Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1GFVmBIPtJjV1
Zdjęcie przedstawia ziarna pszenicy.
Ziarno
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się ilustracjom i wyjaśnij znaczenie podanych wyrazów. Odpowiedzi zapisz poniżej lub w zeszycie.

  • ściernisko

  • pokłosie

  • powrósło

  • snop

  • kopa

  • rżysko

  • żniwa

  • kłos

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie poniższych wyrazów:

  • ściernisko,

  • pokłosie,

  • powrósło,

  • snop,

  • kopa,

  • rżysko,

  • żniwa,

  • kłos.

RfBbYAkAj5yt9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Ćwiczenie 2

Dopasuj nazwy zbóż do przedstawionych ilustracji.

R1QQE5BpOFPkt1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu zdjęć zbóż do odpowiednich podpisów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wymień 5 znanych ci rodzajów zbóż.

RuyjFEIksAj8i
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się obrazowi Jeana‑François Milletaj0000008GGB5v22_000tp001Jeana‑François Milleta pt. 'Kobiety zbierające kłosy'.  Rozpoznaj plany pierwszy i dalszy oraz opisz, co się na nich znajduje.

R7SmuZ9V5W9LE
Źródło: Jean-François Millet, Kobiety zbierające kłosy, 1857, domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij pojęcia pierwszego i drugiego planu na obrazie.

R1YK7NCxixCih
(Uzupełnij).
j0000008GGB5v22_000tp001

O autorze

Jean‑François Millet18751814
R1SGrpJauWcd01
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Jean‑François Millet

Malarz francuski, najchętniej malował sceny z mitologii, portrety i pejzaże. Utrwalał także wiejskie życie chłopów, malując ludzi pracujących na świeżym powietrzu. Podkreślał w ten sposób wartość ich pracy.

Ćwiczenie 4

Uporządkuj kolejno poniższe informacje, aby powstał plan opisu obrazu.

RP13rUSfQZIK5
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu w odpowiedniej kolejności etapów opisu dzieła.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Przyporządkuj pojęcia do właściwych punktów na obrazie Camille'a PissarraCamille PissarroCamille'a Pissarra 'Zbiór siana w Eragny‑sur‑epteEragny‑sur‑epteEragny‑sur‑epte'.

RlGKOHK0UReak
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu pojęć we właściwych punktach na obrazie Camille'a Pissarra „Zbiór siana w Eragny-sur-epte”.
Źródło: Camille Pisarro, Zbiór siana w Eragny‑sur‑epte, 1889, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wypisz słownictwo: wyrażenia, zwroty oraz pojęcia, jakie stosuje się przy opisie obrazu.

R1C8lYgaCE38N
(Uzupełnij).
Camille Pissarro
Eragny‑sur‑epte
1
Polecenie 1

Opisz obraz 'Kobiety zbierające kłosy' Jeana‑François Milletaj0000008GGB5v22_000tp001Jeana‑François Milleta. Wykorzystaj poniższe pytania.

  • Kto jest autorem i jaki jest tytuł obrazu?

  • Jaką techniką został namalowany?

  • Kiedy został namalowany?

  • Co jest tematem dzieła?

  • Jaki to typ obrazu: portret, martwa natura, scena rodzajowa czy pejzaż?

  • Kto znajduje się na pierwszym planie? Co robią postacie, w jakim momencie zostały uwiecznione?

  • Jak wyglądają pierwszoplanowe postacie? Jak są ubrane? W jakiej są pozycji?

  • Kogo widać w tle? Co robią postacie przedstawione na drugim planie?

  • Jaka jest pogoda? Jaka jest pora dnia i roku?

  • Jaka jest kolorystyka? Jakie barwy dominują? Z której strony pada światło?

uzupełnij treść
Polecenie 1

Zapoznaj się z opisem obrazu 'Kobiety zbierające kłosy' Jeana‑François Milletaj0000008GGB5v22_000tp001Jeana‑François Milleta.

Obraz przedstawia trzy kobiety na polu. Wszystkie mają chustki na głowach, koszule z długimi rękawami, długie spódnice i fartuchy. Pochylają się, zbierając kłosy. Na dalszym planie widać pole, snopy siana i innych ludzi. Niebo jest szaro niebieskie.

Polecenie 2

Wykorzystaj powyższe pytania, aby opisać obraz 'Bociany' Józefa Chełmońskiego.

RYxUzXLg3tcVz
Źródło: Józef Chełmoński, Bociany, 1900, domena publiczna.
RUGizQdiJbS2U
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wymień znane ci tytuły dzieł malarskich lub literackich przedstawiających żniwa.

R1NCn2deYmH6D
(Uzupełnij).
1
Polecenie 3

Odpowiedz, jak w kontekście obrazu 'Kobiety zbierające kłosy' rozumiesz złotą myśl Tadeusza Fangrataj0000008GGB5v22_000tp002Tadeusza Fangrata 'Kłos – kolebka chleba'. Rozwiń swoją wypowiedź, uwzględniając informacje z biogramu Jeana‑François Milletaj0000008GGB5v22_000tp001Jeana‑François Milleta.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że malujesz obraz przedstawiający żniwa. Opisz, co by się na nim znalazło.

RWg60OxO0CGZK
(Uzupełnij).
j0000008GGB5v22_000tp002