Wstęp
Nauczanie historii w branżowej szkole I stopnia zostało skoncentrowane na syntetycznym ujęciu dziejów państwa i narodu polskiego. Podstawa programowa dla tej szkoły stanowi kontynuację nauczania historii w szkole podstawowej. W większości pogłębia i problemowo ujmuje treści poznane w szkole podstawowej.
Cele kształcenia zostały skupione wokół trzech zasadniczych wymagań ogólnych: chronologii historycznej, analizy i interpretacji historycznej oraz tworzenia narracji historycznej. Treści nauczania mają układ chronologiczny i obejmują całość dziejów Polski, z uwzględnieniem istotnych wątków historii powszechnej. Edukacja historyczna w branżowej szkole I stopnia ma służyć nie tylko kształtowaniu postaw patriotycznych, lecz także doskonaleniu umiejętności ważnych w życiu codziennym: dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych między współczesnością a przeszłością, oceny zjawisk i procesów, prezentowania ocen i opinii, wyszukiwania informacji w różnych źródłach, argumentacji opartej na dociekliwości i wiedzy, a nie emocjach i uprzedzeniach.
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Chronologia historyczna.
1. Sytuowanie faktów, zjawisk i procesów historycznych w czasie.
2. Porządkowanie wybranych faktów w obrębie zjawisk i procesów historycznych.
3. Wskazywanie przejawów zmian i kontynuacji w różnych wymiarach dziejów.
4. Określanie tempa zmian w wybranych zjawiskach i procesach historycznych.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
1. Porównywanie i analizowanie informacji pochodzących z różnych źródeł.
2. Wyciąganie wniosków oraz formułowanie ocen i opinii.
3. Sytuowanie faktów, zjawisk i procesów historycznych w przestrzeni.
4. Wskazywanie i wyjaśnianie związków przyczynowo-skutkowych.
5. Wyodrębnianie elementów procesu dziejowego.
6. Zachowanie krytycznej postawy wobec różnych interpretacji historii.
7. Posługiwanie się wiedzą i doskonalonymi umiejętnościami do rozumienia współczesnych realiów.
III. Narracja historyczna.
1. Łączenie informacji pochodzących z różnych źródeł w samodzielną wypowiedź.
2. Uzasadnianie formułowanych ocen i opinii.
3. Tworzenie różnych form opisu zjawisk i procesów historycznych (z zachowaniem poprawności językowej).
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
I. Antyczne dziedzictwo cywilizacji europejskiej. Uczeń:
1) sytuuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytne;
2) charakteryzuje trwałe osiągnięcia cywilizacji grecko-rzymskiej;
3) opisuje genezę i etapy rozwoju chrześcijaństwa oraz jego znaczenie dla ukształtowania kultury europejskiej.
II. Średniowieczne kręgi kulturowe. Uczeń:
1) charakteryzuje łaciński, bizantyjski i arabski krąg kulturowy;
2) opisuje na wybranych przykładach relacje między Europą a światem islamu w średniowieczu;
3) wyjaśnia uniwersalny charakter kultury średniowiecza.
III. Polska Piastów. Uczeń:
1) wyjaśnia uwarunkowania narodzin państwa polskiego i znaczenie jego chrystianizacji;
2) charakteryzuje przykłady wzmacniania i decentralizacji państwa polskiego w okresie monarchii wczesnopiastowskiej;
3) ocenia sytuację polityczną, społeczną i gospodarczą na ziemiach polskich w okresie rozbicia dzielnicowego;
4) opisuje proces jednoczenia ziem polskich, ze szczególnym uwzględnieniem roli Władysława Łokietka;
5) charakteryzuje i ocenia rządy Kazimierza Wielkiego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej.
IV. Królestwo Polskie w czasach unii personalnych u schyłku średniowiecza. Uczeń:
1) wyjaśnia istotę unii personalnej i wskazuje przykłady takich unii w dziejach średniowiecznej Polski;
2) przedstawia okoliczności zawarcia unii polsko-litewskiej w XIV wieku i ocenia jej znaczenie;
3) charakteryzuje i ocenia stosunki polsko-krzyżackie w XV wieku;
4) ocenia wpływ przywilejów zdobytych przez szlachtę do końca XV wieku na życie społeczne, polityczne i gospodarcze w Królestwie Polskim;
5) charakteryzuje kulturę polską okresu średniowiecza, odwołując się do wybranych przykładów.
V. Wyzwania czasów nowożytnych. Uczeń:
1) przedstawia przyczyny i skutki zamorskiej ekspansji Europejczyków od czasu wielkich odkryć geograficznych;
2) opisuje podziały wyznaniowe i podaje przykłady wojen na tle religijnym w nowożytnej Europie;
3) charakteryzuje kulturę renesansu oraz baroku, odwołując się do wybranych przykładów.
VI. Rzeczpospolita Obojga Narodów. Uczeń:
1) przedstawia postanowienia i ocenia znaczenie unii lubelskiej;
2) charakteryzuje ustrój polityczny i strukturę demograficzną Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
3) porównuje gospodarkę Rzeczypospolitej i krajów Europy Zachodniej;
4) wyjaśnia specyfikę tolerancji religijnej w Rzeczypospolitej do początku XVII wieku i jej kulturowej atrakcyjności dla narodów ościennych;
5) charakteryzuje kulturę polskiego renesansu, odwołując się do wybranych przykładów.
VII. Rzeczpospolita a państwa sąsiednie w XVII i na początku XVIII wieku. Uczeń:
1) przedstawia główne przyczyny i następstwa wojen toczonych przez Rzeczpospolitą w XVII wieku;
2) podaje przykłady ingerencji państw ościennych w sprawy wewnętrzne Rzeczypospolitej w XVII i na początku XVIII wieku;
3) charakteryzuje położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej w czasach saskich.
VIII. Upadek Rzeczypospolitej na tle oświeceniowych przełomów. Uczeń:
1) identyfikuje główne idee oświecenia i charakteryzuje zmiany cywilizacyjne w Europie Zachodniej w XVIII wieku;
2) wyjaśnia wpływ idei oświeceniowych na powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz wybuch rewolucji francuskiej; wyjaśnia różnice między amerykańską wojną o niepodległość a rewolucją francuską;
3) charakteryzuje reformy oświeceniowe w Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem reform Sejmu Wielkiego i postanowień Konstytucji 3 maja;
4) charakteryzuje przyczyny i opisuje zasięg terytorialny kolejnych rozbiorów Rzeczypospolitej;
5) wyjaśnia zewnętrzne i wewnętrzne przyczyny upadku Rzeczypospolitej oraz znaczenie likwidacji państwa polskiego dla całej Europy.
IX. Sprawa polska w I połowie XIX wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje genezę i losy Legionów Polskich we Włoszech;
2) przedstawia politykę Napoleona wobec sprawy polskiej, z uwzględnieniem dziejów Księstwa Warszawskiego;
3) charakteryzuje postanowienia kongresu wiedeńskiego w sprawie ziem polskich;
4) wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa powstania listopadowego;
5) przedstawia udział Polaków w wydarzeniach Wiosny Ludów.
X. Ziemie polskie w czasach rozwoju cywilizacji przemysłowej. Uczeń:
1) wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa powstania styczniowego;
2) charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego wobec polityki germanizacyjnej i rusyfikacyjnej władz zaborczych;
3) charakteryzuje specyfikę tzw. autonomii galicyjskiej;
4) charakteryzuje zróżnicowanie gospodarcze ziem polskich i główne zmiany społeczne;
5) porównuje programy polityczne ruchu narodowego, socjalistycznego i ludowego;
6) określa istotne następstwa ekspansji kolonialnej państw uprzemysłowionych.
XI. I wojna światowa. Uczeń:
1) wyjaśnia przyczyny wybuchu wojny i opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach;
2) porównuje założenia polskich orientacji politycznych i charakteryzuje przykłady ich realizacji;
3) wyjaśnia okoliczności przystąpienia USA do wojny i ich rolę w konflikcie;
4) określa bezpośrednie skutki rewolucji 1917 roku w Rosji;
5) przedstawia społeczne i gospodarcze następstwa wojny.
XII. Ustanowienie i zagrożenia ładu wersalskiego w Europie. Uczeń:
1) przedstawia zmiany terytorialne w Europie po I wojnie światowej;
2) charakteryzuje postanowienia traktatu wersalskiego, z uwzględnieniem Ligi Narodów;
3) wyjaśnia okoliczności i następstwa objęcia władzy w Niemczech przez Hitlera;
4) charakteryzuje początki systemu stalinowskiego w ZSRS;
5) charakteryzuje przemiany gospodarcze i kulturalne oraz osiągnięcia naukowe okresu międzywojennego.
XIII. Problemy i osiągnięcia II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) charakteryzuje proces kształtowania się granic niepodległej Polski (z uwzględnieniem powstania wielkopolskiego, powstań śląskich, wojny polsko-bolszewickiej i plebiscytów);
2) porównuje ustrój II Rzeczypospolitej przed zamachem majowym i po nim;
3) charakteryzuje główne założenia polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej;
4) ocenia znaczenie głównych osiągnięć gospodarczych niepodległej Polski, uwzględniając zniszczenia wojenne i kryzys ekonomiczny;
5) charakteryzuje strukturę społeczną, narodowościową i wyznaniową obywateli II Rzeczypospolitej;
6) opisuje główne osiągnięcia niepodległej Polski w dziedzinie nauki i kultury.
XIV. Geneza i charakter II wojny światowej. Uczeń:
1) charakteryzuje położenie Polski między dwoma państwami totalitarnymi w przededniu wybuchu II wojny światowej;
2) wyjaśnia przyczyny przegrania wojny obronnej przez Polskę;
3) sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);
4) charakteryzuje przejawy eksterminacji narodów (ze szczególnym uwzględnieniem eksterminacji polskiej warstwy przywódczej, Holokaustu i zagłady Romów);
5) przedstawia przykłady bohaterstwa żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej;
6) opisuje uwarunkowania militarne i polityczne konferencji Wielkiej Trójki (Teheran, Jałta, Poczdam) oraz przedstawia ich ustalenia.
XV. Obywatele i władze Rzeczypospolitej Polskiej w czasie II wojny światowej. Uczeń:
1) charakteryzuje podział ziem polskich dokonany przez Niemcy i ZSRS;
2) porównuje politykę okupantów wobec obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i wymienia przykłady największych zbrodni niemieckich i sowieckich na narodzie polskim;
3) wyjaśnia znaczenie funkcjonowania władz Rzeczypospolitej Polskiej na obczyźnie;
4) charakteryzuje cele i organizację Polskiego Państwa Podziemnego;
5) charakteryzuje genezę i następstwa powstania warszawskiego;
6) wyjaśnia okoliczności powstania komunistycznego ośrodka władzy w Polsce.
XVI. Europa i świat w dobie zimnowojennych podziałów. Uczeń:
1) charakteryzuje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe skutki II wojny światowej;
2) wyjaśnia genezę zimnej wojny i identyfikuje główne kryzysy międzynarodowe okresu zimnowojennego, w tym wyścig zbrojeń i politykę odstraszania atomowego;
3) charakteryzuje politykę ZSRS wobec państw bloku wschodniego (z uwzględnieniem interwencji zbrojnej na Węgrzech i w Czechosłowacji);
4) wyjaśnia genezę i charakter integracji europejskiej;
5) przedstawia cele i rolę Organizacji Narodów Zjednoczonych w powojennym świecie;
6) charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w II połowie XX wieku, z uwzględnieniem zjawiska kultury masowej.
