Pasterz ze zwierzętami

Zbiory Muzealne

Szczegóły:

Tytuł
Pasterz ze zwierzętami
Data powstania
I wiek
Miejsce powstania
Cesarstwo Rzymskie
Gatunek
intaglio (gemma). gliptyka
Technika
rytowanie. szlifowanie
Materiał
karneol
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Udział w wydarzeniach
Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
Opis

Brodaty pasterz ubrany w krótką tunikę, wspierający się na kiju pasterskim, dogląda krowy karmiącej młode cielę. Obok niego stoi pies, w tle znajduje się drzewo. Sceny pastoralne w gliptyce i, szerzej, w sztuce rzymskiej symbolizowały spokój i inne korzyści płynące z życia na wsi. Ich bukoliczny charakter został spopularyzowany pod koniec I w. p.n.e. m.in. poprzez poezję Wergiliusza (70–19 r. p.n.e.) i Horacego (65–8 r. p.n.e.). Przedstawienia tego typu stały się szczególnie popularne w okresie panowania cesarza Augusta, co jest odbiciem ogólnych tendencji w sztuce rzymskiej do podejmowania treści o spokojnym często idyllicznym charakterze, mających ukazywać dobrobyt i pokój uzyskane dzięki zwycięstwu Augusta pod Akcjum i zakończeniu wojny domowej. W gliptyce rzymskiej trend ten utrzymywał się również w I w. n.e. W okresie panowania dynastii Flawijskiej gemmy przedstawiające tego typu motywy stały się ponownie bardzo popularne jako symbolizujące nastanie porządku po burzliwych walkach o tron w roku 69 n.e. Warto zwrócić uwagę na inskrypcję pojawiającą się na opisywanym intaglio – „Phoebi”. Jest to dopełniacz łacińskiego imienia Phoebus, zapewne noszonego przez posiadacza gemmy. Inskrypcja w takiej formie sugeruje tłumaczenie: „Jestem pieczęcią Phoebusa”.


Paweł Gołyźniak

 

Numer inwentarzowy
MNK IV-Ew-Zł-140
Prawa autorskie
Domena publiczna
Link do skanu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/547435
Link do obiektu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/547435
Instytucja
Muzeum Narodowe w Krakowie