Liczenie na palcach w ontogenezie i jego znaczenie dla rozwoju kompetencji matematycznych

Artykuł naukowy przybliżający znaczenie liczenia na palcach w rozwoju kompetencji matematycznych. Przez długi czas uznawano, że liczenie na palcach jest przejawem niedojrzałych strategii, charakterystycznych dla osób z problemami w operowaniu na materiale liczbowym (np. u osób z dyskalkulią). Obecnie nawet w kontekście osób z dyskalkulią liczenie na palcach postrzegane jest w kategoriach strategii ratunkowych umożliwiających względnie poprawne wykonywanie obliczeń. Artykuł wyjaśnia podstawy stosowania strategii liczenia na palcach, pozwala zrozumieć występowanie takiego schematu postępowania w kontekście kształtowania się pamięci roboczej dziecka. Okazuje się, że sprawność gnozji palców koreluje z poziomem osiągnięć matematycznych. A dzieci osiągające ponadprzeciętne wyniki w zakresie gnozji palców mają wysokie umiejętności matematyczne. Rekomendacja: tekst może stanowić wsparcie w pracy dydaktycznej w zakresie nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym, szczególnie tych ujawniających specjalne potrzeby w tym zakresie.