Młody Bachus
Szczegóły:
- Tytuł
- Młody Bachus
- Data powstania
- między 50-1 p.n.e.50-25 p.n.e.
- Miejsce powstania
- Republika Rzymska
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- karneol
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Popiersie Bachusa lub Libera przedstawiono w profilu w lewo, z głową lekko pochyloną i udekorowaną wieńcem bluszczowym. Włosy boga są zaplecione wokół głowy, dwa loki opadają na ramiona. Twarz odznacza się spokojnym, wyidealizowanym wyrazem. W I w. p.n.e. kult Bachusa, odpowiednika greckiego Dionizosa, stał się w Rzymie szczególnie popularny, co znalazło odzwierciedlenie na gemmach. We wcześniejszym okresie w Italii funkcję boga wina, urodzaju i płodności pełnił Liber, jednak w okresie późnej Republiki Rzymskiej został on utożsamiony z greckim Dionizosem/Bachusem. Pozycja głowy bóstwa oraz wyraz twarzy wskazują na hellenistyczne korzenie motywu. Otwarte usta symbolizują stan ekstazy, transu, w który byli wprowadzani uczestnicy misteriów dionizyjskich. Warto odnotować, że podobne popiersie umieszczane było na rzymskich denarach bitych przez Gajusza Wibiusza Pansę Caetronianusa w 48 r. p.n.e. oraz Gajusza Wibiusza Warusa w 42 r. p.n.e., co sugeruje datowanie gemmy na 3. ćw. I w. p.n.e.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-335
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/557203
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/557203
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie