R1ed3Lp6iGd9w
Fotografia przedstawia ciemne, gęste, burzowe, kłębiące się chmury.

Gdzie tego szukać? O notowaniu

Okładka
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Notowanie i czytanie ze zrozumieniem, to niezbędne umiejętności w czasie uczenia się. Zastanów się, czy twoje notatki sporządzane na lekcji przydadzą ci się do powtórki lub sprawdzianu. Pamiętaj, że dobrze skonstruowane, pomogą  w powtarzaniu materiału, przygotują do egzaminu, uporządkują wiedzę, utrwalą wiadomości, a przede wszystkim oszczędzą twój czas.

Istotą dobrych notatek jest wyszukanie najważniejszych informacji i połączenie ich z już zapamiętanymi. Ważne jest dobranie odpowiedniej metody notowania. Notatka nie musi być zapisana „drobnym maczkiem”. Wybierz metodę notowania odpowiednią dla siebie, wygodną i porządkującą twoją wiedzę.

R1UOqvGKf6Sfa
Notatka
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1B5IatuaOyWI
Tabela Służy zestawianiu różnych informacji, porównywaniu, grupowaniu., Punkty Pomagają w chronologicznym wyliczaniu, porządkowaniu., Schemat Ułatwia ukazanie budowy opisywanego zjawiska, wzajemnych zależności., Rysunek z opisem Służy do opisania jakiegoś obiektu, zjawiska i jego elementów., Wykres Prosty schemat, niezbyt rozbudowany system znaków (strzałki, linie)., Streszczenie, opis Słowny, krótki opis najważniejszych faktów., Mapa myśli Graficzny zapis najważniejszych informacji zgrupowanych wokół centralnie umieszczonego tematu.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RgRITktX5ephd
Forma notatki. Tytuł. tabela. (Uzupełnij). punkty. (Uzupełnij). schemat. (Uzupełnij). wykres. (Uzupełnij). streszczenie. (Uzupełnij).
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zastanów się, z jakich form notatek najczęściej korzystasz. Zapisz swoją odpowiedź.

R1S8EMEVbCuM5
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Mapa myśli jest metodą tworzenia notatek, w której zamiast zdań wykorzystuje się słowa‑klucze, grafiki, schematy. Ten sposób notowania zwiększa efektywność uczenia się, uczy logicznego myślenia, rozwija umiejętność łączenia faktów oraz przyspiesza naukę.
Przy tworzeniu map myśli należy kierować się kilkoma zasadami:

Mapy myśli mogą być stosowanie do tworzenia notatek z lekcji, listy zakupów, nauki przed sprawdzianem, przygotowania prezentacji. Chętnie stosują je uczniowie, nauczyciele, dziennikarze, pisarze. Jest niezwykle przydatna podczas porządkowania wiadomości i przemyśleń, ułatwia zapamiętywanie.

Polecenie 2

Sporządź notatkę w formie mapy myśli na temat poznanych utworów Adama Mickiewicza. Możesz uzupełnić poniższy przykład lub narysować ją na kartce.

Instrukcja tworzenia mapy myśli:

1. Przygotuj kartkę (np. z bloku), ułóż ją poziomo.

2. Na środku zapisz temat notatki. To będzie najbardziej widoczny element mapy, dlatego użyj większej czcionki, pogrubionych liter, jaskrawego koloru itp.

3. Wokół tematu notatki umieść związane z nim hasła (słowa kluczowe). Połącz je z tematem gałęziami. Od nich poprowadź mniejsze gałązki do kolejnych haseł.

4. Zadbaj o hierarchię: im bardziej oddalasz się od tematu, tym mniejszej czcionki używaj, stosuj cieńsze linie. Mapa myśli rozwija się od ogółu (od środka) do szczegółu (na zewnątrz).

5. Pamiętaj o estetyce: mapa myśli musi być czytelna i przejrzysta. Używaj kolorów dla oznaczenia każdej z gałęzi.

6. Możesz dodać symboliczne rysunki, grafiki, które kojarzą się z danym zagadnieniem.

RiBFjpJ2OE1F9
Mapa myśli. 2. Mapa myśli: Twórczość wybranego pisarza.. Lista elementów: Nazwa kategorii: Element 0Elementy należące do kategorii Element 0Nazwa kategorii: AElementy należące do kategorii ANazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii ANazwa kategorii: BElementy należące do kategorii BNazwa kategorii: B1Nazwa kategorii: B2Koniec elementów należących do kategorii BNazwa kategorii: CNazwa kategorii: DElementy należące do kategorii DNazwa kategorii: D1Koniec elementów należących do kategorii DNazwa kategorii: EKoniec elementów należących do kategorii Element 0
Mapa myśli - Adam Mickiewicz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Sporządź notatkę w formie wyliczenia na temat poznanych utworów Adama Mickiewicza. Uwzględnij informacje dotyczące czasu i miejsca wydarzeń, bohaterów oraz tematyki utworu.

R1DTfrv9JFI89
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rchm8nhFvsuKa
Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: hasło i słowa - klucze. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: Słowo - klucz, a poniżej ramka z napisem bloki tekstowe. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania
Notatka wizualna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja interaktywna

Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: „Hasło i słowa‑klucze”. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: „Słowo‑klucz”, a poniżej ramka z napisem „bloki tekstowe”. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania.

Z prawej strony ilustracji lista zatytułowana „notatka wizualna”. Poniżej lista zagadnień, która rozwija dodatkowe informacje po naciśnięciu na nie.

  • notatka wizualna
    Czym jest notatka wizualna?
    Notatka wizualna łączy słowa z obrazkami, pozwalając łatwo i przyjemnie przyswajać wiedzę. Za pomocą prostych słów i graficznych elementów zbiera się informacje na dany temat.
    Na jednej kartce papieru powinien się znaleźć zbiór informacji, które warto zrozumieć i zapamiętać.

  • słowa‑klucze
    Słowa‑klucze to najważniejsze pojęcia związane z hasłem. Umieszczamy je na całej kartce, wokół hasła.

  • bloki tekstowe
    Bloki tekstowe zawierają cytaty lub większe partie tekstu. Można zapisać je w punktach i umieścić w ramkach lub chmurkach.
    Pudełka
    Pudełka, to inaczej ramki, w których umieszcza się tekst. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na to, co jest zapisane. Można w nich umieszczać cytaty, złote myśli, słowa kluczowe.
    Chmurki
    Różne kształty chmurek mają na celu wyróżnienie informacji.
    Układ i wielkość elementów
    W notatce stosuje się zasadę „od ogółu do szczegółu”. Na początku należy się zastanowić, co ma przykuć wzrok w pierwszej kolejności? Czytelność, przejrzystość notatki, nieprzeładowanie rysunkami jest bardzo ważne!
    Litery
    W notatce stosuje się różne kształty i wielkość liter, w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Pismo musi być czytelne, z umiarem umieszcza się elementy ozdobne przy literach np. zawijasy. Duże, pogrubione litery w zapisie zwrócą uwagę na istotne, bazowe informacje. Małe litery można zastosować do treści mniej istotnych.
    Kolorystyka
    Dzięki kolorom można podkreślić ważne treści, wybić je na pierwszy plan, czy zaakcentować.
    Punktory
    Punktory porządkują wymieniane elementy, wprowadzają ład. Stosuje się je przy wyliczeniach jakichś elementów.

  • Ilustracje
    Ilustracje to nieodłączny element notatek wizualnych.
    Strzałki
    Wskazują, na pewne ważne elementy notatki, mogą wskazywać na cel lub kierunek, kilka strzałek może symbolizować siłę lub jej natężenie. Kolejność wykonywania zadań również można wyrazić strzałkami.
    Linie
    Linie w notatce podkreślają, oddzielają i łączą treści. Mogą być: przerywane, falowane, fastrygowane, podwójne, grube, cienkie. Łączą pola z tekstem, tworzą ramki zamykające treść, wydzielają bloki tekstu, łączą grupy tekstu.
    Banery
    Banery, czyli wstęgi, szarfy, na nich zapisuje się tytuł notatki lub wskazówki, na które warto zwrócić uwagę.
    Emotikony/ buźki
    Buźki służą do wyrażania emocji.
    Rysunki
    Rysunki powinny być schematyczne i jednoznaczne. Ułatwiają zrozumienie treści notatki. Zwykle mają na celu uzupełnienie przekazu notatki. Uwaga! nie mogą być tylko ozdobnikiem, gdyż odwracają uwagę od treści notatki.
    Ludziki
    Proste rysunki ludzików mogą wyrażać emocje, działania lub cechy.

Elementy, o których mowa w definicji, zostają podświetlone na ilustracji.

Polecenie 3

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni wyrazów z „ó”, a następnie zapoznaj się z notatką wizualną sporządzoną na podstawie tego tekstu.

Ó piszemy w następujących sytuacjach:

  1. Gdy wymienia się na e, o lub a, np. pióro – pierze, siódemka – siedem, wóz – wozy, kózka – koza, wrócić – wracać, skrót – skracać.

  2. Na początku wyrazów, np. ów, ósmy, ówdzie, ówczesny.

  3. W zakończeniach -ów, -ówka, -ówna, np. bloków, stołówka, z wyjątkiem wyrazów: wsuwka, skuwka, zasuwka.

  4. W wyrazach, które trzeba po prostu zapamiętać: chór, córka, czółno, dopóty, dopóki, głównie, góra, jaskółka, Józef, kłótnia, król, krótki, który, mózg, ogólnie, ogórek, płótno, podróż, póki, późno, próżnia, rózga, róża, różnica, stróż, szczegół, tchórz, wiewiórka, wkrótce, wówczas, wróżka, skóra, źródło, żółw, żółty.

Ó nigdy nie występuje na końcu wyrazu.

R1NalRy5wZ1nd
Notatka wizualna
Źródło: Learnetic S.A., Notatka wizualna, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę wizualną.

Ch piszemy:

  1. Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia

  2. Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.

  3. Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.

  4. W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić,  chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.

ROokxocGKK4BU
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę w sposób, który najbardziej lubisz.

Ch piszemy:

  1. Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia.

  2. Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.

  3. Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.

  4. W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić,  chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.

R1MWa2s57WN9M
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 5

Zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi efektywnego czytania ze zrozumieniem, klikając na poszczególne cyfry.

R1dccJ7ybQwVE
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment tekstu, w którym widoczne są pojedyncze słowa: "po szwedzkim", "dla Ojczyzny ratowania", pozostała część tekstu jest rozmyta. Na ilustracji umieszczone jest 9 punktów. Po zaznaczeniu danego punktu pojawia się informacja tekstowa dotycząca wskazówek do efektywnego czytania ze zrozumieniem.
Zasady czytania ze zrozumieniem
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Odpowiedz, jakimi według ciebie zasadami powinno kierować się podczas czytania ze zrozumieniem.

R1DCuJkjsDqyG
Miejsce na notatki ucznia.

Zapoznaj się z ilustracjami przedstawiającymi hinduskiego boga BrahmęBrahmaBrahmę lub ich opisami i wykonaj ćwiczenie 1.

Ćwiczenie 1

Sformułuj i zapisz swoje spostrzeżenia na temat Brahmy. Jak myślisz, czego może nas nauczyć ta postać?

RXFaVdwrduxBr
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1

Na podstawie opisu alternatywnego do ilustracji odpowiedz na pytanie, czego może nauczyć nas bóg BrahmaBrahmaBrahma?

R1Rg7EKShhLRR
Miejsce na odpowiedź
Brahma
Polecenie 6

Zapoznaj się z nagraniem lub tekstem opowiadania Niewidzialna kryjówka Michela PiquemalaMichela PiquemalaMichela Piquemala, a następnie wykonaj poniższe zadania.

R15JDDFNFTA5Q
Nagranie audio zawiera tekst Michela Piquemala „Niewidzialna kryjówka".
Michel Piquemal Niewidzialna kryjówka

Legenda z tradycji hinduizmu

Dawno, dawno temu wszyscy ludzie byli bogami. Lecz ponieważ nadużywali swoich przywilejów, BrahmaBrahmaBrahma – najważniejszy z bogów – postanowił pozbawić ich boskiej mocy.
Zwołał radę, która miała zdecydować o schowaniu tej mocy w niemożliwej do odkrycia kryjówce.
Pierwsi zabrali głos pomniejsi bogowie, poddając taką myśl:
– Zakopmy boską moc w samych głębinach ziemi!
Ale Brahma odpowiedział:
– Widzę, że nie znacie dobrze ludzkiej ciekawości. Człowiek będzie tak długo rył i drążył ziemię, aż pewnego dnia znajdzie schowaną moc.
– Jeśli tak, to zatopmy ją w głębi oceanów!
Brahma westchnął:
– Znam ja ludzi zbyt dobrze: wcześniej czy później zbadają dno oceanów i wydobędą boską moc na powierzchnię. Ludzie są wiecznie nienasyceni.
Pomniejsi bogowie już nie wiedzieli, co powiedzieć.
– Gdzie ją zatem schować? Bo jeśli ci wierzyć, nie ma takiego miejsca pod ziemią, w niebie czy w morskich głębinach,
do którego ludzie kiedyś nie dotrą...
Wtedy Brahma jeszcze raz zabrał głos i tak zdecydował:
– Oto, co zrobimy! Schowamy boską moc w największej głębi ludzkiego serca, ponieważ jest to jedyne miejsce, gdzie człowiek nie zajrzy, aby jej szukać.
Od tamtego czasu człowiek obiegł ziemię, drążył, badał i przekopał dno oceanu w poszukiwaniu tego 'czegoś',
co znajduje się w nim samym...

j0000008Q2B6v21_00000_BIB_001 Źródło: Michel Piquemal, Niewidzialna kryjówka, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Helena Sobieraj, Warszawa 2004, s. 16.
RXiw5oUN6d0ky
Czytanie ze zrozumieniem
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Określ, jakie cechy i charakter ma utwór Niewidzialna kryjówka.

RUb9jasKpg0cG
Miejsce na notatkę
Michela Piquemala
Ćwiczenie 3

Wymień miejsca, które zaproponowali hinduscy bogowie na kryjówkę dla boskiej mocy. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

R1VWRVVJd9CwY
Miejsce na notatkę
Polecenie 7

Rozważ, czy BrahmaBrahmaBrahma miał rację, że do wymyślonej przez niego kryjówki nie zajrzy żaden człowiek. Zapisz argumenty za i przeciw.

REN50CownFK2L
Miejsce na notatkę
RhIVQGo1cS54F
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R109gFJvTLC7M
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXbHo602uG1iU
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RPpMvgFtsEQL5
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
R1OKTcmF7rvup
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RE8paLlvUla94
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R10oj8xMjix6E
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej dokończeniem podanego zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Sformułuj pięć pytań do treści legendy Michela PiquemalaMichela PiquemalaMichela Piquemala. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

RHgD6LpvbDzC6
Miejsce na notatkę
R1736meKk9rUj
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem znaczenia związku frazeologicznego "otworzyć swoje serce".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RH0MHd7Wk4BLx
Ćwiczenie 12
Zadanie polega na zaznaczeniu jednej poprawnej odpowiedzi dotyczącej różnych rodzajów słowników.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RoRfZFWqvyNaW
Ćwiczenie 13
Zadanie polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem znaczenia przysłowia "czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 14

Wymień kilka cech dobrych notatek. Możesz to zrobić w polu poniżej lub w zeszycie.

RPZGMTUFeeFa1
Miejsce na notatkę
Polecenie 9

Przedstaw wady i zalety wybranej formy notatki: notatki wizualnej, schematu, wykresu, mapy myśli itp. Zapisz poniżej swoje wnioski.

R9A5CsS9Ssztu
Miejsce na notatkę