XVII. Polska pod dominacją ZSRS. Uczeń:
1) porównuje kształt terytorialny Polski przed wybuchem II wojny światowej i po jej zakończeniu;
2) charakteryzuje proces przejmowania przez komunistów władzy w Polsce i opisuje postawy Polaków wobec terroru komunistycznego;
3) charakteryzuje przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe w powojennej Polsce;
4) przedstawia kryzysy społeczne w PRL, uwzględniając ich charakter i następstwa;
5) ocenia rolę Kościoła katolickiego w powojennej Polsce;
6) charakteryzuje ruch społeczny ,,Solidarność'' i rozpoznaje jego przywódców;
7) opisuje następstwa wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.
XVIII. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie. Uczeń:
1) charakteryzuje przemiany w Polsce w 1989 roku i ocenia ich wpływ na przemiany w Europie Środkowo-Wschodniej;
2) przedstawia kierunki zmian politycznych, gospodarczych i społecznych w Polsce w pierwszych latach transformacji;
3) wyjaśnia znaczenie przystąpienia Polski do NATO i do Unii Europejskiej;
4) charakteryzuje nowe zagrożenia dla ładu międzynarodowego;
5) wyjaśnia zjawisko postkomunizmu i charakteryzuje sposoby odejścia od niego w Polsce po 1989 roku (problem dekomunizacji, lustracji i reprywatyzacji);
6) ocenia znaczenie i skutki katastrofy smoleńskiej 10 kwietnia 2010 roku dla państwa polskiego;
7) charakteryzuje zaangażowanie Polski we współpracę regionalną: Grupa Wyszehradzka (V4), Trójmorze;
8) charakteryzuje przemiany polityczne i społeczne w Polsce w latach 2010-2015.
Warunki i sposób realizacji
Podstawa programowa kształcenia ogólnego historii dla branżowej szkoły I stopnia ujmuje w sposób syntetyczny całokształt dziejów Polski, ukazany jednak w szerszym kontekście, głównie na tle istotnych zjawisk i procesów z historii Europy. Treści nauczania mają układ chronologiczny, co powinno dać uczniom spójny i uporządkowany obraz ojczystych dziejów.
Treści nauczania obejmują 18 działów. Poszczególne działy tematyczne są realizowane następująco:
1) klasa I - działy od I do VIII;
2) klasa II - działy od IX do XIII;
3) klasa III - działy od XIV do XVIII.
Aby zagwarantować atrakcyjność i efektywność edukacji historycznej na tym etapie edukacyjnym, należy korzystać z szerokiego spektrum metod i środków dydaktycznych. Nauczyciel powinien stosować nauczanie problemowe i metody aktywizujące. Oprócz podręczników istotną rolę w procesie kształcenia powinny odgrywać również teksty źródłowe, materiały ikonograficzne, filmy, mapy, wystawy multimedialne. Olbrzymie możliwości edukacyjne stwarza w tym obszarze internet.
Warto też zachęcać uczniów do korzystania z różnych form pozalekcyjnej edukacji historycznej (wycieczki, projekty, konkursy, akademie szkolne, uroczystości rocznicowe, rekonstrukcje historyczne, multimedialne wystawy muzealne, gry o walorach edukacyjnych, np. planszowe, wideo itp.).
Kształcenie w branżowej szkole I stopnia podejmują uczniowie o bardzo zróżnicowanych oczekiwaniach i predyspozycjach. Niektórzy z nich zapewne już na tym etapie zakończą szkolną edukację, inni będą kształcić się dalej. Będzie to wymagało indywidualizacji pracy z uczniem oraz stosowania skutecznych metod nauczania w celu nie tylko realizacji wymogów programowych, lecz także rozbudzania zainteresowań historycznych młodzieży.
Uzupełnieniem edukacji uczniów w branżowej szkole I stopnia w zakresie najnowszej historii Polski oraz historii powszechnej jest przedmiot historia i teraźniejszość, zawierający również elementy edukacji obywatelskiej.