Pas perski jedwabny lity
Szczegóły:
- Tytuł
- Pas perski jedwabny lity
- Autor
- nieznany autor
- Data powstania
- między 1670-1700
- Miejsce powstania
- Persja
- Technika
- technika tzw. śródziemnomorska
- Materiał
- nić metalowa. jedwab. złoto
- Właściciel obiektu
- Muzeum Narodowe w Krakowie
- Udział w wydarzeniach
- Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe [] [2011-04-01 - 2014-03-31]
- Opis
Pas jedwabny jako ozdoba wschodniego ubioru męskiego był oznaką statusu społecznego noszącego go mężczyzny. W Persji początkowo używano miękkich pasów jedwabnych, we wzór poprzecznych pasków, których końce wsuwano za pas. Z czasem, pod wpływem mody panującej w Indiach, Persowie zaczęli tkać pasy o końcach zdobionych wyjątkowo bogatym ornamentem, z dodatkiem nici metalowych i doprowadzili tę sztukę do perfekcji. Najważniejszym ośrodkiem wyrobu pasów na terenie Persji był Kaszan.
Pasy perskie zaczęto sprowadzać do Polski w 2. połowie XVII w. Kupcy ormiańscy, którzy w tym czasie niemal zmonopolizowali handel ze Wschodem, zaopatrywali się w nie na bazarach Stambułu. O pasach perskich wspomina ks. Jędrzej Kitowicz w swoim Opisie obyczajów w czasach panowania Augusta III: „Taki pas był długi łokci 9, szeroki łokci 3, gruby jak sukno francuskie, tęgi jak pergamin; przeto też takich pasów nie używano do stroju, ale raczej trzymano dla zaszczytu garderoby pańskiej i na podarunki.”. Charakterystyczne przetarcia na zabytkach zachowanych w zbiorach MNK wskazują jednak, że naprawdę zakładano je do polskiego ubioru kontuszowego.
Pasy perskie są bardzo dużych rozmiarów - mają około 4-5 m długości i 60cm szerokości. Na ich końcach wyodrębnione są pola w kształcie leżących prostokątów, zwane głowami, które wypełniają motywy wzorowane na najpopularniejszych kwiatach perskich ogrodów: krzaczki goździka, róży, tulipana, irysa i malwy. Od końca XVII wieku motywom roślinnym towarzyszyły ptaki i zwierzęta. Odmianą dekoracji były owalne medaliony wypełnione gałązkami kwiatowymi. Pomiędzy polami zakończeń całą długość pasa wypełniają poprzeczne paski z ornamentem kwiatowym lub geometrycznym, zaś brzegi pasa obiega szlaczek wiciowej bordiury. Pasy były wykonywane skomplikowanym splotem, tworzonym przez dwie osnowy i wiele wątków tak jedwabnych, jak i metalowych. Lewa strona monochromatyczna. Technika ta w polskiej literaturze jest określana mianem śródziemnomorskiej.
Ewa Marcinkowska
- Numer inwentarzowy
- MNK XIX-2514
- Prawa autorskie
- Domena publiczna
- Link do skanu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/96107
- Link do obiektu
- https://zbiory.mnk.pl/pl/katalog/96107
- Instytucja
- Muzeum Narodowe w Krakowie