Wiktoria
Szczegóły:
- Tytuł
- Wiktoria
- Data powstania
- między 30-1 p.n.e.
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- ametyst
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Na intaglio widoczna jest Wiktoria, bogini zwycięstwa – krocząca w lewo, ukazana w profilu, trzymająca w obu wyciągniętych przed siebie rękach wieniec laurowy. Bogini ubrana jest w długi „peplos”, jej lewa noga jest nieco zgięta w kolanie (kontrapost). Temat wywodzi się ze sztuki greckiej, jednak posąg Wiktorii stał na Forum Romanum już w 296 r. p.n.e. W 29 r. p.n.e. Oktawian August (27 r. p.n.e. – 14 r. n.e.) ukończył projekt budowy Kurii Julijskiej, zapoczątkowany jeszcze przez Juliusza Cezara. W jego wnętrzu została zainstalowana statua Wiktorii stojącej na globie i trzymającej w wyciągniętych rękach wieniec laurowy. Posąg miał upamiętniać zwycięstwo Augusta pod Akcjum (Kasjusz Dion, „Historia Rzymska”, LI.22). Najprawdopodobniej dzieło było źródłem inspiracji dla grawerów gemm, szczególnie w okresie panowania pierwszego cesarza, kiedy motyw ten produkowano niemal seryjnie, również na gemmach szklanych, co mogło być powiązane z działalnością propagandową. Choć na opisywanym intaglio Wiktoria nie stoi na globie, to jednak jej poza, wyciągnięte obie ręce, brak gałęzi palmowej oraz cechy stylistyczne dzieła wskazują, że zostało ono wykonane w czasie panowania Augusta. Popularność Wiktorii w gliptyce rzymskiej może być również spowodowana faktem, że jej wizerunek miał zapewniać pomyślność, dlatego część gemm mogła być również używana jako amulety.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-235
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/552870
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/552870
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie