Bachus

Zbiory Muzealne

Szczegóły:

Tytuł
Bachus
Data powstania
II wiek
Miejsce powstania
Cesarstwo Rzymskie
Gatunek
intaglio (gemma). gliptyka
Technika
rytowanie. szlifowanie
Materiał
jaspis
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Udział w wydarzeniach
Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
Opis

Nagi Bachus, stojący z prawą nogą ugiętą w kolanie (kontrapost), został ukazany w ujęciu trzy czwarte, z głową zwróconą w prawo. Na głowie nosi diadem, w prawej ręce trzyma „tyrs”, a w lewej „kantaros”, z którego wylewa wino, sprawując ofiarę – libację. Postać greckiego boga wina Dionizosa (lub jego rzymskiego odpowiednika Bachusa) często pojawia się na gemmach. Prototypem dla tego przedstawienia był najprawdopodobniej posąg z okresu klasycznego, na co wskazuje bardzo wczesne występowanie motywu na złotych, grawerowanych greckich pierścieniach (już w IV w. p.n.e., egzemplarz taki znajduje się obecnie np. w Berlinie). Czarny jaspis użyty do wykonania krakowskiej gemmy był rzadko używanym surowcem w okresie funkcjonowania Cesarstwa Rzymskiego. Podobnie do rzadkości należy przedstawienie brodatego Bachusa. Kult boga w II i III w. n.e. został znacząco przekształcony. Bachus jawi się w tym czasie już nie tylko jako bóg winnej latorośli, ale przede wszystkim jako zbawiciel ludzkości, co wiąże się z częstym występowaniem jego osoby na sarkofagach rzymskich i jego związkami z tematyką funeralną.


Paweł Gołyźniak

 

Numer inwentarzowy
MNK IV-Ew-Zł-229
Prawa autorskie
Domena publiczna
Link do skanu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/552498
Link do obiektu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/552498
Instytucja
Muzeum Narodowe w Krakowie