Pod lupą dyrygenta. Sztuka prowadzenia orkiestry
Przejdźmy do tematu
Skąd się wziął dyrygent?
Już od początku istnienia muzyki potrzebna była postać prowadzącego, który zorganizowałby wykonawców i określił kształt wykonywanej kompozycji. Zanim pojawił się dyrygent, osobą która dawała sygnał rozpoczęcia lub zakończenia utworu muzycznego był klawesynistaklawesynista potem koncertmistrzkoncertmistrz albo też pierwszy skrzypek w zespole. W XVII i XVIII wieku w pojedynczych przypadkach kierujący zespołem stał już przed zespołem przodem do publiczności. W jednej dłoni trzymał on laskę (podobną do buławy marszałkowskiej), którą wybijał rytmrytm, a drugą wyznaczał sposób interpretacji utworu, wykonując przy tym różne ruchy rękoma. Jednym z pierwszych znanych dyrygentów był francuski kompozytor barokowy Jean‑Baptiste Lully [czytaj: żą batiste luli] wspominany poniżej przez wybitnego współczesnego polskiego dyrygenta Jacka Kaspszyka.
Tomasz Cyz: Skąd się wziął dyrygent? Kiedy zrodziła się potrzeba istnienia takiej funkcji i roli?
Jacek Kaspszyk: Najpierw trzeba by cofnąć się do czasów Lully'ego, do kogoś, kto bardziej zajmował się organizowaniem muzyków do grania niż kimś, kto prowadzi orkiestrę w dzisiejszym rozumieniu tego słowa. Potem był Kapelmeister, a gdzieś od Mahlera można już zacząć mówić o dyrygentach‑kreatorach, którzy swoją osobowością, charyzmą i oddziaływaniem dawali nam nie tylko zorganizowany przebieg muzyki zapisanej w nutach, lecz także - a może przede wszystkim - interpretację. I właściwie od tego momentu dyrygenci zaczęli się różnić. (…)
Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:
Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)
Zadania dyrygenta
Tomasz Cyz: Jakie są etapy pracy dyrygenta?
Jacek Kaspszyk: Pierwsza rzecz to dokładne zapoznanie się z konstrukcją utworu z jego formą, następnie ze wszystkimi nutami, z harmonią. Następnie wnikanie w to, co poza zapisem nutowym może istnieć – zaistnieć – w tej muzyce. A więc to, co było najważniejsze dla kompozytora, wreszcie wszystkie konteksty.
Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:
Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)
Dyrygent odgrywa ważną rolę w wykonaniu utworu – wyznacza tempotempo, wskazuje wejścia poszczególnych muzyków, decyduje, jak długo ma trwać dźwięk. On interpretuje dzieło muzyczne i przekazuje orkiestrze lub śpiewakom, jak wykonać utwór. W chórze pokazuje śpiewakom wejścia danego głosu. Wszystko to musi przekazać w rzeczywistym czasie. Narzędziami dyrygenta, które służą tej komunikacji są batuta i partytura.
Tomasz Cyz: Czy dyrygowania można nauczyć?
Jacek Kaspszyk: Uczenie dyrygentury wydaje mi się jakąś czarną magią. Skrzypkowi, pianiście, trębaczowi możemy pewne rzeczy pokazać - technicznie, warsztatowo. A tutaj? Jak uwrażliwić studenta dyrygentury? Uwrażliwić na dźwięk? To kwestia talentu. Czy ręce są ważne? Doświadczeni dyrygenci mówią, że ręce nie są najistotniejsze. Ważniejsza jest twarz, oczy, bezpośredni kontakt z muzykiem, z orkiestrą. Ale na początku muszą być ręce, klarowność gestów, niekoniecznie mają być ładne, tylko znaczące - ekspresyjnie, dynamicznie, agogicznie. Komunikatywne. I jeszcze to specyficzne i nieodzowne w dyrygowaniu poczucie czasu - czy tego można nauczyć? Uczulić - owszem, ale nauczyć? Możemy się nauczyć taktować, nawet w ciągu jednej lekcji, ale auftaktauftakt? To on daje nam przebieg czasowy utworu, od którego nie ma odwołania. Tu nie może być niespodzianki, zaskoczenia, może być tylko reguła. Każdy z nas jest inaczej zbudowany fizycznie, każdy ma podświadome nawyki i przyzwyczajenia. Czasem więc lepiej mówić, czego nie powinniśmy robić, niż co powinniśmy. Poza prawidłowym auftaktem...
Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:
Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)
Uznani dyrygenci XIX i XX wieku
Ważnymi współczesnymi dyrygentami są: Herbert von Karajan i Leonard Bernstein [czytaj: leonard bernstin]. Karajan dążył do doskonałości pod względem i artystycznym i technicznym - takich, które staną się wzorcami interpretacji dla współczesnych i potomnych. Bernstein dyrygował najlepszymi orkiestrami świata, był długoletnim szefem orkiestry Filharmonii Nowojorskiej. Dyrygenci stali się także postaciami uwiecznionymi w wielu tekstach literatury oraz filmach.
Obecnie popularnością cieszą się konkursy dyrygenckie. Wymagają one dużych nakładów finansowych, dlatego ich liczba jest ograniczona. Pierwszym wydarzeniem tego typu był Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Dyrygentów w Besançon [czytaj: bezansą] we Francji. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 1951 roku. Inne konkursy odbywały się w Kopenhadze, Parmie, Tokio. Również w Polsce można wziąć udział w wydarzeniu tego typu. We Wrocławiu odbywa się Ogólnopolski Konkurs dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego, a w Białymstoku Ogólnopolski Konkurs Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Jednym z najważniejszych polskich konkursów jest Międzynarodowy Konkurs dla Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który odbył się po raz pierwszy w 1979 roku.
Zaznacz prawdziwe zdania.
- Herbert von Karajan jest pierwszym znanym dyrygentem w historii muzyki.
- Pierwsi dyrygenci korzystali z laski.
- Dyrygent odpowiedzialny jest za komponowanie utworów.
- Batuta ma zazwyczaj około 30 cm długości.
Dopasuj definicję do pojęcia.
Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę., Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego., Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie.
| Rytm | |
| Tempo | |
| Dyrygent |
Przeciągnij nazwę we właściwe miejsce.
Partytura, Batuta
Zaznacz wiek, który zapoczątkował występowanie dyrygenta odwróconego do publiczności, a skierowanego w stronę muzyków.
- XVIII wiek
- XVII wiek
- XIX wiek
Zaznacz zadania dyrygenta.
- Dobieranie sekcji instrumentów do składu wykonawczego.
- Interpretacja dzieła muzycznego.
- Kontrola jakości brzmienia składu wykonawczego.
- Wyznaczanie tempa utworu.
Ten temat niejedno ma imię
Muzyka, matematyka, reklama
Obejrzyj film wizerunkowy przedstawiający matematykę jako dyscyplinę, która kształtuje myślenie, wyobraźnię, kreatywność, systematyczność i wytrwałość. Prezentuje kompetencje matematyczne jako umiejętności niezbędne w wykonywaniu różnych profesji, czynności zawodowych i życiowych. Także tych, które pozornie z matematyką nie mają nic wspólnego.
Materiał został przygotowany na potrzeby projektu Pilotaż nowych egzaminów maturalnych realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RQU7VO1djN8wb
Film trwa 30 sekund i przedstawia dyrygenta podczas dyrygowania orkiestrą. Komentarz lektora mówi o tym, że matematyka jest dyscypliną, która kształtuje myślenie, wyobraźnię, kreatywność, systematyczność i wytrwałość. Prezentuje kompetencje matematyczne jako umiejętności niezbędne w wykonywaniu różnych profesji, czynności zawodowych i życiowych. Także tych, które pozornie z matematyką nie mają nic wspólnego.
Dyrygent w filmie
Muzyka chóralna łagodzi obyczaje
Les Choristes [czytaj: le korist] lub w polskim tłumaczeniu Pan od muzyki to dramat muzyczny wyreżyserowany przez Christophe’a Barratiera [czytaj: christofa baratiera]. Jest to remake [czytaj: rimejk]Słowiczej klatki z 1945 r. w reżyserii Jrana Dréville’a [czytaj: żirana drevila]. Pan od muzyki ukazał się w 2004 r. i jest produkcją francusko‑niemiecko‑szwajcarską. Film stał się wielkim sukcesem. W samej Francji przyciągnął do kin ponad 8,5 miliona osób.
Fabuła skonstruowana jest na zasadzie retrospekcji. Dwóch przyjaciół z lat dziecięcych – Pierre Morhange [czytaj: pier morąż] (Jean‑Baptiste Maunier) [czytaj: żą batiste monie], będący znanym dyrygentem, oraz Pépinot [czytaj: pepino] (Maxence Perrin) [czytaj: maksąs pera] – spotyka się, aby wspomnieć swego nauczyciela od muzyki, któremu wiele zawdzięczają. Od tego momentu akcja przenosi się do przeszłości. Clément Mathieu [czytaj: klemą macjo] (Gérard Jugnot) [czytaj: żerar żunio], tytułowy bohater filmu, jest niespełnionym muzykiem. Przybywa do ośrodka szkolnego z internatem dla chłopców, aby podjąć posadę nauczyciela‑wychowawcy. Szybko okazuje się, że w szkole panuje brutalny rygor. Wedle zasady dyrektora placówki, każda akcja wywołuje odpowiednią reakcję – każde przewinienie podlega surowej karze. Mathieu wpada na pomysł, jak trafić do trudnej młodzieży i zakłada chór szkolny. Zauważa, że jeden z uczniów wykazuje szczególny talent muzyczny. Jest to wspomniany już wcześniej Morhange, który dzięki swemu nauczycielowi podejmuje studia w konserwatorium muzycznym i staje się dyrygentem. Ostatecznie tytułowy Pan od muzyki zostaje zwolniony za niedopełnienie obowiązków (uczniowie powodują pożar). Film ma jednak szczęśliwe zakończenie, ponieważ w ostatniej scenie Mathieu podejmuje się opieki nad jednym ze swoich uczniów – osieroconym Pépinotem.
1. Muzyka zajmuje w filmie centralną rolę. Nagrań chóralnych dokonał zespół dziecięcy Les Petits Chanteurs de Saint‑Marc (Mali chórzyści św. Marka) z okolic Lyonu. W chórze tym śpiewał też Jean‑Baptiste Maunier, odtwórca roli Pierre’a Morhange’a, którego kariera artystyczna rozpoczęła się od udziału w filmie. We Francji ścieżka dźwiękowa do Pana od muzyki była przez 11 tygodni na szczytach list przebojów i wywołała zainteresowanie muzyką chóralną. Najpopularniejszym utworem stał się Vois sur ton chemin (Spójrz na swoją ścieżkę).
Film otrzymał nominacje do Oscara, Złotych Globów i BAFTA. Zdobył francuskiego Césara [czytaj: sezara] w 2005 r. w kategoriach za najlepszą muzykę i dźwięk, a także Europejską Nagrodę Filmową w 2004 r. za najlepszą muzykę.
Słownik pojęć
odchylenia i zmiany w tempie i rytmie wykonywanego utworu muzycznego
sposób wydobywania dźwięków przez śpiewaka lub instrumentalistę
jest to pierwszy ruch dyrygenta wprowadzający orkiestrę do gry
w barokowych utworach instrumentalnych lub instrumentalno‑wokalnych: najniższy basowy głos
zespół śpiewaków wykonujących wspólnie utwór muzyczny
dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku
wyodrębniać frazę przez wyrazistą interpretację utworu muzycznego
klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, podobny do fortepianu, w którym naciśnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny
główny instrumentalista w obsadzie określonej grupy instrumentów w orkiestrze symfonicznej
podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym
orkiestra złożona z instrumentów dętych i perkusyjnych
zespół złożony z instrumentów smyczkowych
orkiestra złożona z instrumentów smyczkowych, dętych, perkusyjnych, harfy, niekiedy fortepianu i innych
czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie
szybkość wykonania utworu muzycznego zaplanowana przez kompozytora lub realizowana podczas wykonania, uznawana za jeden z elementów utworu. Tempo może być określane a) za pomocą oznaczeń słownych np. allegro (ruchliwie, wesoło), b) za pomocą metronomu
niewielki zespół orkiestrowy
zespół składający się ze śpiewaków i instrumentalistów
zespół składający się ze śpiewaków