R1Ot5SwoC2Z9z
Zdjęcie przedstawia białą kartkę, na której leży gumka do ścierania ołówek oraz narysowana jest czarnym mazakiem żarówka oraz znaki zapytania.

Paradoks i ironia w literaturze, malarstwie i fotografii

Biała kartka, gumka, żarówka i znaki zapytania
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Wśród paradoksówparadoksparadoksów żyjemy, często nas złoszczą, niepokoją, nawet przerażają, przeraża bowiem to, co przeczy rozumowi, a jednak istnieje. Niekiedy, przeciwnie, bawią – pisała Barbara SkargaBarbara SkargaBarbara Skarga. Paradoksy  są cechą charakterystyczną twórczości Wisławy Szymborskiej. Dzięki nim poetka ukazuje ludzkie niepokoje  oraz z ironicznym dystansem pielęgnuje humanistyczne ideały i uniwersalne wartości.

Barbara Skarga

O autorce

R1NzJrBmYHHqi1
Wisława Szymborska, październik 2009
Źródło: Mariusz Kubik, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Wisława Szymborska (1923–2012) to współczesna polska poetka, uhonorowana w 1996 roku literacką Nagrodą Nobla.
W swoich utworach poetyckich w charakterystycznym ironicznym, a zarazem serdecznym tonie podejmowała filozoficzne tematy dotyczące istoty człowieczeństwa, sensu życia oraz problemów dnia codziennego, czy relacji międzyludzkich: przyjaźni, miłości, wrogości. Stworzyła kilkanaście tomów poezji, z których najbardziej znane to Sto pociech (1967), Wielka liczba (1976), Chwila (2002). Oprócz dłuższych form poetyckich pisała też limeryki, czyli krótkie, pięciowersowe utwory o żartobliwej, a niekiedy wręcz groteskowej wymowie.

R1GHCzruOAOj9
Tabela z zestawieniem paradoksalnych formuł w wierszach Wisławy Szymborskiej.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Paradoksy istnienia

ParadoksparadoksParadoks jest kunsztowną konstrukcją językową, która zawiera w sobie logiczną sprzeczność. Ten rodzaj zaskakującego stwierdzenia jest charakterystyczny między innymi dla poezji barokowej. W poezji Wisławy Szymborskiej paradoksy pełnią jednak inną funkcję niż w wierszach  poetów okresu XVII wieku. Ich celem jest nie tylko zaskakiwanie i szokowanie czytelnika oraz demaskowanie egzystencjalnychegzystencjalnyegzystencjalnych niepokojów. W twórczości Szymborskiej często łączą się z dowcipem językowym oraz typową dla niej ironiąironiaironią i autoironiąautoironiaautoironią.

Vermeer
egzystencjalny
paradoks
ironia
autoironia
Polecenie 1

Wybierz dwa wiersze Wisławy Szymborskiej, np.: Pierwsza fotografia Hitlera,  Dwie małpy Bruegla, Znieruchomienie, Pejzaż, Ludzie na mościewyszukaj w dostępnych źródłach informacji na ich temat,  a następnie wynotuj przykłady paradoksów w nich zawartych. Wyjaśnij, na czym one polegają.

Rn29bCm0IZ3Ou
Polecenie 1

Po zapoznaniu się galerią interaktywną wynotuj przykłady paradoksów istnienia, na jakie w swojej twórczości zwraca uwagę Wisława Szymborska. Wyjaśnij, na czym one polegają.

R1a4q9CRukQbS
Polecenie 1

Zapoznaj się z wierszami znajdującymi się w galerii interaktywnej. Wynotuj przykłady paradoksów istnienia, na jakie w swojej twórczości zwraca uwagę Wisława Szymborska. Wyjaśnij, na czym one polegają.

RL7ZnNNgWr4he

Zapoznaj się z wierszem Sto pociech Wisławy Szymborskiej i wykonaj polecenia.

Wisława Szymborska Sto pociech

Zachciało mu się szczęścia,
zachciało mu się prawdy,
zachciało mu się wieczności,
patrzcie go!

Ledwie rozróżnił sen od jawy,
ledwie domyślił się, że on to on,
ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem
krzesiwo i rakietę,
łatwy do utopienia w łyżce oceanu,
za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć,
oczami tylko widzi,
uszami tylko słyszy,
rekordem jego mowy jest tryb warunkowytryb warunkowytryb warunkowy,
rozumem gani rozum,
słowem: prawie nikt,
ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt
poza niemądrym mięsem,
patrzcie go!

Bo przecież chyba jest,
naprawdę się wydarzył
pod jedną z gwiazd prowincjonalnych.
Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy.
Jak na marnego wyrodka kryształu –
dość poważnie zdziwiony.
Jak na trudne dzieciństwo w koniecznościach stada –
nieźle już poszczególny.
Patrzcie go!

Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę,
bodaj przez mgnienie galaktyki małej!
Niechby się wreszcie z grubsza okazało,
czym będzie, skoro jest.
A jest – zawzięty.
Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo.
Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze.
Sto pociech, bądź co bądź.
NiebożęniebożęNiebożę.
Istny człowiek.

01 Źródło: Wisława Szymborska, Sto pociech, [w:] tejże, Wybór poezji, oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 178–179.
Ćwiczenie 1

Określ, kim jest podmiot liryczny i bohater wiersza .

R1NqeelOGnuE9
R1BRZmbqsPxOx
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie interaktywne - właściwe zaznaczenie przysłowia lub związku frazeologicznego.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, na czym polega przekształcenie związku frazeologicznego zaznaczone w poprzednim ćwiczeniu?

RIn0T62toW5Nn
RT0h2pifYV6JK
Ćwiczenie 4
Zaznacz typ liryki, jaki występuje w wierszu Wisławy Szymborskiej Sto pociech: Możliwe odpowiedzi: 1. liryka roli, 2. liryka pośrednia, 3. liryka inwokacyjna, 4. liryka bezpośrednia, 5. liryka podmiotu zbiorowego
Ćwiczenie 5

Na podstawie analizy czterech strof wiersza nazwij stosunek podmiotu lirycznego do człowieka oraz jego ewolucyjnych osiągnięć.

R1E5A3wyRJFON
Zachciało mu się szczęścia, zachciało mu się prawdy, zachciało mu się wieczności, patrzcie go!. (Uzupełnij). Ledwie rozróżnił sen od jawy, ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę, łatwy do utopienia w łyżce oceanu, za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć, oczami tylko widzi, uszami tylko słyszy, rekordem jego mowy jest tryb warunkowy, rozumem gani rozum, słowem: prawie nikt, ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt poza niemądrym mięsem, patrzcie go!. (Uzupełnij). Bo przecież chyba jest, naprawdę się wydarzył pod jedną z gwiazd prowincjonalnych. Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy. Jak na marnego wyrodka kryształu – dość poważnie zdziwiony. Jak na trudne dzieciństwo w koniecznościach stada –nieźle już poszczególny. Patrzcie go!. (Uzupełnij). Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę, bodaj przez mgnienie galaktyki małej! Niechby się wreszcie z grubsza okazało, czym będzie, skoro jest. A jest – zawzięty. Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo. Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze. Sto pociech, bądź co bądź. Niebożę. Istny człowiek. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie metafor i epitetów użytych przez Wisławę Szymborską w wierszu Sto pociech.

R14z4LWpAdgnG
gwiazda prowincjonalna (Uzupełnij) marny wyrodek kryształu (Uzupełnij) trudne dzieciństwo w koniecznościach stada (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Podaj przykłady środków stylistycznych zastosowanych w wierszu Sto pociech oraz określ, jakie pełnią funkcje.

R96mLqKNrWIuU
Środek stylistyczny: 1. Ironia. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij). 2. Peryfraza. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij). 3. Hiperbola. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij). 4. Wyliczenie. Przykład. (Uzupełnij). Funkcja. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wskaż przykładowe sformułowania z języka potocznego, czyli kolokwialnego, którym posługuje się w swoim wierszu Wisława Szymborska i wyjaśnij czemu służy ich użycie  w wierszu ?

RdHt1GSQCpqva

Zapoznaj się z filmem, w którym profesor Bogusław Bednarek tłumaczy, czym jest ironia.

R1FyLx7PlJbfW
Biała plansza z pojawiającymi się i znikającymi czarnymi napisami: RETORYKA, SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA, PROZA, KUTLURA, WARTOŚCI. Kolejna plansza z napisem: Ironia. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, Scholarisa i Unii Europejskiej. Filmowa scena przedstawia bójkę trzech osób na podwórku przed domem. Na tym tle w prawym rogu stoi mężczyzna w średnim wieku, ubrany w elegancki, jasny garnitur, koszulę i krawat. Na końcu biała plansza z nieruchomymi napisami: SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA.
Ćwiczenie 9

Na podstawie filmu i komentarza  profesora B. Bednarka wyjaśnij własnymi słowami, czym jest ironia.

Rbw5huymPRMxD
Ćwiczenie 10

Kiedy nie należy posługiwać się ironią? Odpowiedz na podstawie wypowiedzi profesora i własnych przemyśleń.

Rwr32TtpEW0kT
Ćwiczenie 11

Na podstawie tekstów Wisławy Szymborskiej zamieszczonych w materiale podaj przykłady ironii i wyjaśnij, na czym one polegają.

RceUjH9MkYZD8

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 12

Co oznacza  związek frazeologiczny sto pociech? Wyjaśnij, jak rozumiesz tytuł wiersza Wisławy Szymborskiej.

RrUWN55JDxe25
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zgromadź w dostępnych źródłach inne przykłady zastosowania ironii przez poetkę w jej twórczości i wyjaśnij,  na czym ona polega.

Rw3oEZriageH4
Polecenie 3

Wybierz jeden z paradoksów - cytatów z wierszy Wisławy Szymborskiej zamieszczonych na początku lekcji i wyjaśnij, jak go rozumiesz.

R1OKPw2sqqQAl

Słownik

niebożę
niebożę

ze współczuciem o biednym, słabym człowieku lub zwierzęciu

paradoks
paradoks

1. twierdzenie zaskakująco sprzeczne z przyjętym powszechnie mniemaniem, często ujęte w formę aforyzmu;

2. sytuacja pozornie niemożliwa, w której współistnieją dwa całkowicie różne lub wykluczające się fakty

sto pociech (o kimś lub o czymś)
sto pociech (o kimś lub o czymś)

ktoś doświadcza radości, z obserwacji zachowania, sytuacji, wypowiedzi

tryb warunkowy
tryb warunkowy

w języku angielskim używany w sytuacjach, które prawdopodobnie będą miały miejsce w przyszłości