RhT0SWvF81qgH
Ilustracja przedstawia manekiny stojące na wystawie sklepu odzieżowego w galerii handlowej, ubrane w stylu mody damskiej. Są to trzy kobiece manekiny, jeden z nich ma na sobie białą sukienkę i szarą narzutę swetrową z frędzlami, drugi ma na sobie białe obcisłe spodnie i bluzkę w stylu marynarskim w biało‑granatowe paski, a trzeci ubrany jest w dopasowaną sukienkę w kolorze granatowym. Po bokach widać dwa rzędy ubrań zawieszonych na wieszakach, a w tle fragment napisu nazwy sklepu.

Satyra w literaturze i sztuce. Ignacy Krasicki Żona modna

Wystawa sklepu odzieżowego w galerii handlowej
Źródło: pixabay. com.pl, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Wady należy piętnować i można to robić na kilka sposobów – na poważnie, pisząc rozprawy analizujące ułomności człowieka lub publikując dzieła, w których bohaterowie stawiani są za wzór cnót i szlachetności. Ale można jeszcze inaczej – przedstawić ludzkie słabości w sposób komiczny, przejaskrawiony, czyli tak, aby wzbudzały śmiech i tym samym wywoływały poczucie wstydu. Taki sposób ukazywania ułomności człowieka stosowali często oświeceniowi twórcy, a gatunkiem, który pozwalał na komiczne ujęcie charakteryzowanej wady, była satyra.

Satyra

Satyra (łac. satura - mieszania) - utwór literacki ośmieszający lub piętnujący ukazywane w nim zjawiska - wady i przywary ludzkie, obyczaje, osoby, grupy i stosunki społeczne, postawy światopoglądowe i orientacje polityczne, instytucje życia publicznego sposoby zachowań i mówienia. Wypowiedź satyryczna wyraża krytyczny stosunek autora do określonych zjawisk życia, wyrasta z poczucia niestosowności, szkodliwości czy absurdalności pewnych sytuacji, nie proponuje jednak żadnych rozwiązań pozytywnych, wzorów lub ideałów, jej naturalnym żywiołem jest ośmieszająca negacja. W związku z tą jednostronnością satyry zwykło się mówić, że przedstawia ona rzeczywistość w »krzywym zwierciadle«, zdeformowaną przez komiczne wyolbrzymienie lub pomniejszenie. W szerokim zakresie wykorzystuje chwyty karykaturykarykaturakarykaturygroteskigroteskagroteski. Za kolebkę satyry uznaje się literaturę rzymską, mimo to w starożytnej Grecji była ona reprezentowana w różnorodnych formach, m.in. w komediikomediakomedii. (…)
Wśród odmian twórczości satyrycznej zwykło się rozróżniać np: satyrę społeczno‑obyczajową (np. M. Rej, J. Kochanowski, W. Potocki, I. Krasicki) czy satyrę polityczną (np. Wolter, J. Ursyn Niemcewicz).

CART1 Źródło: Satyra, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988, s. 456–457.
Ważne!

Cechą satyry oświeceniowejoświecenieoświeceniowej było dążenie do przedstawienia świata uproszczonego, schematycznego. W utworach tego typu czytelnik nie odnajdzie bogatej charakterystyki postaci, pogłębionych portretów psychologicznych, szczegółowych opisów miejsc i wydarzeń. Bohaterowie satyr byli zazwyczaj określani za pomocą jednej, przesadnie wyolbrzymionej cechy, która wzbudzała śmiech odbiorców. Specyfiką polskiej satyry czasów oświecenia była także jej bezimienność, szybko stała się atrakcyjna dla czytelników, ponieważ z dystansem i śmiechem mogli się przyglądać ludzkim wadom.

Rchm8nhFvsuKa
Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: hasło i słowa - klucze. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: Słowo - klucz, a poniżej ramka z napisem bloki tekstowe. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania
Notatka wizualna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja interaktywna

Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: „Hasło i słowa‑klucze”. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: „Słowo‑klucz”, a poniżej ramka z napisem „bloki tekstowe”. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania.

Z prawej strony ilustracji lista zatytułowana „notatka wizualna”. Poniżej lista zagadnień, która rozwija dodatkowe informacje po naciśnięciu na nie.

  • notatka wizualna
    Czym jest notatka wizualna?
    Notatka wizualna łączy słowa z obrazkami, pozwalając łatwo i przyjemnie przyswajać wiedzę. Za pomocą prostych słów i graficznych elementów zbiera się informacje na dany temat.
    Na jednej kartce papieru powinien się znaleźć zbiór informacji, które warto zrozumieć i zapamiętać.

  • słowa‑klucze
    Słowa‑klucze to najważniejsze pojęcia związane z hasłem. Umieszczamy je na całej kartce, wokół hasła.

  • bloki tekstowe
    Bloki tekstowe zawierają cytaty lub większe partie tekstu. Można zapisać je w punktach i umieścić w ramkach lub chmurkach.
    Pudełka
    Pudełka, to inaczej ramki, w których umieszcza się tekst. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na to, co jest zapisane. Można w nich umieszczać cytaty, złote myśli, słowa kluczowe.
    Chmurki
    Różne kształty chmurek mają na celu wyróżnienie informacji.
    Układ i wielkość elementów
    W notatce stosuje się zasadę „od ogółu do szczegółu”. Na początku należy się zastanowić, co ma przykuć wzrok w pierwszej kolejności? Czytelność, przejrzystość notatki, nieprzeładowanie rysunkami jest bardzo ważne!
    Litery
    W notatce stosuje się różne kształty i wielkość liter, w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Pismo musi być czytelne, z umiarem umieszcza się elementy ozdobne przy literach np. zawijasy. Duże, pogrubione litery w zapisie zwrócą uwagę na istotne, bazowe informacje. Małe litery można zastosować do treści mniej istotnych.
    Kolorystyka
    Dzięki kolorom można podkreślić ważne treści, wybić je na pierwszy plan, czy zaakcentować.
    Punktory
    Punktory porządkują wymieniane elementy, wprowadzają ład. Stosuje się je przy wyliczeniach jakichś elementów.

  • Ilustracje
    Ilustracje to nieodłączny element notatek wizualnych.
    Strzałki
    Wskazują, na pewne ważne elementy notatki, mogą wskazywać na cel lub kierunek, kilka strzałek może symbolizować siłę lub jej natężenie. Kolejność wykonywania zadań również można wyrazić strzałkami.
    Linie
    Linie w notatce podkreślają, oddzielają i łączą treści. Mogą być: przerywane, falowane, fastrygowane, podwójne, grube, cienkie. Łączą pola z tekstem, tworzą ramki zamykające treść, wydzielają bloki tekstu, łączą grupy tekstu.
    Banery
    Banery, czyli wstęgi, szarfy, na nich zapisuje się tytuł notatki lub wskazówki, na które warto zwrócić uwagę.
    Emotikony/ buźki
    Buźki służą do wyrażania emocji.
    Rysunki
    Rysunki powinny być schematyczne i jednoznaczne. Ułatwiają zrozumienie treści notatki. Zwykle mają na celu uzupełnienie przekazu notatki. Uwaga! nie mogą być tylko ozdobnikiem, gdyż odwracają uwagę od treści notatki.
    Ludziki
    Proste rysunki ludzików mogą wyrażać emocje, działania lub cechy.

Elementy, o których mowa w definicji, zostają podświetlone na ilustracji.

Polecenie 1

Na podstawie definicji ze słownika terminów literackich narysuj notatkę wizualną, dzięki której zapamiętasz najważniejsze cechy gatunkowe satyry.

Umieść na niej najważniejsze cechy satyry jako gatunku literackiego:

  • krytykuje ukazywane w niej zjawiska, np. obyczaje społeczne, zachowania, wady ludzi, czy konkretnej grupy zawodowej, np. polityków,

  • prezentuje świat w krzywym zwierciadle, czyli komicznie go wyolbrzymia,

  • postaci ukazane są w sposób karykaturalny,

  • nigdy nie wskazuje na konkretne osoby z imienia i nazwiska, ale raczej na typy ludzi,

  • może krytykować jakieś zjawisko, ale nie wskazuje żadnego rozwiązania,

  • może wykorzystywać dialog, monolog, elementy narracji,

  • kończy się celną puentą, która ma skłonić do zastanowienia.

RXi3qZjm8QgVx
Polecenie 1

Na podstawie definicji ze słownika terminów literackich napisz definicję satyry.

R14xqYjBUDjva

Ignacy Krasicki

Ignacy Krasicki Palinodia

Na co pisać satyry? Choć się złe zbyt wzniosło,
Przestańmy. Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosło

CART2 Źródło: Ignacy Krasicki, Palinodia , [w:] Satyry i listy , oprac. Z. Goliński, Wrocław 1988, s. 87.

‒ pisał z nutą ironii Ignacy Krasicki we wstępie do jednej ze swoich satyr. To przewrotne sformułowanie dowodzi, że w epoce oświecenia twórczość satyryczna wiązała się ściśle z dydaktycznymdydaktycznydydaktycznymmoralizatorskimmoralizatorskimoralizatorskim przekazem. Satyry w komiczny sposób miały napiętnować wady społeczeństwa szlacheckiego, ale nie dawały recept na jego poprawę. Niektóre z nich realizowały oświeceniową zasadę „bawiąc uczyć”.

Rv2iYbWor7N1Y
Ignacy Krasicki
Źródło: Per Krafft [czyt. kraft], Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
R41GQGG8sY8EX
Rogala – herb Krasickiego
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Ignacy Krasicki napisał dwadzieścia dwie satyry, które składają się na dwa zbiory. Krytykował w nich sarmatyzmsarmatyzmsarmatyzm oraz bezmyślne naśladowanie zachodnich mód i obyczajów. Stworzył całą galerię karykaturalnychkarykaturakarykaturalnych postaci: dworzan, żon modnych, fircykówfircykfircyków, graczy, pseudointelektualistów, przekupnych sędziów, okrutnych panów i osób niestroniących od alkoholu. Zgodnie z przyjętą konwencją gatunkową ośmieszał przywary, ale unikał ataków personalnych, dzięki czemu satyry poety miały uniwersalnąuniwersalnyuniwersalną wymowę, mimo że były związane z sytuacją społeczną i polityczną Rzeczypospolitej w XVIII wieku. Do najsłynniejszych satyr Ignacego Krasickiego należą: Do króla, Palinodia, Świat zepsuty, Żona modna. Wraz z końcem XVIII wieku satyry przestały pełnić swoje funkcje dydaktycznedydaktycznydydaktyczne i rozrywkowe. Trudno było ośmieszać i piętnować wady narodu, który utracił niepodległość. Funkcje satyryczne zaczęła więc pełnić publicystykapublicystykapublicystyka.

Przeczytaj satyrę Ignacego Krasickiego 'Żona modna” i wykonaj polecenia.

Żona modnaIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Żona modna

„A ponieważ dostałeś, coś tak drogo cenił,
Winszuję, panie Pietrze, żeś się już ożenił.”
–” Bóg zapłać.” – „Cóż to znaczy? Ozięble dziękujesz,
Alboż to szczęścia swego jeszcze nie pojmujesz?
Czyliż się już sprzykrzyły małżeńskie ogniwa?”
- „Nie ze wszystkim; luboćluboćluboć to zazwyczaj tak bywa,
Pierwsze czasy cukrowe.” - „Toś pewnie w goryczy?”
- „Jeszczeć!” - „Bracie, trzymaj więc, coś dostał w zdobyczy!
Trzymaj skromnie, cierpliwie, a milcz tak jak drudzy,
Co to swoich małżonek uniżeni słudzy,
Z tytułu ichmościowie, dla oka dobrani,
A jejmość tylko w domu rządczyna i pani,
Pewnie może i twoja?”– „Ma talenta śliczne:
Wziąłem po niej w posagu cztery wsie dziedziczne,
Piękna, grzeczna, rozumna”. – „Tym lepiej”. – „Tym gorzej.
Wszystko to na złe wyszło i zgubi mnie wsporzejwsporzejwsporzej;
Piękność, talent wielkie są zaszczyty niewieście,
Cóż po tym, kiedy była wychowana w mieście”.
– „Alboż to miasto psuje?” – „A któż wątpić może?
Bogdaj to żonka ze wsi!” – „A z miasta?” – „Broń Boże!
Źlem tuszyłtuszyćtuszył, skorom moją pierwszy raz obaczył,
Ale, żem to, co postrzegł, na dobre tłumaczył,
Wdawszy się już, a nie chcąc dla damy ohydy,
Wiejski Tyrsys, wzdychałem do mojej FilidyTyrsys, Filida, Filis Wiejski Tyrsys, wzdychałem do mojej Filidy.
Dziwne były jej gesta i misterne wdzięki,
A nim przyszło do szlubu i dania mi ręki,
Szliśmy drogą romansów, a czym się uśmiechał,
Czym się skarżył, czy milczał, czy mówił, czy wzdychał,
Wiedziałem, żem niedobrze udawał aktora,
Modna Filis gardziła sercem domatora.
I ja byłbym nią wzgardził; ale punkt honoru,
A czego mi najbardziej żal, ponętaponętaponęta zbioruzbiórzbioru,
Owe wioski, co z mymi graniczą, dziedziczne,
Te mnie zwiodły, wprawiły w te okowy śliczne.
Przyszło do intercyzyj0000000D6B1v38_000tp013intercyzy. Punkt pierwszy: że w mieście
Jejmość przy doskonałej francuskiej niewieście,
Co lepiej bo Francuzka potrafi ratować,
Będzie mieszkać, ilekroć trafi się chorować.
Punkt drugi: chociaż zdrowa, czas na wsi przesiedzi,
Co zima jednak miasto stołeczne odwiedzi.
Punkt trzeci: będzie miała swój ekwipażj0000000D6B1v38_000tp014ekwipaż własny.
Punkt czwarty: dom się najmie wygodny, nieciasny,
To jest apartamenta paradneapartamenta paradneapartamenta paradne dla gości,
Jeden z tyłu dla męża, z przodu dla jejmości.
Punkt piąty: a broń Boże! – Zląkłem się. A czego?
„Trafia się – rzekli krewni – że z zdania wspólnego
Albo się węzeł przerwie, albo się rozłączy!”
„Jaki węzeł?” „Małżeński”. Rzekłem: „Ten śmierć kończy”.
Rozśmieli się z wieśniackiej przytomni prostotyj0000000D6B1v38_000tp015z wieśniackiej przytomni prostoty.
A tak płacąc wolnością niewczesne zaloty,
Po zwyczajnych obrządkach rzecz poprzedzających
Jestem wpisany w bractwo braci żałujących.
Wyjeżdżamy do domu. Jejmość w złych humorach:
„Czym pojedziem?” „Karetą”. „A nie na resorach?”
Daliżj0000000D6B1v38_000tp016Daliż ja po resory. Szczęściem kasztelanicj0000000D6B1v38_000tp017kasztelanic,
Co karetę angielską sprowadził z zagranic,
Zgrał się co do szelągaszelągszeląga. Kupiłem. Czas siadać.
Jejmość słaba. Więc podróż musiemy odkładać.
Zdrowsza jejmość, zajeżdża angielska kareta.
Siada jejmość, a przy niej suczka faworyta.
Kładą skrzynki, skrzyneczki, woreczki i paczki,
Te od wódek pachnącychj0000000D6B1v38_000tp018wódek pachnących, tamte od tabaczki,
Niosą pudło kornetówj0000000D6B1v38_000tp019kornetów, jakiś kosz na fantyfantfanty;
W jednej klatce kanarek, co śpiewa kuranty,
W drugiej sroka, dla ptaków jedzenie w garnuszku,
Dalej kotka z kocięty i mysz na łańcuszku.
Chcę siadać, nie masz miejsca; żeby nie zwlec drogi,
Wziąłem klatkę pod pachę, a suczkę na nogi.
Wyjeżdżamy szczęśliwie, jejmość siedzi smutna,
Ja milczę, sroka tylko wrzeszczy rezolutna.
Przerwała jejmość myśli: „Masz waćpan kucharza ?”
„Mam, moje serce”. „A pfe, koncept z kalendarzakoncept z kalendarzakoncept z kalendarza,
Moje serce! Proszę się tych prostactw oduczyć!”
Zamilkłem. Trudno mówić, a dopieroż mruczyć.
Więc milczę. Jejmość znowu o kucharza pyta.
„Mam, mościa dobrodziejko”. „Masz waćpan stangrytastangrytstangryta?”
„Wszak nas wiezie”. „To furman. Trzeba od parady
Mieć inszego. Kucharza dla jakiej sąsiady
Możesz waćpan ustąpić”. „Dobry”. „Skąd?” „Poddany”.
„To musi być zapewne nieoszacowanynieoszacowanynieoszacowany -
Musi dobrze przypiekać reczuszkirecuszkireczuszki, łazanki,
Do gustu pani wojskiejwojskiejwojskiej, panny podstolankipodstolankapodstolanki.
Ustąp go waćpan. Przyjmą pana Matyjasza,
Może go i ksiądz pleban użyć do kiermaszakiermasz kiermasza.
