Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJaq7snASMc5Y1
Obraz przedstawia bitwę pod Sempach wojsk szwajcarskich z wojskami habsburskimi. Na pierwszym planie klęczy Arnold von Winkelriedt;. Ma długie brązowe włosy opadające na ramiona i brodę w tym samym kolorze. Jest ubrany w szary strój, na którym znajduje się żółta tunika spięta brązowym pasem. Przy jego prawym boku znajduje się miecz. Mężczyzna obejmuje kilka włóczni nieprzyjaciela, które wbił we własną pierś. Przytula twarz do włóczni. Klęczy na ziemi. Za nim, po prawej stronie, znajdują się uzbrojeni Szwajcarzy z toporami skierowanymi przeciwko wrogowi. Stoją oni na leżącym mężczyźnie z głową wygiętą do tyłu, o jasnych włosach. Jest ubrany w czerwony płaszcz z białym krzyżem na prawym ramieniu. Przy prawym boku wisi jasna sakiewka. Obok niego leży mężczyzna, który pod prawą ręką ma kolczugę. Po lewej stronie   znajdują się rycerze w zbroi. Trzymają oni chorągwie, jedna z nich jest czerwono‑biało‑czerwona, inna żółta i czerwona z żółtym krzyżem. W tle są widoczne wysokie góry. Niebo jest  pokryte białymi chmurami.
Śmierć Arnolda von Winkelrieda pod Sempach
Źródło: Konrad Grob, domena publiczna.

Problemy nurtujące bohaterów romantycznych dawno przestały być aktualne i zazwyczaj nie budzą większego zainteresowania czytelników. Nieszczęśliwa miłość, egzaltacjeegzaltacjeegzaltacje uczuciowe, porywy serca, poświęcenie życia za ojczyznę i depresja spowodowana brakiem sukcesu życiowego – czy to wszystko może nas zaintrygować? Warto przyjrzeć się reprezentantowi XIX‑wiecznych nastolatków i nakreślić jego profil psychologiczny.

KordianJuliusz Słowacki
Juliusz Słowacki Kordian

Boże! Zdejm z mego serca jaskółczy niepokój,
Daj życiu duszę i cel duszy wyprorokuj…
Jedną myśl wielką roznieć, niechaj pali żarem,
A stanę się tej myśli narzędziem, zegarem,
Na twarzy ją pokażę, popchnę serca biciem,
Rozdzwonię wyrazami i dokończę życiem.
(Akt I, scena I, w. 38‑43)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.
egzaltacje
Już wiesz

1) Przeczytaj Kordiana Juliusza Słowackiego.

2) Na podstawie tekstu wynotuj informacje o bohaterze i jego skomplikowanej psychice.

Rrt1EkVhZJ7Vw
(Uzupełnij).
j0000000E3B2v23_0000000L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jaskółczy niepokój

Kordian. Część pierwsza trylogii. Spisek koronacyjny — taki tytuł nosi dramat Juliusza Słowackiego. Został napisany w 1833 roku (zaplanowany jako trylogia), opublikowany anonimowo w 1834 roku. Słowacki inspirował się Faustem GoethegoGoetheGoethego, twórczością dramaturgiczną Szekspira oraz Victora HugoHugoVictora Hugo. Fabuła koncentruje się wokół opowieści o romantycznym dziecięciu wieku, który jest rozdarty psychicznie i zagubiony w świecie wartości. To myśliciel ogarnięty potrzebą aktywnego przeciwdziałania złu i orędownik idei porywającej do czynu, nadającej sens jałowej egzystencji.

Goethe
Hugo
Maria Kalinowska Los, miłość, sacrum: studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji

U początku dramatu hamletyczne zagubienie Kordiana odbija się w lustrze trzech prostych opowieści starego Grzegorza, w takim stopniu wyrażających siłę i pewność, w jakim Kordian jest tych cech pozbawiony. Przy czym opowiadania Grzegorza, ze względu na różnorodność poetyki i tonacji, opalizują zmiennymi – w stosunku do dylematów Kordiana – sensami.

Maria_Kalinowska Źródło: Maria Kalinowska, Los, miłość, sacrum: studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji, Toruń 2003, s. 30.
Ćwiczenie 1
RseR98W5Q7g8C1
W jakim wieku jest bohater. Wybierz prawidłową odpowiedź: a) 22, b) 18, c) 15.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R6dZ4rTN89c0H1
Wskaż etymologię imienia głównego bohatera dramatu Juliusza Słowackiego. Wybierz prawidłową odpowiedź: 1. kordiał, 2. korona, 3. serce, 4. Kordelia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Zastanów się, czy imię bohatera ma jakiś związek z jego cechami osobowościowymi. Wypowiedź uzasadnij.

R19OQhSLoW86H
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, co oznacza wyrażenie jaskółczy niepokój.

R1KBD5Ak12Fsc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
RUKxgErxS3kat1
Wybierz określenia opisujące kondycję psychiczną Kordiana. Wybierz prawidłowe odpowiedzi: 1. apatia, 2. choroba wieku XIX (znużenie), 3. zamiary samobójcze, 4. histeria
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Zastanów się, czy biografia Kordiana układa się w jednolity ciąg fabularny. Sformuułuj wnioski.

RSll25QeuCWsy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Napisz, jak miała na imię ukochana Kordiana, przez którą chciał popełnić samobójstwo.

RHrW11rTEMffp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RicC3qngq8kTq1
Wyjaśnij, co oznacza wypowiedziana na początku aktu I informacja, że „zabił się – młody”. O kim jest tu mowa? Możliwe odpowiedzi: 1. ucieczkę do Europy, Kordian, 2. samobójstwo, Ludwik Spitznagel, 3. śmierć w powstaniu listopadowym, Juliusz Słowacki, 4. zsyłkę na Sybir, Janek, „co psom szył buty”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
KordianJuliusz Słowacki
Juliusz Słowacki Kordian

Zabił się – młody… Zrazu jakaś trwoga
Kładła mi w usta potępienie czynu,
Była to dla mnie posępna przestroga,
Abym wnet gasił myśli zapalone;
Dziś gardzę głupią ostrożnością gminu,
Gardzę przestrogą, zapalam się, płonę,
Jak kwiat liściami w niebo otwartemi
Chwytam powietrze, pożeram wrażenia.
 (Akt I, scena I, w. 1‑8);

Sto we mnie żądz, sto uczuć, sto uwiędłych liści,
Ilekroć wiatr silniejszy wionie, zrywa tłumy.
Celem uczuć, zwiędnienie; głosem uczuć, szumy
Bez harmonii wyrazów… Niech grom we mnie wali!
Niech w tłumie myśli jaką myśl wielką zapali…
(Akt I, scena I, w. 33‑37)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

Zinterpretuj wybrane fragmenty utworu i wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 9

Omów cechy charakteru, jakimi odznaczał się Kordian, zanim wyruszył w podróż do Europy.

R1GxwQCHUVHgW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
R1OQIeCrWx5AG1
Kto opowiada Kordianowi bajkę o Janku, co psom szył buty? Która odpowiedź jest poprawna: a) Doktór, b) Kapral, c) papież, d) Grzegorz.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Określ wymowę wspomnianej bajki w kontekście postawy bohatera. Wyjaśnij, jak zmienia się świadomość Kordiana pod wpływem słów opowiadacza.

Boże! Jak ten stary
Rósł zapałem w olbrzyma, lecz ja nie mam wiary,
Gdzie ludzie oddychają, ja oddech utracam.
Z wyniosłych myśli ludzkich niedowiarka okiem
Wsteczną drogą do źródła mętnego powracam.
Dróg zawartych przesądem nie przestąpię krokiem,
Teraz czas świat młodzieńca zapałem przemierzyć

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

RVpy5a7dc8SZD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Opisz pejzaż towarzyszący przeżyciom Kordiana. W jaki sposób kolorystyka opisu wpływa na mistyczne doznania bohatera?

Światła nocy błyskają po nieba szafirze,
Myśl zbłąkana w błękity niebieskie upadła,
Oto ją w gwiazdy kręgi porywają chyże
I kręcą, aż zmęczona, posępna pobladła,
Powróci z tańca niebios w nudne serce moje…
Czekam – nad otchłaniami niebieskimi stoję,
Zalękniony o myśli, w gwiazd tonące wirze.
Gwiazdy! Wy gdzieś lecicie jak żurawi stada!
Gwiazdy! Polecę z wami po niebios szafirze!

(Akt I, scena II, w. 426‑434)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

R1AqMqlV1wpfV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, w jaki sposób za pomocą obrazowania przestrzeni zilustrowano charakter nieszczęśliwej miłości Kordiana do Laury.

Ciemny się błękit nieba wyświeca za mgłami,
Ach księżyc! Patrz tam, pani! Księżyc srebrny, pełny
Stanął i patrzy na nas, chmur srebrzyste wełny
Spadły nań – leci, jakby wyrywał się z chmury;
Teraz go na pół gałąź rozcina spróchniała,
Teraz śród czarnych liści krąg chowa ponury…
Pani, gdy kiedyś! kiedyś! twarz księżyca biała
Błyśnie wśród chmur lecących na jesiennym niebie;
Będziesz mój cień natrętny odpędzać od siebie
.
(Akt I, scena II, w. 397‑405)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

R14n7BzDWHpSl
(Uzupełnij).

Opowieść o Kordianie poznajemy z fragmentarycznej fabuły. W akcie I bohater poddaje się nużącej „chorobie wieku”, przerwanej w akcie II podróżą (na wzór poematu Wędrówki Childe Harolda Byrona) wiodącą przez Londyn, Włochy, Alpy Szwajcarskie.

Ciekawostka

W nerwowym, nadmiernie wrażliwym, przedwcześnie dojrzałym chłopcu piętnastoletnim kłóci się bogactwo duchowe z poczuciem braku i niepewności. Wśród mnóstwa linii, które składają się w arabeskiarabeskaarabeski jego duszy, brak linii woli, linii postanowienia. Zna on tylko niepokój pragnień, z których jedno drugie wypiera. Życie wewnętrzne tak go pochłonęło, że nie stać go na działanie. Niezdolny żyć jak zwykli ludzie – na darmo szuka celu, na darmo prosi Boga: Boże! zdejm z mego serca jaskółczy niepokój.

Juliusz_Kleiner Źródło: Juliusz Kleiner, Juliusz Słowacki: Twórczość młodzieńcza, oprac. Jerzy Starnawski, Kraków 2003, s. 237.

arabeska
j0000000E3B2v23_0000002A
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Posąg człowieka na posągu świata

Ćwiczenie 14
RSf1RuxsH8WqQ1
Zlokalizuj miejsca podróży Kordiana. Spośród podanych wybierz właściwą: a) Włochy, Rzym, Watykan, b) Szwajcaria Mont Blanc, c) Anglia, Londyn , James Park. Pomocą są cytaty: 1. Byłeśże w Piotra gmachu? W Cyrku? W Panteonie?/ Ostrzegam, bądź w niedzielę w chórze Bazyliki,/ Bo właśnie nowy śpiewak przyjechał z Afryki. 2. Tam koło jednej igły krążą orłów stada,/ Jak pierścionki żałobne na perłowych lodach […] 3. Nieraz mgły nadpłynione w kłęby czarne zwiną/ I liściowym wachlarzem na miasto odwieją,/ Po sadzawkach łabędzie rozżalone płyną.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, jakie dokonania Szekspira ma na myśli Kordian, porównując twórczość autora Hamleta do góry.

Szekspirze! Duchu! Zbudowałeś górę
Większą od góry, którą Bóg postawił.
Boś ty ślepemu o przepaści prawił,
Z nieskończonością zbliżyłeś twór ziemi,
Wolałbym ciemną mieć na oczach chmurę
I patrzeć na świat oczyma twojemi
.
(Akt II, w. 76‑61)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

RNfYBw9eRHjRh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Określ, czy możliwe jest istnienie prawdziwej miłości.

Luba! Gdzieś na północy stał zamek wiekowy,
Herby pradziadów moich świeciły na bramie;
W salach portrety dziadów w ozłoconej ramie
Patrzały na mnie; dzisiaj wzrok ojców surowy
Aż tu, do włoskiej willi, ściga za mną, goni.
Bo zamek ojców moich stopiłem na złoto,
A z tego złota nosisz przepaskę na skroni
.
(Akt II, w. 118‑124)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

R12wTgoP9q9gF
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17
ReVwMal8WD71a1
Wskaż, kto wypowiada tę kwestię:
Na pobitych Polaków pierwszy klątwę rzucę,
Niechaj wiara jak drzewo oliwkowe buja,
A lud po jego cieniem żyje.
Papuga:
Alleluja!...
(Akt II, w. 215-218).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, w jaki sposób miejsce pobytu ukształtowało poglądy bohatera na moralne oblicze ówczesnej Europy.

R1MohPKjiO6Tx
(Uzupełnij).
R19nqbTXYSTNi
Portret Juliusz Słowackiego
Źródło: James Hopwood, 1849, domena publiczna.
RXAoKSsgBO13K
Salomea Słowacka Bécu [czyt.: beku]
Źródło: Bonawentura Klembowski, domena publiczna.

Portret psychologiczny bohatera znajduje potwierdzenie w biografii autora – subtelnego i wrażliwego poety. To syn Euzebiusza Słowackiego (profesora literatury i retoryki w Liceum Krzemienieckim – później profesora Uniwersytetu w Wilnie) oraz Salomei z Januszewskich, która miała ogromny wpływ na rozwój i wychowanie młodego Juliusza. Poeta wychowywał się w atmosferze intelektualnej (salon literacko‑muzyczny Augusta BécuA. BécuBécu – drugiego męża Salomei, uchodził za znaczący ośrodek kulturalny Wilna). Tragiczna śmierć ojczyma (porażonego piorunem) oraz samobójcza śmierć przyjaciela lat dziecinnych – Ludwika SpitznaglaLudwik SpitznagelLudwika Spitznagla – przerwały beztroski okres dzieciństwa. Zainteresowany lekturą natchnionych mistycznie Medytacji poetyckich Alphonsa de Lamartine’aAlphons de LamartineAlphonsa de Lamartine’a, poezji Thomasa Moore'aThomas MooreThomasa Moore'a oraz polskich romantyków: Józefa Bohdana Zaleskiego, Antoniego Malczewskiego, Adama Mickiewicza –-- Juliusz Słowacki rozpoczął próby poetyckie. Po studiach, odbytych na Uniwersytecie Wileńskim, uzyskał posadę urzędniczą w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. Praca ta nie przynosiła mu żadnej satysfakcji, kontynuował więc prace literackie i w latach 1829–1830 spod jego pióra wyszły pierwsze powieści poetyckie inspirowane przez bajronizm (Hugo, Żmija), egzotyzm i orientalizm (Mnich, Jan Bielecki, Arab, Szanfary). Pod wpływem lektur romantycznych powstały też dwie młodzieńcze tragedie: Mindowe oraz Maria Stuart. Wybuch powstania listopadowego zastał poetę w Warszawie. Napisał wówczas znane liryki powstańcze (Hymn, Odę do wolności, Pieśni legionu litewskiego, Kulig), ale osobiście nie wziął udziału w walce. Nadopiekuńcza matka skłoniła go do wyjazdu z kraju. Zaopatrzony w kurierską misję Rządu Narodowego, wyjechał do Londynu. Tam zainteresował go teatr. Do Paryża przyjechał równolegle z wielką falą uchodźców po klęsce powstania. Gdy w 1832 roku Adam Mickiewicz opublikował III cz. Dziadów, w których przedstawił ojczyma poety (A.Bécu)A. Bécu(A.Bécu) jako lojalnego poddanego cara, Słowacki wyjechał do Szwajcarii. Rok później napisał Kordiana.

Ludwik Spitznagel
Alphons de Lamartine
Thomas Moore
A. Bécu
Ćwiczenie 19

Scharakteryzuj przestrzeń na szczycie Mont BlancMont BlancMont Blanc.

R1OnEPMmZnwuE
(Uzupełnij).
Mont Blanc
Ćwiczenie 20

Określ, jakie znaczenie ma fakt, że bohater jest usytuowany „pod niebem”.

Rd2aHOiQaSiV4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Opisz doznania, jakie towarzyszą iluminacji.

RfWRtiqiEZbCC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22

Wyjaśnij, jaką rolę w tym mistycznym doświadczeniu odgrywa romantyczna kosmogoniaj0000000E3B2v23_000tp001kosmogonia.

Tu szczyt … lękam się spojrzeć w przepaść świata ciemną.
Spojrzę… Ach! Pod stopami niebo i nad głową
Niebo… zamknięty jestem w kulę kryształową,
Gdyby ta igła lodu popłynęła ze mną…
Wyżej – aż w niebo … nie czułbym, że płynę.
Stąd czarne skrzydła nad światem rozwinę,
Ciszej! Słuchajmy – o te lody się ociera
Modlitwa ludzka, po tych lodach droga
Myślom płynącym do Boga,
Tu dźwięk nieczysty głosu ludzi obumiera,
A dźwięk myśli płynie dalej.
Tu pierwszy zginę, jeśli niebo się zawali,
A ten kryształ powietrza, by tchnieniem rozbity,
Kręgami się rozpłynie na nieba błękity
I gwiazdy w nieznajomą uciekną krainę,
I znikną, jakby ich nigdy nie było
Spróbuję – westchnę i zginę…

