Brodaty wojownik, ukazany w profilu skierowanym w lewo, klęczy na lewym kolanie. Ubrany jest w tunikę, ma miecz przytroczony do pasa i hełm koryncki na głowie, w prawej dłoni trzyma włócznię, w lewej dużą okrągłą tarczę. Prawdopodobnie gemma przedstawia rzymskiego wojownika modlącego się do bogów lub odprawiającego rodzaj rytuału religijnego przed bitwą. Motyw został zaczerpnięty do gliptyki italskiej z kultury etruskiej, gdzie w podobny sposób ukazywany jest Kapaneus – grecki heros biorący udział w oblężeniu i zdobyciu Teb, epizodzie wyprawy siedmiu przeciwko Tebom. Elementem etruskim jest nie tylko temat, ale również sposób opracowania postaci czy charakterystyczna poza (tzw. knielauf). Można więc przypuszczać, że intaglio zostało wykonane w jednym z warsztatów w północnej Italii. Podobne gemmy znajdowane są np. w Akwilei, która była bardzo ważnym centrum gliptycznym już w II w. p.n.e. Gemma z takim wizerunkiem, związanym też z aspektem autoprezentacji, była z pewnością używana przez rzymskiego legionistę.
Paweł Gołyźniak