Popiersie Izydy
Szczegóły:
- Tytuł
- Popiersie Izydy
- Data powstania
- 2 połowa I wieku p.n.e.
- Miejsce powstania
- Republika Rzymska
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- sard
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Popiersie Izydy jest ukazane frontalnie z głową zwróconą w lewo. Bogini ma typowo egipską fryzurę składającą się z rzędów mocno skręconych „libijskich” loków sięgających ramion. Na głowie nosi diadem zwieńczony ureuszem (dysk solarny umieszczony między dwoma krowimi rogami – atrybut bogini Hator). Twarz bogini jest podłużna, z prostym nosem, szeroko otwartymi oczami, niewielkimi ustami i krągłym policzkiem. Uważa się, że większość popiersi i portretów Izydy na gemmach tak naprawdę przedstawia królowe z dynastii ptolemejskiej, w szczególności Kleopatrę VII (51–30 r. p.n.e.). Jednak tego typu przypuszczenie nie znajduje silnych argumentów w wypadku opisywanego intaglio. Rodzaj użytego kamienia, jego forma oraz styl grawerunku, wykorzystujący w dużym stopniu technikę perełkową, jednoznacznie każą powiązać gemmę z warsztatami gliptycznymi działającymi w Kampanii. Wydaje się, że temat został wybrany przez zamawiającego Rzymianina ze względu na rosnącą popularność bóstw egipskich i wschodnich w Rzymie w I w. p.n.e., tym bardziej że wizerunek przedstawia Izydę z atrybutami Hator, a więc rodzaj bóstwa synkretycznego.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-361
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/557982
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/557982
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie