Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RudqwckH630rg1
Zdjęcie  przedstawia broszkę.  To zielona kobieta, która  ma rude włosy. Na skroniach, przy uszach są umieszczone kolorowe koła. Ma nagie piersi. Znajduje się w żuwaczkach ważki. Jest ona złota. Ma ozdobione skrzydła niebieskimi pawimi okami, wokół których są przytwierdzone perły. Przypominają one witraż. Odwłok ważki, który  jest złoty, podobnie jak odnóża, zdobią perły i niebieskie drogocenne kamienie.
Secesyjna broszka
Źródło: fot.: sprklg, Rene Lalique, licencja: CC BY 2.0.

Oblicza secesji

Secesja to styl w sztuce ostatniego dziesięciolecia XIX i pierwszej dekady XX wieku.
Jej istotą jest połączenie różnych dziedzin sztuki, przede wszystkim architektury wnętrz, rzeźby i grafiki. Cechuje się charakterystycznymi falistymi liniami, nawiązującymi do świata przyrody. Motywy roślinne, ornamenty zainspirowane sztuką japońską, asymetria kształtów oraz dążenie do uzyskania wyrafinowanych estetycznie efektów sprawiają, że secesja jest wytworna i elegancka. Przełom wieków XIX i XX sprzyjał odnowie rzemiosł. Wszechstronni artyści‑wizjonerzy zajmowali się wówczas nie tylko sztukami pięknymi, ale też projektowaniem przedmiotów codziennego użytku, m.in. mebli, tkanin i biżuterii, które czyniły estetycznymi. Atrakcyjność rzemiosła podnosiły oryginalne kształty i cenne materiały. IryzująceiryzującyIryzujące i opalizujące szkła, emaliowane precjoza jubilerskie czy obrazy łączące technikę olejną z temperą i złoceniami, do dziś zachwycają kunsztem wykonania. Secesja, pozornie skupiona jedynie na wyrafinowaniu form plastycznych, była także czasem refleksji nad rolą sztuki. Sprzeciwiała się  pozytywistycznemu utylitaryzmowi i wymogom spełniania przez nią jedynie funkcji użytkowych, zaowocowała hasłem: 'sztuka dla sztuki'.

Stanisław Wyspiański, gdy zaprojektowane przez niego wnętrze Domu Lekarskiego zostało nazwane secesyjnym, odpowiedział złośliwą fraszką:

CzasStanisław Wyspiański
Stanisław Wyspiański Czas

Wyuczono papugę wyrazów o sztuce
przyznać trzeba, że łatwość miała w tej nauce;
więc gdy wyraz 'secesja' wymawiać pojęła,
witała tym wyrazem wszystkie nowe dzieła.
Więc styl mój krzeseł z lekarskiego domu
nazwała 'secesyjny' - płynnie i bez sromu.
Czekać trzeba cierpliwie, aż po pewnym czasie
nowy frazes papudze w pamięć wbić znów da się.
Jakkolwiek rzecz ta kształtu Sztuki nie odmieni,
frazes jednak wystarczy, by MYŚL diabli wzięni.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Wyspiański, Czas, [w:] Mieczysław Wallis, Secesja, Warszawa 1984, s. 15.
iryzujący
Już wiesz
  1. Wypisz różnice pomiędzy dziełami sztuki użytkowej a dziełami sztuki pięknej.

RFJJWerIs4mjP
(Uzupełnij).
  1. Wyjaśnij znaczenie terminu rzemiosło artystyczne, następnie wynotuj, jakie rzemiosła obejmuje ta dziedzina sztuk plastycznych.

RvdyUiDYiR5YK
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

NAŚLADOWANIE FORM NATURY

Ruiip40jEd436
Casa Milà („La Pedrera”),  Barcelona
Źródło: Antoni  Gaudí, Bengt Nyman, 1906, licencja: CC BY 2.0.
RxouSqCmpil6Y
Casa Milà. Widok fasady nocą
Źródło: DAVID ILIFF, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1F76PwzJZo7X
Casa Milà. Klatka schodowa
Źródło: Marie Thérèse Hébert, Jean Robert Thibault, licencja: CC BY-SA 2.0.
RzoL5sbIkIfwi
Casa Milà. Kominy na dachu
Źródło: Adolfo Urrutia Díaz de Guereñu, licencja: CC BY-SA 3.0.
R71bEWRkHsOwa
Casa Milà. Secesyjne wyposażenie sypialni
Źródło: Jaume Meneses, licencja: CC BY-SA 2.0.
SecesjaGabriele Fahr‑Becker
Gabriele Fahr‑Becker Secesja