A pasztetnik?” „Umiał ci i pasztety robić”.
„Wierz mi waćpan, jeżeli mamy się sposobić
Do uczciwego życia, weźże ludzi zgodnych,
Kucharzy cudzoziemców, pasztetników modnych,
Trzeba i cukiernika. Serwis zwierściadlany
Masz waćpan i figurki piękne z porcelanyfigurki z porcelanyfigurki piękne z porcelany ?”
„Nie mam”. „Jak to być może? Ale już rozumiem
I lubo jeszcze trybu wiejskiego nie umiem,
Domyślam się. Na wetywetywety zastawiają półkizastawiać półkizastawiają półki,
Tam w pięknych piramidach krajankikrajankakrajanki, gomółkigomółkagomółki,
Tatarskie zieletatarskie zieleTatarskie ziele w cukrze, imbierimbierimbier chiński w miodzie,
Zaś ku większej pociesze razem i wygodzie
W ładunkach bibułowych kmin kandyzowanykmin kandyzowanykmin kandyzowany,
A na wierzchu toruński piernikpiernikpiernik pozłacany.
Szkoda mówić, to pięknie, wybornie i grzecznie,
Ale wybacz mi waćpan, że się stawię sprzecznie.
Jam niegodna tych parad, takiej wspaniałości”.
Zmilczałem, wolno było żartować jejmości.
Wjeżdżamy już we wrota, spojźrzała z karety:
„A pfe, mospanie, parkan, czemu nie sztakietyj0000000D6B1v38_000tp01Asztakiety?”
Wysiadła, a z nią suczka i kotka, i myszka;
Odepchnęła starego szafarzaszafarzszafarza Franciszka,
Łzy mu w oczach stanęły, jam westchnął. W drzwi wchodzi.
„To nasz ksiądz pleban!” „KłaniamkłaniamKłaniam”. Zmarszczył się dobrodziej.
„Gdzie sala?” „Tu jadamy”. „Kto widział tak jadać!
Mała izba, czterdziestu nie może tu siadać”.
Aż się wezdrgnął Franciszek, skoro to wyrzekła,
klucznicaklucznicaklucznica natychmiast ze strachu uciekła.
Jam został. Idziem dalej. „To pokój sypialny”.
„A pokój do bawienia?” „Tam, gdzie i jadalny”.
„To być nigdy nie może! A gabinet?” „Dalej.
Ten będzie dla waćpani, a tu będziem spali”.
„Spali? Proszę, mospanie, do swoich pokojów.
Ja muszę mieć osobne od spania, od strojów,
Od książek, od muzyki, od zabaw prywatnych,
Dla panien pokojowychpanna pokojowapanien pokojowych, dla służebnic płatnych”.
A ogród?” „Są kwaterykwaterakwatery z bukszpanu, ligustru”.
„Wyrzucić! Nie potrzeba przydatniego lustru,
To niemczyzna. Niech będą z cyprysów gaiki,
Mruczące po kamyczkach gdzieniegdzie strumyki,
Tu kioskkioskkiosk, a tu meczecik, holenderskie wannyholenderskie wannyholenderskie wanny,
Tu domek pustelnika, tam kościół Dyjannykościół Dyjanny kościół Dyjanny.
Wszystko jak od niechcenia, jakby od igraszki,
BelwederekbelwederekBelwederek maleńki, klateczki na ptaszki,
A tu słowik miłośnie szczebiocze do ucha,
Synogarlica jęczy, a gołąbek grucha,
A ja sobie rozmyślam pomiędzy cyprysy
Nad nieszczęściem PameliPamelaPameli albo HeloisyHeloizaHeloisy...”
Uciekłem, jak się Jejmość rozpoczęła żżymać,
Już też więcej nie mogłem tych bajek wytrzymać.
Uciekłem. Jejmość w rządy. Pełno w domu wrzawy,
Trzy sztafetyj0000000D6B1v38_000tp01Bsztafety w tygodniu poszło do Warszawy,
W dwa tygodnie już domu i poznać nie można,
Jejmość w plantyj0000000D6B1v38_000tp01Cplanty obfita, a w dziełach przemożna,
Z stołowej izby balkij0000000D6B1v38_000tp01Dbalki wyrzuciwszy stare,
Dała sufit, a na nim Wenery ofiaręj0000000D6B1v38_000tp01EWenery ofiarę.
Już alkowaj0000000D6B1v38_000tp01Falkowa złocona w sypialnym pokoju,
Gipsem wymarmurzony gabinet od stroju.
Poszły słojki z apteczki, poszły konfitury,
A nowym dziełem kunsztu i architektury
Z półek szafy mahoni, w nich książek bez liku,
A wszystko po francusku: globus na stoliku,
BuduarbuduarBuduar szklni się złotem, pełno porcelany,
Stoliki marmurowe, zwierściadlane ściany.
Zgoła przeszedł mój domek warszawskie pałace,
A ja w kącie nieborak, jak płacę, tak płacę.
To mniejsza, lecz gdy hurmem zjechali się goście,
Wykwintne kawalery i modne imoście,
Bal, maszki, trąby, kotły, gromadna muzyka,
Pan szambelanszambelanszambelan za zdrowie jejmości wykrzyka,
Pan adiutant wypija moje stare wino,
A jejmość w kącie szepcząc z panią starościną,
Kiedy ja się uwijam jako jaki sługa,
Coraz na mnie pogląda, śmieje się i mruga.
Po wieczerzy fejerwerk. Goście patrzą z sali;
Wpadł szmermelszmermelszmermel między gumnagumnogumna, stodoła się pali.
Ja wybiegam, ja gaszę, ratuję i płaczę,
A tu brzmią coraz głośniej na wiwat trębacze.
Powracam zmordowany od pogorzeliska,
Nowe żarty, przymówki, nowe pośmiewiska.
Siedzą goście, a coraz więcej ich przybywa,
Przekładam zbytni ekspensekspens, jejmość zapalczywa
Z swoimi czterma wsiami odzywa się dwornie.
„I osiem nie wystarczy” – przekładam pokornie.
„To się wróćmy do miasta”. Zezwoliłem, jedziem;
Już tu od kilku niedziel zbytkujemzbytkowaćzbytkujem i siedziem.
Już... ale dobrze mi tak, choć frasunek bodzie,
Cóż mam czynić? „Próżny żal, jak mówią, po szkodzie”.

Żona_modna Źródło: Żona modna, [w:] Ignacy Krasicki, Bajki i satyry, Dragon Bielsko-Biała 2019, s. 25–31.
Ćwiczenie 1
R11I3j4ekV36C
Satyra rozpoczyna się wymianą zdań między dwoma bohaterami. Wyjaśnij, kim są rozmówcy.
Ćwiczenie 2
RbQ18yTW8v24r
Wyjaśnij, dlaczego Piotr zdecydował się na małżeństwo. W swojej odpowiedzi wykorzystaj stosowne cytaty.
R1cadvywLLlrq
Ćwiczenie 3
Na podstawie satyry "Żona modna" uporządkuj plan ramowy opowieści Piotra.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RXaYVtbNiAFJd
(Uzupełnij).
R1UqignHTvfjQ
Świątynia Diany w Arkadii, rysunek Norblina z 1783 roku, przedstawiający fragment ogrodu Heleny Radziwiłłowej
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RWnyE9qRZDmPG
Ćwiczenie 5
Jedną z cech żony modnej przedstawionej przez Krasickiego jest ślepe podążanie za modą. Na podstawie poniższych cytatów wskaż pozostałe cechy jej charakteru. Wyjeżdżamy do domu. Jejmość w złych humorach
kapryśność
sentymentalność

Czas siadać. Jejmość słaba. Więc podróż musiemy odkładać.
hipochondryczność
flegmatyczność

Masz waćpan kucharza? Mam moje serce”. „A pfe, koncept z kalendarza, Moje serce! Proszę się tych prostactw oduczyć!
wyniosłość
troskliwość

W dwa tygodnie już domu i poznać nie można, […] Już alkowa złocona w sypialnym pokoju, Gipsem wymarmurzony gabinet od stroju.
próżność
skromność

Zgoła przeszedł mój domek warszawskie pałace, A ja w kącie nieborak, jak płacę, tak płacę.
rozrzutność
gospodarność

RK11CNEZrPybx
Ćwiczenie 6
Porównaj męża i żonę z utworu Krasickiego. Do każdej postaci przyporządkuj odpowiadające im cechy. Żona Możliwe odpowiedzi: 1. lenistwo, 2. pasywność, 3. kapryśność, 4. służalczość, 5. nieporadność, 6. potulność, 7. arogancja, 8. uległość, 9. bezmyślność, 10. głupota Mąż Możliwe odpowiedzi: 1. lenistwo, 2. pasywność, 3. kapryśność, 4. służalczość, 5. nieporadność, 6. potulność, 7. arogancja, 8. uległość, 9. bezmyślność, 10. głupota
Ćwiczenie 7

Wymień wady i zalety „żony modnej” podane przez jej męża Piotra. Uzupełnij je o własne spostrzeżenia.

RrFGQwVoHuYb8
(Uzupełnij).
Ważne!

Karykatura jest odmianą portretu. Z jednej strony nawiązuje do fizycznego podobieństwa modela, zaś z drugiej chociaż dość mocno je zmienia, przeważnie zniekształca. Autor tak ukazuje wybraną osobę, że można ją rozpoznać, jednak jej wygląd zwraca szczególną uwagę, zaciekawia lub rozśmiesza. Karykatura może występować nie tylko w formie rysunkowej ale również w literackiej. Karykaturzysta, zmieniając wygląd, stara się zwrócić naszą uwagę na charakter lub zachowanie osoby przedstawionej w krzywym zwierciadle.w krzywym zwierciadlekrzywym zwierciadle. Najczęściej chodzi o to, aby wydrwić jej pewne cechy.

R1NO1i2LNxskk
Ilustracja interaktywna przedstawia karykaturę "Republican guy" [czytaj: repablikan gaj]. Przedstawiony został portret mężczyzny w nienaturalnych kształtach twarzy. Mężczyzna ma ciemne siwe włosy. Jego grzywka sterczy do góry. Brwi są na różnych wysokościach Ubrany jest w garnitur i czerwony krawat. W klapie ma przypinkę w barwach flagi Stanów Zjednoczonych. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt nr 1. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje: Autor tej grafiki nazwał ją "Republican guy" [czytaj: repablikan gaj] czyli Republikański facet. Twórca nadał rysom twarzy nienaturalny, „przerysowany” wygląd. Brwi umieścił na różnych wysokościach, oczy i uszy zmniejszył, nos wydłużył, a usta i grzywkę powiększył. Mimo to widać podobieństwo do byłego prezydenta USA, który był republikaninem.
Karykatura
Źródło: zpe.gov.pl.

Hiperbola - to  zwrot stylistyczny polegający na zamierzonej przesadzie w opisie przedmiotu lub zjawiska, np. morze bezbrzeżne, nadludzki wysiłek, miłość bezgraniczna.

Ćwiczenie 8

Narysuj karykatury głównych postaci satyry Ignacego Krasickiego.

RC0ZROUegKhK2
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Napisz, na czym polega karykaturalne zachowanie żony modnej.

R1dllejg7EKC1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Przyjrzyj się dokładnie poniższym przykładom karykatur, a następnie odpowiedz, czy karykatura jest rodzajem hiperboli. Uzasadnij swoje stanowisko.

Ćwiczenie 9

Wyjaśnij znaczenie terminu karykatura korzystając z dowolnych źródeł wiedzy. Następnie zastanów się i powiedz, czy może być ona formą hiperboli?

R1V6rJUIB8Da8
Miejsce na notatkę ucznia.
Charlie Chaplin
Hugo

Rysunek satyryczny

R6SGIethqVJYD
Wspaniała rozłożystość
Źródło: George Cruikshank [czyt. dżordż krukszank], 1849, szkic, domena publiczna.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, na czym polega satyryczny charakter rysunku CruikshankaCruikshankCruikshanka.

RVhWrYhFy7KG0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Określ, w jakich mediach może mieć zastosowanie rysunek satyryczny.

RvErjkwzYCbHd
(Uzupełnij).
Cruikshank
Polecenie 2

Uzasadnij, w jaki sposób rysunek CruikshankaCruikshankCruikshanka mógłby być ilustracją do satyry Żona modna I. Krasickiego.

R149HvtiLSNeu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Odpowiedz na pytanie: czy w utworze jedyną winną jest „żona modna”? Uzasadnij odpowiedź.

R8YUp5eAWn6zd
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

W utworach Krasickiego pouczenia często były przekazywane za pomocą przysłów i sentencji. Znajdź w Żonie modnej przysłowie i wyjaśnij jego znaczenie. Zastanów się, do którego ze znanych przysłów nawiązuje.

RqpkSBOU6O6uP
(Uzupełnij).
j0000000D6B1v38_000tp013
j0000000D6B1v38_000tp014
j0000000D6B1v38_000tp015
j0000000D6B1v38_000tp016
j0000000D6B1v38_000tp017
j0000000D6B1v38_000tp018
j0000000D6B1v38_000tp019
j0000000D6B1v38_000tp01A
j0000000D6B1v38_000tp01B
j0000000D6B1v38_000tp01C
j0000000D6B1v38_000tp01D
j0000000D6B1v38_000tp01E
j0000000D6B1v38_000tp01F
j0000000D6B1v38_000tp01G
Ćwiczenie 13

Udowodnij, że Żona modna jest satyrą. W tym celu wybierz 2 cechy  satyry  i wskaż przykład z tekstu.

Rt7r98tkuHK5q
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ciekawostka

Wiliam HogarthWiliam HogarthWiliam Hogarth był malarzem XVIII wiecznej Anglii, cechował go świetny zmysł obserwacji. Ówczesne życie codzienne dostarczało mu wiele tematów,  kpił sobie z pijaństwa, modnych małżeństw, angielskiej demokracji, przekupnych polityków. Między innymi namalował cykl, składający się z sześciu obrazów, któremu nadał tytuł Modne małżeństwo. Drugi obraz z cyklu, nosi tytuł Sami we dwoje. Przedstawia scenkę obyczajową dziejącą się o poranku. Żona przeciąga się leniwie, właśnie wstała z łóżka, mąż natomiast dopiero co powrócił z nocnych wojaży. Z pokoju wychodzi zarządca z całym plikiem niezapłaconych rachunków, wznosząc oczy ku niebu. W jadalni, służący z kompresem na głowie nakrywa do śniadania.

R1IpHsWBBo5FT
Sami we dwoje William Hogarth [czytaj: łiliam hogart] obraz z cyklu Modne małżeństwo
Źródło: William Hogarth [czytaj: łiliam hogart], Modne małżeństwo, 1743, Muzeum Narodowe w Londynie, domena publiczna.
Wiliam Hogarth
Polecenie 3

Opisz, jak malarz przedstawił modne małżeństwo. Zastanów się, jak wyglądają relacje między małżonkami, jaki tryb życia prowadzą.

R167LxoPFgsJY
Polecenie 4

Odszukaj w dostępnych źródłach rysunków znanych polskich satyryków Andrzeja Mleczki lub Andrzeja Czyczyły i wybierz jeden, który najbardziej ci się podoba. Uzasadnij, na czym polega satyryczność tego dzieła.

RdEMBcO2SElvD
Polecenie 4

Napisz krótką wypowiedź na temat: „Jakie zjawiska współczesnego świata mogłyby stać się przedmiotem satyry?”.

R11WswEPFSr3H

Sprawdź, czy umiesz!

RUW8U26SAG4WD1
Ćwiczenie 14
Wskaż poprawne odpowiedzi.
Satyra jest utworem... Możliwe odpowiedzi: 1. moralizatorskim., 2. dydaktycznym., 3. ośmieszającym wady., 4. prowokującym do przemyśleń.
Ćwiczenie 15

Napisz, jakie problemy porusza satyra Ignacego Krasickiego Żona modna.

RJJQGhqrNSy1N
Ćwiczenie 16

Jaki model małżeństwa krytykuje satyra Żona modna? Sformułuj pisemną odpowiedź.

Rr4TpEI4qQpmp
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Czy problemy poruszane w satyrze Ignacego Krasickiego Żona modna są aktualne w dzisiejszych czasach?  Postaw tezę i napisz do niej 3 argumenty.

RSWvZr0IhdCYC
Polecenie 6

Rozważ, jak można wytłumaczyć dzisiejszą typową dla Polaków skłonność do hejtowania (czyli wyrażania swej niechęci i krytyki skierowanej do konkretnych osób) w internecie. Zredaguj głos w dyskusji na ten temat.

R1RkejcsfB44z
(Uzupełnij).
Polecenie 7

CruikshankCruikshankCruikshank za pomocą tworzonych przez siebie rysunków komentuje otaczającą rzeczywistość i ośmiesza XIX‑wieczną modę. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na temat: „Jakie zjawiska współczesnego świata mogłyby stać się przedmiotem satyry?”.

R1dZ8v9cHYOdZ
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Współczesnym głosem komentującym i ośmieszającym rzeczywistość stały się kabarety. Podyskutujcie w klasie na temat ich roli i funkcji.

RkhjaSxvHjUee
(Uzupełnij).

Słownik

apartamenta paradne
apartamenta paradne

pomieszczenia przeznaczone na wielkie uroczystości

belwederek
belwederek

pawilon ogrodowy na wzniesieniu

buduar
buduar

pokój pani domu służący do odpoczynku

daliż
daliż

dalejże

dydaktyczny
dydaktyczny

dotyczący nauczania, pouczającym, nauczający

fant
fant

daw. drogocenny przedmiot

gomółka
gomółka

wiejski ser o kulistym kształcie

figurki z porcelany
figurki z porcelany

stoły na przyjęcia dekorowano taflami luster z pięknymi galeryjkami i kryształowymi ozdobami, figurkami porcelanowymi, misternymi cackami, wokół tafli lustrzanych ustawiano konfitury, galaretki i owoce

fircyk
fircyk

modniś, strojniś, trzpiot, szaławiła, lekkoduch; jeden z typów bohaterów literatury oświeceniowej, ukazywany w sposób prześmiewczy, czasem karykaturalny, hołdował modzie w stylu rokoko oraz prowadził libertyński styl życia; sportretowany w komedii Franciszka Zabłockiego Fircyk w zalotach(1781)

gesta
gesta

sposób poruszania się

groteska
groteska

kategoria estetyczna oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego

gumno
gumno

podwórze między zabudowaniami gospospodarskimi

Heloiza
Heloiza

bohaterka powieści sentymentalnej

holenderskie wanny
holenderskie wanny

baseny wokół fontann wykładane holenderskimi kafelkami

imbier
imbier

imbir

intercyza
intercyza

umowa przedślubna ustalająca stosunki majątkowe pomiędzy przyszłymi małżonkami

ironia
ironia

ukryta drwina, szyderstwo, złośliwość zamieszczone w wypowiedzi

karykatura
karykatura

w literaturze i sztukach pięknych przedstawienie postaci lub obiektu w sposób zdeformowany przez pomniejszenie, powiększenie czy wykrzywienie; celem karykatury jest ośmieszenie

kiermasz 
kiermasz 

uroczyste obchody rocznicy poświęcenia kościoła połączony z jarmarkiem

kiosk
kiosk

daw. altanka

klucznica
klucznica

kobieta zarządzająca gospodarstwem domowym

kłaniam
kłaniam

lekceważąca forma pozdrowienia

kmin kandyzowany
kmin kandyzowany

kmin obsmażany w cukrze, podawany w tutkach z kolorowego materiału

komedia
komedia

gatunek dramatu przedstawiający zdarzenia i postacie wywołujące śmiech. Komedia często służy ośmieszeniu określonych osób, grup osób lub ich cech. Dominuje w niej język potoczny, czasami nawet wulgarny, będący także źródłem śmieszności przedstawienia

koncept z kalendarza
koncept z kalendarza

osiemnastowieczne kalendarze pełne były niewybrednych żartów, przepowiedni wypadków historycznych i klęsk żywiołowych, podawały nieprawdziwe wiadomości, w tamtych czasach była to jedyna lektura prowincjonalnej szlachty

kościół Dyjanny 
kościół Dyjanny 

budowla ogrodowa w formie greckiej świątyni

krajanka
krajanka

coś pokrojonego drobno w kostkę lub paski, na stołach szlacheckich krojono tak ciasta, cukry, pierniki

w krzywym zwierciadle
w krzywym zwierciadle

w sposób karykaturalny, zniekształcony, przejaskrawiony

kwatera
kwatera

czworoboczna działka, płaszczyzna w ogrodzie okolona roślinnością lub kamiennymi elementami

luboć
luboć

miło, przyjemnie, z przyjemnością

moralizatorski
moralizatorski

prawiący morały, pouczenia, upominający, wskazujący błędy

nieoszacowany
nieoszacowany

bezcenny

ohyda
ohyda

wstyd, niesława

oświecenie
oświecenie

epoka i prąd społeczno‑kulturalny rozpowszechniony w Europie od końca XVII do początku XIX w., głoszący kult rozumu i wiedzy

Pamela
Pamela

tytułowa bohaterka romansu sentymentalnego

panna pokojowa
panna pokojowa

w bogatszych domach szlacheckich przyjmowano dziewczęta pochodzące z biednej szlachty jako damy do towarzystwa

piernik
piernik

wyrób toruńskich pierników osiągnął szczytowy poziom w XVIII wieku, słynęły w wybornego smaku i bogatych zdobień, często powlekano je złotą farbą

planta
planta

plan, pomysł

podstolanka
podstolanka

córka podstolego, urzędnika ziemskiego

ponęta
ponęta

pokusa

publicystyka
publicystyka

artykuły, komentarze i teksty dotyczące aktualnych wydarzeń i problemów, ogłaszane w prasie, radiu i telewizji

recuszki
recuszki

racuchy

sarmatyzm
sarmatyzm

(Sarmaci – starożytny lud zamieszkujący teren między dolną Wołgą a Donem) – styl życia, obyczaje oraz ideologia polskiej szlachty w XVII i XVIII wieku; w epoce oświecenia negatywne określenie staroszlacheckiej rubaszności, ksenofobii, obskurantyzmu itp.

stangryt
stangryt

stangret; służący, powożący końmi w bryczce

szafarz
szafarz

osoba nadzorująca  spiżarnię i gospodarstwo

szambelan
szambelan

wysoki urzędnik dworski w służbie osobistej króla; godność tytularna; starszy służący w bogatych domach

szeląg
szeląg

w Polsce od XVII do XVIII w.: drobna moneta miedziana

Szliśmy drogą romansów
Szliśmy drogą romansów

postępowaliśmy jak bohaterowie romansów

szmermel
szmermel

fajerwerk o wężykowatych skrętach, daje wystrzał przed zgaśnięciem

sztafeta
sztafeta

posłaniec konny

tatarskie ziele
tatarskie ziele

tatarak

tuszyć
tuszyć

mniemać, sądzić

Tyrsys, Filida, Filis 
Tyrsys, Filida, Filis 

konwencjonalne imiona bohaterów modnych sielanek dworskich

uniwersalny
uniwersalny

(łac. universum - wszystko, całość) - dotyczący wszystkiego lub wszystkich, obejmujący całość, mający wszechstronne zastosowanie

Wenery ofiara
Wenery ofiara

obraz przedstawiający boginię miłości Wenerę (Afrodytę), składającą w ofierze parę gołębi

wety
wety

deser

winszuję
winszuję

gratuluję

wojskiej
wojskiej

żony wojskiego

wsporzej
wsporzej

szybciej

zaszczyt
zaszczyt

zaleta

zastawiać półki
zastawiać półki

w mniej zamożnych domach szlacheckich stoły na przyjęcia były bardzo wąskie, wówczas ustawiano koło nich półki, na których podawano słodycze

zbytkować
zbytkować

bawić się, używać życia

zbiór
zbiór

majątek, bogactwo