Fortuna

Zbiory Muzealne

Szczegóły:

Tytuł
Fortuna
Data powstania
I wiek
Miejsce powstania
Cesarstwo Rzymskie
Gatunek
intaglio (gemma). gliptyka
Technika
rytowanie. szlifowanie
Materiał
kryształ górski
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Udział w wydarzeniach
Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
Opis

Fortuna stojąca frontalnie z głową zwróconą w prawo. Ubrana jest w długi „chiton” i krótki „himation”, na głowie nosi diadem, w prawej ręce trzyma róg obfitości, lewa zaś spoczywa na sterze okrętu stojącym na globie. Ten typ przedstawienia wywodzi się z greckiej rzeźby. Prawdopodobnie statua Artemis/Tyche z IV w. p.n.e. była prototypem dla wizerunków pojawiających się na gemmach hellenistycznych, które później przeniknęły do gliptyki rzymskiej. Intaglio z Fortuną miało zapewnić powodzenie, dostatek i szczęście, dlatego bogini tak często występuje na intagliach w późnym okresie funkcjonowania Cesarstwa (II–III w. n.e.), podobnie jak inne postacie mitologiczne i personifikacje, takie jak Satyrowie, Bonus Eventus czy Fides. Fortuna często pojawia się również w rzymskim mennictwie. Szczególnie interesujące do porównań z opisywanym intaglio są brązowe monety bite przez cesarza Wespazjana (69–79 r. n.e.), na których Fortuna pojawia się z globem i jest opisywana legendą „Fortuna Redux”. Glob symbolizuje władzę nad światem, władzę cesarską i dominację Rzymu w basenie Morza Śródziemnego. Bliskie związki ze wzmiankowanymi monetami Wespazjana oraz rzadki typ użytego kamienia wskazują na datowanie gemmy na okres flawijski bądź nieco szerzej – na I w. n.e.


Paweł Gołyźniak

 

Numer inwentarzowy
MNK IV-Ew-Zł-456
Prawa autorskie
Domena publiczna
Link do skanu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/560293
Link do obiektu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/560293
Instytucja
Muzeum Narodowe w Krakowie