Rf1Khlez0PPxh1
Ilustracja przedstawia dłonie dyrygenta, który w lewej dłoni trzyma batutę. Napis: Pod lupą dyrygenta. Sztuka prowadzenia orkiestry

Pod lupą dyrygenta. Sztuka prowadzenia orkiestry

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przejdźmy do tematu

Skąd się wziął dyrygent?

Już od początku istnienia muzyki potrzebna była postać prowadzącego, który zorganizowałby wykonawców i określił kształt wykonywanej kompozycji. Zanim pojawił się dyrygent, osobą która dawała sygnał rozpoczęcia lub zakończenia utworu muzycznego był klawesynistaKlawesynklawesynista potem koncertmistrzKoncertmistrzkoncertmistrz albo też pierwszy skrzypek w zespole. W XVII i XVIII wieku w pojedynczych przypadkach kierujący zespołem stał już przed zespołem przodem do publiczności. W jednej dłoni trzymał on laskę (podobną do buławy marszałkowskiej), którą wybijał rytmRytmrytm, a drugą wyznaczał sposób interpretacji utworu, wykonując przy tym różne ruchy rękoma. Jednym z pierwszych znanych dyrygentów był francuski kompozytor barokowy Jean‑Baptiste Lully [czytaj: żą batiste luli] wspominany poniżej przez wybitnego współczesnego polskiego dyrygenta Jacka Kaspszyka.

Tomasz Cyz: Skąd się wziął dyrygent?  Kiedy zrodziła się potrzeba istnienia takiej funkcji i roli?

Jacek Kaspszyk: Najpierw trzeba by cofnąć się do czasów Lully'ego, do kogoś, kto bardziej zajmował się organizowaniem muzyków do grania niż kimś, kto prowadzi orkiestrę w dzisiejszym rozumieniu tego słowa. Potem był Kapelmeister, a gdzieś od Mahlera można już zacząć mówić o dyrygentach‑kreatorach, którzy swoją osobowością, charyzmą i oddziaływaniem dawali nam nie tylko zorganizowany przebieg muzyki zapisanej w nutach, lecz także - a może przede wszystkim - interpretację.  I właściwie od tego  momentu dyrygenci zaczęli się różnić. (…)

Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:

Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Zadania dyrygenta

Tomasz Cyz: Jakie są etapy  pracy dyrygenta?

Jacek Kaspszyk: Pierwsza  rzecz to dokładne zapoznanie się  z konstrukcją utworu z jego formą, następnie ze wszystkimi  nutami, z harmonią. Następnie wnikanie w to, co poza zapisem   nutowym może istnieć – zaistnieć – w tej muzyce. A więc to, co było najważniejsze dla kompozytora, wreszcie wszystkie  konteksty.

Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:

Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Dyrygent odgrywa ważną rolę w wykonaniu utworu – wyznacza tempoTempotempo, wskazuje wejścia poszczególnych muzyków, decyduje, jak długo ma trwać dźwięk. On interpretuje dzieło muzyczne i przekazuje orkiestrze lub śpiewakom, jak wykonać utwór. W chórze pokazuje śpiewakom wejścia danego głosu. Wszystko to musi przekazać w rzeczywistym czasie. Narzędziami dyrygenta, które służą tej komunikacji są batuta i partytura.

Tomasz Cyz: Czy dyrygowania można nauczyć?

Jacek Kaspszyk: Uczenie dyrygentury wydaje mi się jakąś czarną magią. Skrzypkowi, pianiście, trębaczowi możemy pewne rzeczy pokazać - technicznie, warsztatowo. A tutaj? Jak uwrażliwić studenta dyrygentury? Uwrażliwić na dźwięk? To kwestia talentu. Czy ręce są ważne? Doświadczeni dyrygenci mówią, że ręce nie są najistotniejsze. Ważniejsza jest twarz, oczy, bezpośredni kontakt z muzykiem, z orkiestrą. Ale na początku muszą być ręce, klarowność gestów, niekoniecznie mają być ładne, tylko znaczące - ekspresyjnie, dynamicznie, agogicznie. Komunikatywne. I jeszcze to specyficzne i nieodzowne w dyrygowaniu poczucie czasu - czy tego można nauczyć? Uczulić - owszem, ale nauczyć? Możemy się nauczyć taktować, nawet w ciągu jednej lekcji, ale auftaktAuftaktauftakt? To on daje nam przebieg czasowy utworu, od którego nie ma odwołania. Tu nie może być niespodzianki, zaskoczenia, może być tylko reguła. Każdy z nas jest inaczej zbudowany fizycznie, każdy ma podświadome nawyki i przyzwyczajenia. Czasem więc lepiej mówić, czego nie powinniśmy robić, niż co powinniśmy. Poza prawidłowym auftaktem...

Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:

Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

RD98rjXd39SlX1
Ilustracja interaktywna przedstawia batutę i partyturę. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Batuta (wł. uderzenie, takt) jest wydłużoną pałeczką, która służy dyrygentowi do wyraźniejszej komunikacji z muzykami wykonującymi dzieło. Najczęściej wykonana jest z drewna, bambusa, włókna szklanego i innych lekkich elementów, a jej długość to zazwyczaj około 30 cm. 2. Partytura jest wyciągiem wszystkich sekcji orkiestry lub głosów chóru, zapisanym w postaci książki. Dzięki niej dyrygent wie, w jaki sposób powinien prowadzić melodię, a także zna założenia kompozytora, które zapisane są w poszczególnych taktach.

Uznani dyrygenci XIX i XX wieku

Ważnymi współczesnymi dyrygentami są: Herbert von KarajanLeonard Bernstein [czytaj: leonard bernstin]. Karajan dążył do doskonałości pod względem i artystycznym i technicznym - takich, które staną się wzorcami interpretacji dla współczesnych i potomnych. Bernstein dyrygował najlepszymi orkiestrami świata, był długoletnim szefem orkiestry Filharmonii Nowojorskiej. Dyrygenci stali się także postaciami uwiecznionymi w wielu tekstach literatury oraz filmach.

Obecnie popularnością cieszą się konkursy dyrygenckie. Wymagają one dużych nakładów finansowych, dlatego ich liczba jest ograniczona. Pierwszym wydarzeniem tego typu był Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Dyrygentów w Besançon [czytaj: bezansą] we Francji. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 1951 roku. Inne konkursy odbywały się w Kopenhadze, Parmie, Tokio. Również w Polsce można wziąć udział w wydarzeniu tego typu. We Wrocławiu odbywa się Ogólnopolski Konkurs dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego, a w Białymstoku Ogólnopolski Konkurs Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Jednym z najważniejszych polskich konkursów jest Międzynarodowy Konkurs dla Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który odbył się po raz pierwszy w 1979 roku.

RisPi6HJgSsjE
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Herbert von Karajan jest pierwszym znanym dyrygentem w historii muzyki. 2. Pierwsi dyrygenci korzystali z laski. 3. Dyrygent odpowiedzialny jest za komponowanie utworów. 4. Batuta ma zazwyczaj około 30 cm długości.
R1RobWbzMwKwv
Ćwiczenie 2
Podaj nazwiska co najmniej 3 znanych Ci dyrygentów.
Ćwiczenie 2
RUhPJxApmwSnw
Wymień dwóch dyrygentów, o których było wspomniane na początku lekcji.
R1cHzmVZ3EuO8
Ćwiczenie 3
Dopasuj definicję do pojęcia. A. Rytm Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę. 2. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. 3. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego. B. Tempo Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę. 2. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. 3. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego. C. Dyrygent. Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę. 2. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. 3. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.
RkRkgc6DVaDAu
Ćwiczenie 4
Ilustracja interaktywna przedstawia batutę i partyturę. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Batuta (wł. uderzenie, takt) jest wydłużoną pałeczką, która służy dyrygentowi do wyraźniejszej komunikacji z muzykami wykonującymi dzieło. Najczęściej wykonana jest z drewna, bambusa, włókna szklanego i innych lekkich elementów, a jej długość to zazwyczaj około 30 cm. 2. Partytura jest wyciągiem wszystkich sekcji orkiestry lub głosów chóru, zapisanym w postaci książki. Dzięki niej dyrygent wie, w jaki sposób powinien prowadzić melodię, a także zna założenia kompozytora, które zapisane są w poszczególnych taktach.
Partytura i batuta, Źródło: zpe.gov.pl
Ćwiczenie 4
ROJz6DqlWobV3
Wyjaśnij czym jest batuta i partytura
RMpAEczrdyICA
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Co to jest partytura?
RRINs3Zt2sw5O
Ćwiczenie 6
Wskaż wiek, który zapoczątkował występowanie dyrygenta odwróconego do publiczności, a skierowanego w stronę muzyków. Możliwe odpowiedzi: 1. osiemnasty wiek, 2. siedemnasty wiek, 3. dziewiętnasty wiek
Rxz9OY1j4jKVt
Ćwiczenie 7
Wskaż zadania dyrygenta. Możliwe odpowiedzi: 1. Dobieranie sekcji instrumentów do składu wykonawczego. 2. Interpretacja dzieła muzycznego. 3. Kontrola jakości brzmienia składu wykonawczego. 4. Wyznaczanie tempa utworu.

Ten temat niejedno ma imię

Muzyka, matematyka, reklama

Polecenie 1

Obejrzyj film wizerunkowy przedstawiający matematykę jako dyscyplinę, która kształtuje myślenie, wyobraźnię, kreatywność, systematyczność i wytrwałość. Prezentuje kompetencje matematyczne jako umiejętności niezbędne w wykonywaniu różnych profesji, czynności zawodowych i życiowych. Także tych, które pozornie z matematyką nie mają nic wspólnego.

Materiał został przygotowany na potrzeby projektu Pilotaż nowych egzaminów maturalnych realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

RQU7VO1djN8wb
Film trwa 30 sekund i przedstawia dyrygenta podczas dyrygowania orkiestrą. Komentarz lektora mówi o tym, że matematyka jest dyscypliną, która kształtuje myślenie, wyobraźnię, kreatywność, systematyczność i wytrwałość. Prezentuje kompetencje matematyczne jako umiejętności niezbędne w wykonywaniu różnych profesji, czynności zawodowych i życiowych. Także tych, które pozornie z matematyką nie mają nic wspólnego.
Polecenie 2
RWf0Ishh8dW9B
Zaproponuj inny pomysł na spot reklamowy z udziałem dyrygenta w powiązaniu z inną dziedziną pozamuzyczną.

Dyrygent w filmie

Muzyka chóralna łagodzi obyczaje

Les Choristes [czytaj: le korist] lub w polskim tłumaczeniu Pan od muzyki to dramat muzyczny wyreżyserowany przez Christophe’a Barratiera [czytaj: christofa baratiera]. Jest to remake [czytaj: rimejk]Słowiczej klatki z 1945 r. w reżyserii Jrana Dréville’a [czytaj: żirana drevila]. Pan od muzyki ukazał się w 2004 r. i jest produkcją francusko‑niemiecko‑szwajcarską. Film stał się wielkim sukcesem. W samej Francji przyciągnął do kin ponad 8,5 miliona osób.

Fabuła skonstruowana jest na zasadzie retrospekcji. Dwóch przyjaciół z lat dziecięcych – Pierre Morhange [czytaj: pier morąż] (Jean‑Baptiste Maunier) [czytaj: żą batiste monie], będący znanym dyrygentem, oraz Pépinot [czytaj: pepino] (Maxence Perrin) [czytaj: maksąs pera] – spotyka się, aby wspomnieć swego nauczyciela od muzyki, któremu wiele zawdzięczają. Od tego momentu akcja przenosi się do przeszłości. Clément Mathieu [czytaj: klemą macjo] (Gérard Jugnot) [czytaj: żerar żunio], tytułowy bohater filmu, jest niespełnionym muzykiem. Przybywa do ośrodka szkolnego z internatem dla chłopców, aby podjąć posadę nauczyciela‑wychowawcy. Szybko okazuje się, że w szkole panuje brutalny rygor. Wedle zasady dyrektora placówki, każda akcja wywołuje odpowiednią reakcję – każde przewinienie podlega surowej karze. Mathieu wpada na pomysł, jak trafić do trudnej młodzieży i zakłada chór szkolny. Zauważa, że jeden z uczniów wykazuje szczególny talent muzyczny. Jest to wspomniany już wcześniej Morhange, który dzięki swemu nauczycielowi podejmuje studia w konserwatorium muzycznym i staje się dyrygentem. Ostatecznie tytułowy Pan od muzyki zostaje zwolniony za niedopełnienie obowiązków (uczniowie powodują pożar). Film ma jednak szczęśliwe zakończenie, ponieważ w ostatniej scenie Mathieu podejmuje się opieki nad jednym ze swoich uczniów – osieroconym Pépinotem.

RYTxPEv5Z9xID
Ilustracja przedstawia kadr z filmu Pan od muzyki. Po lewej stronie stoją chłopcy ubrani w białe koszule, to chórzyści. Jeden z nich trzyma partyturę. Po prawej stoi mężczyzna w średnim wieku, jest dyrygentem. W tle stare mury.
Kadr z filmu Pan od muzyki, Źródło: zpe.gov.pl

Film otrzymał nominacje do Oscara, Złotych Globów i BAFTA. Zdobył francuskiego Césara [czytaj: sezara] w 2005 r. w kategoriach za najlepszą muzykę i dźwięk, a także Europejską Nagrodę Filmową w 2004 r. za najlepszą muzykę.

Słownik pojęć

Agogika
Agogika

odchylenia i zmiany w tempie i rytmie wykonywanego utworu muzycznego

Artykulacja
Artykulacja

sposób wydobywania dźwięków przez śpiewaka lub instrumentalistę

Auftakt
Auftakt

jest to pierwszy ruch dyrygenta wprowadzający orkiestrę do gry

Basso continuo
Basso continuo

w barokowych utworach instrumentalnych lub instrumentalno‑wokalnych: najniższy basowy głos

Chór
Chór

zespół śpiewaków wykonujących wspólnie utwór muzyczny

Dynamika
Dynamika

dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku

Frazować
Frazować

wyodrębniać frazę przez wyrazistą interpretację utworu muzycznego

Klawesyn
Klawesyn

klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, podobny do fortepianu, w którym naciśnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny

Koncertmistrz
Koncertmistrz

główny instrumentalista w obsadzie określonej grupy instrumentów w orkiestrze symfonicznej

Metrum
Metrum

podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym

Orkiestra dęta
Orkiestra dęta

orkiestra złożona z instrumentów dętych i perkusyjnych

Orkiestra smyczkowa
Orkiestra smyczkowa

zespół złożony z instrumentów smyczkowych

Orkiestra symfoniczna
Orkiestra symfoniczna

orkiestra złożona z instrumentów smyczkowych, dętych, perkusyjnych, harfy, niekiedy fortepianu i innych

Rytm
Rytm

czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie

Tempo
Tempo

szybkość wykonania utworu muzycznego zaplanowana przez kompozytora lub realizowana podczas wykonania, uznawana za jeden z elementów utworu. Tempo może być określane a) za pomocą oznaczeń słownych np. allegro (ruchliwie, wesoło), b) za pomocą metronomu

Zespół kameralny
Zespół kameralny

niewielki zespół orkiestrowy

Zespół wokalno‑instrumentalny
Zespół wokalno‑instrumentalny

zespół składający się ze śpiewaków i instrumentalistów

Zespół wokalny
Zespół wokalny

zespół składający się ze śpiewaków