Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Fh1ZO3friJe
Obraz przedstawiający wnętrze pomieszczenia w którym w centralnej części stoi pięciu mężczyzn nazwanych Komitetem Pięciu. Stoją naprzeciwko siedzących przy stole po prawej stronie obrazu dwóch mężczyzn w czarnych ubraniach mających na głowie jasne peruki z lokami na wysokości uszu. Jeden z pięciu mężczyzn trzymając w dłoniach dokument kładzie go na stole. Oprócz tego na stole znajduje się wiele dokumentów i gruba książka. Za pięcioma mężczyznami po lewej stronie obrazu oraz częściowo po prawej stronie w ławach ustawionych w kilku rzędach siedzi grupa kilkudziesięciu mężczyzn, większość z nich jest w jasnych perukach. Na ścianie naprzeciwko widza rozwieszone flagi oraz drzwi, jedne z lewej, drugi e z prawej strony. Na bocznych ścianach zasłonięte czerwonym suknem okna.

Na drodze do demokracji. Konstytucja

Podpisanie Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych
Źródło: John Trumbull, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj podane informacje i wskaż sytuacje zastosowania formy demokracji bezpośredniej w szkole. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Sytuacja nr 1
Zarządzono walne zgromadzenie członków szkolnego klubu sportowego. Zgromadzenie podjęto ważną decyzję dotyczącą zmiany nazwy i barw klubowych.

Sytuacja nr 2
Zakończono wybory. Szkolna komisja wyborcza policzyła głosy i poinformowała, którzy uczniowie będą w tym roku członkami rady samorządu szkolnego.

Sytuacja nr 3
Każda klasa wytypowała jednego ucznia do udziału w comiesięcznych spotkaniach z dyrekcją szkoły. Konsultacje dotyczyć będą najważniejszych spraw związanych z organizacją życia szkolnego.

Sytuacja nr 4
Wychowawczyni klasy wspólnie z uczniami podjęła decyzję dotyczącą przyznania nagród. Na specjalnie przygotowanych kartach każdy z uczniów wskazał trzy osoby, które wyróżniały się pracą na rzecz klasy.

RlCYyqSVYYhFG
(Uzupełnij) -.
tA4bQV91UR_0000000N

Na drodze do współczesnej demokracji. Konstytucja

R12MJUQ3xLpBJ
Zaprzysiężenie Joe Bidena na Prezydenta USA na Kapitolu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RxbgMLY3Z2KUi
Mowa Gajusza Grakchusa
Źródło: Silvestre David Mirys, domena publiczna.
Co potrafię?
  • wyjaśniać, na jakich wartościach opiera się państwo demokratyczne;

  • wymieniać zasady demokracji bezpośredniej i pośredniej;

  • wskazać zalety i wady demokracji.

Nauczysz się
  • poznawać najważniejsze tradycje demokracji;

  • omawiać znaczenie Konstytucji w państwie demokratycznym;

  • rozumieć zasady, według których nabywa się obywatelstwo polskie.

tA4bQV91UR_0000001J

Na drodze do demokracji. Konstytucja

Mowa Peryklesa - pochwała demokracji ateńskiej
Tukidydes Mowa Peryklesa - pochwała demokracji ateńskiej

Nasz ustrój polityczny nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sporach prywatnych każdy obywatel jest równy w obliczu prawa; jeśli zaś chodzi o znaczenie, to jednostkę ceni się nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na talent osobisty, jakim się wyróżnia; nikomu też, kto jest zdolny służyć ojczyźnie, ubóstwo (...) nie przeszkadza w osiągnięciu zaszczytów. W naszym życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. (...) Kierując się wyrozumiałością w życiu prywatnym, szanujemy prawa w życiu publicznym; jesteśmy posłuszni każdoczesnej władzy i prawom, zwłaszcza tym niepisanym, które bronią pokrzywdzonych i których przekroczenie przynosi powszechną hańbę.

KON_1 Źródło: Tukidydes, Wojna Peloponeska, Mowa pogrzebowa Peryklesa., s. 105–107, dostępny w internecie: https://journal.kozminski.edu.pl/index.php/decyzje/article/viewFile/77/72.
Polecenie 1

Na podstawie powyższego tekstu wymień zasady, na których opierał się ustrój demokratycznych Aten.

R9YeQP6dGo31e
(Uzupełnij) -.

Demokratyczne zasady rządzenia państwem narodziły się już w starożytności, ale dopiero w czasach nowożytnych przybrały formy, do których nawiązują współczesne społeczeństwa. Rzeczpospolita szlachecka, monarchia parlamentarna w Anglii, myśl społeczno‑polityczna oświecenia to ważne etapy kształtowania się idei demokratycznych.

1
R9i8cyJSepYxu11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja: Na drodze do demokracji XVIII wiek.

Przedstawia kontynenty świata:

  • Afryka,

  • Ameryka Południowa,

  • Ameryka Północna,

  • Australia i Oceania,

  • Azja,

  • Europa.

Na terenie Ameryki Północnej zaznaczono miasto Filadelfia. I dwa wydarzenia z nim związane:

  • Deklaracja Niepodległości z datą uchwalenia: 4 lipca 1776 r.,

  • Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki z taką uchwalenia: 17 IV 1787 r.

Na terenie Europy zaznaczono miasta Wersal, Paryż i wydarzenie:

  • Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z datą uchwalenia: 26 VIII 1789 r.

Na terenie Europy zaznaczono miasto Warszawa i wydarzenie z nim związane:

  • Ustawa Rządowa (Konstytucja) z datą uchwalenia: 3 V 1791 r.

Deklaracja niepodległości

Tekst Deklaracji napisał Thomas Jefferson,[czyt.: tomas dżeferson] współpracując między innymi z Johnem Adamsem i Benjaminem Franklinem.

R1Fh1ZO3friJe
Podpisanie Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych
Źródło: John Trumbull, domena publiczna.

Odwołując się do zasady równości i wolności, twórcy dokumentu uzasadnili prawo do niezależności od Wielkiej Brytanii trzynastu kolonii w Ameryce Północnej.

Deklaracja niepodległości jest dla Amerykanów symbolem wolności. Dzień Niepodległości jest obchodzony 4 lipca.

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

Wstęp do: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki
Wstęp do: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki

My, naród Stanów Zjednoczonych, pragnąc udoskonalić Unię, ustanowić sprawiedliwość, zabezpieczyć spokój w kraju, zapewnić wspólną obronę, podnieść ogólny dobrobyt oraz utrzymać dla nas samych i naszego potomstwa dobrodziejstwa wolności, wprowadzamy i ustanawiamy dla Stanów Zjednoczonych Ameryki niniejszą konstytucję.

KON_2 Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, 17 IX 1787, dostępny w internecie: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/usa.htm.
Ćwiczenie 2

Na podstawie tekstu źródłowego wskaż, jakie motywy powstania konstytucji przedstawia jej preambuła.

RAFUErkZLSDMz
(Uzupełnij).

Uchwalenie Konstytucji było zwieńczeniem procesu tworzenia nowego państwa
– Stanów Zjednoczonych Ameryki. Obowiązuje do dzisiaj. Została uzupełniona
27 poprawkami.

Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela

Wielka Rewolucja Francuska zmieniła oblicze Francji i Europy. Zapoczątkowała tworzenie nowego modelu państwa i narodu. Za symboliczny początek rewolucji uznaje się wydarzenia, które rozegrały się 14 lipca 1789 roku. Lud Paryża zdobył Bastylię, symbol absolutyzmu. Jednym z najważniejszych dokumentów, które powstały w okresie rewolucji, była Deklaracja praw człowieka i obywatela, będąca zbiorem podstawowych zasad dotyczących organizacji państwa i społeczeństwa.

Rr7ILhlERHyoV
Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela
Źródło: a. nn., Musée Carnavalet, domena publiczna.

Konstytucja 3 maja

Uchwalenie Ustawy Rządowej (konstytucji) było wielkim osiągnięciem Sejmu Czteroletniego (obradującego od października 1788 do maja 1792 r.) i próbą budowy nowoczesnego państwa.

W późniejszych latach, kiedy Polski nie było na mapie Europy, Konstytucja 3 maja stała się symbolem niepodległościowej tradycji państwa polskiego.

Wstęp do: Ustawa Rządowa z dnia 3 maja 1791 r.
Wstęp do: Ustawa Rządowa z dnia 3 maja 1791 r.

W imię Boga w Trójcy Świętej Jedynego

Stanisław August z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Inflancki, Smoleński, Siewierski i Czerniechowski, wraz z stanami skonfederowanemi, w liczbie podwójnej Naród Polski reprezentującemi, uznając, iż los nas wszystkich od ugruntowania i wydoskonalenia konstytucji narodowej jedynie zawisł, długim doświadczeniem poznawszy zadawnione rządu naszego wady, a chcąc korzystać z pory, w jakiej się Europa znajduje, i z tej dogorywającej chwili, która nas samym sobie wróciła, wolni od hańbiących obcej przemocy nakazów, ceniąc drożej nad życie, nad szczęśliwość osobistą egzystencyją polityczną, niepodległość zewnętrzną i wolność wewnętrzną narodu, którego los w ręce nasze jest powierzony, chcąc oraz na błogosławieństwo, na wdzięczność współczesnych i przyszłych pokoleń zasłużyć, mimo przeszkód, które w nas namiętności sprawować mogą, dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolności, dla ocalenia ojczyzny naszej i jej granic, z największą stałością ducha niniejszą konstytucję uchwalamy i tę całkowicie za świętą, za niewzruszoną deklarujemy, dopóki by naród w czasie, prawem przepisanym, wyraźną wolą swoją nie uznał potrzeby odmienienia w niej jakiego artykułu. Do której to konstytucji dalsze ustawy sejmu teraźniejszego we wszystkiem stosować się mają.

KON_10 Źródło: Ustawa Rządowa z dnia 3 maja 1791 r., dostępny w internecie: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/kpol/1791.html.
Polecenie 2

Na podstawie powyższego fragmentu wymień okoliczności uchwalenia konstytucji.

R17HRGBEmUWc2
(Uzupełnij).
RzjxDruy08ayB
Uchwalenie Konstytucji 3 maja
Źródło: Kazimierz Wojniakowski, domena publiczna.
Ciekawostka

Czy Konstytucja 3 maja była pierwszą, drugą czy może trzecią w Europie?
Odpowiedź na powyższe pytanie zależeć będzie zarówno od jednoznacznej definicji konstytucji jak i oczekiwań społecznych, które przed takim aktem będziemy stawiać.
Faktem jest, że w 1755 r. ważne regulacje ustrojowe uchwalone zostały przez parlament zbuntowanej Korsyki, a w 1789 r. król szwedzki określił zasady funkcjonowania swego rządu, jednak z uwagi na całościową regulację systemu ustrojowego państwa większość historyków zgadza się z twierdzeniem, że to polska konstytucja była pierwszą w Europie.

tA4bQV91UR_00000032

Charakter i znaczenie Konstytucji

O konstytucjiPiotr Andrzejewski
Piotr Andrzejewski O konstytucji

(...) konstytucja jest trzonem i szkieletem funkcjonowania państwa oraz społeczeństwa (...)

KON_4 Źródło: Piotr Andrzejewski, O Konstytucji, dostępny w internecie: https://www.polskieradio.pl/7/4399/Artykul/1434603,Debata-Jedynki-konstytucja-to-nie-jest-ozdobna-szata.
O konstytucjiEwa Łętowska
Ewa Łętowska O konstytucji

Konstytucja jest codziennym ubraniem chroniącym od nieprzyjaznego losu (...).

KON_5 Źródło: Ewa Łętowska, O Konstytucji, dostępny w internecie: https://www.polskieradio.pl/7/4399/Artykul/1434603,Debata-Jedynki-konstytucja-to-nie-jest-ozdobna-szata.
RRc19SJplbz43
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r.
Źródło: Wydział Muzealiów Biblioteki Sejmowej, licencja: CC BY 2.0.

Jednym ze skutków obalenia rządów komunistycznych były dokonujące się zmiany prawne w Polsce. Dnia 2 kwietnia 1997 roku Zgromadzenie Narodowe uchwaliło nową konstytucję. Następnie w referendum konstytucyjnym za jej przyjęciem opowiedzieli się obywatele Polski. Po uznaniu ważności referendum przez Sąd Najwyższy nastąpiło uroczyste podpisanie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego.

tA4bQV91UR_0000003V

Zasady nabywania obywatelstwa

konstytucja
Definicja: konstytucja

To ustawa zasadnicza; w państwie demokratycznym jest to akt prawny o najwyższym znaczeniu

Konstytucja zawiera postanowienia dotyczące podstawowych zasad funkcjonowania państwa, sposobu powoływania, kompetencji i odpowiedzialności władz publicznych, praw i wolności obywatelskich oraz środków ich ochrony.
Konstytucja określa również podstawowe zasady nabywania obywatelstwa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r

Rozdział II
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA

Art. 34.

  1. Obywatelstwo polskie nabywa się przez urodzenie z rodziców będących obywatelami polskimi. Inne przypadki nabycia obywatelstwa polskiego określa ustawa.

  2. Obywatel polski nie może utracić obywatelstwa polskiego, chyba że sam się go zrzeknie.

KON_8 Źródło: Dz.U.1997.78.483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r.
Ćwiczenie 3

Na podstawie tekstu źródłowego, wskaż zasady nabywania i utraty obywatelstwa polskiego.

RkHhJeBxgt7qI
(Uzupełnij).

Sposoby nabycia obywatelstwa:

  • Zasada krwi – dziecko nabywa obywatelstwo państwa, którego obywatelami są jego rodzice (lub jeden z rodziców) bez względu na miejsce urodzenia.

  • Zasada prawa ziemi – o obywatelstwie dziecka decyduje miejsce jego urodzenia.

USTAWA z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim
USTAWA z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim

Rozdział 3
Nadanie obywatelstwa polskiego
Art. 18. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może nadać cudzoziemcowi obywatelstwo polskie.
Art. 19. 1. Nadanie obywatelstwa polskiego następuje na wniosek cudzoziemca.

KON_7 Źródło: Dz.U. 2012 poz. 161, Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim, s. 4.
cudzoziemiec
Definicja: cudzoziemiec

osoba nieposiadająca obywatelstwa państwa, w którym przebywa

tA4bQV91UR_0000004Q

Zasady nabywania obywatelstwa

Ćwiczenie 4

Zdecyduj, czy przedstawione poniżej sytuacje opisują osoby, które mogą skutecznie ubiegać się o nadanie obywatelstwa polskiego. Odpowiedź uzasadnij.

Sytuacja 1.
Amelia urodziła się w Polsce. Jej rodzice są obywatelami Francji, ale od kilku lat przebywają i pracują w Polsce.

Sytuacja 2.
Krzysztof urodził się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Jest synem polskich imigrantów. Jego rodzice, obywatele Polski, starają się uzyskać obywatelstwo amerykańskie.

Sytuacja 3.
Ruben urodził się w Holandii, skąd pochodzi jego rodzina. Jego rodzice, jeszcze przed narodzinami Rubena, uzyskali polskie obywatelstwo.

R6XDXnDWqxmPh
(Uzupełnij) -.
Być obywatelemB. Markiewicz
B. Markiewicz Być obywatelem

Za obywatela uważany jest człowiek, który może w państwie sprawować urzędy. A obywatelem dobrym ten jest, kto miłuje własną ojczyznę, żyje według tego samego, co inni obywatele, prawa, mądrze przewodzi albo słucha rozkazów, zawsze troszczy się o dobro publiczne, nie waha się narazić na niebezpieczeństwo, a nawet na śmierć dla swej rzeczypospolitej. Takie określenie obywatelstwa nie budziłoby większego sprzeciwu także i dzisiaj, choć pochodzi ono z XVI wieku, a jego autorem jest polski pisarz polityczny Jakub Przyłuski (zm. 1554).

KON_12 Źródło: M. Markiewicz, Być obywatelem, „"Wiedza i Życie"” 1996, nr 11.
Ćwiczenie 5

Na podstawie tekstu B. Markiewicz, wymień cechy dobrego obywatela.

R9N5DAu8vnGGO
(Uzupełnij).

Podsumowanie

Demokracja to współcześnie najpowszechniejsza w Europie forma ustroju politycznego. Od 1989 roku do grona państw demokratycznych dołączyła Polska. Fundamentem demokracji w naszym kraju jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, przyjęta przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997 roku. Konstytucja to nadrzędne prawo, które chroni wspólnotę wolnych i równych obywateli.

Ćwiczenie 6
RjrnurJF2jWmv1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RNnakNt1UI0Eb1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.