Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGqud4YpRrOmZ
Na ilustracji tytułowa strona francuskiej Encyklopedii. Podany jest tytuł, autor, współautorzy, numer tomu, miejsce wydania, wydawcy, rok wydania i aprobata państwowa, umożliwiająca wydanie. Wszystko w języku francuskim, data cyframi rzymskimi. W środku okładki anioł na tle chmur i motywów roślinnych. Pod jego nogami sterta rzeczy.

Nowe idee w życiu społecznym

Strona tytułowa pierwszego tomu Encyklopedii francuskiej wydanej w Paryżu w 1755 r.
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Wprowadzenie

Polecenie 1

Przypomnij sobie jakie idee głosili wybitni filozofowie oświecenia: Kant, Kartezjusz i Locke. Zapisz je poniżej.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.

Oświecenie – pochwała epoki

Oświecenie uznawane było i jest za jedną z ważniejszych epok w rozwoju ludzkości, czego przejawem jest niezwykle żywa reakcja wartościująca. Dominuje nurt ocen pozytywnych, co wynika w dużej mierze z faktu pojawienia się form życia społecznego, które trwają do dzisiaj. W epoce oświecenia pojawiły się takie pojęcia jak:

  • partia,

  • opinia publiczna,

  • propaganda,

  • państwowa racja stanu,

  • patriotyzm,

  • naród i narodowość (choć nacjonalizm to raczej wytwór wieku XIX),

  • poczucie wspólnoty i dumy narodowej (np. we Francji, Anglii, Polsce, Prusach, Rosji).

Jednocześnie wykrystalizowały się koncepcje i wartości bliskie również aktualnym dążeniom ludzkości:

  • wolność społeczeństwa i jednostki,

  • emancypacjaemancypacjaemancypacja człowieka (np. dziecka, kobiety) czy grup społecznych (mieszczaństwa, Żydów, mniejszości religijnych),

  • równość,

  • braterstwo,

  • solidarność.

Ludzie oświecenia najbardziej cenili to, co można pojąć rozumem. Ważna cecha oświecenia to sekularyzacja państw europejskich oraz sformułowanie praw człowieka.

Oświecenie
Oświecenie

(...) jako wiek rozumu, czy wiek filozofów – nurt kulturalny oraz okres w historii Europy przypadający na koniec XVII wieku do początku XIX wieku. W rozumieniu szerszym: epoka w dziejach kultury europejskiej między barokiem a romantyzmem. Wszystkie nazwy oddają przełomowy charakter tej epoki. Oświecony, czyli wyzwolony z wszelkich więzów rozum ludzki ma być światłem rozjaśniającym drogę do poznania prawdy o świecie i człowieku.

BIB_002 Źródło: Historia. Wiek oświecenia, red. Beata Słama, 2015.
Encyklopedia PWN
Encyklopedia PWN

Oświecenie traktowało rozum, odwołujący się do doświadczenia, z jednej strony jako narzędzie poznania i źródło wiedzy o świecie, społeczeństwie i człowieku, z drugiej — jako instrument krytyki i sceptycznego osądu wiedzy dotychczasowej, umożliwiający wyzwolenie ludzkości ze stanu ignorancji, spod władzy przesądów, autorytetów religijnych, intelektualnych i politycznych. Rozum został podniesiony do rangi przewodnika w wychowaniu młodych pokoleń. Pod wpływem poglądów M. Montaigne’a [czyt.: montejna], Fénelona [czyt.: fynylą] i empiryzmu Locke’a [czyt.: laka] ugruntowała się oświeceniowa koncepcja wychowania i edukacji dostosowanej do wymagań nowoczesnego życia, krytycznego wobec tradycyjnych autorytetów, opartej na znajomości języków nowożytnych, geografii, historii nowożytnej i nauk ścisłych, przygotowującej do wykonywania zawodu i do życia obywatelskiego, ale zarazem podporządkowanej państwu.

BIB_001 Źródło: Encyklopedia PWN, dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/oswiecenie;4019643.html.
Polecenie 2

Porównaj dwie definicje oświecenia – podaj cechy występujące w obydwu definicjach.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.

Wolność – podstawowa idea oświecenia?

Podstawowa idea oświecenia to:

  • wolność

Inne hasła, takie jak:

  • rozum,

  • prawo,

  • natura

można uznać za pochodne tego pierwszego. Pójście w kierunku badań empirycznych i doświadczenia prowadziło do wyjaśniania wybranych rzeczy i zjawisk. Składaniem tych elementów w całościowy obraz zajmowała się 'republika uczonych', kontaktujących się poprzez różne fora wymiany myśli:

  • stare (uniwersytety),

  • nowe (akademie i towarzystwa).

Cały dyskurs naukowy odbywał się niejako w opozycji do czynnika oficjalnego (Kościołów, monarchii absolutnej). Możliwe było potępienie i spalenie konkretnego dzieła oraz zmuszenie do emigracji jego autora. W 1762 r. spotkało to na przykład Jana Jakuba Rousseau [czyt.: ruso], wielkie problemy z cenzurą mieli też autorzy francuskiej Encyklopedii. Działaniom czynników oficjalnych brakowało jednak konsekwencji i raczej należałoby je określić jako pozory zastraszania.

RU1oyKOWBg4nj
Portret J. J. Rousseau w stroju ormiańskim, który  francuski myśliciel zaczął nosić na emigracji w obawie przed rozpoznaniem. Obraz Allana Ramsaya z 1766 r. namalowany podczas pobytu w Anglii
Źródło: Allan Ramsay, J.J. Rousseau w stroju ormiańskim, 1766, domena publiczna.

Mimo, że idea 'wolności' była nierozerwalnie związana z chrześcijaństwem, to wieki różnych interpretacji wepchnęły ją w gorset podporządkowania 'odgórnym autorytetom'. Wiek XVIII przyniósł nowe definiowanie wolności, budowane w opozycji do obowiązujących (kościelnych) autorytetów.

Literatura społecznie zaangażowana i użyteczna

Myśliciele oświeceniowi chcieli dla jednostki wolności, której warunkiem było:

  • wykształcenie,

  • posiadanie minimum środków do życia.

Stąd ich zainteresowanie ekonomiką i poszukiwanie źródeł bogactwa narodów. Szczególnie popularne wówczas teorie stworzyło dwóch autorów z przodujących krajów Europy:

  • Francji – François Quesnay , [czyt.: fransua kenę] lekarz markizy de Pompadour, faworyty króla Ludwika XV, stworzył teorię fizjokratyczną, w myśl której jedynym prawdziwym źródłem bogactwa jest rolnictwo, zaś wzrost zamożności społeczeństwa możliwy jest jedynie przy zagwarantowaniu rolnikom wolności i własności. Wprawdzie teoria ta nie była prawdziwa, ale należy pamiętać, że podstawą ówczesnej ekonomiki było rolnictwo wytwarzające w każdym z krajów zdecydowaną większość dochodu.

  • Anglii – Adam Smith, [czyt.: smyt] szkocki ekonomista, stworzył teorię wartości, postulował zasadę pełnej wolności gospodarczej i ograniczenia zadań państwa. Wskazywał, że miarą ceny produktu jest praca przy jego wytwarzaniu.

Obaj myśliciele głosili tezy rewolucyjne w odniesieniu do systemu, w którym żyli. Podważali system stanowy oraz podstawy państwa wczesnonowożytnego – interwencjonizm i monopole państwowe (np. w handlu zagranicznym z koloniami).

Językowa i dworska galanteria Woltera

Dwaj myśliciele niemieccy: Gottfryd Wilhelm LeibnitzGottfryd Wilhelm LeibnitzGottfryd Wilhelm Leibnitz [czyt.: lajbnic] oraz Christian WolffChristian WolffChristian Wolff [czyt.: krystian wolf] przygotowali grunt pod myśl oświeceniową. Ich optymistyczne koncepcje filozoficzne pozwalały łączyć racjonalizmracjonalizmracjonalizmempiryzmempiryzmempiryzm z oficjalnymi naukami Kościołów. Wprawdzie czołowi francuscy myśliciele XVIII w. nie podzielali tych poglądów, ale ich analizy i polemiki spopularyzowały myśli Kartezjusza, Newtona i Locka.

Czołową postacią oświecenia stał się WolterWolterWolter (właściwie François Marie Arouet,
zw. Voltaire
) [czyt.: fransua mari arłe wolter]. Najsilniejszą bronią tego myśliciela było świetne pióro. W dobie wszechobecnej dominacji języka francuskiego styl, jasność wywodów i zacięcie polemiczne zapewniły mu niespotykaną popularność. Z głoszonych przez niego idei najważniejsza była idea tolerancji. Przez jakiś czas przebywał w Poczdamie na zaproszenie Fryderyka II (również uważającego, że językiem prawdziwej literatury jest jedynie francuski; niemiecki stosował tylko w administracji). Korespondował z carycą Katarzyną II. Zdanie Woltera miało wielką siłę oddziaływania, stąd jego krytyka państwa polskiego stanowiła ważny element uzasadnienia celowości dokonania jego rozbiorów.

Utopie czy wizje – Rousseau

O ile Wolter skupiał się przede wszystkim na walce o 'tolerancję', a jego krytyka absolutyzmu miała raczej formalny charakter, o czym świadczy schlebianie poczynaniom władców, o tyle poglądy Jana Jakuba (Jean‑Jaquesa) [czyt.: żą żek] Rousseau miały posmak autentycznie rewolucyjny.

W niezwykle poczytnych w drugiej połowie XVIII w. powieściach i rozprawach, takich jak:

  • „Nowa Heloiza” (1761),

  • „Emil, czyli o wychowaniu” (1762),

  • „Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności” (1755),

  • „Umowa społeczna” (1762)

poddał krytyce niemal wszystkie autorytety i wartości, zarówno te atakowane przez zwolenników oświecenia, jak i te przez nich głoszone.

R1RVFMnIpzBjA1
Strona tytułowa pierwszego wydania dzieła
Emil, czyli o wychowaniu
Źródło: Jean-Jacques Rousseau, 1762, domena publiczna.

Koncepcjom Rousseau brakowało konsekwencji, stąd możliwość ich różnorodnej interpretacji. Każdy doczytywał się w jego pracach tego, czego chciał. Pedagodzy zachwycali się 'naturalnym' procesem uczenia 'bycia człowiekiem', realizowanym bez bezpośredniego przymusu (np. bicia). Na marginesie warto zauważyć, że pięcioro własnych dzieci ów teoretyk pedagogiki oddał do sierocińca.

W odniesieniu do poglądów politycznych najważniejsza była teoria 'umowy społecznej'. Rousseau podkreślał zgubny wpływ pojawienia się 'własności' w szczęśliwym społeczeństwie pierwotnym. To ona spowodowała konieczność zawarcia 'umowy społecznej', czyli powierzenia władzy określonym siłom: władcom, parlamentom itd. Rousseau głosił, że społeczeństwo miało prawo odebrać ową władzę, jeśliby uznało, że warunki umowy nie są dotrzymywane. Stanowiło to ideologiczną podbudowę przyszłej rewolucji. W przeciwieństwie do Woltera raczej pozytywnie ocenił ustrój Rzeczpospolitej polsko‑litewskiej w pracy Uwagi o rządzie polskim (1772).

Ćwiczenie 1
R1jQdS4ePHr4a1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Monteskiuszowski trójpodział władzy

RQhclb4nRCyy61
Portret Monteskiusza
Źródło: a. nn., 1728, olej na płótnie, Pałac w Wersalu, domena publiczna.

Najważniejszą zdobyczą francuskiej teorii myśli politycznej były poglądy Monteskiusza (Charles’a Louisa de Montesquieu) [czyt.: szarl lui de monteskiu], który sformułował zasadę trójpodziału władzy na:

  • ustawodawczą,

  • wykonawczą,

  • sądowniczą.

Aby system polityczny był sprawny, konieczne było zachowanie wzajemnej równowagi i częściowej niezależności poszczególnych części.

Monteskiusz uznawany jest również za ojca myśli socjologicznej, której podwaliny przedstawił w swoim głównym dziele 'O duchu praw' (1748), gdzie usiłował wyjaśnić reguły rządzące procesem historycznym. Uznał, że logika i rozum nie stanowią prawidłowości w powstawaniu i upadku państw. Społeczeństwami rządzą bowiem pewne ogólne prawidła, których poznanie dopiero pozwoli poznać 'logikę historii'. Monteskiusz dowodził, że nauki społeczne, podobnie jak przyrodnicze, podlegają możliwym do poznania regułom, a dzieje są rodzajem 'eksperymentu', który potwierdza owe reguły.

Encyklopedia i encyklopedyści

Idea opracowania całej wiedzy dostępnej ludzkości narodziła się już w XVII w. W latach 1696‑1697 powstał słownik Piotra (Pierre) Bayle’a. [czyt.: pier bel]. Wydawnictwo to w latach 20. następnego stulecia było kontynuowane przez angielską 'Cyklopedię'. Publikacje te były jednak stosunkowo niewielkie, bo zaledwie dwutomowe. Dopiero dzieło wydane przez urodzonego we Wrocławiu Johanna Heinricha Zedlera [czyt.: johan hajnrich cedla] stało się prawdziwie pierwszą, wszechstronną encyklopedią. Liczyło ono 72 tomy, 284 tys. haseł i 63 tys. stron. Ukazywało się w latach 1732‑1754 i dotarło do 1500 subskrybentów.

R1BzO1NEgO5go
Grafika tytułowa w Encyklopedii francuskiej przedstawiająca w centralnej części u góry narodziny światła. Towarzyszące kobiece figury symbolizują filozofię (naukę) i rozum. Z lewej strony widzimy prawdę
Źródło: Benoît Louis Prévost, 1804, domena publiczna.

Niestety, wydawnictwo Zedlera było w języku niemieckim, dlatego wśród intelektualistów europejskich miało ograniczony zasięg. Stąd największą sławę i znaczenie kulturalne zdobyło przedsięwzięcie francuskie. Wielka Encyklopedia Francuska (Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers), która w 17 tomach tekstowych i 16 tomach niezwykle ciekawych ilustracji, z blisko 72 tys. haseł i 19 tys. stron prezentowała stan ówczesnej wiedzy.

Redaktorami Encyklopedii byli przede wszystkim Denis DiderotDenis DiderotDenis Diderot [czyt.: didero] i Jean d’AlambertJean d**’Alamber**Jean d’Alambert, [czyt.: żą de aląber] a wśród współpracowników wymienić należy takich luminarzy, jak Monteskiusz, Wolter, RousseauRousseau Jan JakubRousseau. Wydawnictwo borykało się z ciągłymi atakami cenzury i koniecznością pisania 'nie wprost'. Przedsięwzięcie zakończyło się jednak wielkim sukcesem. Zdobyło blisko 4000 subskrybentów i przyniosło niebagatelny dochód. Jego wadą okazało się poświęcenie zbyt wiele miejsca naukom 'stosowanym', czyli technologii i technice, gdyż przy ciągłym postępie w tych dziedzinach informacje te w szybkim tempie się dezaktualizowały.

Polecenie 3

Wyjaśnij, co mówi teoria trójpodziału władz stworzona przez Monteskiusza i dlaczego z punktu widzenia monarchów stanowiła zagrożenie.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wyjaśnij, na czym polegała rola Wielkiej Encyklopedii Francuskiej i języka francuskiego w rozpowszechnianiu idei oświecenia?

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
liberalizm
empiryzm
racjonalizm
romantyk
emancypacja
Denis Diderot
Jean d**’Alamber**
Rousseau Jan Jakub
Gottfryd Wilhelm Leibnitz
Christian Wolff
Wolter

Oświecenie – krytyka epoki

Oświecenie przez wiele środowisk oceniane było bardzo krytycznie. Zaczęło się od romantykówromantykromantyków, którzy uważali, że teoria Newtona [czyt.: niuton] stała się śmiertelnym ciosem dla wyobraźni. Podobnie sądzili angielski poeta William Blake i pół wieku później Francuz Charles Baudelaire [czyt.: szarl budler]. Wskazywali oni na 'płaskość' empiryzmu i racjonalizmu. Francuski pisarz z XIX w. Gustav Flaubert [czyt.: gustaw fluber] stworzył postać prowincjonalnego aptekarza – zaciętego antyklerykała, czciciela wiedzy, a przy tym niedouka i bufona, którego pisarz nazwał 'encyklopedystą'.

Kościół oskarżał 'oświecenie' o szerzenie liberalizmuliberalizmliberalizmu, wolności prowadzącej do uwięzienia człowieka w niewoli zmysłów (de Sade) [czyt.: dy sad]. Do dziś słowo 'liberał', dla niektórych osób, ma wydźwięk pejoratywny. Oświecenie zapoczątkowało 'technologizację życia', wikłając człowieka w postęp przemysłowy i globalizację. Jednocześnie prezentowało naiwną wiarę w to, iż postęp i rozum człowieka są w stanie rozwiązać wszystkie problemy ludzkości.

Polecenie 5

Podaj argumenty dla potwierdzenia tezy, że idea trójpodziału władzy sformułowana przez Monteskiusza stanowi największe osiągniecie myśli politycznej doby oświecenia.

RyrIHO5NHXBeO
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.