Tańcząca kobieta
Szczegóły:
- Tytuł
- Tańcząca kobieta
- Data powstania
- II wiek
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- agat
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Młoda dziewczyna ubrana w krótki peplos, tańcząca na czubkach placów z rozwianymi włosami (?), z lewą ręką wyciągniętą za siebie, a prawą zgiętą przy ciele, z widoczną przed nią gałązką palmową – to motyw rzadko występujący w gliptyce rzymskiej. Adolf Furtwängler (1853–1907) sugerował, że przedstawienia tego typu powinno wiązać się z Hierodulami – kapłankami-prostytutkami biorącymi udział w obrzędach ku czci bogini Afrodyty (A. Furtwängler, Beschreibung der Geschnittenen Steine im Antiquarium, Berlin, 1896, nr kat. 3167, s. 141). Jednak bardziej uzasadnione jest wiązanie tego rodzaju motywu z Kariatydami – kapłankami-dziewicami sprawującymi kult bogini Artemidy w niewielkiej wsi na Peloponezie o nazwie Karyai. Kapłanki te nosiły na głowach kosze z żywej trzciny i poruszały się niczym tańczące rośliny. W czasie wojen perskich mieszkańcy Karyai pomagali najeźdźcom, za co później zostali ukarani przez Ateńczyków zburzeniem wioski i świątyni, a kapłanki zostały zmuszone do ciężkiej pracy. Niedługo potem zbuntowały się one przeciwko Ateńczykom i bogom, za co zostały zamienione w kamienne posągi, znane z greckiej architektury. Trudno rozstrzygnąć, jaką funkcję oprócz pieczętnej mogło mieć intaglio z postacią Kariatydy. Być może motyw został zaczerpnięty z rzeźby. Pierwsze wykonanie posągów Kariatyd tradycyjnie przypisuje się greckiemu rzeźbiarzowi Kallimachosowi (2. poł. V w. p.n.e.).
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-153
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/548146
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/548146
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie