Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wypadek komunikacyjny to nie tylko wypadek drogowy. Do tej kategorii zaliczamy również m.in. wypadki kolejowe oraz lotnicze. Każde z tych zdarzeń może mieć wiele różnych przyczyn oraz pociągać za sobą rozliczne konsekwencje. Dlatego warto wiedzieć, jak zachować się w ich obliczu.

R1GaOJB6xHMiD
Wypadki komunikacyjne – najczęstszymi przyczynami wypadków są błędy konstrukcyjne, awarie techniczne oraz błędy ludzi obsługujących środki komunikacji
Źródło: Marc-Antony Payne (https://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY 3.0.

W celu zrozumienia poniższego materiału, zastanów się na jakiego rodzaju zagrożenia komunikacyjne, awarie, klęski żywiołowe możesz być narażona/y w życiu codziennym. Po zastanowieniu się spróbuj zrobić listę działań, która może Cię uchronić przed nimi, lub przynajmniej przed ich skutkami. Pewną podpowiedzią będzie dla Ciebie gra z polecenia nr 1.

Nauczysz się
  • rozróżniać wypadki i katastrofy,

  • rozpoznawać wypadek komunikacyjny,

  • wymieniać przyczyny wypadków, katastrof i awarii,

  • zachowywać się właściwie podczas wypadku, katastrofy i awarii.

iX7sc3Bty7_d5e183
1
Polecenie 1

Wykonaj ćwiczenie i sprawdź swoją wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

R14rJJ3wvs7t8
Przyczyny zdarzenia
Przyczyny zdarzenia
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Co było przyczyną zdarzenia? Za chwilę otrzymasz informacje o czterech scenach prezentujących wypadki komunikacyjne. Po każdej z nich zostaną zaprezentowane cztery potencjalne przyczyny zdarzenia, spośród których należy wybrać jedną prawidłową. Aby ukończyć zadanie, musisz wybrać poprawne odpowiedzi w każdym z przypadków.

Scena 1. Przejazd kolejowy. Trwa ruch samochodów, słychać z daleka stukanie torów. Za chwilę rozlega się dźwięk zamykanych rogatek (kilka dzwonków). Słychać syrenę nadjeżdżającego pociągu. Kiedy błyskawicznie pojawia się na przejeździe, równocześnie pieszy próbuje ominąć zamknięte szlabany. Zostaje potrącony przez szybko jadący skład.

Co było przyczyną zdarzenia?

A) Zbyt późne zamknięcie szlabanu.

B) Zbyt szybka jazda pociągu.

C) Pieszy nie rozejrzał się w obie strony przed wejściem pod szlaban.

D) Wtargnięcie pieszego na przejazd kolejowy pomimo zamkniętego szlabanu.

Scena 2. Ruch samochodów wieczorem, na drodze dwukierunkowej. Pobocze nieutwardzone. Widać światła samochodów. Poboczem idzie nieoznakowany pieszy. Kierowca jednego z samochodów zauważa go w ostatniej chwili, hamuje z piskiem, ale pieszy zostaje potrącony.

Co było przyczyną zdarzenia?

A) Pieszy nie szedł właściwą stroną drogi.

B) Kierowca nie użył sygnalizacji dźwiękowej.

C) Pieszy nie posiadał oznakowania odblaskowego.

D) Zbyt szybka jazda samochodu.

Scena 3.

Droga dwukierunkowa. Na każdym poboczu ścieżka rowerowa. Ścieżką jedzie rowerzysta. Jadący szybko samochód najeżdża częściowo na ścieżkę i potrąca rowerzystę, słychać pisk, prawdopodobnie hamowania.

Co było przyczyną zdarzenia?

A) Brak oznakowania ścieżki rowerowej.

B) Nadmierna prędkość przejeżdżającego samochodu.

C) Zła widoczność.

D) Utrudnienia w ruchu spowodowane przez inne pojazdy.

Scena 4.

Szum ruchu ulicznego. Samochody zatrzymują się przed przejściem, żeby przepuścić osobę z wózkiem. Osoba przechodzi, samochody odjeżdżają. Nadjeżdża kolejny samochód, kiedy niespodziewanie na przejście wbiega jakaś osoba, która zostaje potrącona. W tle słychać pisk hamowania.

Co było przyczyną zdarzenia?

A) Zbyt szybka jazda samochodu.

B) Zła widoczność.

C) Niesygnalizowane wtargnięcie na jezdnię.

D) Brak sygnalizatora świetlnego.

Klucz odpowiedzi. Prawidłowa odpowiedź dla sceny 1 - D.  Prawidłowa odpowiedź dla sceny 2 - C.  Prawidłowa odpowiedź dla sceny 3 - B. Prawidłowa odpowiedź dla sceny 4 - C.

iX7sc3Bty7_d5e219

1. Wypadek komunikacyjny – definicja, przyczyny oraz skutki

Nie istnieje jedna definicja wypadku komunikacyjnego. Ogólnie można przyjąć, iż jest to zdarzenie z udziałem przynajmniej jednego pojazdu (niekoniecznie z napędem silnikowym), które skutkuje zniszczeniem mienia, uszczerbkiem na zdrowiu lub nawet śmiercią osób biorących w nim udział.

Wśród tak zdefiniowanych wypadków komunikacyjnych wyróżnić możemy m.in.: drogowe, kolejowe, morskie oraz lotnicze. Należy jednak zaznaczyć, że najczęstszym wypadkiem komunikacyjnym jest pierwsza z wymienionych kategorii. Według danych przedstawionych przez Komendę Główną Policji w 2020 roku doszło w Polsce
do 23 540 wypadków drogowych, w których odnotowano 2491 ofiar śmiertelnych
oraz 26 463 osób rannych. Pamiętajmy jednak, że rok 2020 to rok początku pandemii COVID‑19, kiedy przez kilka miesięcy jakakolwiek komunikacja była poważnie ograniczona. Dlatego przyjrzyjmy się jeszcze danym za rok 2019. W roku tym miało miejsce 30 288 wypadków drogowych, z czego 2 909 śmiertelnych. Jednocześnie rannych zostało 35 477 osób. Widzimy więc, że w roku przed początkiem pandemii, liczby te były nieco wyższe.

Do wypadków komunikacyjnych może dochodzić z różnych powodów. Najczęstszymi przyczynami wypadków lotniczych, kolejowych i morskich są błędy konstrukcyjne, awarie techniczne oraz błędy ludzi obsługujących te środki transportu.

RXdRXwPmXLbQv
Wypadek drogowy to najczęstszy rodzaj wypadków komunikacyjnych
Źródło: Guilhem Vellut, licencja: CC BY 2.0.

Wśród najczęstszych przyczyn wypadków drogowych w 2020 roku Komenda Główna Policji wymienia:

1. Wypadki z winy kierujących:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 5708,

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 5516,

  • nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 2 318,

  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami - 1535,

  • nieprawidłowe wyprzedzanie - 1036.

2. Wypadki z winy pieszych:

  • wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd - 701,

  • przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym - 160,

  • wejście na jezdnię na czerwonym świetle - 134,

  • wejście na jezdnię zza pojazdu, zza przeszkody - 129,

  • leżenie, klęczenie, siedzenie, stanie na jezdni - 110.

3. Wypadki z winy pasażera - 100.

4. Wypadki z powodu niesprawności technicznej pojazdu - 64.

5. Pozostałe przyczyny - 764 przypadki, na przykład:

  • obiekty, zwierzęta na drodze - 311,

  • utrata przytomności, śmierć kierującego przed wypadkiem - 85,

  • niewłaściwy stan jezdni - 39,

  • oślepienie przez inny pojazd lub słońce - 20,

  • nieprawidłowo zabezpieczone roboty drogowe - 1.

Poniższa galeria prezentuje kilka najczęstszych przykładów wypadków z udziałem pojazdów kołowych.

Jedną z przyczyn wypadków drogowych w Polsce jest również prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. Policjanci wskazują, że wciąż potrzebne są intensywne kampanie społeczne mające na celu zmianę mentalności – nie tylko kierowców, ale także pasażerów, którzy niejednokrotnie przyzwalają pijanej osobie siadać 'za kółkiem'.

R3Y08aapAwQzF1
Wypadki drogowe z udziałem użytkowników dróg będących pod działaniem alkoholu 2011‑2020
Źródło: dostępny w internecie: https://statystyka.policja.pl/ [dostęp 10.09.2021], domena publiczna.

Wykres przedstawiający wypadki drogowe z udziałem nietrzeźwych kierowców w latach 2011‑2020. Podane następujące liczby wypadków: 4 972 (w roku 2011), 4 467 (w roku 2012), 4 028 (w roku 2013), 3 522 (w roku 2014), 3 128 (w roku 2015), 2 967 (w roku 2016), 2 788 (w roku 2017), 2 779 (w roku 2018), 2717 (w roku 2019) oraz 2 540 (w roku 2020). Źródłem danych są statystyki Policji.

Wypadki komunikacyjne bardzo często pociągają za sobą wiele przykrych konsekwencji dla osób w nich uczestniczących. Najtragiczniejszym skutkiem jest śmierć. Ponadto osoba biorąca udział w takim zdarzeniu może odnieść poważne obrażenia, do których zalicza się najczęściej:

  • złamania kończyn dolnych i górnych,

  • uszkodzenia ciała w okolicy pasa, tj. pęknięcia,

  • zmiażdżenia miednicy,

  • wstrząśnienie mózgu,

  • rany cięte i tłuczone głowy,

  • uszkodzenia organów wewnętrznych.

iX7sc3Bty7_d5e461

2. Katastrofy i awarie – ich przyczyny oraz skutki

Zgodnie z definicją przedstawioną w słowniku języka polskiego, przez katastrofę rozumie się albo wydarzenie, w którym ginie wiele osób lub dochodzi do dużych strat materialnych, albo też zjawisko tragiczne w skutkach, obejmujące swoim zasięgiem duży obszar. Można zatem przyjąć, że katastrofa różni się od wypadku zasięgiem - obejmuje zdecydowanie większy obszar, oraz skalą - katastrofa powoduje o wiele większe straty materialne, środowiskowe oraz straty w ludziach lub zwierzętach.

Choć katastrofykatastrofakatastrofy można podzielić podobnie jak zagrożenia na naturalne (spowodowane przez siły przyrody) i wywołane działalnością człowieka, to jednak częściej termin ten stosuje się do drugiej z wymienionych kategorii, natomiast katastrofy naturalne nazywa się raczej klęskami żywiołowymi lub kataklizmami.

Ciekawostka

Czy każdą katastrofę można przypisać do tylko jednej kategorii?

Niektóre zagrożenia i katastrofy są trudne do jednoznacznego sklasyfikowania. Takim przypadkiem jest np. pożar. Z jednej strony może on być wywołany przez siły przyrody (pioruny, susze), z drugiej – jego przyczyną może być zachowanie człowieka (np. umyślne podpalenie).

Od pojęcia katastrofy należy odróżnić pojęcie awarii. Powołując się ponownie na słownik języka polskiego, można je zwięźle zdefiniować jako uszkodzenie maszyny lub innego urządzenia technicznego. AwariaawariaAwaria sama w sobie może być traktowana jako kolejny rodzaj zagrożenia antropogenicznego, lecz można ją rozumieć również jako przyczynę różnego rodzaju wypadków i katastrof.

Wśród katastrof antropogenicznych można wyróżnić wiele ich rodzajów. Zalicza się do nich m.in. katastrofy drogowe (np. katastrofa autobusu w Gdańsku 2 maja 1994 r.), tramwajowe (np. katastrofa w Szczecinie w dniu 7 grudnia 1967 r.), kolejowe (np. katastrofa pod Szczekocinami z 3 marca 2012 r.), lotnicze (np. katastrofa w Lesie Kabackim w dniu 9 maja 1987 r.), morskie (np. zatonięcie statku Titanic w dniu 15 kwietnia 1912 r.), górnicze (np. katastrofa w kopalni 'Halemba' z listopada 2006 r.), budowlane (np. zawalenie się galerii handlowej Sampoong w Seulu, przedstawione na ilustracji poniżej), jądrowe (np. awaria elektrowni jądrowej w Czarnobylu 26 kwietnia 1986 r.), ekologiczne (np. katastrofa w indyjskim Bhopal z 3 grudnia 1984 r.) oraz przemysłowe (np. wybuch w fabryce fajerwerków w Enschede w Holandii w dniu 13 maja 2000 r.).

R1U1rZ7eL8pr7
Katastrofa galerii handlowej – 29 czerwca 1995 roku zawaliła się galeria handlowa Sampoong w Seulu (Korea Płd). Była to ogromna tragedia – pięć pięter tego dużego budynku po prostu się zapadło. Katastrofa ta spowodowała śmierć 501 osób
Źródło: Kwangmo, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sampungdept53.jpg [dostęp 13.04.2022], licencja: CC BY 4.0.

Awarie i katastrofy antropogeniczne są powodowane różnorodną działalnością człowieka – szczególnie tą nieroztropną i niewłaściwą. Jest to jednak określenie bardzo ogólne, dlatego też warto wymienić kilka ich konkretnych przyczyn. Wiedza o nich pozwala zapobiec podobnym zdarzeniom.

Do najczęstszych przyczyn katastrof antropogenicznych (jak również awarii technicznych) zalicza się:

  • błędy w projektowaniu:

    • wadliwy model konstrukcji,

    • niedostateczna nośność konstrukcji,

    • źle zaprojektowane połączenia i dopasowania,

    • wadliwie zaprojektowana wentylacja,

  • błędy podczas realizacji projektu:

    • wykonawstwo niezgodne z dokumentacją i projektem,

    • niska jakość używanych materiałów,

    • nieodpowiedni transport i złe warunki składowania materiałów,

    • wykorzystanie niewłaściwych technologii,

    • niska jakość wykonywanych robót,

    • niezdyscyplinowanie pracowników (lekkomyślność i pośpiech),

  • niewłaściwa eksploatacja:

    • zbyt duże obciążenie konstrukcji,

    • przeróbki niezgodne z zasadami,

    • niewłaściwie zaplanowany remont,

    • nieprzestrzeganie zasad obsługi urządzeń i maszyn,

    • nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów,

    • nieumiejętność przewidywania skutków danych działań,

    • brak ekspertyz stanu technicznego.

Jak już wspomniano, jednym z przykładów katastrof antropogenicznych jest katastrofa kolejowa, która wydarzyła się 3 marca 2012 roku w miejscowości Chałupki w pobliżu Szczekocin. Doszło wówczas do czołowego zderzenia dwóch pociągów, w wyniku którego śmierć poniosło 16 osób, a 57 zostało rannych. Wydarzenie to oraz jego tragiczne skutki ukazują, jak wielkie niebezpieczeństwo może stanowić nieroztropne i niewłaściwe zachowanie ludzi. Według raportu opracowanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych, przyczyną czołowego zderzenia pociągów pod Szczekocinami były błędy i zaniedbania pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych, w tym nieznajomość działania urządzeń obsługiwanych przez dyżurnych ruchu. Ponadto w raporcie zwrócono też uwagę na niedostateczną czujność maszynistów obydwu pociągów, którzy kontynuowali jazdę pomimo otrzymania sygnałów ostrzegawczych.

ROAROjgfK6M13
Film nakręcony amatorską kamerą przedstawia scenę po katastrofie kolejowej pod Szczekocinami. Tory kolejowe, las, wysoka trawa. Centralne ujęcie kamery przedstawia teren ogrodzony czerwono‑białą taśmą z napisem „policja”. Za nią przewrócone zniszczone zielone i niebieskie wagony pasażerskie: wybite szyby w oknach, urwane części pociągu. Jeden z wagonów jest zgnieciony i leży poza torami. Po lewej stronie widoczne całe puste wagony stojące na torach. Następnie kamera obraca się w prawo, pokazując policję, służby ratownicze i tłum gapiów.
iX7sc3Bty7_d5e699

3. Wypadki drogowe

Jako stały uczestnik ruchu drogowego, możesz stać się świadkiem lub uczestnikiem zarówno wypadku komunikacyjnego, jak i katastrofy komunikacyjnej (w tym
np. drogowej). Wówczas powinno się:

  • zabezpieczyć miejsce zdarzenia (więcej informacji na ten temat można znaleźć w e‑materiale dotyczącym wypadkówPSTEtW1ADw e‑materiale dotyczącym wypadków),

  • ocenić liczbę rannych i ich obrażenia oraz to, jakie środki będą niezbędne do udzielenia pomocy poszkodowanym, dane te będą przydatne w momencie wzywania służ ratowniczych,

  • wezwać służby ratownicze, wykorzystując główny numer alarmowy – 112; przekazany komunikat powinien zawierać następujące informacje: dane zgłaszającego i numer telefonu kontaktowego, lokalizacja miejsca zdarzenia, liczba rannych i obrażenia,

  • udzielić pierwszej pomocypierwsza pomocpierwszej pomocy poszkodowanym, dbając przy tym o własne bezpieczeństwo,

  • zabezpieczyć ślady mogące ułatwić odtworzenie przebiegu wypadku,

  • spisać dane personalne świadków wypadku.

Ważne!

Numery alarmowe w Polsce zostały wprowadzone Ustawą z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Najważniejsze z nich przedstawia ilustracja.

R7i4QwwVxUr7C
Numery alarmowe
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem na sprawcy wypadku komunikacyjnego ciąży odpowiedzialność cywilna, tj. rekompensata majątkowa za spowodowane straty, a także odpowiedzialność karna.iX7sc3Bty7_d1159e380karna.

iX7sc3Bty7_d1159e380
iX7sc3Bty7_d5e778

4. Postępowanie podczas awarii i katastrof

W przypadku wystąpienia awarii i pozostałych katastrof antropogenicznych, najważniejszy jest odpowiedni sposób postępowania. Każda katastrofa, w zależności od jej rodzaju, ma szczególne cechy charakterystyczne, dlatego też trudno jest określić jeden uniwersalny sposób właściwego zachowania. Mimo to warto pamiętać o kilku fundamentalnych zasadach.

  • Zawsze dbaj o swoje własne bezpieczeństwo. Chroń głowę, a także inne wrażliwe miejsca swojego ciała oraz pamiętaj o odpowiednim oznakowaniu
    (np. odblaskowej kamizelce) i zachowaj szczególną ostrożność.

  • Miej przy sobie dokumenty potwierdzające tożsamość.

  • Wezwij służby ratunkowe, wykorzystując znane ci numery alarmowe. Podaj możliwie dużo informacji.

  • Jeżeli istnieje podejrzenie wycieku niebezpiecznych substancji, jak najszybciej oddal się (zachowując szczególną ostrożność) i udaj w bezpieczne miejsce.

  • Nie blokuj dojazdu służbom ratowniczym.

  • Informuj napotkane osoby o tym, co się stało.

  • Jeżeli stwierdzisz, że miejsce katastrofy nie stanowi dla ciebie zagrożenia i twoje bezpieczeństwo na tym nie ucierpi, rozpocznij udzielanie pomocy poszkodowanym.

  • Po przybyciu służb ratowniczych słuchaj ich komunikatów i poleceń oraz postępuj według ich wskazań.

  • Nie przeszkadzaj ratownikom w pracy.

  • Jeżeli doznałeś obrażeń, zgłoś się do punktu pomocy medycznej, natomiast jeżeli masz informacje, które mogą być pomocne w akcji ratowniczej, przekaż je niezwłocznie odpowiednim służbom.

Szczególne zasady postępowania obowiązują, jeżeli jesteśmy uczestnikami katastrofy (np. budowlanej lub drogowej) i oczekujemy pomocy. Należy wówczas przede wszystkim zachować spokój i nie poddawać się panice. Ponadto trzeba racjonalnie ocenić swój stan zdrowia (np. sprawdzić, czy istnieje możliwość poruszania kończynami) oraz swoje położenie. Jeżeli utknęliśmy np. pod wielowarstowymi zwałami gruzu, to nie należy próbować się uwalniać. Nigdy nie wiadomo, co może na nas spaść, gdy zaczniemy odsuwać kawałki betonu. W takiej sytuacji trzeba rozpocząć wzywanie pomocy i naprowadzanie ratowników na miejsce, w którym się znajdujemy. Najlepiej wzywać pomoc w kilkuminutowych odstępach
– można robić to głosem lub też w inny dostępny sposób (np. stukając w rury).

iX7sc3Bty7_d5e836

5. Podsumowanie

  • Wśród wypadków komunikacyjnych możemy wyróżnić m.in. wypadki drogowe, kolejowe, lotnicze oraz morskie. Należy jednak zaznaczyć, że najczęściej dochodzi do wypadków komunikacyjnych należących do pierwszej z wymienionych kategorii.

  • Wypadki komunikacyjne mogą mieć wiele przyczyn. Wypadki lotnicze i kolejowe są najczęściej powodowane przez błędy konstrukcyjne, awarie techniczne oraz błędy ludzi obsługujących dane pojazdy. Przyczyny wypadków drogowych w dużej mierze zależą od osób i pojazdów w nich uczestniczących.

  • Wypadki komunikacyjne często kończą się przykrymi konsekwencjami dla osób w nich uczestniczących. Najtragiczniejszym skutkiem uczestnictwa w takim wypadku może być śmierć. Ponadto osoba biorąca udział w wypadku komunikacyjnym może odnieść poważne obrażenia.

  • Wyróżnia się następujące rodzaje katastrof antropogenicznych: drogową, tramwajową, kolejową, lotniczą, morską, górniczą, budowlaną, jądrową, ekologiczną i przemysłową. Znamiona katastrofy antropogenicznej noszą także różnego rodzaju wybuchy i eksplozje.

  • Do najczęstszych przyczyn katastrof antropogenicznych oraz awarii zalicza się: błędy w projektowaniu, błędy podczas realizacji projektu i niewłaściwą eksploatację urządzeń i maszyn.

  • Wzywając pomoc, pamiętaj o numerach alarmowychiX7sc3Bty7_1443515800072_0numerach alarmowych.

6. Praca domowa

Polecenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób postąpisz, będąc świadkiem wypadku drogowego, jak ten przedstawiony na zdjęciu.

RxRgr6TbwjTuh
Wypadek z udziałem autobusu
Źródło: Oran Viriyincy (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 2.0.
RdJ0PdTZFhiT5
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wybierz trzy przykłady katastrof antropogenicznych, które wydarzyły się w ostatnim dziesięcioleciu, i opisz ich przyczyny, przebieg oraz skutki.

RRJkobICXRkzv
(Uzupełnij).
iX7sc3Bty7_1443515800072_0
iX7sc3Bty7_d5e904

7. Słownik

awaria
Definicja: awaria

stan niesprawności obiektu występujący nagle i powodujący jego niewłaściwe działanie lub całkowite unieruchomienie

katastrofa
Definicja: katastrofa

tragiczne w skutkach wydarzenie, które obejmuje swoim zasięgiem duży obszar i wywołuje negatywne skutki: straty materialne i straty w ludziach lub zwierzętach

pierwsza pomoc
Definicja: pierwsza pomoc

czynności podejmowane przez osoby znajdujące się w miejscu zdarzenia (świadków zdarzenia) w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego

wypadek komunikacyjny
Definicja: wypadek komunikacyjny

zdarzenie z udziałem pojazdu mechanicznego, pieszego lub rowerzysty powodujące albo zderzenie z innym pojazdem, człowiekiem lub przeszkodą stałą, albo przewrócenie się lub zjechanie z jedni pojazdu mechanicznego, albo też niebezpieczne wydarzenie wewnątrz pojazdu (np. pożar lub przemieszczenie się ładunków)

iX7sc3Bty7_d5e1337

8. Zadania

R1KP7NNDBGZfo
Ćwiczenie 1
Zaznacz główny numer alarmowy w Polsce: Możliwe odpowiedzi: 1. 913, 2. 112, 3. 114, 4. 211
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1akTDcLYI6WN
zadanie interaktywne
Wypadki, awarie i katastrofy
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R19TzYDi5tUCr
zadanie interaktywne]
Wypadki, awarie i katastrofy
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1Jza3XUAmJGh
zadanie interaktywne
Wypadki, awarie i katastrofy
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R1YDSOEtt6deP
zadanie interaktywne
Wypadki, awarie i katastrofy
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1UOlTD3UL22A
zadanie interaktywne]
Wypadki, awarie i katastrofy
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.