Sztuka cenniejsza niż złoto
Materiał składa się z sekcji: "Styl romański", "Rzeźbiony elementarz", "Kult relikwii", "Czasy gotyckich katedr (wiek XIII)", "Złoty wiek miniatury", "Późnogotycka ekspresja i realizm", "Arcydzieła sztuki średniowiecznej w Polsce", "Zadaniowo".
Materiał zawiera 14 ilustracji (fotografii, obrazów, rysunków), 5 ćwiczeń interaktywnych, w tym 2 polecenia i jedno ćwiczenie otwarte.
Zawartość: współczesna fotografia: Archikolegiata NMP i św. Aleksego w Tumie; ogólne informacje o stylu romańskim i gotyckim i średniowiecznej sztuce; polecenie znalezienia informacji o zabytkach sztuki średniowiecznej w najbliższej okolicy (funkcje budowli, styl).
Zawartość: galeria współczesnych fotografii (Katedra Wniebowzięcia NMP i św. Szczepana w Spirze, Katedra Notre‑Dame‑du‑Mont‑Cornadore, Saint‑Nectaire w Owerni, Opactwo cysterskie Notre‑Dame de Sénanque w Prowansji); informacje o cechach budowli romańskich.
Zawartość: tympanon katedry św. Łazarza w Autun; Aron Guriewicz "Kultura i społeczeństwo średniowiecznej Europy. Exempla XIII wieku" (o zamieszczonym tympanonie);
Zawartość: statua relikwiarzowa św. Foy (św. Fides); Zygmunt Świechowski, Lesław Nowak, Bronisława Gumińska "Sztuka romańska" (o roli relikwii w średniowieczu); ćwiczenie interaktywne sprawdzające rozumienie tekstu.
Zawartość: galeria prezentująca zabytki sztuki gotyckiej (Katedra Notre‑Dame w Paryżu, Katedra Notre‑Dame w Rouen, witraż w katedrze Saint‑Étienne w Burges); informacje o cechach budowli gotyckich.
Zawartość zasobu: miniatura z cyklu Kalendarza: Bracia Limbourg, Très Riches Heures du duc de Berry (Bardzo Bogate Godzinki księcia de Berry); Krystyna Secomska "Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie od gotyku do renesansu"; ćwiczenie interaktywne sprawdzające rozumienie tekstu.
Zawartość: galeria współczesnych zdjęć (Ołtarz mariacki, Bazylika mariacka w Krakowie); Tadeusz Dobrowolski "Wit Stwosz, Ołtarz Mariacki. Epoka i środowisko", ćwiczenie interaktywne sprawdzające rozumienie tekstu.
Zawartość: galeria sztuki romańskiej (Kolegiata św. Piotra i Pawła w Kruszwicy, Portal z opactwa na Ołbinie, Kolegiata NMP i św. Aleksego w Tumie, Drzwi Gnieźnieńskie, Kolumny z kościoła Świętej Trójcy i NMP w Strzelnie, Tympanon z kościoła św. Jadwigi Śląskiej i św. Bartłomieja w Trzebnicy); galeria sztuki gotyckiej (Zamek w Malborku, Pietà z Lubiąża, Nagrobek Kazimierza Wielkiego w katedrze na Wawelu, Kościół Mariacki w Gdańsku, Madonna z Krużlowej, Hans Memling, Sąd Ostateczny, Tablica Dziesięciorga Przykazań, Ratusz we Wrocławiu.
Zawartość: ćwiczenie interaktywne słowa klucze; ćwiczenie interaktywne (wskazywanie cech stylu romańskiego i gotyckiego), ćwiczenie interaktywne (dopasowanie elementu sztuki średniowiecznej do czasu trwania); opracowanie notatki na temat celów rzeźby romańskiej; polecenie zredagowania opisu wybranego arcydzieła sztuki średniowiecznej (ze zwróceniem uwagi na cechy charakterystyczne dla stylu: romańskiego lub gotyckiego), ciekawostka, ćwiczenie otwarte (wskazanie związków rzeźby Katedra Rodina ze sztuką gotycką).
Bibliografia:
- Źródło: Krystyna Secomska, Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1972, s. 18–19.
- Źródło: Tadeusz Dobrowolski, Wit Stwosz. Ołtarz Mariacki. Epoka i środowisko, Kraków 1980, s. 113–114.
- Źródło: Bronisława Gumińska, Lesław Nowak, Zygmunt Świechowski, Sztuka romańska, Warszawa 1982, s. 149.
- Źródło: Aron Guriewicz, Kultura i społeczeństwo średniowiecznej Europy. Exempla XIII wieku, tłum. Zdzisław Dobrzyniecki, Łódź 1997, s. 101–103.