Satyra w literaturze i sztuce. Ignacy Krasicki Żona modna
Warto wiedzieć!
Wady należy piętnować i można to robić na kilka sposobów – na poważnie, pisząc rozprawy analizujące ułomności człowieka lub publikując dzieła, w których bohaterowie stawiani są za wzór cnót i szlachetności. Ale można jeszcze inaczej – przedstawić ludzkie słabości w sposób komiczny, przejaskrawiony, czyli tak, aby wzbudzały śmiech i tym samym wywoływały poczucie wstydu. Taki sposób ukazywania ułomności człowieka stosowali często oświeceniowi twórcy, a gatunkiem, który pozwalał na komiczne ujęcie charakteryzowanej wady, była satyra.
SatyraSatyra (łac. satura - mieszania) - utwór literacki ośmieszający lub piętnujący ukazywane w nim zjawiska - wady i przywary ludzkie, obyczaje, osoby, grupy i stosunki społeczne, postawy światopoglądowe i orientacje polityczne, instytucje życia publicznego sposoby zachowań i mówienia. Wypowiedź satyryczna wyraża krytyczny stosunek autora do określonych zjawisk życia, wyrasta z poczucia niestosowności, szkodliwości czy absurdalności pewnych sytuacji, nie proponuje jednak żadnych rozwiązań pozytywnych, wzorów lub ideałów, jej naturalnym żywiołem jest ośmieszająca negacja. W związku z tą jednostronnością satyry zwykło się mówić, że przedstawia ona rzeczywistość w »krzywym zwierciadle«, zdeformowaną przez komiczne wyolbrzymienie lub pomniejszenie. W szerokim zakresie wykorzystuje chwyty karykaturykarykatury i groteskigroteski. Za kolebkę satyry uznaje się literaturę rzymską, mimo to w starożytnej Grecji była ona reprezentowana w różnorodnych formach, m.in. w komediikomedii. (…)
Wśród odmian twórczości satyrycznej zwykło się rozróżniać np: satyrę społeczno‑obyczajową (np. M. Rej, J. Kochanowski, W. Potocki, I. Krasicki) czy satyrę polityczną (np. Wolter, J. Ursyn Niemcewicz).Źródło: Satyra, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988, s. 456–457.
Cechą satyry oświeceniowejoświeceniowej było dążenie do przedstawienia świata uproszczonego, schematycznego. W utworach tego typu czytelnik nie odnajdzie bogatej charakterystyki postaci, pogłębionych portretów psychologicznych, szczegółowych opisów miejsc i wydarzeń. Bohaterowie satyr byli zazwyczaj określani za pomocą jednej, przesadnie wyolbrzymionej cechy, która wzbudzała śmiech odbiorców. Specyfiką polskiej satyry czasów oświecenia była także jej bezimienność, szybko stała się atrakcyjna dla czytelników, ponieważ z dystansem i śmiechem mogli się przyglądać ludzkim wadom.
Ilustracja interaktywna
Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: „Hasło i słowa‑klucze”. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: „Słowo‑klucz”, a poniżej ramka z napisem „bloki tekstowe”. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania.
Z prawej strony ilustracji lista zatytułowana „notatka wizualna”. Poniżej lista zagadnień, która rozwija dodatkowe informacje po naciśnięciu na nie.
notatka wizualna
Czym jest notatka wizualna?
Notatka wizualna łączy słowa z obrazkami, pozwalając łatwo i przyjemnie przyswajać wiedzę. Za pomocą prostych słów i graficznych elementów zbiera się informacje na dany temat.
Na jednej kartce papieru powinien się znaleźć zbiór informacji, które warto zrozumieć i zapamiętać.słowa‑klucze
Słowa‑klucze to najważniejsze pojęcia związane z hasłem. Umieszczamy je na całej kartce, wokół hasła.bloki tekstowe
Bloki tekstowe zawierają cytaty lub większe partie tekstu. Można zapisać je w punktach i umieścić w ramkach lub chmurkach.
Pudełka
Pudełka, to inaczej ramki, w których umieszcza się tekst. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na to, co jest zapisane. Można w nich umieszczać cytaty, złote myśli, słowa kluczowe.
Chmurki
Różne kształty chmurek mają na celu wyróżnienie informacji.
Układ i wielkość elementów
W notatce stosuje się zasadę „od ogółu do szczegółu”. Na początku należy się zastanowić, co ma przykuć wzrok w pierwszej kolejności? Czytelność, przejrzystość notatki, nieprzeładowanie rysunkami jest bardzo ważne!
Litery
W notatce stosuje się różne kształty i wielkość liter, w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Pismo musi być czytelne, z umiarem umieszcza się elementy ozdobne przy literach np. zawijasy. Duże, pogrubione litery w zapisie zwrócą uwagę na istotne, bazowe informacje. Małe litery można zastosować do treści mniej istotnych.
Kolorystyka
Dzięki kolorom można podkreślić ważne treści, wybić je na pierwszy plan, czy zaakcentować.
Punktory
Punktory porządkują wymieniane elementy, wprowadzają ład. Stosuje się je przy wyliczeniach jakichś elementów.Ilustracje
Ilustracje to nieodłączny element notatek wizualnych.
Strzałki
Wskazują, na pewne ważne elementy notatki, mogą wskazywać na cel lub kierunek, kilka strzałek może symbolizować siłę lub jej natężenie. Kolejność wykonywania zadań również można wyrazić strzałkami.
Linie
Linie w notatce podkreślają, oddzielają i łączą treści. Mogą być: przerywane, falowane, fastrygowane, podwójne, grube, cienkie. Łączą pola z tekstem, tworzą ramki zamykające treść, wydzielają bloki tekstu, łączą grupy tekstu.
Banery
Banery, czyli wstęgi, szarfy, na nich zapisuje się tytuł notatki lub wskazówki, na które warto zwrócić uwagę.
Emotikony/ buźki
Buźki służą do wyrażania emocji.
Rysunki
Rysunki powinny być schematyczne i jednoznaczne. Ułatwiają zrozumienie treści notatki. Zwykle mają na celu uzupełnienie przekazu notatki. Uwaga! nie mogą być tylko ozdobnikiem, gdyż odwracają uwagę od treści notatki.
Ludziki
Proste rysunki ludzików mogą wyrażać emocje, działania lub cechy.
Elementy, o których mowa w definicji, zostają podświetlone na ilustracji.
Na podstawie definicji ze słownika terminów literackich narysuj notatkę wizualną, dzięki której zapamiętasz najważniejsze cechy gatunkowe satyry.
Umieść na niej najważniejsze cechy satyry jako gatunku literackiego:
krytykuje ukazywane w niej zjawiska, np. obyczaje społeczne, zachowania, wady ludzi, czy konkretnej grupy zawodowej, np. polityków,
prezentuje świat w krzywym zwierciadle, czyli komicznie go wyolbrzymia,
postaci ukazane są w sposób karykaturalny,
nigdy nie wskazuje na konkretne osoby z imienia i nazwiska, ale raczej na typy ludzi,
może krytykować jakieś zjawisko, ale nie wskazuje żadnego rozwiązania,
może wykorzystywać dialog, monolog, elementy narracji,
kończy się celną puentą, która ma skłonić do zastanowienia.
Na podstawie definicji ze słownika terminów literackich napisz definicję satyry.
Ignacy Krasicki
PalinodiaNa co pisać satyry? Choć się złe zbyt wzniosło,
Przestańmy. Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosłoŹródło: Ignacy Krasicki, Palinodia , [w:] Satyry i listy , oprac. Z. Goliński, Wrocław 1988, s. 87.
‒ pisał z nutą ironii Ignacy Krasicki we wstępie do jednej ze swoich satyr. To przewrotne sformułowanie dowodzi, że w epoce oświecenia twórczość satyryczna wiązała się ściśle z dydaktycznymdydaktycznym i moralizatorskimmoralizatorskim przekazem. Satyry w komiczny sposób miały napiętnować wady społeczeństwa szlacheckiego, ale nie dawały recept na jego poprawę. Niektóre z nich realizowały oświeceniową zasadę „bawiąc uczyć”.


Ignacy Krasicki napisał dwadzieścia dwie satyry, które składają się na dwa zbiory. Krytykował w nich sarmatyzmsarmatyzm oraz bezmyślne naśladowanie zachodnich mód i obyczajów. Stworzył całą galerię karykaturalnychkarykaturalnych postaci: dworzan, żon modnych, fircykówfircyków, graczy, pseudointelektualistów, przekupnych sędziów, okrutnych panów i osób niestroniących od alkoholu. Zgodnie z przyjętą konwencją gatunkową ośmieszał przywary, ale unikał ataków personalnych, dzięki czemu satyry poety miały uniwersalnąuniwersalną wymowę, mimo że były związane z sytuacją społeczną i polityczną Rzeczypospolitej w XVIII wieku. Do najsłynniejszych satyr Ignacego Krasickiego należą: Do króla, Palinodia, Świat zepsuty, Żona modna. Wraz z końcem XVIII wieku satyry przestały pełnić swoje funkcje dydaktycznedydaktyczne i rozrywkowe. Trudno było ośmieszać i piętnować wady narodu, który utracił niepodległość. Funkcje satyryczne zaczęła więc pełnić publicystykapublicystyka.
Przeczytaj satyrę Ignacego Krasickiego 'Żona modna” i wykonaj polecenia.
Żona modna„A ponieważ dostałeś, coś tak drogo cenił,
Winszuję, panie Pietrze, żeś się już ożenił.”
–” Bóg zapłać.” – „Cóż to znaczy? Ozięble dziękujesz,
Alboż to szczęścia swego jeszcze nie pojmujesz?
Czyliż się już sprzykrzyły małżeńskie ogniwa?”
- „Nie ze wszystkim; luboćluboć to zazwyczaj tak bywa,
Pierwsze czasy cukrowe.” - „Toś pewnie w goryczy?”
- „Jeszczeć!” - „Bracie, trzymaj więc, coś dostał w zdobyczy!
Trzymaj skromnie, cierpliwie, a milcz tak jak drudzy,
Co to swoich małżonek uniżeni słudzy,
Z tytułu ichmościowie, dla oka dobrani,
A jejmość tylko w domu rządczyna i pani,
Pewnie może i twoja?”– „Ma talenta śliczne:
Wziąłem po niej w posagu cztery wsie dziedziczne,
Piękna, grzeczna, rozumna”. – „Tym lepiej”. – „Tym gorzej.
Wszystko to na złe wyszło i zgubi mnie wsporzejwsporzej;
Piękność, talent wielkie są zaszczyty niewieście,
Cóż po tym, kiedy była wychowana w mieście”.
– „Alboż to miasto psuje?” – „A któż wątpić może?
Bogdaj to żonka ze wsi!” – „A z miasta?” – „Broń Boże!
Źlem tuszyłtuszył, skorom moją pierwszy raz obaczył,
Ale, żem to, co postrzegł, na dobre tłumaczył,
Wdawszy się już, a nie chcąc dla damy ohydy,
Wiejski Tyrsys, wzdychałem do mojej FilidyWiejski Tyrsys, wzdychałem do mojej Filidy.
Dziwne były jej gesta i misterne wdzięki,
A nim przyszło do szlubu i dania mi ręki,
Szliśmy drogą romansów, a czym się uśmiechał,
Czym się skarżył, czy milczał, czy mówił, czy wzdychał,
Wiedziałem, żem niedobrze udawał aktora,
Modna Filis gardziła sercem domatora.
I ja byłbym nią wzgardził; ale punkt honoru,
A czego mi najbardziej żal, ponętaponęta zbioruzbioru,
Owe wioski, co z mymi graniczą, dziedziczne,
Te mnie zwiodły, wprawiły w te okowy śliczne.
Przyszło do intercyzyintercyzy. Punkt pierwszy: że w mieście
Jejmość przy doskonałej francuskiej niewieście,
Co lepiej bo Francuzka potrafi ratować,
Będzie mieszkać, ilekroć trafi się chorować.
Punkt drugi: chociaż zdrowa, czas na wsi przesiedzi,
Co zima jednak miasto stołeczne odwiedzi.
Punkt trzeci: będzie miała swój ekwipażekwipaż własny.
Punkt czwarty: dom się najmie wygodny, nieciasny,
To jest apartamenta paradneapartamenta paradne dla gości,
Jeden z tyłu dla męża, z przodu dla jejmości.
Punkt piąty: a broń Boże! – Zląkłem się. A czego?
„Trafia się – rzekli krewni – że z zdania wspólnego
Albo się węzeł przerwie, albo się rozłączy!”
„Jaki węzeł?” „Małżeński”. Rzekłem: „Ten śmierć kończy”.
Rozśmieli się z wieśniackiej przytomni prostotyz wieśniackiej przytomni prostoty.
A tak płacąc wolnością niewczesne zaloty,
Po zwyczajnych obrządkach rzecz poprzedzających
Jestem wpisany w bractwo braci żałujących.
Wyjeżdżamy do domu. Jejmość w złych humorach:
„Czym pojedziem?” „Karetą”. „A nie na resorach?”
DaliżDaliż ja po resory. Szczęściem kasztelanickasztelanic,
Co karetę angielską sprowadził z zagranic,
Zgrał się co do szelągaszeląga. Kupiłem. Czas siadać.
Jejmość słaba. Więc podróż musiemy odkładać.
Zdrowsza jejmość, zajeżdża angielska kareta.
Siada jejmość, a przy niej suczka faworyta.
Kładą skrzynki, skrzyneczki, woreczki i paczki,
Te od wódek pachnącychwódek pachnących, tamte od tabaczki,
Niosą pudło kornetówkornetów, jakiś kosz na fantyfanty;
W jednej klatce kanarek, co śpiewa kuranty,
W drugiej sroka, dla ptaków jedzenie w garnuszku,
Dalej kotka z kocięty i mysz na łańcuszku.
Chcę siadać, nie masz miejsca; żeby nie zwlec drogi,
Wziąłem klatkę pod pachę, a suczkę na nogi.
Wyjeżdżamy szczęśliwie, jejmość siedzi smutna,
Ja milczę, sroka tylko wrzeszczy rezolutna.
Przerwała jejmość myśli: „Masz waćpan kucharza ?”
„Mam, moje serce”. „A pfe, koncept z kalendarzakoncept z kalendarza,
Moje serce! Proszę się tych prostactw oduczyć!”
Zamilkłem. Trudno mówić, a dopieroż mruczyć.
Więc milczę. Jejmość znowu o kucharza pyta.
„Mam, mościa dobrodziejko”. „Masz waćpan stangrytastangryta?”
„Wszak nas wiezie”. „To furman. Trzeba od parady
Mieć inszego. Kucharza dla jakiej sąsiady
Możesz waćpan ustąpić”. „Dobry”. „Skąd?” „Poddany”.
„To musi być zapewne nieoszacowanynieoszacowany -
Musi dobrze przypiekać reczuszkireczuszki, łazanki,
Do gustu pani wojskiejwojskiej, panny podstolankipodstolanki.
Ustąp go waćpan. Przyjmą pana Matyjasza,
Może go i ksiądz pleban użyć do kiermaszakiermasza.
A pasztetnik?” „Umiał ci i pasztety robić”.
„Wierz mi waćpan, jeżeli mamy się sposobić
Do uczciwego życia, weźże ludzi zgodnych,
Kucharzy cudzoziemców, pasztetników modnych,
Trzeba i cukiernika. Serwis zwierściadlany
Masz waćpan i figurki piękne z porcelanyfigurki piękne z porcelany ?”
„Nie mam”. „Jak to być może? Ale już rozumiem
I lubo jeszcze trybu wiejskiego nie umiem,
Domyślam się. Na wetywety zastawiają półkizastawiają półki,
Tam w pięknych piramidach krajankikrajanki, gomółkigomółki,
Tatarskie zieleTatarskie ziele w cukrze, imbierimbier chiński w miodzie,
Zaś ku większej pociesze razem i wygodzie
W ładunkach bibułowych kmin kandyzowanykmin kandyzowany,
A na wierzchu toruński piernikpiernik pozłacany.
Szkoda mówić, to pięknie, wybornie i grzecznie,
Ale wybacz mi waćpan, że się stawię sprzecznie.
Jam niegodna tych parad, takiej wspaniałości”.
Zmilczałem, wolno było żartować jejmości.
Wjeżdżamy już we wrota, spojźrzała z karety:
„A pfe, mospanie, parkan, czemu nie sztakietysztakiety?”
Wysiadła, a z nią suczka i kotka, i myszka;
Odepchnęła starego szafarzaszafarza Franciszka,
Łzy mu w oczach stanęły, jam westchnął. W drzwi wchodzi.
„To nasz ksiądz pleban!” „KłaniamKłaniam”. Zmarszczył się dobrodziej.
„Gdzie sala?” „Tu jadamy”. „Kto widział tak jadać!
Mała izba, czterdziestu nie może tu siadać”.
Aż się wezdrgnął Franciszek, skoro to wyrzekła,
A klucznicaklucznica natychmiast ze strachu uciekła.
Jam został. Idziem dalej. „To pokój sypialny”.
„A pokój do bawienia?” „Tam, gdzie i jadalny”.
„To być nigdy nie może! A gabinet?” „Dalej.
Ten będzie dla waćpani, a tu będziem spali”.
„Spali? Proszę, mospanie, do swoich pokojów.
Ja muszę mieć osobne od spania, od strojów,
Od książek, od muzyki, od zabaw prywatnych,
Dla panien pokojowychpanien pokojowych, dla służebnic płatnych”.
A ogród?” „Są kwaterykwatery z bukszpanu, ligustru”.
„Wyrzucić! Nie potrzeba przydatniego lustru,
To niemczyzna. Niech będą z cyprysów gaiki,
Mruczące po kamyczkach gdzieniegdzie strumyki,
Tu kioskkiosk, a tu meczecik, holenderskie wannyholenderskie wanny,
Tu domek pustelnika, tam kościół Dyjannykościół Dyjanny.
Wszystko jak od niechcenia, jakby od igraszki,
BelwederekBelwederek maleńki, klateczki na ptaszki,
A tu słowik miłośnie szczebiocze do ucha,
Synogarlica jęczy, a gołąbek grucha,
A ja sobie rozmyślam pomiędzy cyprysy
Nad nieszczęściem PameliPameli albo HeloisyHeloisy...”
Uciekłem, jak się Jejmość rozpoczęła żżymać,
Już też więcej nie mogłem tych bajek wytrzymać.
Uciekłem. Jejmość w rządy. Pełno w domu wrzawy,
Trzy sztafetysztafety w tygodniu poszło do Warszawy,
W dwa tygodnie już domu i poznać nie można,
Jejmość w plantyplanty obfita, a w dziełach przemożna,
Z stołowej izby balkibalki wyrzuciwszy stare,
Dała sufit, a na nim Wenery ofiaręWenery ofiarę.
Już alkowaalkowa złocona w sypialnym pokoju,
Gipsem wymarmurzony gabinet od stroju.
Poszły słojki z apteczki, poszły konfitury,
A nowym dziełem kunsztu i architektury
Z półek szafy mahoni, w nich książek bez liku,
A wszystko po francusku: globus na stoliku,
BuduarBuduar szklni się złotem, pełno porcelany,
Stoliki marmurowe, zwierściadlane ściany.
Zgoła przeszedł mój domek warszawskie pałace,
A ja w kącie nieborak, jak płacę, tak płacę.
To mniejsza, lecz gdy hurmem zjechali się goście,
Wykwintne kawalery i modne imoście,
Bal, maszki, trąby, kotły, gromadna muzyka,
Pan szambelanszambelan za zdrowie jejmości wykrzyka,
Pan adiutant wypija moje stare wino,
A jejmość w kącie szepcząc z panią starościną,
Kiedy ja się uwijam jako jaki sługa,
Coraz na mnie pogląda, śmieje się i mruga.
Po wieczerzy fejerwerk. Goście patrzą z sali;
Wpadł szmermelszmermel między gumnagumna, stodoła się pali.
Ja wybiegam, ja gaszę, ratuję i płaczę,
A tu brzmią coraz głośniej na wiwat trębacze.
Powracam zmordowany od pogorzeliska,
Nowe żarty, przymówki, nowe pośmiewiska.
Siedzą goście, a coraz więcej ich przybywa,
Przekładam zbytni ekspensekspens, jejmość zapalczywa
Z swoimi czterma wsiami odzywa się dwornie.
„I osiem nie wystarczy” – przekładam pokornie.
„To się wróćmy do miasta”. Zezwoliłem, jedziem;
Już tu od kilku niedziel zbytkujemzbytkujem i siedziem.
Już... ale dobrze mi tak, choć frasunek bodzie,
Cóż mam czynić? „Próżny żal, jak mówią, po szkodzie”.Źródło: Żona modna, [w:] Ignacy Krasicki, Bajki i satyry, Dragon Bielsko-Biała 2019, s. 25–31.

Wyjeżdżamy do domu. Jejmość w złych humorach
kapryśność
sentymentalność
Czas siadać. Jejmość słaba. Więc podróż musiemy odkładać.
hipochondryczność
flegmatyczność
Masz waćpan kucharza?
Mam moje serce”. „A pfe, koncept z kalendarza, Moje serce! Proszę się tych prostactw oduczyć!
wyniosłość
troskliwość
W dwa tygodnie już domu i poznać nie można, […] Już alkowa złocona w sypialnym pokoju, Gipsem wymarmurzony gabinet od stroju.
próżność
skromność
Zgoła przeszedł mój domek warszawskie pałace, A ja w kącie nieborak, jak płacę, tak płacę.
rozrzutność
gospodarność
Wymień wady i zalety „żony modnej” podane przez jej męża Piotra. Uzupełnij je o własne spostrzeżenia.
Karykatura jest odmianą portretu. Z jednej strony nawiązuje do fizycznego podobieństwa modela, zaś z drugiej chociaż dość mocno je zmienia, przeważnie zniekształca. Autor tak ukazuje wybraną osobę, że można ją rozpoznać, jednak jej wygląd zwraca szczególną uwagę, zaciekawia lub rozśmiesza. Karykatura może występować nie tylko w formie rysunkowej ale również w literackiej. Karykaturzysta, zmieniając wygląd, stara się zwrócić naszą uwagę na charakter lub zachowanie osoby przedstawionej w krzywym zwierciadle.krzywym zwierciadle. Najczęściej chodzi o to, aby wydrwić jej pewne cechy.
Hiperbola - to zwrot stylistyczny polegający na zamierzonej przesadzie w opisie przedmiotu lub zjawiska, np. morze bezbrzeżne, nadludzki wysiłek, miłość bezgraniczna.
Narysuj karykatury głównych postaci satyry Ignacego Krasickiego.
Napisz, na czym polega karykaturalne zachowanie żony modnej.
Przyjrzyj się dokładnie poniższym przykładom karykatur, a następnie odpowiedz, czy karykatura jest rodzajem hiperboli. Uzasadnij swoje stanowisko.
Wyjaśnij znaczenie terminu karykatura korzystając z dowolnych źródeł wiedzy. Następnie zastanów się i powiedz, czy może być ona formą hiperboli?
Rysunek satyryczny

Wyjaśnij, na czym polega satyryczny charakter rysunku CruikshankaCruikshanka.
Określ, w jakich mediach może mieć zastosowanie rysunek satyryczny.
Uzasadnij, w jaki sposób rysunek CruikshankaCruikshanka mógłby być ilustracją do satyry Żona modna I. Krasickiego.
Odpowiedz na pytanie: czy w utworze jedyną winną jest „żona modna”? Uzasadnij odpowiedź.
W utworach Krasickiego pouczenia często były przekazywane za pomocą przysłów i sentencji. Znajdź w Żonie modnej przysłowie i wyjaśnij jego znaczenie. Zastanów się, do którego ze znanych przysłów nawiązuje.
Udowodnij, że Żona modna jest satyrą. W tym celu wybierz 2 cechy satyry i wskaż przykład z tekstu.
Wiliam HogarthWiliam Hogarth był malarzem XVIII wiecznej Anglii, cechował go świetny zmysł obserwacji. Ówczesne życie codzienne dostarczało mu wiele tematów, kpił sobie z pijaństwa, modnych małżeństw, angielskiej demokracji, przekupnych polityków. Między innymi namalował cykl, składający się z sześciu obrazów, któremu nadał tytuł Modne małżeństwo. Drugi obraz z cyklu, nosi tytuł Sami we dwoje. Przedstawia scenkę obyczajową dziejącą się o poranku. Żona przeciąga się leniwie, właśnie wstała z łóżka, mąż natomiast dopiero co powrócił z nocnych wojaży. Z pokoju wychodzi zarządca z całym plikiem niezapłaconych rachunków, wznosząc oczy ku niebu. W jadalni, służący z kompresem na głowie nakrywa do śniadania.

Opisz, jak malarz przedstawił modne małżeństwo. Zastanów się, jak wyglądają relacje między małżonkami, jaki tryb życia prowadzą.
Odszukaj w dostępnych źródłach rysunków znanych polskich satyryków Andrzeja Mleczki lub Andrzeja Czyczyły i wybierz jeden, który najbardziej ci się podoba. Uzasadnij, na czym polega satyryczność tego dzieła.
Napisz krótką wypowiedź na temat: „Jakie zjawiska współczesnego świata mogłyby stać się przedmiotem satyry?”.
Sprawdź, czy umiesz!
Satyra jest utworem... Możliwe odpowiedzi: 1. moralizatorskim., 2. dydaktycznym., 3. ośmieszającym wady., 4. prowokującym do przemyśleń.
Wskaż poprawne odpowiedzi.
Satyra jest utworem...
- moralizatorskim.
- dydaktycznym.
- ośmieszającym wady.
- prowokującym do przemyśleń.
Napisz, jakie problemy porusza satyra Ignacego Krasickiego Żona modna.
Jaki model małżeństwa krytykuje satyra Żona modna? Sformułuj pisemną odpowiedź.
Czy problemy poruszane w satyrze Ignacego Krasickiego Żona modna są aktualne w dzisiejszych czasach? Postaw tezę i napisz do niej 3 argumenty.
Rozważ, jak można wytłumaczyć dzisiejszą typową dla Polaków skłonność do hejtowania (czyli wyrażania swej niechęci i krytyki skierowanej do konkretnych osób) w internecie. Zredaguj głos w dyskusji na ten temat.
CruikshankCruikshank za pomocą tworzonych przez siebie rysunków komentuje otaczającą rzeczywistość i ośmiesza XIX‑wieczną modę. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na temat: „Jakie zjawiska współczesnego świata mogłyby stać się przedmiotem satyry?”.
Współczesnym głosem komentującym i ośmieszającym rzeczywistość stały się kabarety. Podyskutujcie w klasie na temat ich roli i funkcji.
Słownik
pomieszczenia przeznaczone na wielkie uroczystości
pawilon ogrodowy na wzniesieniu
pokój pani domu służący do odpoczynku
dalejże
dotyczący nauczania, pouczającym, nauczający
daw. drogocenny przedmiot
wiejski ser o kulistym kształcie
stoły na przyjęcia dekorowano taflami luster z pięknymi galeryjkami i kryształowymi ozdobami, figurkami porcelanowymi, misternymi cackami, wokół tafli lustrzanych ustawiano konfitury, galaretki i owoce
modniś, strojniś, trzpiot, szaławiła, lekkoduch; jeden z typów bohaterów literatury oświeceniowej, ukazywany w sposób prześmiewczy, czasem karykaturalny, hołdował modzie w stylu rokoko oraz prowadził libertyński styl życia; sportretowany w komedii Franciszka Zabłockiego Fircyk w zalotach(1781)
sposób poruszania się
kategoria estetyczna oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego
podwórze między zabudowaniami gospospodarskimi
bohaterka powieści sentymentalnej
baseny wokół fontann wykładane holenderskimi kafelkami
imbir
umowa przedślubna ustalająca stosunki majątkowe pomiędzy przyszłymi małżonkami
ukryta drwina, szyderstwo, złośliwość zamieszczone w wypowiedzi
w literaturze i sztukach pięknych przedstawienie postaci lub obiektu w sposób zdeformowany przez pomniejszenie, powiększenie czy wykrzywienie; celem karykatury jest ośmieszenie
uroczyste obchody rocznicy poświęcenia kościoła połączony z jarmarkiem
daw. altanka
kobieta zarządzająca gospodarstwem domowym
lekceważąca forma pozdrowienia
kmin obsmażany w cukrze, podawany w tutkach z kolorowego materiału
gatunek dramatu przedstawiający zdarzenia i postacie wywołujące śmiech. Komedia często służy ośmieszeniu określonych osób, grup osób lub ich cech. Dominuje w niej język potoczny, czasami nawet wulgarny, będący także źródłem śmieszności przedstawienia
osiemnastowieczne kalendarze pełne były niewybrednych żartów, przepowiedni wypadków historycznych i klęsk żywiołowych, podawały nieprawdziwe wiadomości, w tamtych czasach była to jedyna lektura prowincjonalnej szlachty
budowla ogrodowa w formie greckiej świątyni
coś pokrojonego drobno w kostkę lub paski, na stołach szlacheckich krojono tak ciasta, cukry, pierniki
w sposób karykaturalny, zniekształcony, przejaskrawiony
czworoboczna działka, płaszczyzna w ogrodzie okolona roślinnością lub kamiennymi elementami
miło, przyjemnie, z przyjemnością
prawiący morały, pouczenia, upominający, wskazujący błędy
bezcenny
wstyd, niesława
epoka i prąd społeczno‑kulturalny rozpowszechniony w Europie od końca XVII do początku XIX w., głoszący kult rozumu i wiedzy
tytułowa bohaterka romansu sentymentalnego
w bogatszych domach szlacheckich przyjmowano dziewczęta pochodzące z biednej szlachty jako damy do towarzystwa
wyrób toruńskich pierników osiągnął szczytowy poziom w XVIII wieku, słynęły w wybornego smaku i bogatych zdobień, często powlekano je złotą farbą
plan, pomysł
córka podstolego, urzędnika ziemskiego
pokusa
artykuły, komentarze i teksty dotyczące aktualnych wydarzeń i problemów, ogłaszane w prasie, radiu i telewizji
racuchy
(Sarmaci – starożytny lud zamieszkujący teren między dolną Wołgą a Donem) – styl życia, obyczaje oraz ideologia polskiej szlachty w XVII i XVIII wieku; w epoce oświecenia negatywne określenie staroszlacheckiej rubaszności, ksenofobii, obskurantyzmu itp.
stangret; służący, powożący końmi w bryczce
osoba nadzorująca spiżarnię i gospodarstwo
wysoki urzędnik dworski w służbie osobistej króla; godność tytularna; starszy służący w bogatych domach
w Polsce od XVII do XVIII w.: drobna moneta miedziana
postępowaliśmy jak bohaterowie romansów
fajerwerk o wężykowatych skrętach, daje wystrzał przed zgaśnięciem
posłaniec konny
tatarak
mniemać, sądzić
konwencjonalne imiona bohaterów modnych sielanek dworskich
(łac. universum - wszystko, całość) - dotyczący wszystkiego lub wszystkich, obejmujący całość, mający wszechstronne zastosowanie
obraz przedstawiający boginię miłości Wenerę (Afrodytę), składającą w ofierze parę gołębi
deser
gratuluję
żony wojskiego
szybciej
zaleta
w mniej zamożnych domach szlacheckich stoły na przyjęcia były bardzo wąskie, wówczas ustawiano koło nich półki, na których podawano słodycze
bawić się, używać życia
majątek, bogactwo


