Pasterz dojący kozę
Szczegóły:
- Tytuł
- Pasterz dojący kozę
- Data powstania
- 4 ćwierć I wieku
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- chalcedon
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Intaglio przedstawia pasterza dojącego pasącą się kozę. Mężczyzna klęczy za zwierzęciem; jest ubrany w tunikę i charakterystyczny płaszcz wykonany ze zwierzęcej skóry (penula). Sceny pasterskie bardzo często były przedstawiane na chromowanym chalcedonie, a ich największa popularność przypada na panowanie cesarza Oktawiana Augusta (27 r. p.n.e. – 14 r. n.e.) oraz cesarzy z dynastii flawijskiej (69–96 r. n.e.), czyli czasu w historii Rzymu, kiedy jego władcy proklamowali nastanie pokoju i dobrobytu po burzliwych wojnach domowych. Krakowska gemma jest znakomitym przykładem infiltracji sztuki rzymskiej przez oficjalną propagandę cesarską. Władcy, starając się nadać podniosły, a zarazem bukoliczny i spokojny charakter sztuce oficjalnej, pośrednio wpływali również na drobnych rzemieślników prywatnych. Intaglio zostało wykonane w stylu klasycystyczno-linearnym przy użyciu zaokrąglonych dyskoidalnych wierteł, charakterystycznym przede wszystkim dla gliptyki rzymskiej I w. n.e.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-941
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/26930
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/26930
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie