"Stań na ramionach gigantów", czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy
Artykuł naukowy o charakterze przeglądowym. Przybliża zagadnienie zagrożeń rozwojowych ucznia zdolnego. Omawia pojęcie i koncepcje zdolności wybranych autorów. Przedstawia charakterystykę osób zdolnych, ze szczególnym skoncentrowaniem się na problemach rozwoju społecznego i emocjonalnego. Wskazano na zaburzenia rozwojowe uczniów zdolnych: dyssynchronia, asynchronia rozwoju. Przedstawiono zagadnienie syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych, jego przyczyny, m.in.: kontekst kulturowy, ekonomiczny, środowisko szkolne, środowisko rodzinne, osobowość ucznia. Omówiono wyniki badań dotyczących opieki psychologicznej, pedagogicznej, doradztwa zawodowego dla uczniów zdolnych. Rekomendacja - materiał pozwala lepiej poznać zagadnienie funkcjonowania ucznia zdolnego w szkole. Koncentracja na procesie wychowania wskazuje na wymiar potencjalnie pozadydaktyczy pracy nauczyciela i pedagoga z uczniem zdolnym, wskazując jednocześnie, że pole oddziaływań wychowawczych ma ewidentne implikacje dla oddziaływań dydaktycznych. Materiał może być pomocny w planowania oddziaływań wspierających i wspomagających ucznia zdolnego w szkole celem przeciwdziałania pojawienia się i ugruntowania syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.