Uchwycone w poetyckim obrazie
Warto wiedzieć!
Często dowiadujesz się z książek, gazet, filmów czy programów telewizyjnych
o odległych, niezwykłych bądź pięknych miejscach. Nierzadko są one nazywane cudami świata lub natury. Warto jednak zadać sobie pytanie: co wspaniałego jest blisko, za rogiem, na wyciągnięcie ręki? Bywa, że nie można samemu tego wychwycić. Poeci mają ten dar dostrzegania piękna w zwyczajnych rzeczach. Dzięki wierszom możemy cieszyć się odnajdywaniem cudowności w codziennych, banalnych, powszednich zdarzeniach.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej JarmarkJarmark cudów, a następnie wykonaj polecenia.
Jarmark cudówCud pospolity:
to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.Cud zwykły:
w ciszy nocnej szczekanie
niewidzialnych psów.Cud jeden z wielu:
chmurka zwiewna i mała,
a potrafi zasłonić duży ciężki księżyc.Kilka cudów w jednym:
OlchaOlcha w wodzie odbita
i to, że odwrócona ze strony lewej na prawą,
i to, że rośnie tam koroną w dół
i wcale dna nie sięga,
choć woda jest płytka.Cud na porządku dziennym:
wiatry dość słabe i umiarkowane,
w czasie burz porywiste.Cud pierwszy lepszy:
krowy są krowami.Drugi nie gorszy:
ten a nie inny sad
z tej a nie innej pestki.Cud bez czarnego frakafraka i cylindracylindra:
rozfruwające się białe gołębie.Cud, no bo jak to nazwać:
słońce dziś wzeszło o trzeciej czternaście,
a zajdzie o dwudziestej zero jeden.Cud, który nie tak dziwi, jak powinien:
palców u dłoni wprawdzie mniej niż sześć,
za to więcej niż cztery.Cud, tylko się rozejrzeć:
wszechobecny świat.Cud dodatkowy, jak dodatkowe jest wszystko:
co nie do pomyślenia
jest do pomyślenia.Źródło: Wisława Szymborska, Jarmark cudów, [w:] tejże, Ludzie na moście, Warszawa 1986, s. 42.
Wyjaśnij tytuł wiersza.
Leszczyna jak menada z zielonymi berły,. Nazwa środka stylistycznego: a. metafora; b. antropomorfizacja; c. prowincjonalizm/regionalizm; 4. wykrzyknienie. Funkcja: 1. wyeksponowanie lokalnego charakteru, podkreślenie polskości, swojskości; 2. podkreślenie piękna, poetyzacja i idealizacja; 3. podkreślenie bliskości świata natury i człowieka, wyrażenie przekonania, że natura to żywy twór; 4. uwypuklenie skali emocji, jakie wzbudza kontakt z naturą. cytat 2:
Ubranymi, jak w grona, w orzechowe perły
Jarzębiny ze świeżym pasterskim rumieńcem. Nazwa środka stylistycznego: a. metafora; b. antropomorfizacja; c. prowincjonalizm/regionalizm; 4. wykrzyknienie. Funkcja: 1. wyeksponowanie lokalnego charakteru, podkreślenie polskości, swojskości; 2. podkreślenie piękna, poetyzacja i idealizacja; 3. podkreślenie bliskości świata natury i człowieka, wyrażenie przekonania, że natura to żywy twór; 4. uwypuklenie skali emocji, jakie wzbudza kontakt z naturą. cytat 3:
A przecież wokoło nich ciągnęły się lasy. Nazwa środka stylistycznego: a. metafora; b. antropomorfizacja; c. prowincjonalizm/regionalizm; 4. wykrzyknienie. Funkcja: 1. wyeksponowanie lokalnego charakteru, podkreślenie polskości, swojskości; 2. podkreślenie piękna, poetyzacja i idealizacja; 3. podkreślenie bliskości świata natury i człowieka, wyrażenie przekonania, że natura to żywy twór; 4. uwypuklenie skali emocji, jakie wzbudza kontakt z naturą.
Litewskie! tak poważne i tak pełne krasy!

Wyszukaj w dostępnych źródłach jak wygląda iluzjonista i na czym polega jego występ.
Wyjaśnij, w jaki sposób rozumie cud podmiot liryczny z wiersza Wisławy Szymborskiej.
Wyjaśnij, czy, według ciebie, to, co podmiot liryczny nazywa cudami, naprawdę nimi jest. Uzasadnij swoją opinię.
Przytocz fragment wiersza, który mógłby stanowić jego myśl przewodnią. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Określ prawidłowość, jaką można dostrzec w treści wszystkich zwrotek wiersza. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu anafora.
Przeczytaj wiersz w taki sposób, aby oddać zachwyt podmiotu lirycznego nad światem. Naucz się go na pamięć.
Zaprojektuj album fotograficzny, który będzie zbiorem ilustracji do każdego obrazu z wiersza Wisławy Szymborskiej Jarmark cudów. W tym celu:
nadaj kolejnym kartkom albumu tytuły będące pierwszymi wersami zwrotek z wiersza,
naszkicuj projekty zdjęć, które umieścisz w swoim albumie (możesz skorzystać z poniższego szkicownika).
Inspirując się wierszem Wisławy Szymborskiej, stwórz tytuł własnego wiersza, który będzie odnosił się do cudowności przyrody.
Zapoznaj się ze zdjęciami zamieszczonymi w poniższej galerii. Potraktuj je jako inspirację przed zaplanowaną wyprawą do parku.
Przeczytaj opisy poniższych zdjęć. Potraktuj je jako inspirację przed zaplanowaną wyprawą do parku.
Sprawdź, czy umiesz!
Idź na spacer (do lasu, parku, nad rzekę itp.), rozejrzyj się wokoło. Wykonaj zdjęcia do swojego albumu.
Idź na spacer np. do parku, lasu. Następnie opisz swoje wrażenie, na przykład: jakie są liście w dotyku, jaka w dotyku jest kora drzewa, jakie jest powietrze, jakie można usłyszeć odgłosy ptaków.
Opisz co najmniej jeden z cudów natury dostrzeżonych przez ciebie podczas spaceru po lesie, parku, nad rzeką itp.
Opisz przynajmniej jedno ze swoich wrażeń z parku, lasu itp.
Słownik
sztywny męski kapelusz z wysoką główką w kształcie walca; noszą go również iluzjoniści, pokazujący zręcznościowe sztuczki
część składowa uroczystego, wieczorowego stroju męskiego, rodzaj surduta o połach z przodu obciętych, z tyłu wydłużonych; frak noszą również iluzjoniści, pokazujący zręcznościowe sztuczki
sprzedaż i kupno towarów odbywające się w stałych terminach; też: miejsce, w którym odbywa się ta sprzedaż


