Sol powożący kwadrygą
Szczegóły:
- Tytuł
- Sol powożący kwadrygą
- Data powstania
- między 80-220
- Miejsce powstania
- Cesarstwo Rzymskie
- Gatunek
- intaglio (gemma). gliptyka
- Technika
- rytowanie. szlifowanie
- Materiał
- karneol
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji [] [2016-10-01 - 2019-09-30]
- Opis
Sol w koronie promienistej na głowie powozi rydwanem zaprzężonym w cztery konie (kwadrygą) skierowaną w lewo. Został przedstawiony w nietypowy sposób, nie jako bóstwo solarne, ale jako woźnica rydwanu, trzymający lejce obiema rękoma. Sol był patronem wyścigów rydwanów odbywających się na stadionach rzymskich miast. Ołtarz mu poświęcony znajdował się w najsłynniejszym miejscu wyścigów, jakim był Circus Maximus w Rzymie. Kult Sola był szeroko rozpowszechniany w Cesarstwie Rzymskim już w I w. n.e. Styl grawerunku, odznaczający się użyciem techniki perełkowej połączonej z surowością i elegancją formy, wskazuje na dość wczesne datowanie gemmy, być może na koniec I w. n.e. Jednak bardzo podobne przedstawienie występuje na denarach i aureusach bitych przez cesarza Karakallę (211–218 r. n.e.) w latach 215–216 n.e. Cesarz ten znacząco przyczynił się do rozpowszechnienia kultu Sola, a w okresie panowania dynastii Sewerów gliptyka rzymska przeżywała odrodzenie, a nawiązania do klasycyzmu epoki Augusta (widoczne w stylistyce i grawerunku gemmy) są obserwowane we wszystkich gałęziach sztuki rzymskiej.
Paweł Gołyźniak- Numer inwentarzowy
- MNK IV-Ew-Zł-933
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/26445
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/26445
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie