Omfale

Zbiory Muzealne

Szczegóły:

Tytuł
Omfale
Data powstania
między 80-120
Miejsce powstania
Cesarstwo Rzymskie
Gatunek
intaglio (gemma). gliptyka
Technika
rytowanie. szlifowanie
Materiał
agat
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Udział w wydarzeniach
Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
Opis

Omfale – naga, okryta skórą lwa nemejskiego, niosąca maczugę Heraklesa – ukazana została w ujęciu trzy czwarte z głową zwróconą w prawo. Motyw ten był bardzo popularny w gliptyce rzymskiej szczególnie w I w. p.n.e. i I w. n.e. Prawdopodobnie wizerunek Omfale występujący na gemmach został zapożyczony z greckiej rzeźby okresu klasycznego lub hellenistycznego. W II lub I w. p.n.e. statua Omfale została przetransportowana do Rzymu, co przyczyniło się do rozpowszechnienia wizerunku lidyjskiej królowej w rzymskiej sztuce. Przypuszcza się, że gemmy z przedstawieniem Omfale były szczególnie atrakcyjne dla rzymskich matron, które używały ich w celu demonstrowania swojej niezależności, władzy i wysokiej pozycji społecznej. Wizerunek królowej, w którym często podkreślane jest jej idealne, smukłe ciało, mógł mieć również inne znaczenie, o nieco erotycznym zabarwieniu, a mianowicie mógł obrazować umiejętność uwodzenia mężczyzn, a tym samym znaczenie oraz wpływy, jakie posiadała kobieta nosząca pierścień. Opisywane intaglio ze względu na typ i formę użytego kamienia, jak również technikę grawerunku, należy datować na schyłkowy okres popularności Omfale na gemmach, czyli przełom I i II w. n.e.


Paweł Gołyźniak

 

Numer inwentarzowy
MNK IV-Ew-Zł-179
Prawa autorskie
Domena publiczna
Link do skanu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/549496
Link do obiektu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/549496
Instytucja
Muzeum Narodowe w Krakowie