Wstęp
Celem edukacji kaszubskiej jest kształtowanie i rozwój językowej, kulturowej i tożsamościowej świadomości młodego człowieka w jego relacjach z regionem, państwem, Europą i światem. Istotnym zadaniem jest rozwijanie w uczniach ciekawości, otwartości i szacunku dla innych kultur.
Podstawa programowa umożliwia rozwój młodzieży na wielu płaszczyznach: w zakresie świadomości i tożsamości regionalnej, języka i kultury. Przewiduje ona znaczne poszerzenie wiedzy o regionie i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
Zadaniem nauczyciela jest motywowanie ucznia do poznawania literatury regionalnej i innych tekstów kultury, zdobywania wiedzy o regionie oraz rozwijania sprawności językowych. Dla osiągnięcia celów ważna jest współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Świadomość własnego dziedzictwa regionalnego.
1. Rozumienie znaczenia literatury i kultury w kształtowaniu poczucia tożsamości regionalnej.
2. Pogłębianie znajomości literatury, języka, historii i kultury regionu.
3. Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej.
II. Kształcenie językowe.
1. Kształcenie umiejętności posługiwania się leksykalnymi zasobami języka.
2. Świadome wykorzystanie języka regionalnego do wzmacniania poczucia tożsamości i uczestnictwa w życiu wspólnoty regionalnej.
3. Pogłębianie wiedzy na temat zagadnień z zakresu nauki o języku.
4. Wzbogacanie umiejętności komunikacyjnych, wykorzystywanie języka kaszubskiego w różnych sytuacjach.
5. Stosowanie szeroko pojętej indywidualizacji nauczania w wyrównywaniu kompetencji językowych uczniów.
6. Wyrabianie szacunku do lokalnych odmian języka regionalnego.
III. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Poznawanie i poszerzanie zakresu znajomości literatury kaszubskiej.
2. Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich i innych tekstów kultury.
3. Kształtowanie umiejętności świadomego uczestniczenia w kulturze: regionalnej, polskiej, europejskiej i światowej.
4. Kształcenie szacunku dla kultury własnej i innych.
5. Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i rozwijanie potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.
IV. Tworzenie wypowiedzi.
1. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w języku kaszubskim w różnych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
2. Szerokie wykorzystywanie kompetencji językowych w różnych sytuacjach.
3. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, poglądów i opinii.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
I. Świadomość własnego dziedzictwa regionalnego. Uczeń:
1) analizuje różne wzorce postaw i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość;
2) rozumie tematy, motywy, toposy charakterystyczne dla literatury kaszubskiej;
3) rozumie kontekst kulturowy poznawanych utworów literackich.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka. Uczeń:
1) wykazuje się wiedzą z zakresu fonetyki, fleksji, słowotwórstwa i składni;
2) odnosi się z szacunkiem do lokalnych odmian języka regionalnego;
3) stosuje w tekście zasady ortografii i interpunkcji.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) wie, że język jest systemem znaków, a komunikacja odbywa się na poziomie werbalnym i niewerbalnym;
2) rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;
3) rozumie pojęcie stylu i potrafi rozpoznać różne jego rodzaje;
4) rozpoznaje funkcje języka w tekście.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
1) posługuje się literacką odmianą języka w piśmie oraz literacką lub lokalną odmianą w mowie;
2) stosuje poprawne formy wyrazów w komunikowaniu się za pomocą środków elektronicznych;
3) świadomie korzysta z zasobów internetu oraz krytycznie ocenia ich wartość;
4) stosuje zasady etyki i etykiety językowej, wie, w jaki sposób zwracać się do rozmówcy w zależności od sytuacji i relacji z rozmówcą.
4. Odbiór przekazu językowego. Uczeń odczytuje sens tekstu (np. znaczenia wyrazów, związków frazeologicznych, zdań, grup zdań porządkowanych w akapicie), potrafi wydzielić jego fragmenty i objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości.
III. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Analiza i interpretacja utworów literackich. Uczeń:
1) rozpoznaje rodzaje i gatunki literackie, potrafi wymienić ich cechy;
2) rozpoznaje zastosowane w utworze językowe środki wyrazu artystycznego oraz inne wyznaczniki poetyki danego utworu i określa ich funkcje;
3) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania bohatera i świata przedstawionego;
4) rozpoznaje podstawowe motywy i toposy (np. ojczyzny, poety, matki, ziemi, wędrówki) oraz ich funkcje w utworze.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) interpretuje dzieła sztuki;
2) określa wartości poznawanych tekstów kultury.
