Orzeł
Szczegóły:
- Tytuł
- Orzeł
- Data powstania
- między 30-1 p.n.e.
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- karneol
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Orzeł, ukazany frontalnie z głową zwróconą w lewo, stojący na wiązce piorunów z rozpostartymi skrzydłami, w dziobie trzyma wieniec laurowy i gałązkę palmową. Motyw orła zyskuje dużą popularność w gliptyce rzymskiej dopiero w ostatniej tercji I w. p.n.e., co jest związane z działalnością propagandową cesarza Oktawiana Augusta (27 r. p.n.e.–14 r. n.e.). Orzeł był bowiem świętym ptakiem Jowisza (Zeusa), o czym na tym intaglio informuje wiązka piorunów, których bóg używał m.in. w walce z tytanami. Za panowania Augusta orzeł stał się również symbolem cesarskiego autorytetu i władzy, dlatego też często pojawiał się na gemmach propagandowych, takich jak słynna kamea z orłem w wieńcu laurowym przechowywana obecnie w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Ponadto orzeł stał się w tym okresie najważniejszym znakiem legionowym, albowiem w armii rzymskiej kult Jowisza miał szczególne znaczenie.
Intaglio opisywane tutaj jest przykładem wyrobu gliptyki augustiańskiej, na co wskazuje zarówno forma oszlifowania kamienia, jak i użyta tzw. technika perełkowa, bazująca na wykorzystaniu wierteł o niewielkich kulkowych zakończeniach. Dzięki niej upierzenie przedstawionego ptaka zostało ukazane w sposób bardzo realistyczny. Gemma jest przewiercona, była zatem zamontowana w pierścieniu w taki sposób, aby mogła się obracać.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-118
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/546367
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/546367
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie