo nie mają rezultatu, odmieniają się przez trzy czasy:

  • przeszły – 'czytałem', 'czytałeś', 'czytał'…

  • teraźniejszy – 'czytam', 'czytasz', 'czyta'…

  • przyszły (złożony) – 'będę czytał', 'będziesz czytał', 'będzie czytał'…

Jeśli korzystamy z dwóch wyrazów, aby wyrazić formę dotyczącą przyszłości, a jednym z nich jest odmieniane słówko 'być', nazywamy ją formą czasu przyszłego złożonego.

Czasowniki opisujące czynności, które się zakończyły lub które się zakończą, odmieniają się tylko przez dwa czasy:

  • przeszły – 'przeczytałem', 'przeczytałeś', 'przeczytał'…

  • przyszły (prosty) – 'przeczytam', 'przeczytasz', 'przeczyta'…

Jeśli korzystamy wyłącznie z jednego wyrazu, aby wyrazić formę dotyczącą przyszłości, mówimy o formie czasu przyszłego prostego.

Ważne!

Formy czasu przyszłego mogą być zbudowane:

  • z jednego wyrazu – opisujemy za pomocą nich zdarzenia, które się zakończą, lub czynności, które będą miały rezultat. To czas przyszły prosty ('zrobię');

  • z dwóch wyrazów – opisujemy za pomocą nich zdarzenia, które będą przebiegały bez końca lub rezultatu. To czas przyszły złożony ('będę robił', 'będę robiła').

R2uqLfQY8kZ4R
Schemat: przez jakie czasy odmienia się czasownik
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Osoba

Większość zdań zawiera osobową formę czasownika. Rozpoznamy ją po odpowiednich końcówkach i łatwo dopasujemy do wyrazów nazywających osoby: JA, TY, MY, WY, ON (ONA / ONO; ONI / ONE):

Liczba pojedyncza i mnoga

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

1. OSOBA – JA

piszę

1. OSOBA – MY

piszemy

2. OSOBA – TY

piszesz

2. OSOBA – WY

piszecie

3. OSOBA – ON / ONA / ONO

pisze

3. OSOBA – ONI / ONE

piszą

Wyrazy, które określają osoby, nazywamy zaimkami osobowymi. Są ważne w komunikacji, ponieważ zwykle wskazują:

  • nadawców,

  • odbiorców,

  • kogoś, kto nie bierze udziału w komunikacji, ale się o nim wspomina.

Nie zawsze musimy korzystać z zaimków, aby wskazać osoby, które uczestniczą w zdarzeniach. W języku polskim informacje na ten temat zapisane są w końcówkach osobowych czasownika.

RzQxJn9TYNj0I
Postaci rozmawiających: dwaj mężczyzni
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RWmzfHpFhQTDE
Postaci rozmawiających: dwaj mężczyźni i kobieta
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R2AQG5Rfi0Hlv1
Zadanie interaktywne. Tabela. 4 rubryki. 1. rubryka: osoba – ja, ty, on/ona/ono; 2. rubryka do uzupełnienia: liczba pojedyncza; 3. rubryka: osoba – my, wy, oni/one; 4. rubryka do uzupełnienia: liczba mnoga. Wstaw formy czasownika w czasie teraźniejszym do odpowiednich rubryk. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie. Formy czasownika do wstawienia: – widzę, płacę, czytam, noszę, koszę, umiem, – liczysz, myślisz, uważasz, rozumiesz, lubisz, – gotuje, pakuje, wie, sądzi, umie, krzyczy, – czytamy, wołamy, rozumiemy, gramy, nosimy, – wołacie, gotujecie, szyjecie, robicie, myślicie, – piszą, czytują, walczą, cieszą się, rozumieją, lubią.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007V3B1v50_0000004F

Rodzaj w odmianie czasownika

W odmianie czasownika w czasie przeszłym i przyszłym złożonym pojawiają się również formy rodzaju:

  • w liczbie pojedynczej – męski, żeński, nijaki;

  • w liczbie mnogiej – męskoosobowy, niemęskoosobowy.

Czas przeszły

Czas przeszły, liczba pojedyncza

męski

żeński

nijaki

czytałem

czytałam

*czytało

Czas przeszły, liczba mnoga

męskoosobowy

niemęskoosobowy

czytaliśmy

czytałyśmy

Czas przyszły złożony

Czas przyszły złożony, liczba pojedyncza

męski

żeński

nijaki

będę czytał

będę czytała

*będę czytało

Czas przyszły złożony, liczba mnoga

męskoosobowy

niemęskoosobowy

będziemy czytali

będziemy czytały

Ważne!

Formy oznaczone gwiazdką (*) są możliwe w odmianie, ale coraz częściej wychodzą z użycia lub nie zawsze je stosujemy.

j0000007V3B1v50_0000006Z

Zadaniowo

Ćwiczenie 4
RUitewKpa19yl1
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przyszłym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rch9p5cyTbCAw
Zadanie polega na uzupełnieniu tabeli czasownikami we właściwej formie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
Rofa7nsDvY6W41
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przeszłym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1LRZLhbJRzGe1
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przeszłym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RFgcN88ubGdS51
Zadanie interaktywne. Odmień wyrazy przez 3 osoby w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie przyszłym prostym. Wyrazy do odmiany: zbudować, zapisać, przeczytać, oddać, napisać.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R1ZGACGG7yfY41
Zadanie interaktywne. Rozpoznaj formy czasownika: czas, osobę, liczbę i rodzaj (pamiętaj, że w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym nie wskazujemy rodzaju). Czasowniki do określenia: przeczytaliście, będziesz pisała, pisałyśmy, liczyłaś, będziemy liczyli, policzą, policzyliście, mówicie, mówiłyście. Wzór: przeczytamy - czas: przyszły prosty, osoba: pierwsza, liczba: mnoga, rodzaj: brak.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1O08KRjbN8AQ1
Zadanie interaktywne. Przyporządkuj zaproponowane określenia czasu do właściwych rubryk oznaczających części mowy. Rubryki: rzeczowniki (co?), czyli nazwy jednostek czasu;przymiotniki (jaki), czyli określenia cech związanych z jednostkami czasu; przysłówki (kiedy), czyli określenia czasu związane z czynnościami. Określenia: nocka, popołudniówka, poranek, przedpołudnie, wieczór, popołudnie, jutrzejszy, nocny, popołudniowy, wczorajszy, dawniej, dawno, jutro, po południu, rankiem, wcześniej, wczoraj, z dawna, z rana, z wieczora.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rki078p2lMjQb1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: czas, czynność, koniugacja, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, rodzaj.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: czas, czynność, koniugacja, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, rodzaj.

RrSHsOjz1qdsb
Miejsce na notatkę