Triptolemos
Szczegóły:
- Tytuł
- Triptolemos
- Data powstania
- I wiek
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- chalcedon
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Triptolemos, ukazany w ujęciu trzy czwarte od tyłu, z głową skierowaną w lewo, trzyma w prawej ręce wieniec spleciony z winorośli oraz gałązkę oliwną w lewej, opuszczonej dłoni. Jest nagi, jedynie związany pod szyją płaszcz (chlamys) opada mu na plecy. Triptolemos był synem króla Eleusis Keleosa, któremu bogini Demeter w zamian za życzliwe przyjęcie podarowała umiejętność uprawy roli, rozpowszechnianą później przez niego wśród ludzi. Triptolemos w mitologii rzymskiej stał się obok Bonus Eventus personifikacją obfitych zbiorów, pomyślności i dostatku i dlatego często był z nim mylony. Na krakowskim intaglio rozpoznajemy go po wieńcu winnym, który trzyma w ręku. W sztuce rzymskiej Triptolemos występuje najczęściej w podobnym wieńcu na głowie. Motyw został zapożyczony do gliptyki najprawdopodobniej z rzeźby statuarycznej. Prototypem mógł być marmurowy posąg dłuta Praksytelesa (IV w. p.n.e.). Wskazuje na to choćby poza figury oraz sposób jej ujęcia, jak również dość gruba linia gruntu przypominająca bazę posągu. Ponadto zielony chromo-chalcedon był często używanym materiałem dla motywów zaczerpniętych z rzeźby.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-715
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/13376
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/13376
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie