Piękno ponad wszystko!

Liceum ogólnokształcące i technikum
Kategorie
Język polski
Udostępnij

Starter:

Fotografia: portret Oscara Wilde'a; nowa wizja sztuki i artysty na przełomie XIX i XX wieku; polecenia odwołujące się do wiedzy ucznia; polecenie obejrzenia filmu Agnieszki Holland „Całkowite zaćmienie”(1995) i przeczytania „Portretu Doriana Graya” Oscara Wilde'a.

Rozdział: Stanisław Przybyszewski

Biogram Stanisława Przybyszewskiego; trzy ćwiczenia otwarte.

Rozdział: Confiteor

Fotografia: strona tytułowa czasopisma „Życie” z Confiteorem Stanisława Przybyszewskiego; Stanisław Przybyszewski Confiteor (fragment); trzynaście ćwiczeń otwartych (związanych z rozumieniem i interpretacją tekstu); ćwiczenie interaktywne.

Rozdział: Hymn do piękna

Charles Baudelaire Hymn do piękna; siedem ćwiczeń otwartych (w tym  napisanie recenzji wybranego dzieła sztuki z dowolnej jej dziedziny, które uczeń uzna za stworzone zgodnie z kanonami piękna).

Rozdział: Preteksty

Fotografia: portret Oscara Wilde'a; biogram Oscara Wilde'a; obraz: portret Roberta de Montesquiou; biogram hrabiego Roberta de Montesquiou‑Fézensaca; sześć poleceń otwartych.

Rozdział: Zadaniowo

Dwa polecenia otwarte (w tym polecenie napisania rozprawki zawierające odpowiedź na pytanie: „Jaka idea sztuki bardziej do ciebie przemawia – sztuka dla sztuki czy sztuka zaangażowana ideologicznie, mająca na celu zmianę świata?”); ćwiczenie interaktywne; słowa klucze.

Bibliografia:

  • Źródło: Stanisław Przybyszewski, Confiteor, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 2000, s. 218–225.
  • Źródło: Charles Baudelaire, Hymn do piękna, [w:] tegoż, Kwiaty zła, tłum. Zbigniew Bieńkowski, Kraków 1990, s. 61.