Bachus
Szczegóły:
- Tytuł
- Bachus
- Data powstania
- II wiek
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- jaspis
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Nagi Bachus, stojący z prawą nogą ugiętą w kolanie (kontrapost), został ukazany w ujęciu trzy czwarte, z głową zwróconą w prawo. Na głowie nosi diadem, w prawej ręce trzyma „tyrs”, a w lewej „kantaros”, z którego wylewa wino, sprawując ofiarę – libację. Postać greckiego boga wina Dionizosa (lub jego rzymskiego odpowiednika Bachusa) często pojawia się na gemmach. Prototypem dla tego przedstawienia był najprawdopodobniej posąg z okresu klasycznego, na co wskazuje bardzo wczesne występowanie motywu na złotych, grawerowanych greckich pierścieniach (już w IV w. p.n.e., egzemplarz taki znajduje się obecnie np. w Berlinie). Czarny jaspis użyty do wykonania krakowskiej gemmy był rzadko używanym surowcem w okresie funkcjonowania Cesarstwa Rzymskiego. Podobnie do rzadkości należy przedstawienie brodatego Bachusa. Kult boga w II i III w. n.e. został znacząco przekształcony. Bachus jawi się w tym czasie już nie tylko jako bóg winnej latorośli, ale przede wszystkim jako zbawiciel ludzkości, co wiąże się z częstym występowaniem jego osoby na sarkofagach rzymskich i jego związkami z tematyką funeralną.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-229
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/552498
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/552498
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie