Fortuna
Szczegóły:
- Tytuł
- Fortuna
- Data powstania
- I wiek
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- kryształ górski
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Fortuna stojąca frontalnie z głową zwróconą w prawo. Ubrana jest w długi „chiton” i krótki „himation”, na głowie nosi diadem, w prawej ręce trzyma róg obfitości, lewa zaś spoczywa na sterze okrętu stojącym na globie. Ten typ przedstawienia wywodzi się z greckiej rzeźby. Prawdopodobnie statua Artemis/Tyche z IV w. p.n.e. była prototypem dla wizerunków pojawiających się na gemmach hellenistycznych, które później przeniknęły do gliptyki rzymskiej. Intaglio z Fortuną miało zapewnić powodzenie, dostatek i szczęście, dlatego bogini tak często występuje na intagliach w późnym okresie funkcjonowania Cesarstwa (II–III w. n.e.), podobnie jak inne postacie mitologiczne i personifikacje, takie jak Satyrowie, Bonus Eventus czy Fides. Fortuna często pojawia się również w rzymskim mennictwie. Szczególnie interesujące do porównań z opisywanym intaglio są brązowe monety bite przez cesarza Wespazjana (69–79 r. n.e.), na których Fortuna pojawia się z globem i jest opisywana legendą „Fortuna Redux”. Glob symbolizuje władzę nad światem, władzę cesarską i dominację Rzymu w basenie Morza Śródziemnego. Bliskie związki ze wzmiankowanymi monetami Wespazjana oraz rzadki typ użytego kamienia wskazują na datowanie gemmy na okres flawijski bądź nieco szerzej – na I w. n.e.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-456
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/560293
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/560293
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie