Czas, czyli jak w gramatyce opowiadamy o zdarzeniach
Gdy myślimy o zjawiskach konkretnych czy abstrakcyjnych, próbujemy je w języku poukładać (skategoryzować). Rzeczowniki nazywają świat, przymiotniki i przysłówki mówią o właściwościach przedmiotów i zdarzeń. Samo opisywanie zaś, nazywanie, wskazywanie jest czynnością. Aby opowieść o świecie pozajęzykowym była wyrazistsza, spójrzmy najpierw na najważniejszą część mowy, która pojawia się w myśleniu, działaniu i komunikowaniu. Jest nią czasownik.
1) Mówienie o początkach czegoś, o czasie obecnym i przyszłości oraz układanie kolejności następowania po sobie wydarzeń czy zjawisk – to chronologia.
Przypomnij sobie najważniejsze wydarzenia ostatniego tygodnia. Pomyśl przez chwilę o tym, co dzieje się teraz i co planujesz na najbliższy czas. Wpisz do kalendarza czynności, które chcesz w związku z tym wykonać.
2) Wyobraź sobie, że jesteś redaktorem czasopisma publicystycznego. Musisz napisać artykuł Tydzień w Polsce i na świecie. Przejrzyj kilka portali informacyjnych z newsami (wiadomościami) lub codzienne wydania gazet. Sporządź notatki w rubrykach 'wczoraj', 'dziś', 'jutro' z najważniejszymi według ciebie wydarzeniami, stosując odpowiednie formy czasowników w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym.
Czasownik
Czasownik - to część mowy, która, jak podpowiada nazwa, ma związek z czasem. Czasowniki pozwalają porządkować informacje zawarte w tekstach, pokazują je w różnym czasie: przeszłym ('czytałem'), teraźniejszym ('czytam') i przyszłym ('będę czytał'). Używamy ich również do tego, aby pokazać, jakie osoby uczestniczą w komunikacji ('ja czytam' – 'ty czytasz', 'my czytamy' – 'wy czytacie', 'on, ona, ono czyta' – 'oni, one czytają') i jakie jest nastawienie autora do tego, o czym mówi
(np. coś chce oznajmić: 'właśnie czytam', chce rozkazać lub żąda czegoś: 'czytaj to, proszę' albo po prostu przypuszcza, że coś się dzieje: 'pewnie czytałbym'). Co więcej, za pomocą czasownika potrafimy opowiadać o zdarzeniach skończonych ('przeczytałem'), zapowiadać ich rezultat ('przeczytam') lub pokazywać, że trwają bez końca lub się powtarzają ('wczoraj kupowałem', 'dzisiaj kupuję', 'jutro będę kupował').
Czasownik przede wszystkim oznacza czynności i stany, np.:
Jan idzie ulicą.
Nagle samochód wyjechał zza rogu.
Jan po południu zasnął.
Odmiana czasownika to koniugacja.
Czasownik odmienia się przez:
osoby (1., 2., 3.),
czasy (przeszły, teraźniejszy, przyszły),
tryby (oznajmujący, rozkazujący, przypuszczający),
liczbę (pojedynczą, mnogą),
rodzaj (męski, żeński, nijaki w liczbie pojedynczej oraz męskoosobowy i niemęskoosobowy w liczbie mnogiej).
Każdy czasownik ma aspekt: dokonany lub niedokonany.
W słowniku czasownik zapisany jest w formie nieodmiennej i nieosobowej, którą nazywamy bezokolicznikiem. Charakterystyczna jest dla niej końcówka '-ć': 'pisać', 'mówić'; rzadziej: '-c': 'móc', 'tłuc'.
Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które nie muszą być zakończone lub się powtarzają. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
będziecie robiły, czytałem, rysujemy, tłumaczysz się, kupowałem, mówię, będziecie kupowały, płacę, pisaliśmy, będziecie mówić, będziesz jechał, budowaliśmy, pisaliście
PRZESZŁOŚĆ | |
---|---|
TERAŹNIEJSZOŚĆ | |
PRZYSZŁOŚĆ |
Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które zostały zakończone lub w przyszłości nastąpi ich koniec. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
kupiłem, zapłaciłem, przeczytamy, zapiszecie, zapłacicie, przeczytałem, zbudujecie, zbudowaliście, zapisałyśmy, kupią
PRZESZŁOŚĆ | |
---|---|
PRZYSZŁOŚĆ |
Czas gramatyczny
Czasowniki opisujące czynności, które się powtarzają albo nie mają rezultatu, odmieniają się przez trzy czasy:
przeszły – 'czytałem', 'czytałeś', 'czytał'…
teraźniejszy – 'czytam', 'czytasz', 'czyta'…
przyszły (złożony) – 'będę czytał', 'będziesz czytał', 'będzie czytał'…
Jeśli korzystamy z dwóch wyrazów, aby wyrazić formę dotyczącą przyszłości, a jednym z nich jest odmieniane słówko 'być', nazywamy ją formą czasu przyszłego złożonego.
Czasowniki opisujące czynności, które się zakończyły lub które się zakończą, odmieniają się tylko przez dwa czasy:
przeszły – 'przeczytałem', 'przeczytałeś', 'przeczytał'…
przyszły (prosty) – 'przeczytam', 'przeczytasz', 'przeczyta'…
Jeśli korzystamy wyłącznie z jednego wyrazu, aby wyrazić formę dotyczącą przyszłości, mówimy o formie czasu przyszłego prostego.
Formy czasu przyszłego mogą być zbudowane:
z jednego wyrazu – opisujemy za pomocą nich zdarzenia, które się zakończą, lub czynności, które będą miały rezultat. To czas przyszły prosty ('zrobię');
z dwóch wyrazów – opisujemy za pomocą nich zdarzenia, które będą przebiegały bez końca lub rezultatu. To czas przyszły złożony ('będę robił', 'będę robiła').
Osoba
Większość zdań zawiera osobową formę czasownika. Rozpoznamy ją po odpowiednich końcówkach i łatwo dopasujemy do wyrazów nazywających osoby: JA, TY, MY, WY, ON (ONA / ONO; ONI / ONE):
Liczba pojedyncza | Liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
1. OSOBA – JA | piszę | 1. OSOBA – MY | piszemy |
2. OSOBA – TY | piszesz | 2. OSOBA – WY | piszecie |
3. OSOBA – ON / ONA / ONO | pisze | 3. OSOBA – ONI / ONE | piszą |
Wyrazy, które określają osoby, nazywamy zaimkami osobowymi. Są ważne w komunikacji, ponieważ zwykle wskazują:
nadawców,
odbiorców,
kogoś, kto nie bierze udziału w komunikacji, ale się o nim wspomina.
Nie zawsze musimy korzystać z zaimków, aby wskazać osoby, które uczestniczą w zdarzeniach. W języku polskim informacje na ten temat zapisane są w końcówkach osobowych czasownika.
Wpisz formy czasownika w czasie teraźniejszym do odpowiednich rubryk. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie.
1. osoba - JA, 2. osoba - TY, 3. osoba - ON/ONA/ONO, 1. osoba - MY, 2. osoba - WY, 3. osoba - ONI/ONE
Liczba pojedyncza | Liczba mnoga | ||
---|---|---|---|
1. osoba - JA | 1. osoba - MY | ||
2. osoba - TY | 2. osoba - WY | ||
3. osoba - ON/ONA/ONO | 3. osoba - ONI/ONE |
Rodzaj w odmianie czasownika
W odmianie czasownika w czasie przeszłym i przyszłym złożonym pojawiają się również formy rodzaju:
w liczbie pojedynczej – męski, żeński, nijaki;
w liczbie mnogiej – męskoosobowy, niemęskoosobowy.
Czas przeszły
męski | żeński | nijaki |
---|---|---|
czytałem | czytałam | *czytało |
męskoosobowy | niemęskoosobowy | |
---|---|---|
czytaliśmy | czytałyśmy |
Czas przyszły złożony
męski | żeński | nijaki | |
---|---|---|---|
będę czytał | będę czytała | *będę czytało | |
męskoosobowy | niemęskoosobowy | ||
---|---|---|---|
będziemy czytali | będziemy czytały |
Formy oznaczone gwiazdką (*) są możliwe w odmianie, ale coraz częściej wychodzą z użycia lub nie zawsze je stosujemy.
Zadaniowo
Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” (czas przyszły).
Liczba pojedyncza | ||
---|---|---|
męski | żeński | nijaki |
będę kupowała | ||
Liczba mnoga | ||
męskoosobowy | niemęskoosobowy | |
Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” (czas przeszły).
Liczba pojedyncza | ||
---|---|---|
męski | żeński | nijaki |
Liczba mnoga | ||
męskoosobowy | niemęskoosobowy | |
kupowaliśmy |
Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” (czas przeszły).
Liczba pojedyncza | ||
---|---|---|
męski | żeński | nijaki |
kupowałeś | ||
Liczba mnoga | ||
męskoosobowy | niemęskoosobowy | |
Uzupełnij okienka tabeli właściwymi formami czasu przyszłego prostego.
ZBUDOWAĆ | ZAPISAĆ | PRZECZYTAĆ | ODDAĆ | NAPISAĆ | |
---|---|---|---|---|---|
1. osoba l.p. | zbuduję | ||||
2. osoba l.p. | zapiszesz | ||||
3. osoba l.p. | przeczyta | ||||
1. osoba l.m. | oddamy | ||||
2. osoba l.m. | napiszecie | ||||
3. osoba l.m. |
Rozpoznaj formy czasownika. Swoje wyniki wpisz do tabeli. Pamiętaj, że w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym nie wskazujemy rodzaju.
Forma | Czas | Osoba | Liczba | Rodzaj |
---|---|---|---|---|
Wzór: przeczytamy | przyszły prosty | 1. | mnoga | X |
przeczytaliście | ||||
będziesz pisała | ||||
pisałyśmy | ||||
liczyłaś | ||||
będziemy liczyli | ||||
policzą | ||||
policzyliście | ||||
mówicie | ||||
mówiłyście |
Bardzo często w języku nazywamy jednostki czasu lub opisujemy ich właściwości. W tekstach pojawiają się więc rzeczowniki (np. „godzina”), przymiotniki opisujące jakiś moment (np. „godzinny”) lub przysłówki określające czas lub moment zdarzeń (np. „teraz”). Przyporządkuj zaproponowane określenia czasu do właściwych rubryk oznaczających części mowy.
przedpołudnie, z rana, wczorajszy, popołudnie, dawno, z wieczora, jutro, dawniej, popołudniowy, wcześniej, z dawna, jutrzejszy, nocka, poranek, popołudniówka, wieczór, po południu, rankiem, wczoraj, nocny
Rzeczowniki (co?), czyli nazwy jednostek czasu | |
---|---|
Przymiotnik (jaki), czyli określenia cech związanych z jednostkami czasu | |
Przysłówki (kiedy), czyli określenia czasu związane z czynnościami |
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: czas, czynność, koniugacja, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, rodzaj.