Pasterz ze zwierzętami
Szczegóły:
- Tytuł
- Pasterz ze zwierzętami
- Data powstania
- I wiek
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- karneol
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Brodaty pasterz ubrany w krótką tunikę, wspierający się na kiju pasterskim, dogląda krowy karmiącej młode cielę. Obok niego stoi pies, w tle znajduje się drzewo. Sceny pastoralne w gliptyce i, szerzej, w sztuce rzymskiej symbolizowały spokój i inne korzyści płynące z życia na wsi. Ich bukoliczny charakter został spopularyzowany pod koniec I w. p.n.e. m.in. poprzez poezję Wergiliusza (70–19 r. p.n.e.) i Horacego (65–8 r. p.n.e.). Przedstawienia tego typu stały się szczególnie popularne w okresie panowania cesarza Augusta, co jest odbiciem ogólnych tendencji w sztuce rzymskiej do podejmowania treści o spokojnym często idyllicznym charakterze, mających ukazywać dobrobyt i pokój uzyskane dzięki zwycięstwu Augusta pod Akcjum i zakończeniu wojny domowej. W gliptyce rzymskiej trend ten utrzymywał się również w I w. n.e. W okresie panowania dynastii Flawijskiej gemmy przedstawiające tego typu motywy stały się ponownie bardzo popularne jako symbolizujące nastanie porządku po burzliwych walkach o tron w roku 69 n.e. Warto zwrócić uwagę na inskrypcję pojawiającą się na opisywanym intaglio – „Phoebi”. Jest to dopełniacz łacińskiego imienia Phoebus, zapewne noszonego przez posiadacza gemmy. Inskrypcja w takiej formie sugeruje tłumaczenie: „Jestem pieczęcią Phoebusa”.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-140
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/547435
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/547435
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie