2. Jak proste pomysły prowadzą do odkryć naukowych?
Natura fascynuje ludzi od tysięcy lat. Wszystkie procesy w niej zachodzące i nieustanne jej zmiany są obiektem badań wielu uczonych. Ludzie od wieków prowadzą obserwacje, starając się odnaleźć prawa rządzące zjawiskami w przyrodzie. A wszystko zaczyna się od małego dziecka – badacza, który nieustanie poszukuje nowej wiedzy, jest zafascynowany wszystkim, co go otacza: dotyka, smakuje i odkrywa otaczającą go rzeczywistość. W procesie rozwoju małego naukowca kluczowe staje się pytanie dlaczego?
Wiemy, że puszczona piłka spadnie na podłoże. Ale czy wiemy dlaczego? Wiemy również, że gdy samochód hamuje, to ciało pasażerów pochyla się do przodu.
Dlaczego tak się dzieje?
To są tylko dwa proste pytania, na które stara się odpowiedzieć fizyka. A takich pytań są miliony. Zapraszam Cię dzisiaj w podróż po fascynującym świecie odkryć, które być może zainspirują Cię do samodzielnych badań, stawianie hipotez i wyciągania wniosków.
wykorzystywać pojęcia i wielkości fizyczne do opisu zjawisk i wskażesz je w otaczającej rzeczywistości;
rozróżniać pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie;
przeprowadzać wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia, korzystając z ich opisów.
Obserwacje

ObserwacjaObserwacja jest jedną z najprostszych metod poznawania świata. To proces badawczy, w którym nie wpływamy istotnie na środowisko, będące obiektem naszego zainteresowania. Wykonujemy ją zgodnie z wcześniej ustalonym planem, a jej rezultatem będzie opis zjawisk i spostrzeżenia obserwatora. To właśnie od obserwacji rozpoczyna się poznawanie świata. Często nie potrzebujemy tu specjalistycznego sprzętu. Przy pomocy naszych zmysłów jesteśmy w stanie badać rzeczywistość. Starożytni ludzie nauki podglądali procesy zachodzące dookoła. Na tej podstawie weryfikowali swoją wiedzę i formułowali prawa.
A jak jest dzisiaj? Naukowcy często najpierw wymyślają problem badawczy, a dopiero później starają się go zaobserwować w zainicjowanych przez siebie warunkach. Nie zawsze ta kolejność przynosi zamierzone rezultaty. Często wiele miesięcy badań trzeba wyrzucić do kosza.
Zachęcam Cię więc do skupienia się na tym, co jest tu i teraz, do oglądania świata takim, jakim jest, a także do podglądania natury, gdyż w niej znajduje się wiele fascynujących odpowiedzi na nawet najbardziej skomplikowane pytania.
Górale, patrząc w niebo, potrafią przewidzieć pogodę na nadchodzące dni.

Astronomowie przyglądają się ciałom niebieskim, dokonując nowych odkryć.

Wiemy, że już ludzie kultur starożytnych poprzez obserwacje potrafili przewidzieć zaćmienia Księżyca.

Bardzo ciekawej obserwacji dokonał Krzysztof Kolumb w roku. Tak opisał to w swoim dzienniku okrętowym:
Stanąłem oto przed wielką zagadką. Mogłoby się wydawać, że śnię. Igła magnetyczna zamiast wskazywać biegun północny, przesunęła się mniej więcej o pół kreski na północny zachód. Im bardziej kierowaliśmy się na zachód, tym silnej odchyla się igła. Jak można się było spodziewać, to niezwykłe zjawisko dostrzegli wszyscy na statku i to przeraziło ich nawet bardziej niż bezmiar oceanu.
Dzisiaj wiemy, że to swoiste zachowanie igły magnetycznej związane było z tym, że bieguny magnetyczne i geograficzne Ziemi nie pokrywają się.
Tak oto, poprzez obserwację, Kolumb stał się nieświadomym odkrywcą nie tylko nowych lądów, ale też zjawisk fizycznych.
Pomiar
Według definicji, pomiarupomiaru dokonujemy oddziałując na badany obiekt przyrządem pomiarowym. Wynikiem tego działania jest uzyskanie informacji na temat właściwości danego ciała.
Można dokonać pomiaru dziesiątek wielkości fizycznych. My skupimy się tutaj na kilku podstawowych, z którymi spotykasz się na co dzień.
Czas
Szczęśliwi czasu nie liczą. Tak zwykliśmy powtarzać. Prawda jest jednak taka, że większość z nas, nawet tych najbardziej szczęśliwych, odmierza go częściej bądź rzadziej. Aby uporządkować świat, musimy żyć w pewnych ramach czasowych. Chodzimy do pracy i szkoły na określone godziny. Lekcja trwa minut. Doba ma godziny i choćbyśmy bardzo chcieli, to nie można jej rozciągnąć, gdyż czas nie jest z gumy. Pomiaru tej wielkości fizycznej możemy dokonać wieloma przyrządami. Urządzenia te zmieniały się na przestrzeni dziejów.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R10sJj6m6318f
Animacja dotycząca czasu.
Czy wiesz, dlaczego wskazówki zegarów kręcą się w prawą stronę?
Na półkuli północnej cień rzucany przez słup zegara słonecznego poruszał się w prawą stronę, a ponieważ pierwsze zegary ze wskazówkami skonstruowali europejscy wynalazcy, to oczywiste dla nich było, że wskazówki powinny kręcić się właśnie w tę stronę. Gdyby historia działa się na półkuli południowej, na której cień zegara słonecznego obracałby się w lewo, to współczesne zegarki działałyby inaczej.
Długość
Pomiaru długości dokonujesz prawie codziennie – w szkole wykonujesz go na lekcjach matematyki: mierzymy długość ciała, odległość między miastami na mapie, czy wysokość figur itp. Wykorzystujesz go również podczas zawodów sportowych, czy lekcji wychowania fizycznego (długość lub wysokość skoku, odległość w czasie rzutu młotem, czy oszczepem). Najprostszym urządzeniem mierzącym długość było od zawsze ciało ludzkie. Kto z nas nie zna takich jednostek jak chociażby stopa czy łokieć? Sążeń był długością wyciągniętego ramienia dorosłego mężczyzny, a jard odpowiadał trzem stopom. Zwróć uwagę, że te przyrządy pomiarowe każdy człowiek miał przy sobie. Był to więc bardzo wygodny sposób pomiaru, niestety niezbyt dokładny. Tak było od starożytności i dopiero rewolucja francuska przyniosła nam ujednoliconą dla wszystkich jednostkę długości zwaną metrem.
Od tamtego czasu do pomiaru długości używamy:
Sprawdzimy, czy rzeczywiście stare metody pomiaru długości nie były dokładne. Polecenie to wykonaj w parach.
Do pomiaru będą potrzebne:
miara lub linijka,
Twoje ciało, a dokładnie stopa i ręka.
Pytanie badawcze:
Czy w starożytności ludzie prawidłowo mierzyli długość?
Przykładowa hipoteza:
(Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę).
Każdy ma inną długość stopy i rąk, stąd dla każdego prawdopodobnie wynik będzie inny.
Kolejność działań:
Część
Liczymy, ile stóp ma, np. dywan w pokoju (możemy tutaj rozwinąć swoją kreatywność i mierzyć długości różnych przedmiotów).
Tego samego pomiaru dokonuje kolejna osoba.
Porównujemy pomiary.
Część
Dokonujemy pomiaru przy pomocy ręki, mierząc tzw. łokcie, czyli odległość między stawem łokciowym, a końcem środkowego palca dłoni. Podajemy wynik.
Druga osoba powtarza pomiar.
Porównujemy wyniki.
Czy hipoteza okazała się słuszna? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Masa

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RR7xaNvU77ozZ
Materiał dotyczący masy.

W holenderskim mieście Oudewater stoi waga, którą w wieku ważono czarownice. Uważano wówczas, że osoby uprawiające czary nie mają duszy, stąd są lżejsze niż przeciętna osoba takiej samej postury.
Więcej na temat pomiarów możesz dowiedzieć z materiału Pomiary w fizyce. Niepewności pomiaru. Przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności.
Doświadczenie
DoświadczenieDoświadczenie wykonuje się w celu zweryfikowania pewnej hipotezy. Gdy pojawia się problem badawczy zastanawiamy się, jakie mogą być rezultaty eksperymentu i poprzez świadome sterowanie procesem sprawdzamy, czy nasze przypuszczenia były słuszne. Wykonuje się je zazwyczaj w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych tak, aby można je było kilkakrotnie powtórzyć. Przeprowadzając doświadczenie, możemy dokonywać różnych modyfikacji i obserwować ich efekty. Wykonując pierwsze zadanie na dzisiejszej lekcji, postępowaliśmy według pewnego schematu. Dokładnie tak samo postępujemy podczas pracy z doświadczeniami.
Najpierw stawiamy problem badawczy, często ma on postać pytania.
Tworzymy hipotezę.
Wykonujemy doświadczenie.
Notujemy wyniki.
Wyciągamy wnioski.
Następnie wnioski weryfikujemy z wcześniej postawioną hipotezą i teorią, sprawdzając, czy jest słuszna. Eksperymentów w fizyce dokonujemy bardzo często przy użyciu specjalistycznej aparatury. Czy jednak zawsze tak musi być?

Galileo Galilei – w Polsce nazywany Galileuszem – stwierdził, że szybkość spadania ciał nie należy od ich masy. Było to jedno z pierwszych odkryć tego wielkiego naukowca. Jak tego dokonał? Podaje się, że z Krzywej Wieży w Pizie, jednocześnie wyrzucił dwie kule – armatnią o masie i lżejszą o masie ; odmierzając czas ich spadania, miał zauważyć, że uderzyły o ziemię jednocześnie. Prawdopodobnie był to eksperyment myślowy. Wykonał On jednak inny eksperyment – staczanie kul po równi pochyłej.
Spróbuj bardzo prostym sposobem udowodnić słuszność teorii Galileusza.
Do doświadczenia będą potrzebne:
książka,
dwie kartki wielkości wcześniej przygotowanej książki.
Pytanie badawcze:
Które ciało spadnie szybciej?
Przykładowa hipoteza:
Prawdopodobnie szybciej spadnie książka, gdyż ma większą masę. Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.
Kolejność działań:

Do prawej ręki bierzemy książkę, do lewej zaś kartkę.
Podnosimy je na tę samą wysokość.
W tym samym momencie puszczamy oba ciała.
Obserwujemy, które ciało spadnie szybciej.
Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Potwierdziliśmy zatem naszą hipotezę. Ale czy wnioski, do których doszliśmy, są prawidłowe?
Dokonajmy pewnej modyfikacji tego doświadczenia.
Kolejność działań:

Kładziemy kartkę na książkę.
Podnosimy książkę do góry.
Puszczamy książkę.
Obserwujemy, które ciało spadnie szybciej.
Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Już wiesz, że na podstawie prostego doświadczenia możesz udowodnić teorię Galileusza. Od czego w takim razie zależy szybkość spadania ciał? Spróbuj wykonać jeszcze jedno doświadczenie.
Do doświadczenia będą potrzebne:
dwie takie same kartki.
Pytanie badawcze:
Która kartka spadnie szybciej?
Przykładowa hipoteza:
Prawdopodobnie obie kartki spadną tak samo szybko.
W pewnym sensie hipoteza jest słuszna. Kartki mają tę samą masę, więc w normalnych warunkach powinny spaść jednocześnie. My jednak wpłyniemy na wynik doświadczenia, dokonując pewnych zmian. Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.
Kolejność działania:

Zgniatamy jedną kartkę w tzw. kulkę.
Do jednej ręki bierzemy prostą kartkę.
Podnosimy te ciała na jednakową wysokość.
Puszczamy je w tym samym czasie.
Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Właśnie samodzielnie udowodniłeś jeden z najważniejszych postulatów fizyki klasycznej.
Do kolejnego eksperymentu, badającego cechy ruchu jedostajnie przyspieszonego, Galileusz również użył kul. Zbudował równię z drewnianej deski o długości ponad metrów. Podniósł ją z jednej strony, nachylając ją pod pewnym kątem do podłoża. W ten sposób stworzył równię pochyłą. Następnie w wyżłobionej pośrodku rynience puszczał mosiężną kulę, obliczając czas jej zjeżdżania przy pomocy zegara wodnego. Doświadczeniem tym obalił teorię Arystotelesa według którego, jeśli podwoić czas spadku lub toczenia ciała, to przebyta przez nie droga również zostanie podwojona. Tymczasem Galileusz udowodnił, że przy podwojonym czasie ciało, które się toczy lub spada, przebędzie czterokrotnie dłuższą drogę.
Legenda głosi, że teoria grawitacji powstała, gdy Izaak Newton obserwował spadające z drzew jabłka i poruszający się wokół Ziemi Księżyc. Miał zastanawiać się nad tym, dlaczego owoce te spadają zawsze w kierunku wnętrza Ziemi, oraz czy siła powodująca ich spadanie jest tą samą siłą, która utrzymuje Księżyc na orbicie wokół Ziemi.

Zasady dynamiki Newtona opierają się na obserwacji otaczającego nas świata. Spróbujemy doświadczalnie zbadać bezwładność, czyli tendencję ciała do pozostawania w danym stanie.
Do doświadczenia będą potrzebne:
szklanka,
kawałek tekturki lub kartki,
większa moneta (przy użyciu tzw. groszówek eksperyment może się nie udać).
Pytanie badawcze:
Co stanie się monetą gdy, zaczniemy przesuwać kartkę, na której ona leży?
Przykładowa hipoteza:
(Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.) Przypuszczalnie moneta będzie się poruszała się wraz z kartką.
Kolejność działań:
Na stole ustawiamy szklankę.
Na szklankę kładziemy kartonik lub kartkę.
Na kartce kładziemy monetę.
Powoli przesuwamy kartkę.
Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Zmodyfikujemy teraz doświadczenie.
Kolejność działań:
Na stole ustawiamy szklankę.
Na szklankę kładziemy kartonik lub kartkę.
Na kartce kładziemy monetę.
Energicznie wyciągamy kartkę spod szklanki.
Czy tym razem hipoteza była słuszna? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Trzecia zasada dynamiki Newtona zwana jest często zasadą odrzutu. Sprawdźmy ją przy użyciu prototypu rakiety odrzutowej.
Do doświadczenia będą potrzebne:
słomka lub rozkręcony długopis.
żyłka lub sznurek.
kawałek taśmy klejącej.
balon.
Pytanie badawcze:
Czy balonik może zastąpić silnik odrzutowy?
Przykładowa hipoteza:
Prawdopodobnie balonik jest zbyt mały, więc nie może zastąpić silnika. Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.
Kolejność działań:
Słomkę lub rozkręconą plastikową część długopisu nawlekamy na żyłkę.
Nadmuchujemy balon, nie zawiązując go.
Przy pomocy taśmy klejącej do słomki przyczepiamy nadmuchany wcześniej balon, a następnie puszczamy.
Obserwujemy doświadczenie.
Czy hipoteza się potwierdziła? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
W historii odkryć znajdziemy wiele ciekawych informacji, dotyczących prostych pomysłów na opisanie świata. Często największe wynalazki były dziełem przypadku.
Bracia Montgolfier zauważyli, że rozgrzane powietrze zwiększa swoją objętość i unosi się do góry. Dzięki prostej obserwacji unoszącego się płonącego papieru, popychanego przez dym, stwierdzili, że tę dziwną siłę mogą wykorzystać do skonstruowania balonu.
W odbył się pierwszy, ośmiominutowy lot balonem. Pasażerami byli: kaczka, kogut i owca.
Bardzo znanym i cenionym wśród fizyków był jeden z najwybitniejszych uczonych wieku – Michael Faraday. roku, przekładając magnes przez zwój drutu, zauważył, że przez drut ten płynie prąd. W ten sposób odkrył zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Pytany przez ówczesnego ministra finansów o praktyczne jej zastosowanie odpowiedział: „Tego jeszcze nie wiem, ale mogę pana zapewnić, że wkrótce będzie pan z tego ściągał podatki”.
Zadania
Których historycznych przedmiotów użyjesz do pomiaru wielkości fizycznych: masy, czasu i długości? Odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Pomiar: 1. przyglądanie się danemu zjawisku bez ingerencji w jego proces, 2. wywoływanie jakiegoś zjawiska najczęściej w laboratorium, 3. dokonuje się go przy pomocy odpowiednich narzędzi pomiarowych.
Doświadczenie: 1. przyglądanie się danemu zjawisku bez ingerencji w jego proces, 2. wywoływanie jakiegoś zjawiska najczęściej w laboratorium, 3. dokonuje się go przy pomocy odpowiednich narzędzi pomiarowych.
Który sławny uczony udowodnił niezależność szybkości spadania ciał od ich masy? Możliwe odpowiedzi: 1. Arystoteles, 2. Tales, 3. Galileusz, 4. Newton
Aby udowodnić, że czas spadania ciał nie zależy od ich masy, potrzebujesz: Możliwe odpowiedzi: 1. książki i kartki., 2. miary i stopera., 3. długopisu i balonika.
Jedną z wielkości fizycznych, którą można zmierzyć, jest prędkość. Jednostką podstawową tej wielkości jest . Czy wiesz, jakie dwie wielkości trzeba zmierzyć, aby ją obliczyć? Odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Słownik
proces badawczy, którym nie wpływamy na przedmiot obserwacji.
uzyskanie informacji na temat właściwości ciała, na podstawie porównania z ustaloną jednostką (np. człowiek przebiega wybrany odcinek drogi w czasie równym dziesięciu sekundom).
zaplanowany sposób wykonywania czynności, służący zweryfikowaniu hipotezy dotyczącej wybranego problemu badawczego.
