Fortuna

Zbiory Muzealne

Szczegóły:

Tytuł
Fortuna
Data powstania
I wiek
Miejsce powstania
Cesarstwo Rzymskie
Gatunek
intaglio (gemma). gliptyka
Technika
rytowanie. szlifowanie
Materiał
plazma
Właściciel obiektu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Udział w wydarzeniach
Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
Opis

Stojąca, uskrzydlona panteistyczna bogini, często określana jako Fortuna Panthea, została ukazana w ujęciu trzy czwarte z głową w profilu w prawo. Ubrana jest w długi „chiton” oraz krótki „himation” i posiada atrybuty wielu bóstw: hełm koryncki – Ateny, skrzydła – Nike, róg obfitości – Ceres, szaty – Nemezis. Temat Fortuny trzymającej atrybuty innych bogiń pojawia się po raz pierwszy na gemmach w okresie hellenistycznym, ale szczególną popularność zyskał w okresie rzymskim. Począwszy od I w. n.e., kompozycje stawały się stopniowo coraz bardziej skomplikowane, a w III w. n.e. bogini często była otoczona dodatkowymi symbolami i znakami lub miała atrybuty synkretycznych wschodnich bóstw, takie jak przynależny Artemidzie z Efezu „polos” czy kwiat lotosu pochodzący od egipskiej Izydy. Najprawdopodobniej intaglia z tego rodzaju wizerunkami były używane nie tylko do pieczętowania, ale pełniły również funkcję amuletów. Dodawanie kolejnych elementów ikonograficznych miało związek ze wzmacnianiem pozytywnych efektów, jakie miały zapewnić właścicielowi. W III w. n.e., gdy ideologia chrześcijańska zaczęła powoli przedostawać się do sztuki rzymskiej, Fortunie Pantei zaczęto nadawać nawet znaczenie eschatologiczne.


Paweł Gołyźniak

 

Numer inwentarzowy
MNK IV-Ew-Zł-452
Prawa autorskie
Domena publiczna
Link do skanu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/560205
Link do obiektu
https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/560205
Instytucja
Muzeum Narodowe w Krakowie