Jak mierzymy składniki pogody?

Wprowadzenie do zagadnienia prognozowania pogody. Starter jest ilustrowany dwiema mapami przedstawiającymi prognozę pogody dla Polski. Zamieszczono też wykaz treści, które uczeń powinien znać przystępując do analizy tematu oraz cele nauczania określone w języku ucznia - kryteria sukcesu.

W materiale zdefiniowano pojęcie - pogoda oraz opisano następujące składniki pogody: temperatura powietrza, wilgotność powietrza, ciśnienie atmosferyczne, wiatr, opady atmosferyczne, zachmurzenie, usłonecznienie.

W materiale opisano proces opracowywania długo- i krótkoterminowych prognoz pogody przez synoptyków. Zwrócono uwagę na wykorzystywanie do tego celu stacji meteorologicznych, a także samolotów, balonów i satelitów meteorologicznych. Do tekstu dołączono zdjęcie balonu meteorologicznego.

Ciekawostka na temat znaczenia komputerów w prognozowaniu pogody wraz z galerią zdjęć przedstawiających mapy pogodowe Polski.

W materiale omówiono wyposażenie ogródka meteorologicznego, co zostało tez przedstawione na zdjęciu. Zamieszczono też instrukcję do stworzenia własnego dziennika pogody. W formie ciekawostki przedstawiono informację o tym, że nie wszystkie zjawiska pogodowe można przewidzieć.

W materiale opisano proces tworzenia map synoptycznych oraz przedstawiono znaczenie wybranych znaków synoptycznych.

W materiale podano wskazówki z galerią zdjęć, jak obserwując przyrodę, można przewidzieć pogodę na najbliższe godziny.

Słowniczek , w którym zdefiniowano pojęcia:deszczomierz, higrometr,mapa synoptyczna, meteorolog, pogoda,synoptyk

Siedem ćwiczeń interaktywnych z możliwością sprawdzenia poprawności odpowiedzi. Są to zadania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru sprawdzające znajomość składników pogody, sposobów ich pomiaru.

Aktualizacja tekstu: Monika Zaleska - Szczygieł

Opracowanie i multimedia: Tomorrow Sp. z o.o., GroMar Sp. z o. o.

Aplikacje dostępne w
Pobierz aplikację ZPE - Zintegrowana Platforma Edukacyjna na androida