Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1AKafzRgU6HU
Zdjęcie przedstawia fragment rzeźby z wyciągniętymi do przodu otwartymi dłońmi.

Stworzenie świata według artystów

Rzeźba dłoni
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na spotkanie z artystami: poetą, rysownikiem, malarzem i rzeźbiarzem, którzy zaprezentują wam swoje prace o tematyce dotyczącej stworzenia świata. Zapiszcie wstępne pytania, jakie zadacie autorom poszczególnych dzieł.

Grupa I – poezja, grupa II – rysunek, grupa III – malarstwo, grupa IV – rzeźba.

R1FhDdfyNjfiw
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R16GklOKJAPozj0000008GZB5v22_00alt002
William Blake [czyt. Łyliam Blejk] Stworzenie świata
Źródło: William Blake [czyt. Łyliam Blejk], Stworzenie świata, 1794, olej na płótnie, British Museum [czyt. Britisz Mjuzejm] w Londynie, domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Napisz krótko, co jest tematem obrazu Williama Blake'a Stworzenie świata.

R132U0aAQ4Wfo
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się obrazowi Williama Blake'a Stworzenie świata i opisz postać Boga.

Re0J6XKK2sbpD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1
Rinw1m1QaHUMz
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Co według ciebie jest główną myślą dzieła Williama Blake'a? Zapisz odpowiedź.

Rkj05mLc9ZyWQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5
R1Zu71Q4EFPyE
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu fragmentów do odpowiednich miejsc w tekście.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Początek prac stworzeniaLeszek Aleksander Moczulski
Leszek Aleksander Moczulski Początek prac stworzenia

Nawet nitki, nawet mgiełki
ani morza,
ani jednej w nim kropelki
nic nie było.
Nawet tego, że się śniło,
też nie było.
Tylko Pan Bóg wielki, mocny,
miłosierny, cichy, dobry.
I wyciągnął ręce swe,
i powiedział: 'Chcę,
by z niczego,
jak z ziarenka, jak z kropelki
świat był wielki'.

I powoli, taki dobry, taki piękny –
stawał się.

j0000008GZB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Leszek Aleksander Moczulski, Początek prac stworzenia, [w:] tegoż, Jej nigdy za późno, Kraków 2003, s. 60.
Rj1JhGGTXhPEI
Wypisz z wiersza określenia Boga i świata.
Ćwiczenie 6
R18P4fFjulSOu
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu odpowiednich wyrazów w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R6I7OIJ6V7bB2
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
RYRKkycGD2m4q
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu do siebie fragmentów zwrotów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RISxEEBHlSKVb
Fragment fresku Stworzenie świata Michała Anioła ukazujący scenę stworzenia słońca i księżyca. Freski Michała Anioła znajdują się na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie w Rzymie
Źródło: Michał Anioł, Stworzenie świata, Kaplica Sykstyńska w Watykanie w Rzymie, domena publiczna.
R1ezd1jINXWkg
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJbrv6Z99DJhv
Witraż Bóg Ojciec – Stań się! zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego, znajdujący się w kościele św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Źródło: Stanisław Wyspiański, Bóg Ojciec – Stań Się, 1897, witraż, Kościół św. Franciszka z Asyżu w Krakowie, domena publiczna.
Ćwiczenie 9
RofWmwKjJwGO9
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1NbXiYkqSZoX
Gobelin stworzenia świata lub Gobelin z Girony [czyt. Żirony], znajdujący się w Muzeum Katedry Girony w Katalonii w Hiszpanii
Źródło: n. CRBMC/ Departamento de Cultura, Stworzenie świata, Muzeum Katedry Girony w Katalonii w Hiszpanii, dostępny w internecie: https://patrimoni.gencat.cat/es/historias/estamariu-recuperando-el-arte-del-pirineo, licencja: CC BY-NC 2.0.
Ćwiczenie 10
R15FL14bSGSZZ
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu określeń do poszczególnych luk w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLpZoEVYBYxlRj0000008GZB5v22_00alt001
Antonio Tempesta, Bóg stwarzający zwierzęta
Źródło: Antonio Tempesta, Bóg stwarzający zwierzęta, 1600, rycina, domena publiczna.
Ćwiczenie 11
RSkSYVfVSGtiC
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu tekstu odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Zapytano pewnego razu Auguste’a Rodinaj0000008GZB5v22_000tp001Auguste’a Rodina o to, jak powstaje rzeźba, która jest dziełem sztuki.

– Bardzo prosto – odpowiedział rzeźbiarz. – Trzeba wziąć kawał marmuru i odrąbać wszystko, co w nim niepotrzebne.

wpis_01 Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikiquote.org/wiki/Auguste_Rodin [dostęp 11.03.2022].
Ćwiczenie 12

Napisz, co przedstawia rzeźba Auguste'a Rodina zatytułowana Ręka Boga, a następnie zaproponuj własny tytuł tego dzieła.

RUFTU43rC3ze4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1
R1V8FMhzojrAN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 13
R1Kj9iuw0adlY
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Zamień zdania w stronie czynnej na zdania w stronie biernej.

Bóg stwarza świat.

Bóg zasiewa ziemię roślinami.

Bóg powołuje do życia żywe stworzenia.

R4LHmZF7t7yqM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 15
Ro90eElG9ard6
Zadanie interaktywne polega na dopasowywaniu opisów do zwrotów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Dopasuj synonimy do słów Ziemia (pisane wielką literą) i ziemia (pisane małą literą).

R1KKVKsdoEu4f
Zadanie interaktywne polegające na przypisywaniu wyrazów do danej grupy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17
RpPHQgM5cCEk3
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu odpowiednich wyrazów do zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYkzBCLrpsXeI
Na podstawie dowolnego dzieła kultury opisz, jak autorzy przedstawiają stworzenie świata?
Polecenie 1

Narysuj swoje własne wyobrażenie stworzenia świata. Możesz wykorzystać tradycyjne przybory lub poniższy zestaw cyfrowych 'kredek'.

R6E6zrwjjXPYp
Miejsce na rysunek ucznia.
Polecenie 1

Opisz swoje własne wyobrażenie stworzenia świata.

R1b4SeT3eHnhH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j0000008GZB5v22_00alt001
j0000008GZB5v22_00alt002
j0000008GZB5v22_000tp001