Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RW7WJI03cWkkL
Zdjęcie przestawia maszynę parową (fragment) w pomieszczeniu. Maszyna ma kształt walca, wokół niej znajdują się rury i zawory. Na lewo od maszyny znajduje się ściana, na której jest otwarte okno. Na lewo od okna wisi tablica informacyjna, a pod nią skrzynka. Obok niej stoi stolik.

Człowiek i maszyna w XIX wieku

Parowa maszyna wyciągowa w szybie Kościuszko zabytkowej kopalni „Ignacy" w Rybniku Niewiadomiu. Zdjęcie wykonane za zgodą Stowarzyszenia Zabytkowej Kopalni „Ignacy"
Źródło: a. nn., licencja: CC BY-SA 1.0.
R1Q5FJvyZAatl
Oś czasu – Człowiek i maszyna,
1820 główne dzieło Roberta Owena ,
1900 „Ludzie bezdomni" Stefana Żeromskiego
Oś czasu – człowiek i maszyna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Polecenie 1

Pisarz polski Stefan Żeromski w powieści Ludzie bezdomni zamieścił dwa opisy produkcji fabrycznej: w stalownij0000008N8B6v32_000tp001stalowni i w fabryce cygar. Przeczytaj ich fragmenty i przedyskutuj z kolegami, w czym są podobne, a czym różnią się te dwa opisy.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Na podwórzu fabrycznym otoczył ich szczęk młotów i głuche warczenie motorów dynamo‑elektrycznych o sile blisko tysiąca koni. Doktor Judym przechodził przez sale, gdzie heblowanoj0000008N8B6v32_000tp002heblowano sztaby żelaza długie [na] kilkadziesiąt łokcij0000008N8B6v32_000tp003łokci, gdzie borowano w nich dziury za pomocą świdrów i gdzie skromne maszynki w mgnieniu źrenicy wybijały w płytach grubych na dwa palce duże otwory z taką łatwością, jakby rzecz szła o przedziurawienie palcem plastra miodu. W jednym miejscu nitowanoj0000008N8B6v32_000tp004nitowano kraty mostów za pomocą śrub rozpalonych do białości, gdzie indziej cięto nożycami sztaby jak płótno.

W całej fabryce unosił się tabakowy proszek. Utrudniał on oddychanie i patrzenie. Na pierwszym piętrze znajdowała się duża sala. Było w niej około sto kobiet. Wszystkie pracowały przy wspólnym, wąskim i bardzo długim stole. Pierwsza grupa kobiet zajmowała się zwijaniem grubo siekanego tytoniu w liście. Następne zajmowały się układaniem cygar w drewniane prasy. Pracownice sprawiały wrażenie wycieńczonych i pracujących z ogromnym trudem. W całym pomieszczeniu był zaduch od upału i zapach potu. Pomieszczenie to było tak niskie i ciasne, że owy zapach zmieszany ze starym pyłem tabaki sprawiał, że przebywanie tam było prawdziwą torturą. Tuż za pierwszą salą znajdowała się kolejna. Znacznie większa, pracowników było tam około trzysta. Wąskie schody prowadziły do maszyn suszących liście, mlynu mielącego tabakę i sieczek krojącego tytoń. Wyroby te były transportowane do izb, gdzie z ogromną prędkością i dokładnością wszystko było pakowane do paczek. Uwaga została zwrócona na dziewczynę, która owijała banderolą paczki cygar. Robiła to tak szybko i dokładnie, że miało się wrażenie iż zajmuje się tym maszyna najwyższej jakości. W ostatnim pomieszczeniu było bardzo ciemno, ponieważ okna były okryte rudymi metalowymi siatkami. W tym pomieszczeniu pracowały po cztery osoby na jeden warsztat, które zajmowały się pakowaniem i przyklejaniem etykiet fabryki. Przy jednym ze stołów pracowała bratowa Judyma. Pracowała ona z wysokim mężczyzną, który ledwo trzymał się na nogach. Z Żydem, który czapkę miał opuszczoną na twarz. Obok judymowej pracowała kobieta. Wyglądali oni jak ludzkie maszyny.

czim_001 Źródło: Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni, Warszawa 1987.

j0000008N8B6v32_000tp001
j0000008N8B6v32_000tp002
j0000008N8B6v32_000tp003
j0000008N8B6v32_000tp004

Zadanie na rozgrzewkę

Polecenie 2

Symbolem XIX wieku jest fabryka – miejsce maszynowej produkcji wysokiej jakości identycznych wyrobów. Opisz w kilku zdaniach, w jaki sposób fabryki wpłynęły
na życie pracujących tam ludzi, a w jakim stopniu odcisnęły swe piętno
na krajobrazie.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
RuJneHPrcJqjO1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008N8B6v32_00000013

Warsztat czy fabryka?

Ćwiczenie 2
R6rcE4G4IJA8m1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R8K4yvUDcvVop1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wyjaśnij, jak nazywa się rzemieślnik szyjący lub naprawiający buty.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
j0000008N8B6v32_0000001E

Warunki pracy w fabryce

  1. W fabrykach zatrudniano robotników, którzy obsługiwali maszyny parowe i mechaniczne warsztaty tkackie. Te nowe urządzenia zastępowały pracę wielu ludzi. Na przykład napędzana parą maszyna tkacka wykonywała pracę dziesięciu ludzi!

  2. Obsługa maszyny była dość prosta, więc właściwie każdy mógł zostać robotnikiem.
    Nie trzeba było mieć do tego żadnych specjalnych kwalifikacji.