(Akt II, w. 219‑234)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

R1Vjfkwp9ln10
Wędrowiec nad morzem mgły
Źródło: Caspar David Friedrich [czyt. kaspar dawid fridriś], 1818, olej na płótnie, Kunsthalle w Hamburgu, domena publiczna.
RZQLLI3pE3ufj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Określ zdolności (racjonalne i nadprzyrodzone), jakie rozpoznaje w sobie bohater podczas przeżywanego olśnienia. Wyjaśnij sformułowanie posąg człowieka na posągu świata.

Jam jest posąg człowieka na posągu świata.
……………………………………………………………………………
O, gdyby tak się wedrzeć na umysłów górę,
Gdyby stanąć na ludzkich myśli piramidzie
I przebić czołem przesądów chmurę,
I być najwyższą myślą wcieloną… […]
Mogęż ruszyć lawiny? Potem lawin śniegi,
Zawieszone nad siołem,
Zatrzymać ręką lub czołem?
Mogęż, jak Bóg w dzień stworzenia,
Ogromnej dłoni zamachem
Rzucać gwiazdy nad świata zbudowanem gmachem,
Tak by w drodze przeznaczenia
Nie napotkały nigdy kruchej świata gliny
I nie strzaskały w żegludze?
Mogę – więc pójdę! Ludy zawołam! Obudzę!

(Akt II, w. 261‑270)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

R1YyKjU3BcGlf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Zinterpretuj porównanie Polski do Winkelrieda. W jakim sensie koresponduje ono z Mickiewiczowskim hasłem Polska Chrystusem narodów?

Nie – myśli wielkiej trzeba z ziemi lub z błękitu.
Spojrzałem ze skały szczytu,
Duch rycerza powstał z lodów…
Winkelried dzidy wrogów zebrał i w pierś włożył,
Ludy! Winkelried ożył!
Polska Winkelriedem narodów!
Poświęci się, choć padnie jak dawniej! Jak nieraz!
Nieście mię chmury! Nieście wiatry! Nieście, ptacy!

(Akt II, w. 290‑297)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Juliusz Słowacki, Kordian, Warszawa 1990.

Kordian jest marzycielem i młodym intelektualistą. Przejawia skłonności do poszukiwania drogowskazów życia, ale też do zwątpienia. Szybko porywa się na wyimaginowane zamiary, lecz jest niekonsekwentny w działaniu. W tonacji egzaltowanej często snuje myśli samobójcze. Dręczy go jaskółczy niepokój – pragnienie realizacji czynu i marzeń. Jest znużony otaczającą go rzeczywistością i jedynie stary Grzegorz (sługa i były żołnierz napoleoński) imponuje mu pogodną i nieskomplikowaną filozofią życia. To osoba niespełniona w miłości (nieszczęśliwe uczucie do Laury, nieudany i przelotny romans z Violettą), która ucieka w świat poezji (np. Szekspira). Bohater jest rozgoryczony postawą papieża Grzegorza XVI i jego potępieniem dążeń niepodległościowych Polaków. W niezwykłym monologu wewnętrznym, wygłoszonym na szczycie Mont Blanc, Kordian znajduje prawdziwego Boga, lecz również jawi się niczym Hamlet – zwieszony między pragnieniem czynu a niemożnością działania. Uświadamia sobie wagę charyzmatycznej misji, zobrazowanej w postaci legendy o helweckim bohaterze Winkelriedziej0000000E3B2v23_000tp002Winkelriedzie, który ofiarował swe życie dla zwycięstwa przyszłych pokoleń. Hasło Polska Winkelriedem narodów! (aluzyjna do Mickiewiczowskiego hasła Polska Chrystusem narodów) jest deklaracją utożsamienia się bohatera z tragicznym losem synów ojczyzny. Słowacki polemizuje tu z Mickiewiczowskim mesjanizmem wypowiedzianym w III cz. Dziadów. Kordian,jako niespełniony bohater Polaków, jest ironiczną wersją romantycznego człowieka czynu.

RFWxGDsvQZddX
(Uzupełnij).
j0000000E3B2v23_000tp001
j0000000E3B2v23_000tp002
j0000000E3B2v23_0000004S
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty

Godzina myśliJuliusz Słowacki
Juliusz Słowacki Godzina myśli

[…]
Oni marzeniem księgi rozumieli ciemne
Nie rozumiejąc myślą. Z dziecinnego piasku
Na księgach Swedenborgaj0000000E3B2v23_000tp003Swedenborga budowali gmachy […].
(w.134‑136)
………………………………………………….
Przez tworów państwa, snuli myślą dwa łańcuchy,
W światło zbite u góry, w ciemność spodem zlane,
Tych ogniwa jak szczeble wschodów połamane,
Wiodą w światło idące, albo w ciemność duchy,
I świat tworów w dwa takie rozłamany ruchy
Wiecznie krąży. A dusza z iskry urodzona,
Różnem życiem przez wieki rozkwita – i kona
Przez długie wieki, biorąc kształty różnych tworów,
W kwiecie jest duszą woni i treścią kolorów,
W człowieku myślą, światłem staje się w aniele.
Raz wstępnym pchnięta ruchem, ciągle w Boga płynie,
W doskonalszem co chwila rozkwitając ciele.
Człowiek się silną myślą w anioła rozwinie,
Ten anioł zachwyceniem w światło się rozleje,
I będzie częścią Boga na żywiołów tronie.
Lecz męty ziemskie w światła osiadają łonie;
Jak o spadłych aniołach święte uczą dzieje,
Ziemskiemi sny ścigani – grzeszą myślą dumy,
I co dnia, z łona Boga, dusz zagasłych tłumy
Lecą na ziemię jak gwiazd zepchnięta lawina.
Każda w kształty ziemskie krysztali i ścina,
I rosnącym ciężarem w bieg strącona skory,
Przechodzi w ludzkie, czuciem zardzewiałe twory;
I będzie jadem w gadzie, a trucizną w kwiecie.
Patrząc na tłumy ludzi na tym ciemnym świecie,
Oni widzieli, którzy z łona Boga spadli,
I po schodzących szczeblach szli w otchłań – i bladli.
(w. 139‑165)

j0000000E3B2v23_00000_BIB_003 Źródło: Juliusz Słowacki, Godzina myśli, Kraków 1996.
R1bbuClTs9lHa
Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc
Źródło: Caspar David Friedrich, 1819, New Masters Gallery, Dresden, domena publiczna.

W poemacie zatytułowanym Godzina myśli Juliusz Słowacki kreuje duchowy portret romantyka w wieku młodzieńczym: prezentuje zarówno wątki autobiograficzne,
jak i sylwetkę swojego przyjaciela – Ludwika Spitznagla. Jest to zatem analiza psychologiczna dwóch, różniących się cechami osobowościowymi, przedstawicieli młodego pokolenia dotkniętego chorobą wieku. Choroba Słowackiego ma objawy słabości fizycznej, choroba Spitznagla ma swoje źródło w nadpobudliwej psychice.

Przeczytaj powyższy fragment Godziny myśli i wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 25

Wymień konsekwencje nazbyt częstego zagłębiania się w dziełach Swedenborga.

R9pX2LDUVGDOz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 26

Zastanów się, czy młodzieńcy w pełni rozumieją sens lektury.

RMowzm3NvMEyr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Wyjaśnij, jaką mistyczną wizję wyobrażają sobie młodzieńcy i jaką rolę odgrywają w niej doznania zmysłowe.

RJAWAelQwr4DS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 28
R1NHG8PtafGYx1
Spośród wymienionych pojęć wybierz te, które najlepiej pasują do filozoficznego pejzażu wybranego fragmentu dramatu Juliusza Słowackiego. Wybierz poprawne odpowiedzi: a) kreacjonizm, b) ewolucja ducha, c) metempsychoza, d) reinkarnacja.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000000E3B2v23_000tp003
j0000000E3B2v23_0000005Q
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 1

Zaprojektuj ankietę służącą badaniom profilu psychologicznego bohatera romantycznego.

R1OUNN6RlrNww
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przygotuj ustną wypowiedź, w której omówisz temat: Motyw i rola gór w sztuce i literaturze romantyzmu. Wykorzystaj m.in. obrazy zamieszczone w podręczniku.

R1LXE8l7nbv4D
(Uzupełnij).
RiUh6ModYtHIn
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: Juliusz Słowacki, Kordian, choroba wieku, dramat romantyczny.

R1H0jn2ccidft
(Uzupełnij).