Podaj swoje skojarzenia z zawodem pisarza i czynnością pisania.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej lub obejrzyj film z recytacją.
Radość pisaniaDokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?
Czy z napisanej wody pić,
która jej pyszczek odbije jak kalka?
Dlaczego łeb podnosi, czy coś słyszy?
Na pożyczonych z prawdy czterech nóżkach wsparta
spod moich palców uchem strzyże.
Cisza – ten wyraz też szeleści po papierze
i rozgarnia
spowodowane słowem 'las' gałęzie.Nad białą kartką czają się do skoku
litery, które mogą ułożyć się źle,
zdania osaczające,
przed którymi nie będzie ratunku.Jest w kropli atramentu spory zapas
myśliwych z przymrużonym okiem,
gotowych zbiec po stromym piórze w dół,
otoczyć sarnę, złożyć się do strzału.Zapominają, że tu nie jest życie.
Inne, czarno na białym panują tu prawa.
Oka mgnienie trwać będzie tak długo, jak zechcę.
pozwoli się podzielić na małe wieczności
pełne wstrzymanych w locie kul.Na zawsze, jeśli każę, nic się tu nie stanie.
Bez mojej woli nawet liść nie spadnie
ani źdźbło się nie ugnie pod kropką kopytka.Jest więc taki świat,
nad którym los sprawuję niezależny?
Czas, który wiążę łańcuchami znaków?
Istnienie na mój rozkaz nieustanne?Radość pisania.
Możność utrwalania.
Zemsta ręki śmiertelnej.
Określ, kim jest podmiot liryczny w wierszu. Czym się zajmuje?
Wymień przywołane w wierszu Wisławy Szymborskiej 'narzędzia', którymi posługuje się poeta, tworząc wiersz.
Jaki świat został stworzony przez podmiot liryczny? Wymień i opisz krótko elementy tego świata.
Napisz, jakie są możliwości twórcy. Uzasadnij, wypisując właściwe fragmenty wiersza.
Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do swojej mocy? Zapisz poniżej lub w zeszycie.
Nazwij uczucia podmiotu lirycznego. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.
Wyjaśnij, z czego wynika tytułowa 'Radość pisania'.
Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie zdanie utworu: 'Zemsta ręki śmiertelnej'.
Określ, jaką funkcję pełnią pytania retoryczne zadane w przedostatniej strofie wiersza W. Szymborskiej.
Wymień narzędzia, których używa pisarz w swojej pracy.
Wybierz dwa frazeologizmy z poprzedniego zadania i użyj ich w zdaniach.
Wypisz wyrazy pokrewne do słowa 'radość'.
Wyjaśnij znaczenie sentencji: 'Słowa ulatują, pismo pozostaje'.