  3. Łatwość obsługi maszyny powodowało, że pracodawcy nie liczyli się ze swoimi robotnikami – na ich miejsce zawsze można było znaleźć kogoś nowego. Robotnicy pracowali więc w bardzo ciężkich warunkach. Często w ukropie, hałasie lub ciemnościach. Pracowano siedem dni w tygodniu, po 12–16 godzin dziennie, od świtu do wieczora, z krótką przerwą na obiad, spożywany zazwyczaj w domu.

  4. Robotnicy nie mieli prawa do urlopu, a w przypadku choroby lub kalectwa tracili pracę z dnia na dzień.

  5. Rodziny robotników żyły w biedzie lub stale były nią zagrożeni.

  6. W wielu fabrykach, a także w kopalniach węgla, oprócz dorosłych zatrudniano dzieci, którym płacono mniej niż dorosłym, choć równie ciężko pracowały.

RPJ99b5OPTIIc
Przędzalnia
Źródło: Lewis Wickes Hine, domena publiczna.
Ćwiczenie 4
Rmr67IcaYbrmc
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: podpis fotografii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Wskaż, które z powyższych sześciu zdań opisują pozytywne skutki uprzemysłowienia.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Praca dzieci

Oto relacja Roberta Owena, Brytyjczyka, który już w XIX wieku upominał się o prawa robotnicze.

Robert Owen Wybór Pism

Utarło się w okręgach fabrycznych, że rodzice posyłają swych siedmio- czy ośmioletnich synów i córki – zimą i latem, o szóstej rano, czasem więc po ciemku, a niekiedy w mróz i śnieg – do fabryk, gdzie panuje często wysoka temperatura, szkodliwa dla zdrowia ludzkiego, i gdzie zatrudnieni pracują częstokroć do dwunastej w południe, po czym mają godzinę na obiad i znów powracają do pracy, która w większości wypadków trwa do ósmej wieczór.

czim_002 Źródło: Robert Owen, Wybór Pism, Warszawa 1948, s. 141–142.
Ćwiczenie 5
R8xqQ4xHOEjE11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Zastanów się i napisz, dlaczego robotnicy posyłali swoje dzieci do pracy od tak wczesnych lat.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Wyjaśnij, dlaczego pracodawcy chcieli zatrudniać młodocianych pracowników.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj opinię francuskiego dziennikarza z XIX wieku o przemyśle brytyjskim.

Eugene Buret La misère des classes laborieuses en Angleterre et en France (Niedola klasy robotniczej w Anglii i Francji)

Przemysł jako taki poszukuje nowych, mniej wprawnych,
ale za to tańszych robotników. Najmilej widziane są małe dzieci, których zarobki są w porównaniu z pensją wykwalifikowanego robotnika wręcz śmieszne. Niektóre fabryki obywają się bez pełnoletnich pracowników […]. Weźmy na przykład pod lupę przemysł włókienniczy. Tam, gdzie kiedyś pracował jeden mężczyzna, można znaleźć kilkoro dzieci i kobiet, które wykonują podobną pracę za głodową pensję.

czim_003 Źródło: Eugene Buret, La misère des classes laborieuses en Angleterre et en France (Niedola klasy robotniczej w Anglii i Francji).
Polecenie 6

Czy po przeczytaniu powyższego tekstu Twoja propozycja odpowiedzi w poleceniach 4 i 5 byłaby teraz inna? Napisz ją.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Jakie jeszcze informacje chciałbyś uzyskać? Zapisz swoje pytanie do dziennikarza.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
j0000008N8B6v32_0000002N

Fabryki i warsztaty

Ćwiczenie 6
RQ7GLewY79q0Y
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Wpisz nazwy rzemieślników, którzy wykonują przedstawione na ilustracjach wyroby:
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RNFu2qeMvMEeh
Ćwiczenie 6
W parach zestawiono rzemieślnika i wyrób. Wskaż fałszywe pary: Możliwe odpowiedzi: 1. koszula - krawiec, 2. zdun - podkowa, 3. zdun - piec, 4. ludwisarz - obrączka, 5. cieśla - drewniany dach domu, 6. kaletnik - pasek do spodni
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RWgOhhl6XNKdf
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Wpisz nazwy fabryk, które produkują przedstawione na ilustracjach wyroby:
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R188ln6PUPFpp
Ćwiczenie 7
Wskaż pary pojęć, które odwołują się do fabryki i wytwarzanego przez nią produktu. Możliwe odpowiedzi: 1. kopalnia - węgiel, 2. rafineria - paliwo samochodowe, 3. browar - piwo, 4. drukarnia - gazeta, 5. rafineria - węgiel, 6. huta - okręt
j0000008N8B6v32_0000002T

Podsumowanie

Co wiem?

W XIX wieku fabryka z jednej strony była symbolem nowoczesności i postępu technicznego. Pozwalała produkować więcej, szybciej i taniej. Dawała ludziom pracę: zajęcie i możliwość zarobkowania. Z drugiej jednak strony zatrudnieni
w niej robotnicy pracowali w bardzo ciężkich warunkach, często ponad siły. Zarabiali niewiele, a gdy pracę tracili, pozostawali bez środków do życia. Szczególnie przejmujący był los dzieci‑robotników.

Co potrafię?

Rozwiązać krzyżówkę z hasłami‑ilustracjami.

Zapamiętaj!

Które problemy robotników żyjących w XIX wieku są aktualne do dziś? Co można zrobić, by poprawić warunki pracy?