Twórca i sztuka w wierszu Cypriana Kamila Norwida „Fortepian Szopena”
Liceum ogólnokształcące i technikum
Język polski
romantyzm motywy mitologiczne Norwid sztuka ideał geniusz samotność Szopen artysta twórca akt tworzenia ideał sięgnął bruku rysunki Norwida Pióro niezrozumienie motywy chrześcijańskie
Udostępnij
Zasób zawiera: 8 ilustracji, 24 ćwiczenia (w tym 1 interaktywne).
Starter:
- obraz: Teofil Kwiatkowski, Polonez w Hotelu Lambert; polecenia odwołujące się do wiedzy ucznia;
Rozdział: Cyprian Norwid
- biogram poety i tematyka jego twórczości;
Rozdział: Fortepian Szopena
- geneza i problematyka utworu; Cyprian Norwid "Fortepian Szopena"; obraz: Eugène Delacroix, Portret Fryderyka Chopina; ciekawostka o Peryklesie; fotografia współczesna: ostatni fortepian Fryderyka Chopina wykonany przez firmę Pleyel. Kompozytor grał na nim w latach 1848‑1849. Eksponat w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie; jedenaście ćwiczeń związanych z rozumieniem, analizą i interpretacją utworu, w tym polecenie napisania rozprawki interpretacyjnej (interpretacja "Fortepianu Szopena" Cypriana Norwida jako traktatu o sztuce);
Rozdział: Teksty do wyboru
- Juliusz Wiktor Gomulicki "Dodatek krytyczny" (fragment zawierający interpretację zakończenia wiersza); dwa polecenia dotyczące rozumienia tekstu; polecenie napisania streszczenia; Cyprian Norwid "Pióro"; cztery ćwiczenia otwarte dotyczące wiersza ( w tym polecenie napisania rozprawki interpretacyjnej);
Rozdział: Rysunki Norwida
- cztery rysunki Norwida; dwa ćwiczenia otwarte związane z rysunkami;
Rozdział: Zadaniowo
- trzy ćwiczenia otwarte ( w tym polecenie napisania interpretacji wiersza "Idącej kupić talerz pani M."); ćwiczenie interaktywne słowa klucze;
Bibliografia:
- Źródło: Cyprian Norwid, Pióro, [w:] Cyprian Norwid, Wiersze, t. 1, oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa 1966.
- Źródło: Juliusz Wiktor Gomulicki, Dodatek krytyczny, [w:] Cyprian Norwid, Wiersze, t. 2, Warszawa 1966, s. 688–689.
- Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Fortepian Szopena, [w:] tegoż, Poezje. Wybór, Warszawa 2015, s. 192–195.