ErosEros i TanatosTanatos, miłość i śmierć – to siły, które kształtują ludzką kondycję w sposób zasadniczy. Z perspektywy potocznej świadomości zdawać się mogą doświadczeniami biegunowo odmiennymi. W kulturze funkcjonują jednak w mocnym zespoleniu, które – nie tak widoczne może w codziennej praktyce życia – wyraźnie przedstawiane jest w sztuce i w literaturze.
W poezji Bolesława Leśmiana niektóre z energii były uruchamiane w imię istnienia, a przeciw nicości. Kreująca energia słowa, rozbuchana energetyczność natury, wiążąca z istnieniem energia zmysłów, energia heroicznego czynu w pogoni za nieosiągalnym – to tylko niektóre z nich. Ważną rolę odgrywa tu również energia doświadczenia erotycznego.
Odwołując się do dowolnych tekstów kultury, rozważ, w jaki sposób doświadczenia miłości i przemijalności związane są ze sobą w ludzkim doświadczaniu życia.
Przed ciekawych wzrokiem...
W malinowym chruśniakuW malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem
Zapodziani po głowy, przez długie godziny
Zrywaliśmy przybyłe tej nocy maliny.
Palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem.Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty,
Rdzawe guzy na słońcu wygrzewał liść chory,
Złachmaniałych pajęczyn skrzyły się wisiory,
I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty.Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni
Owoce, przepojone wonią twego ciała.I stały się maliny narzędziem pieszczoty
Tej pierwszej, tej zdziwionej, która w całym niebie
Nie zna innych upojeń, oprócz samej siebie,
I chce się wciąż powtarzać dla własnej dziwoty.I nie wiem, jak się stało, w którym okamgnieniu,
Żeś dotknęła mi wargą spoconego czoła,
Porwałem twoje dłonie — oddałaś w skupieniu,
A chruśniak malinowy trwał wciąż dookoła.
Przeczytaj uważnie wiersz W malinowym chruśniaku Bolesława Leśmiana, a następnie wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania:
Wskaż właściwą odpowiedź na następujące pytania:
Pytanie | Odpowiedź 1 | Odpowiedź 2 | Odpowiedź 3 | Odpowiedź 4 |
Która z przedstawionych formuł właściwie oddaje charakter skonstruowanej w wierszu przestrzeni? | Przestrzeń w wierszu ma charakter zamknięty, wyizolowany. □ | Przestrzeń w wierszu ma charakter otwarty. □ | Przestrzeń w wierszu ma charakter abstrakcyjny. □ | Przestrzeń w wierszu to sekwencja miejsc, prezentowanych w porządku następstwa. □ |
W jakich kategoriach przedstawione zostało w wierszu doświadczenie erotyczne? | W kategoriach psychicznych, duchowych. □ | W kategoriach cielesności, zmysłowości. □ | W kategoriach platonicznej sympatii. □ | W przedstawieniu doświadczenia erotycznego dominuje wątek niespełnienia. □ |
Jaką funkcję w rzeczywistości przedstawionej pełni przyroda? | Jest wyłącznie tłem i pozostaje bez związku z sytuacją. □ | Ujęta w kategoriach witalistycznych i zmysłowych, wzmacnia erotyczne napięcie właściwe przedstawionej w utworze sytuacji. □ | Sposób przedstawienia przyrody w utworze kontrastuje z erotycznym nacechowaniem sytuacji spotkania dwojga kochanków. □ | Przyroda stanowi zagrożenie dla uczucia kochanków. □ |
Określ osobę mówiącą oraz adresata wypowiedzi (wskaż odpowiadające tym kategoriom fragmenty tekstu). Następnie krótko scharakteryzuj sytuację przedstawioną w wierszu.
Scharakteryzuj przestrzeń i scenografię właściwe sytuacji przedstawionej w utworze.
Omów jak najwięcej elementów o nacechowaniu witalistycznym pojawiających się w tekście.
Znajdź i wypisz z tekstu jak najwięcej elementów reprezentujących zmysłowy wymiar rzeczywistości przedstawionej.
Jakie odczucia budzi w tobie wiersz W malinowym chruśniaku? Zapisz swoje przemyślenia.
W pewną noc lipcową
PszczołyW zakamarku podziemnym, w mieszkalnym pomroku,
Gdzie zmarły, zamiast dachu, ma nicość nad głową,
W pewną noc Wiekuistą, a dla nas — Lipcową
Coś zabrzękło… Śmierć słyszy i przynagla kroku…A to — pszczoły, zmyliwszy istnienia ścieżynę,
Zboczyły do tych pustek, jak do złego ula!
Rój się iskrzy tak obco, tak brzęcząco hula,
Że strach w mroku tę jurną ujrzeć pozłocinę!...A zmarli w zachwyceniu, źrenicę rozwiewną
Przesłaniając od blasku skruszałych rąk wiórem,
Tłoczą się cień do cienia i wołają chórem:
— «To — pszczoły! Pamiętacie? To — pszczoły na pewno!»Przytłumione snem bóle na nowo ich trawią!
Wdzięczni drobnym owadom za zbudzoną ranę,
Z wszystkich sił swej nicości patrzą w skry zbłąkane,
Co wzdłuż śmierci i w poprzek żywcem się złotawią…Znali niegdyś te cudła złotego pomiotu,
A dzisiaj, zaniedbani w swych mgieł niedobrzysku,
Podziwiają skrzydlatą szaradę rozbłysku
I chyżą łamigłówkę brzęczącego lotu!Ale, drogę powrotną zwęszywszy w odmęcie,
Pszczoły lśnią się gromadą już co chwila rzadszą,
Już — w świat się przedostając, gasną na zakręcie, —
Już ich — nie ma! — A oni wciąż patrzą i patrzą…
Po przeczytaniu wiersza Pszczoły wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania:
Scharakteryzuj czasoprzestrzeń ustanowioną w ramach rzeczywistości przedstawionej wiersza. Znajdź i weź pod uwagę przejawy „usytuowania” zaświatów względem doczesnej rzeczywistości.
Omów wizję zaświatów przedstawioną w wierszu. Zwróć uwagę na rekwizyty budujące zaświatową scenografię oraz na atrybuty, reprezentujące pośmiertny byt zmarłych. Na tej podstawie sformułuj wniosek na temat nacechowania wizji zaświatów kreowanej przez Leśmiana.
Określ sens zastosowania motywu pszczół. Wskaż – cytując – atrybuty, które to znaczenie dopełniają.
Przedstawienie pszczół w wierszu wykorzystuje – oprócz atrybutów pszczelich
– także atrybuty związane z żywiołami. Wskaż te atrybuty, określ żywioły, jakie reprezentują, a następnie wyjaśnij funkcję tak zorientowanego obrazowania.
Cytując odpowiednie fragmenty tekstu i stosownie je komentując, odpowiedz na pytania:
A. Jaką reakcję w zaświatach wywołuje pojawienie się pszczół?
B. Z czego ta reakcja wynika?
C. Czy pszczoły mogą zostać uznane za motyw witalistyczny? Dlaczego?
D. Poprzez jakie przypomniane doświadczenie zmarli „istnieją bardziej”, są „bliżej” życia?
E. Które bytowanie – doczesne czy zaświatowe – ma w tej wizji wartość pozytywną? Uzasadnij swoje wskazanie.
Znajdź w tekście i omów te fragmenty, które wyrażają stopniowalność istnienia.
Przyporządkuj wybrane z wiersza atrybuty do odpowiedniej kolumny, klasyfikując je jako reprezentujące „życie” bądź „śmierć/zaświaty”.
światło, ból, noc Lipcowa, kolor złoty, noc wiekuista, cielesność, mrok, bytowanie „cieniste”, mgła
Znaki życia | |
---|---|
Znaki śmierci/zaświatów |
Zastanów się nad sensem frazy „wzdłuż śmierci i w poprzek żywcem się złotawią”. Wyjaśnij, jakie znaczenie reprezentuje w tym fragmencie określenie „żywcem”?
Opisz odczucia, jakie budzi w tobie Leśmianowska wizja zaświatów.
Metafizyka codzienności Leśmiana
Poeta, Marcin Sendecki, o aktualności poezji Bolesława Leśmiana: Metafizyka codzienności Leśmiana. Link znajdziesz tutaj: https://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/258034,Metafizyka-codziennosci-Lesmiana
Wysłuchaj uważnie wypowiedzi Marcina Sendeckiego, a następnie wyjaśnij, w jakich walorach poezji Bolesława Leśmiana Sendecki dostrzega argument na rzecz trwałej aktualności i atrakcyjności tej poezji dla odbiorców.
Wyjaśnij, dlaczego twórczość Leśmiana stanowi na tle poezji dwudziestolecia międzywojennego zjawisko odosobnione? Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij, czy zgadzasz się ze sformułowaną przez Marcina Sendeckiego oceną poezji Bolesława Leśmiana? Przedstaw i uzasadnij swą wypowiedź.
Określ, na czym może polegać aktualność i atrakcyjność poezji Leśmiana dla współczesnych odbiorców.
W ogrodzie rozkoszy
Pierwotny tytuł obrazu Hieronima Boscha brzmiał O próżnej sławie i ulotnym smaku truskawki. Oceń, który z tytułów nadanych dziełu uważasz za bardziej trafny. Przedstaw i uzasadnij swą wypowiedź.
Wyjaśnij, jak można odczytać symbolikę owoców przedstawionych na obrazie Boscha. Sformułuj co najmniej trzy hipotezy interpretacyjne.
Zastanów się i wyjaśnij, jaki związek dostrzegasz między motywem kochanków a obrazem ogrodu i owoców. Uzasadnij swą wypowiedź.
Zadaniowo
Rozważ w formie eseju następujący problem: „Doświadczenie zmysłowe – potęgowanie istnienia czy ucieczka od nicości?”
Napisz wypracowanie o charakterze argumentacyjnym na temat: „Różne oblicza miłości w literaturze”. Rozważ problem odwołując się do:
- utworu W malinowym chruśniaku,
- wybranej lektury obowiązkowej,
- wybranego tekstu kultury.
Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.
Poniżej zostały wypisane słowa klucze związane z tą lekcją. Zaproponuj ułożenie ich w określonej kolejności, zaczynając od, twoim zdaniem, najważniejszego. Uzasadnij krótko swój wybór.
Słowa klucze: witalizm, zmysłowość, doświadczenie erotyczne, zaświaty, istnienie stopniowalne, Bolesław Leśmian.