IV. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie. Uczeń:
1) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki;
2) wypowiada się na tematy poruszane w toku edukacji;
3) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź.
2. Pisanie. Uczeń:
1) hierarchizuje informacje zawarte w tekście;
2) tworzy tekst własny, stosując adekwatną do tematu formę wypowiedzi;
3) opracowuje redakcyjnie własny tekst (dokonuje przeróbek, uzupełnień, transformacji, skrótów, eliminuje przypadkową niejednoznaczność wypowiedzi).
Lista lektur
Proza:
1) Budzisz Alojzy, wybrany utwór lub jego fragment;
2) Ceynowa Florian, Rozmòwa Kaszëbë z Pòlôchã, (fragmenty);
3) Derdowski Hieronim, O panu Czôrlińsczim, co do Pùcka pò sécë jachôł, (fragmenty);
4) Labuda Aleksander, Guczów Mack gôdô (wybrane felietony);
5) Łajming Anna, Czterolistna koniczyna (wybrane opowiadania lub ich fragmenty);
6) Majkowski Aleksander, Żëcé i przigòdë Remùsa (fragmenty);
7) Walkusz Jan, Sztrądã słowa (fragmenty).
Poezja:
Wybrane utwory następujących poetów:
Bieszk Stefan, Derdowski Hieronim, Drzeżdżon Jan, Fopke Tomasz, Janke Stanisław, Karnowski Jan, Sędzicki Franciszek, Trepczyk Jan.
Dramat:
1) Karnowski Jan, Scynanié kani (fragmenty);
2) Sychta Bernard, wybrany dramat (we fragmentach).
Przekłady:
1) Mickiewicz Adam, Pón Tadeùsz to je òstatny najachùnk na Lëtwie. Szlacheckô historiô z rokù 1811 i 1812 w dwanôsce knégach wiérszã, tł. S. Janke (fragmenty do wyboru);
2) Kryłow Iwan, Pòwiôstczi, tł. L. Szulc (wybrane utwory).
Warunki i sposób realizacji
Podstawa programowa języka regionalnego - języka kaszubskiego dla branżowej szkoły I stopnia kontynuuje cele i założenia podstawy programowej z I i II etapu edukacyjnego. W nauczaniu języka i kultury kaszubskiej w branżowej szkole I stopnia należy uwzględniać szczególnie treści związane z wybranym kierunkiem kształcenia zawodowego.
Celem edukacji kaszubskiej jest kształtowanie i rozwój językowej, kulturowej i tożsamościowej świadomości młodego człowieka, o czym nie należy zapominać także i na tym etapie. Umacnianie i rozwój tożsamości kaszubskiej powinny być realizowane przez zaangażowanie w relacje ze środowiskiem i uczestnictwo w przedsięwzięciach kulturalnych.
Nieodłączną częścią edukacji kaszubskiej jest jej realizacja poza szkołą, w naturalnym środowisku językowym i kulturowym Kaszub. Należy zadbać o stworzenie warunków dydaktycznych dla uczenia się i nauczania w działaniu i poprzez działanie. Jej celem jest tworzenie możliwości bezpośredniego rozmawiania w języku kaszubskim z osobami, które uczestniczą w codzienności za pośrednictwem języka kaszubskiego - także podczas wspólnej pracy. Ponadto pretekstem do uczestniczenia w zdarzeniach językowych mogą być konteksty społeczno-historyczne powstania tekstów kultury, miejsca związane z biografiami twórców czy miejsca związane z historią opowiadaną przez teksty kultury. Kształcenie koncentruje się na wprowadzaniu ucznia w relację między społeczeństwem i jego kulturą, ze szczególnym akcentem na tematykę związaną z poznawanymi zawodami/poznawanym zawodem.
Podstawa programowa zakłada konieczność realizowania edukacji skoncentrowanej na rozwoju ucznia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych. Nauka literatury kaszubskiej powinna być prowadzona w języku kaszubskim, przy zastosowaniu metod rozwijających rozumienie i umiejętności analizy oraz interpretacji dzieł literackich i innych tekstów kultury.