1)
człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
2)
miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
3)
edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
4)
praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
5)
życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
6)
żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
7)
zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
8)
podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
9)
kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
10)
sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11)
zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
12)
nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
13)
świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
14)
życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
1)
reaguje na polecenia;
2)
określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3)
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4)
określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5)
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6)
rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
1)
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2)
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3)
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4)
znajduje w tekście określone informacje;
5)
rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6)
układa informacje w określonym porządku;
7)
rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
1)
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2)
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3)
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4)
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5)
opisuje upodobania;
6)
wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7)
wyraża uczucia i emocje;
8)
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
1)
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2)
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3)
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4)
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5)
opisuje upodobania;
6)
wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7)
wyraża uczucia i emocje;
8)
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
1)
przedstawia siebie i inne osoby;
2)
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3)
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4)
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5)
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6)
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
7)
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8)
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9)
prosi o radę i udziela rady;
10)
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
11)
ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12)
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13)
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
14)
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
1)
przedstawia siebie i inne osoby;
2)
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3)
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4)
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5)
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6)
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
7)
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8)
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9)
prosi o radę i udziela rady;
10)
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
11)
ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12)
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13)
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
14)
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
1)
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2)
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3)
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
1)
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2)
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X.
Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI.
Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII.
Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
XIII.
Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV.
Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).