Casa Milà, zwana kamieniołomem (La Pedrera), często określana jako największa rzeźba abstrakcyjna, rzeczywiście sprawia wrażenie, jakby te masy kamienia ujarzmiła i uformowała ręka olbrzyma. Potężna fasada, przypominająca morze zatrzymane w ruchu, to – mówiąc słowami Gaudíego – 'najwyższy wyraz romantycznej i antyklasycznej woli, by pojmować architekturę jako twór naturalny'. Dach Casa Milà stanowi bez wątpienia szczytowe osiągnięcie Gaudíego w jego sposobie kształtowania tego elementu budowli. Surrealną, magiczną atmosferę, wyczarowaną przez współbrzmienie pięknych rzeźbiarskich brył, potęguje dziwne uczucie falowania gruntu i poszczególnych poziomów. Ta dramatyczna kreacja była w najwyższym stopniu nowoczesna – bez murów z cegły, bez ścian nośnych, ale o przenikających się wnętrzach, z 'podziemnym garażem' i zsypami na śmieci – 'biologiczne', godne człowieka mieszkanie w czasach, gdy te pojęcia jeszcze nie wyblakły.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Gabriele Fahr-Becker, Secesja, tłum. Barbara Ostrowska, Köln 2000, s. 206–207.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

PŁYNNA FORMA

R1Lwj7sqCTFvB
Pomnik Fryderyka Chopina, projekt 1903‑1909, odsłonięty w 1926
Źródło: Bartosz Morąg, Wacław  Szymanowski, rekonstrukcja z 1958,  brąz, wys. 640 cm (posąg bez postumentu), Warszawa, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pomnik ChopinaChopinChopina zaprojektowany przez Wacława Szymanowskiego ma otwartą, falistą, asymetryczną formę. Monument, odlany w brązie i zrekonstruowany po całkowitym zniszczeniu w trakcie II wojny światowej, umieszczono w 1958 roku w warszawskich Łazienkach, gdzie organicznie związał się z zieloną przestrzenią parku. Sprzyjały temu secesyjne cechy rzeźby – przenoszenie ciężaru z lewej na prawą stronę kompozycji, dynamiczne spiętrzanie mas ku górze i bogactwo miękkich linii, które płynnie opisują koronę drzewa i postać kompozytora. Pomnik przedstawia Chopina w chwili zamyślenia bądź natchnienia, a szkicowość i impresyjność formy nawiązuje do jego muzyki, romantycznej w duchu.

Chopin
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

ZMYSŁOWOŚĆ I URODA

R188p5T1ZaBCT
Judyta I 
Źródło: Gustav  Klimt, 1901, olej na płótnie, 84 x 42 cm, Österreichische Galerie Belvedere, Wiedeń, domena publiczna.

Gustav KlimtGustav KlimtGustav Klimt w obrazie Judyta I sięgnął po biblijny temat i potraktował go jako pretekst do stworzenia wyrafinowanego estetycznie dzieła. Oto femme fatalefemme fatalefemme fatale– uwodzicielka z przełomu wieków – wciela się w postać Judyty trzymającej odciętą przez siebie głowę Holofernesa – asyryjskiego wodza. Dzieło Klimta cechuje bizantyjski przepych form i materiałów, o czym świadczą m.in. bogate złocenia mozaikowo potraktowanego tła oraz oddana z jubilerską precyzją kolia na szyi bohaterki. Judyta z 1901 roku jest istotą niezwykle zmysłową. Artysta przedstawił ją z częściowo odsłoniętym ciałem, odzianą w lekką przezroczystą szatę aplikowaną metalowymi ozdobami, z modną w okresie secesji wysoko upiętą fryzurą. Celowo podkreślił charakterystyczny, nieco dekadencki typ urody bohaterki – piękną twarz i zamglone oczy, spoglądające uwodzicielsko i wyzywająco spod półprzymkniętych powiek.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

PRZEDSTAWIENIA SYMBOLICZNE

RKX9YXQoWwIpX
Portret Aleksandra Wielopolskiego (Hamlet polski)
Źródło: Jacek  Malczewski, 1903, olej na płótnie, 100 x 149 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa, domena publiczna.
Jacek MalczewskiJadwiga Puciata‑Pawłowska
Jadwiga Puciata‑Pawłowska Jacek Malczewski

Portret, składający się z trzech elementów figuralnych, prezentuje ciekawy wizerunek Aleksandra Wielopolskiegoj0000007YRB2v23_000tp001Aleksandra Wielopolskiego
z 1903 r., oznaczony też tytułem Hamlet polski. Portretowany stoi pośrodku obrazu, ściśle na wprost, ubrany w zielony sweter w jaśniejsze paseczki, z golfem, przepasany pasem, na którym zamiast nabojów sterczą tubki farb – aluzja ponoć do artystycznych zamiłowań malarza‑dyletanta. Trzyma on w dłoni margerytkę i w zamyśleniu obrywa płatki, we wróżbie przypadkowej, szukając odpowiedzi na dręczące go myśli i wahania, których personifikację stanowią postacie kobiet.
Po prawej stronie stara kobieta o tragicznym wyrazie twarzy, w koronie z połamanych kłosów zboża, z rękami w kajdanach, symbolizować miała [...] Polskę w niewoli, stojąca zaś po lewej stronie młoda kobieta z obnażonymi piersiami, zrywająca kajdany z rąk, z czerwonymi makami we włosach, w czerwonej chuście przewijającej się wokół jej postaci – Polskę nową, 'rewolucyjną, pojętą w duchu Grobu Agamemnona'.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Jadwiga Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968, s. 191–195.
j0000007YRB2v23_000tp001
femme fatale
Gustav Klimt
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Nieposkromiona fantazja

R1WqwOmhCdzaI
Czara francuska róża
Źródło: a. nn., Émile Gallé, 1901, Musée de l’École de Nancy, domena publiczna.
RHiYn8JAQh1TA
Kantaros rodziny Prouvé
Źródło: Léna, Émile Gallé, 1896, Musée de l’École de Nancy, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FMsVbomRenH
Waza
Źródło: Émile Gallé, Walters Art Museum, Baltimore, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFOS6PKPj1UcP
Waza Clematis
Źródło: Émile Gallé, I. Sailko, 1890, Musée de l’École de Nancy, licencja: CC BY-SA 3.0.
Impresjonizm, postimpresjonizm, secesjaDavid Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti
David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti Impresjonizm, postimpresjonizm, secesja

Jednym z osiągnięć secesji było nowe wykorzystanie walorów artystycznych szkła. Posługując się tradycyjnymi technikami i wprowadzając nowe, tworzono niezwykle wyrafinowane artystycznie przedmioty. Porzucono przy tym koncepcję perfekcji technicznej dającej efekt daleki od naturalności i zaczęto wykorzystywać również niedoskonałości powstające w trakcie obróbki, takie jak pęcherze powietrza, nieregularne zacieki, niedające się przewidzieć odkształcenia płynnych form. Motywy dekoracyjne inspirowane światem natury wyłaniały się z opalizującej mgiełki, jaką powleczona była powierzchnia; stylizowane rośliny i zwierzęta: chrząszcze, motyle, jaszczurki o migotliwych ciałach odwoływały się do bogatego świata przyrody. Szczególnie aktywny we wprowadzaniu owych formalnych i technicznych nowości do wyrobów ze szkła był Émile Gallé, jeden z czołowych przedstawicieli francuskiej secesji. [...] Dzięki własnym metodom barwienia szkła tworzył przedmioty niepowtarzalne, mogące rywalizować z drogimi kamieniami, zdobione wspaniałymi, stylizowanymi motywami zaczerpniętymi z natury, jak kwiaty, ptaki, owady z wkomponowanymi cytatami z utworów literackich Baudelaire’aBaudelaireBaudelaire’a, MallarmégoMallarméMallarmégo, MussetaMussetMusseta, MaeterlinckaMaeterlinckMaeterlincka.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_004 Źródło: David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti, Impresjonizm, postimpresjonizm, secesja, tłum. Tamara Łozińska, Warszawa 2012, s. 368.
Baudelaire
Mallarmé
Musset
Maeterlinck
1
Ćwiczenie 1
RMpTD4SAUDIhp1
Na przykładzie plakatu Alfonsa Muchy Job (1896) wskaż cztery cechy sztuki secesyjnej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Podaj cztery cechy sztuki secesyjnej.

Ćwiczenie 2
R1JpAaCceitB21
Połącz charakterystyki czołowych artystów secesyjnych: 1. Kataloński architekt i inżynier, zwolennik form organicznych, zaprojektował m.in. Park Güell i kościół Sagrada Familia w Barcelonie., 2. Polski poeta, dramaturg, malarz, grafik oraz projektant kostiumów teatralnych, książek, witraży i mebli, autor Wesela., 3. Polski malarz-symbolista, portrecista wielu osobistości Młodej Polski, twórca fantastycznych kompozycji Melancholia, Błędne koło i Zatruta studnia., 4. Amerykański artysta, obok Émile’a Gallè najsłynniejszy twórca szkieł secesyjnych, projektant biżuterii i lamp witrażowych., 5. Austriacki malarz i grafik, przedstawiciel Secesji Wiedeńskiej, twórca dekoracyjnych, stylizowanych obrazów Pocałunek, Salome i Trzy etapy życia kobiety z właściwymi nazwiskami: 1. Antoni Gaudí (1852–1926), 2. Jacek Malczewski (1854-1929), 3. Louis Comfort Tiffany (1848–1933) , 4. Stanisław Wyspiański (1869–1907), 5. Gustav Klimt (1862–1918) z
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.