Nemezis
Szczegóły:
- Tytuł
- Nemezis
- Data powstania
- 1 połowa I wieku p.n.e.
- Miejsce powstania
- Republika Rzymska
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- karneol
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Nemezis, bogini zemsty, sprawiedliwości i przeznaczenia, stoi zwrócona w lewo z lewą nogą zgiętą w kolanie. W prawej ręce trzyma gałązkę jabłoni, lewą w charakterystycznym geście odciąga fragment peplosu, w który jest odziana, by splunąć do swego dekoltu. Bogini ma duże, dobrze opracowane skrzydła oraz nosi wieniec laurowy na głowie. Znany z gemm wizerunek Nemezis wywodzi się najprawdopodobniej z rzeźby statuarycznej. Posąg kultowy Nemezis w Rhamnous wykonany przez Agorakritosa, o którym wspomina Pauzaniasz („Wędrówki po Helladzie”, 1.33.3–6), był najpopularniejszą rzeźbą tej bogini w świecie antycznym. Figura Nemezis w gliptyce pojawia się szczególnie często w okresie od I w. p.n.e. do ok. II w. n.e. Jej wizerunek miał charakter apotropaiczny, czyli odstraszający złe moce. Popularność Nemezis mogła wynikać również z faktu, że jej kult był wspierany przez rodzinę cesarską, w szczególności przez Liwię Druzyllę, żonę cesarza Augusta (58 r. p.n.e–29 r. n.e.), oraz cesarza Klaudiusza (41–54 r. n.e.). Ponadto Pax-Nemezis (bóstwo synkretyczne) była często czczona w Rzymie przez zwycięskich generałów. Bogini ta była również patronką gladiatorów i tzw. venatores. Wszystkie te powody mogły się przyczynić do dużej popularności Nemezis i jej częstego pojawiania się na przedmiotach osobistego użytku, jakimi były gemmy oprawione w pierścienie.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-690
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/12115
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/12115
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie