Orzeł

Zbiory Muzealne

Szczegóły:

Tytuł
Orzeł
Data powstania
między 30-1 p.n.e.
Miejsce powstania
Cesarstwo Rzymskie
Gatunek
intaglio (gemma). gliptyka
Technika
rytowanie. szlifowanie
Materiał
karneol
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Udział w wydarzeniach
Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
Opis

Orzeł, ukazany frontalnie z głową zwróconą w lewo, stojący na wiązce piorunów z rozpostartymi skrzydłami, w dziobie trzyma wieniec laurowy i gałązkę palmową. Motyw orła zyskuje dużą popularność w gliptyce rzymskiej dopiero w ostatniej tercji I w. p.n.e., co jest związane z działalnością propagandową cesarza Oktawiana Augusta (27 r. p.n.e.–14 r. n.e.). Orzeł był bowiem świętym ptakiem Jowisza (Zeusa), o czym na tym intaglio informuje wiązka piorunów, których bóg używał m.in. w walce z tytanami. Za panowania Augusta orzeł stał się również symbolem cesarskiego autorytetu i władzy, dlatego też często pojawiał się na gemmach propagandowych, takich jak słynna kamea z orłem w wieńcu laurowym przechowywana obecnie w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Ponadto orzeł stał się w tym okresie najważniejszym znakiem legionowym, albowiem w armii rzymskiej kult Jowisza miał szczególne znaczenie.
Intaglio opisywane tutaj jest przykładem wyrobu gliptyki augustiańskiej, na co wskazuje zarówno forma oszlifowania kamienia, jak i użyta tzw. technika perełkowa, bazująca na wykorzystaniu wierteł o niewielkich kulkowych zakończeniach. Dzięki niej upierzenie przedstawionego ptaka zostało ukazane w sposób bardzo realistyczny. Gemma jest przewiercona, była zatem zamontowana w pierścieniu w taki sposób, aby mogła się obracać.


Paweł Gołyźniak

 

Numer inwentarzowy
MNK IV-Ew-Zł-118
Prawa autorskie
Domena publiczna
Link do skanu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/546367
Link do obiektu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/546367
Instytucja
Muzeum Narodowe w Krakowie