Natura fascynuje ludzi od tysięcy lat. Wszystkie procesy w niej zachodzące i nieustanne jej zmiany są obiektem badań wielu uczonych. Ludzie od wieków prowadzą obserwacje, starając się odnaleźć prawa rządzące zjawiskami w przyrodzie. A wszystko zaczyna się od małego dziecka – badacza, który nieustanie poszukuje nowej wiedzy, jest zafascynowany wszystkim, co go otacza: dotyka, smakuje i odkrywa otaczającą go rzeczywistość. W procesie rozwoju małego naukowca kluczowe staje się pytanie dlaczego?

Wiemy, że puszczona piłka spadnie na podłoże. Ale czy wiemy dlaczego? Wiemy również, że gdy samochód hamuje, to ciało pasażerów  pochyla się do przodu.

Dlaczego tak się dzieje?

To są tylko dwa proste pytania, na które stara się odpowiedzieć fizyka. A takich pytań są miliony. Zapraszam Cię dzisiaj w podróż po fascynującym świecie odkryć, które być może zainspirują Cię do samodzielnych badań, stawianie hipotez i wyciągania wniosków.

Nauczysz się
  • wykorzystywać pojęcia i wielkości fizyczne do opisu zjawisk i wskażesz je w otaczającej rzeczywistości;

  • rozróżniać pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie;

  • przeprowadzać wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia, korzystając z ich opisów.

Obserwacje

RXWywNWnregc9
Człowiek jest ciekaw świata
Źródło: Thirdman, dostępny w internecie: https://www.pexels.com/, licencja: CC BY 3.0.

ObserwacjaobserwacjaObserwacja jest jedną z najprostszych metod poznawania świata. To proces badawczy, w którym nie wpływamy istotnie na środowisko, będące obiektem naszego zainteresowania. Wykonujemy ją zgodnie z wcześniej ustalonym planem, a jej rezultatem będzie opis zjawisk i spostrzeżenia obserwatora. To właśnie od obserwacji rozpoczyna się poznawanie świata. Często nie potrzebujemy tu specjalistycznego sprzętu. Przy pomocy naszych zmysłów jesteśmy w stanie badać rzeczywistość. Starożytni ludzie nauki podglądali procesy zachodzące dookoła. Na tej podstawie weryfikowali swoją wiedzę i formułowali prawa.

A jak jest dzisiaj? Naukowcy często najpierw wymyślają problem badawczy, a dopiero później starają się go zaobserwować w zainicjowanych przez siebie warunkach. Nie zawsze ta kolejność przynosi zamierzone rezultaty. Często wiele miesięcy badań trzeba wyrzucić do kosza.

Zachęcam Cię więc do skupienia się na tym, co jest tu i teraz, do oglądania świata takim, jakim jest, a także do podglądania natury, gdyż w niej znajduje się wiele fascynujących odpowiedzi na nawet najbardziej skomplikowane pytania.

Górale, patrząc w niebo, potrafią przewidzieć pogodę na nadchodzące dni.

Rt8p00jhAhYyU
Obserwując świat
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Astronomowie przyglądają się ciałom niebieskim, dokonując nowych odkryć.

RxQUkjDK6nWah
Obserwując odkrywamy otaczający nas świat
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Wiemy, że już ludzie kultur starożytnych poprzez obserwacje potrafili przewidzieć zaćmienia Księżyca.

R1Agnb19pA9NC
Obserwować to poznawać
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Bardzo ciekawej obserwacji dokonał Krzysztof Kolumb w 1492 roku. Tak opisał to w swoim dzienniku okrętowym:

Stanąłem oto przed wielką zagadką. Mogłoby się wydawać, że śnię. Igła magnetyczna zamiast wskazywać biegun północny, przesunęła się mniej więcej o pół kreski na północny zachód. Im bardziej kierowaliśmy się na zachód, tym silnej odchyla się igła. Jak można się było spodziewać, to niezwykłe zjawisko dostrzegli wszyscy na statku i to przeraziło ich nawet bardziej niż bezmiar oceanu.

Dzisiaj wiemy, że to swoiste zachowanie igły magnetycznej związane było z tym, że bieguny magnetyczne i geograficzne Ziemi nie pokrywają się.

Tak oto, poprzez obserwację, Kolumb stał się nieświadomym odkrywcą nie tylko nowych lądów, ale też zjawisk fizycznych.

Pomiar

Według definicji, pomiarupomiarpomiaru dokonujemy oddziałując na badany obiekt przyrządem pomiarowym. Wynikiem tego działania jest uzyskanie informacji na temat właściwości danego ciała.

Można dokonać pomiaru dziesiątek wielkości fizycznych. My skupimy się tutaj na kilku podstawowych, z którymi spotykasz się na co dzień.

Czas

Szczęśliwi czasu nie liczą. Tak zwykliśmy powtarzać. Prawda jest jednak taka, że większość z nas, nawet tych najbardziej szczęśliwych, odmierza go częściej bądź rzadziej. Aby uporządkować świat, musimy żyć w pewnych ramach czasowych. Chodzimy do pracy i szkoły na określone godziny. Lekcja trwa 45 minut. Doba ma 24 godziny i choćbyśmy bardzo chcieli, to nie można jej rozciągnąć, gdyż czas nie jest z gumy. Pomiaru tej wielkości fizycznej możemy dokonać wieloma przyrządami. Urządzenia te zmieniały się na przestrzeni dziejów.

R10sJj6m6318f
Animacja dotycząca czasu.
Polecenie 1
RJr3jAK87YlHq
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Z podanych przykładów, wybierz wszystkie te przedmioty, dzięki którym można odmierzać czas: Możliwe odpowiedzi: 1. zegarek, 2. drewniany kij, 3. woda, 4. piasek, 5. bawełniana nitka, 6. kompas
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1VyNfd305dr7
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda lub Fałsz.. Już w starożytności znano zegary naręczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Już w XIV wieku znane były mechaniczne zegary wieżowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zegar słoneczny jest mniej dokładny, niż zegar wodny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odmierzanie czasu nie jest człowiekowi potrzebne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R1JQGif8VRMMh
Kasia dokonuje pomiaru czasu. Spośród zdjęć zaznacz te, które pokazują urządzenia, jakimi może się posłużyć.
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1XbfHCulBr12
Kasia chce dokonać pomiaru czasu gotowania jajka. Spośród wymienionych urządzeń zaznacz te, którymi może tego dokonać.
Ciekawostka

Czy wiesz, dlaczego wskazówki zegarów kręcą się w prawą stronę?
Na półkuli północnej cień rzucany przez słup zegara słonecznego poruszał się w prawą stronę, a ponieważ pierwsze zegary ze wskazówkami skonstruowali europejscy wynalazcy, to oczywiste dla nich było, że wskazówki powinny kręcić się właśnie w tę stronę. Gdyby historia działa się na półkuli południowej, na której cień zegara słonecznego obracałby się w lewo, to współczesne zegarki działałyby inaczej.

Długość

Pomiaru długości dokonujesz prawie codziennie – w szkole wykonujesz go na lekcjach matematyki: mierzymy długość ciała, odległość między miastami na mapie, czy wysokość figur itp. Wykorzystujesz go również podczas zawodów sportowych, czy lekcji wychowania fizycznego (długość lub wysokość skoku, odległość w czasie rzutu młotem, czy oszczepem). Najprostszym urządzeniem mierzącym długość było od zawsze ciało ludzkie. Kto z nas nie zna takich jednostek jak chociażby stopa czy łokieć? Sążeń był długością wyciągniętego ramienia dorosłego mężczyzny, a jard odpowiadał trzem stopom. Zwróć uwagę, że te przyrządy pomiarowe każdy człowiek miał przy sobie. Był to więc bardzo wygodny sposób pomiaru, niestety niezbyt dokładny. Tak było od starożytności i dopiero rewolucja francuska przyniosła nam ujednoliconą dla wszystkich jednostkę długości zwaną metrem.

Od tamtego czasu do pomiaru długości używamy:

R1Cl6WsPtovK6
Zdjęcie z przyrządami pomiarowymi i zaznaczonymi przy nich cyframi. Przy linijce jest cyfra jeden, przy miarce budowlanej jest dwa, przy mierniku laserowym trzy, przy miarce krawieckiej cztery. Po kliknięciu na cyferki wyświetlają się nazwy przyrządów.
Źródło: www.pixabay.com / www.pexels.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Sprawdzimy, czy rzeczywiście stare metody pomiaru długości nie były dokładne. Polecenie to wykonaj w parach.

Do pomiaru będą potrzebne:

  • miara lub linijka,

  • Twoje ciało, a dokładnie stopa i ręka.

Pytanie badawcze:
Czy w starożytności ludzie prawidłowo mierzyli długość?

Przykładowa hipoteza:
(Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę).
Każdy ma inną długość stopy i rąk, stąd dla każdego prawdopodobnie wynik będzie inny.

Kolejność działań:

Część I

  • Liczymy, ile stóp ma, np. dywan w pokoju (możemy tutaj rozwinąć swoją kreatywność i mierzyć długości różnych przedmiotów).

  • Tego samego pomiaru dokonuje kolejna osoba.

  • Porównujemy pomiary.

Część II

  • Dokonujemy pomiaru przy pomocy ręki, mierząc tzw. łokcie, czyli odległość między stawem łokciowym, a końcem środkowego palca dłoni. Podajemy wynik.

  • Druga osoba powtarza pomiar.

  • Porównujemy wyniki.

Czy hipoteza okazała się słuszna? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

RsAkfulrCTZR9
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
R1bd1aiIOx2Bl
Kasia dokonuje pomiaru długości przedmiotu. Spośród zdjęć zaznacz te, które pokazują urządzenia, jakimi może się posłużyć.
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1XLejzWnWwfH
Kasia chce dokonać pomiaru długości książki. Spośród wymienionych przyrządów zaznacz te, jakimi może się posłużyć.

Masa

RR7xaNvU77ozZ
Materiał dotyczący masy.
Polecenie 6
R1e9z7g8VHwOP
Wstaw w luki odpowiedzi. Pomiaru masy dokonuje się przy pomocy 1. wagi, 2. masę, 3. wzoru, 4. wzorcem, 5. wagę. Porównuje się wówczas 1. wagi, 2. masę, 3. wzoru, 4. wzorcem, 5. wagę ciała ze 1. wagi, 2. masę, 3. wzoru, 4. wzorcem, 5. wagę.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 7
R6ErnAyf7bNO5
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda lub Fałsz.. Wagi elektroniczne są wykorzystywane już od XVI wieku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z najstarszych modeli wagi jest waga szalkowa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obecnie wagi dokonują pomiaru na podstawie porównania ze wzorcem znajdującym się w Międzynarodowym Biurze Miar i Wag w Sevre pod Paryżem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8
RPLPSldUWbo0d
Kasia dokonuje pomiaru masy przedmiotu. Spośród zdjęć zaznacz te, które pokazują urządzenia, jakimi może się posłużyć.
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R4UfJkk60E2IG
Kasia dokonuje pomiaru masy przedmiotu, np. jabłka. Spośród wymienionych przyrządów zaznacz te, które, jakimi może się posłużyć.
Ciekawostka
R1a0EpudQQtlg
Budynek wagi w Oudewater
Źródło: Rumex12, dostępny w internecie: Wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

W holenderskim mieście Oudewater stoi waga, którą w XV wieku ważono czarownice. Uważano wówczas, że osoby uprawiające czary nie mają duszy, stąd są lżejsze niż przeciętna osoba takiej samej postury.

Więcej na temat pomiarów możesz dowiedzieć z materiału Pomiary w fizyce. Niepewności pomiaru. Przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności.

Doświadczenie

DoświadczeniedoświadczenieDoświadczenie wykonuje się w celu zweryfikowania pewnej hipotezy. Gdy pojawia się problem badawczy zastanawiamy się, jakie mogą być rezultaty eksperymentu i poprzez świadome sterowanie procesem sprawdzamy, czy nasze przypuszczenia były słuszne. Wykonuje się je zazwyczaj w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych tak, aby można je było kilkakrotnie powtórzyć. Przeprowadzając doświadczenie, możemy dokonywać różnych modyfikacji i obserwować ich efekty. Wykonując pierwsze zadanie na dzisiejszej lekcji, postępowaliśmy według pewnego schematu. Dokładnie tak samo postępujemy podczas pracy z doświadczeniami.

  • Najpierw stawiamy problem badawczy, często ma on postać pytania.

  • Tworzymy hipotezę.

  • Wykonujemy doświadczenie.

  • Notujemy wyniki.

  • Wyciągamy wnioski.

Następnie wnioski weryfikujemy z wcześniej postawioną hipotezą i teorią, sprawdzając, czy jest słuszna. Eksperymentów w fizyce dokonujemy bardzo często przy użyciu specjalistycznej aparatury. Czy jednak zawsze tak musi być?

RFSJzQrcqGhqX
Portret Galileo Galilei - zwanego w Polsce Galileuszem
Źródło: dostępny w internecie: Wikipedia.org, domena publiczna.

Galileo Galilei – w Polsce nazywany Galileuszem – stwierdził, że szybkość spadania ciał nie należy od ich masy. Było to jedno z pierwszych odkryć tego wielkiego naukowca. Jak tego dokonał? Podaje się, że z Krzywej Wieży w Pizie, jednocześnie wyrzucił dwie kule – armatnią o masie 8 kg i lżejszą o masie 20 g; odmierzając czas ich spadania, miał zauważyć, że uderzyły o ziemię jednocześnie. Prawdopodobnie był to eksperyment myślowy. Wykonał On jednak inny eksperyment – staczanie kul po równi pochyłej.

Polecenie 9

Spróbuj bardzo prostym sposobem udowodnić słuszność teorii Galileusza.

Do doświadczenia będą potrzebne:

  • książka,

  • dwie kartki wielkości wcześniej przygotowanej książki.

Pytanie badawcze:
Które ciało spadnie szybciej?

Przykładowa hipoteza:
Prawdopodobnie szybciej spadnie książka, gdyż ma większą masę. Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.

Kolejność działań:

R1jg5M77oH3T71
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  • Do prawej ręki bierzemy książkę, do lewej zaś kartkę.

  • Podnosimy je na tę samą wysokość.

  • W tym samym momencie puszczamy oba ciała.

  • Obserwujemy, które ciało spadnie szybciej.

Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

Rj4UsJcr4Nzv4
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 10

Potwierdziliśmy zatem naszą hipotezę. Ale czy wnioski, do których doszliśmy, są prawidłowe?

Dokonajmy pewnej modyfikacji tego doświadczenia.

Kolejność działań:

RN2hnZ7zjAR2L1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  • Kładziemy kartkę na książkę.

  • Podnosimy książkę do góry.

  • Puszczamy książkę.

  • Obserwujemy, które ciało spadnie szybciej.

Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

RPYvjAU8fR6UH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 11

Już wiesz, że na podstawie prostego doświadczenia możesz udowodnić teorię Galileusza. Od czego w takim razie zależy szybkość spadania ciał? Spróbuj wykonać jeszcze jedno doświadczenie.

Do doświadczenia będą potrzebne:

  • dwie takie same kartki.

Pytanie badawcze:
Która kartka spadnie szybciej?

Przykładowa hipoteza:
Prawdopodobnie obie kartki spadną tak samo szybko.
W pewnym sensie hipoteza jest słuszna. Kartki mają tę samą masę, więc w normalnych warunkach powinny spaść jednocześnie. My jednak wpłyniemy na wynik doświadczenia, dokonując pewnych zmian. Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.

Kolejność działania:

RC4TaxppP3QOt1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  • Zgniatamy jedną kartkę w tzw. kulkę.

  • Do jednej ręki bierzemy prostą kartkę.

  • Podnosimy te ciała na jednakową wysokość.

  • Puszczamy je w tym samym czasie.

Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

Rf1Ce17wtBmMp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Właśnie samodzielnie udowodniłeś jeden z najważniejszych postulatów fizyki klasycznej.

Do kolejnego eksperymentu, badającego cechy ruchu jedostajnie przyspieszonego, Galileusz również użył kul. Zbudował równię z drewnianej deski o długości ponad 6 metrów. Podniósł ją z jednej strony, nachylając ją pod pewnym kątem do podłoża. W ten sposób stworzył równię pochyłą. Następnie w wyżłobionej pośrodku rynience puszczał mosiężną kulę, obliczając czas jej zjeżdżania przy pomocy zegara wodnego. Doświadczeniem tym obalił teorię Arystotelesa według którego, jeśli podwoić czas spadku lub toczenia ciała, to przebyta przez nie droga również zostanie podwojona. Tymczasem Galileusz udowodnił, że przy podwojonym czasie ciało, które się toczy lub spada, przebędzie czterokrotnie dłuższą drogę.

Legenda głosi, że teoria grawitacji powstała, gdy Izaak Newton obserwował spadające z drzew jabłka i poruszający się wokół Ziemi Księżyc. Miał zastanawiać się nad tym, dlaczego owoce te spadają zawsze w kierunku wnętrza Ziemi, oraz czy siła powodująca ich spadanie jest tą samą siłą, która utrzymuje Księżyc na orbicie wokół Ziemi.

R1I3sC3qZLAqh
Jabłko, które przeszło do historii
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 12

Zasady dynamiki Newtona opierają się na obserwacji otaczającego nas świata. Spróbujemy doświadczalnie zbadać bezwładność, czyli tendencję ciała do pozostawania w danym stanie.

Do doświadczenia będą potrzebne:

  • szklanka,

  • kawałek tekturki lub kartki,

  • większa moneta (przy użyciu tzw. groszówek eksperyment może się nie udać).

Pytanie badawcze:
Co stanie się monetą gdy, zaczniemy przesuwać kartkę, na której ona leży?

Przykładowa hipoteza:
(Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.) Przypuszczalnie moneta będzie się poruszała się wraz z kartką.

Kolejność działań:

  • Na stole ustawiamy szklankę.

  • Na szklankę kładziemy kartonik lub kartkę.

  • Na kartce kładziemy monetę.

  • Powoli przesuwamy kartkę.

Co można zaobserwować? Do jakich wniosków można dojść? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

RJF47K72QNsNK
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 13

Zmodyfikujemy teraz doświadczenie.

Kolejność działań:

  • Na stole ustawiamy szklankę.

  • Na szklankę kładziemy kartonik lub kartkę.

  • Na kartce kładziemy monetę.

  • Energicznie wyciągamy kartkę spod szklanki.

Czy tym razem hipoteza była słuszna? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

Rs81cIlGOpKHm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 14

Trzecia zasada dynamiki Newtona zwana jest często zasadą odrzutu. Sprawdźmy ją przy użyciu prototypu rakiety odrzutowej.

Do doświadczenia będą potrzebne:

  • słomka lub rozkręcony długopis.

  • żyłka lub sznurek.

  • kawałek taśmy klejącej.

  • balon.

Pytanie badawcze:
Czy balonik może zastąpić silnik odrzutowy?

Przykładowa hipoteza:
Prawdopodobnie balonik jest zbyt mały, więc nie może zastąpić silnika. Pamiętaj, że zawsze możesz wysunąć swoją hipotezę.

Kolejność działań:

  • Słomkę lub rozkręconą plastikową część długopisu nawlekamy na żyłkę.

  • Nadmuchujemy balon, nie zawiązując go.

  • Przy pomocy taśmy klejącej do słomki przyczepiamy nadmuchany wcześniej balon, a następnie puszczamy.

  • Obserwujemy doświadczenie.

Czy hipoteza się potwierdziła? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.

ROJMZPKmcF835
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W historii odkryć znajdziemy wiele ciekawych informacji, dotyczących prostych pomysłów na opisanie świata. Często największe wynalazki były dziełem przypadku.
Bracia Montgolfier zauważyli, że rozgrzane powietrze zwiększa swoją objętość i unosi się do góry. Dzięki prostej obserwacji unoszącego się płonącego papieru, popychanego przez dym, stwierdzili, że tę dziwną siłę mogą wykorzystać do skonstruowania balonu.

Ciekawostka

1783 odbył się pierwszy, ośmiominutowy lot balonem. Pasażerami byli: kaczka, kogut i owca.

Bardzo znanym i cenionym wśród fizyków był jeden z najwybitniejszych uczonych XIX wieku – Michael Faraday. 1831 roku, przekładając magnes przez zwój drutu, zauważył, że przez drut ten płynie prąd. W ten sposób odkrył zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Pytany przez ówczesnego ministra finansów o praktyczne jej zastosowanie odpowiedział: „Tego jeszcze nie wiem, ale mogę pana zapewnić, że wkrótce będzie pan z tego ściągał podatki”.

Zadania

RB5goMsDQIK2E
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Określ prawdziwość poniższych zdań, zaznaczając Prawda lub Fałsz.. Doświadczenia można wykonać tylko przy użyciu specjalistycznej aparatury.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obserwacja nie różni się od wykonywania doświadczenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pomiarów dokonujemy przy pomocy różnych urządzeń pomiarowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Urządzenia pomiarowe zmieniały się na przestrzeni wieków.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2

Których historycznych przedmiotów użyjesz do pomiaru wielkości fizycznych: masy, czasu i długości? Odpowiedź zapisz w polu poniżej.

RujvB1Zrm3aRu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1C9mIw0FIqcy
Ćwiczenie 3
Do metody badawczej dopasuj odpowiedni opis. Obserwacja: 1. przyglądanie się danemu zjawisku bez ingerencji w jego proces, 2. wywoływanie jakiegoś zjawiska najczęściej w laboratorium, 3. dokonuje się go przy pomocy odpowiednich narzędzi pomiarowych.
Pomiar: 1. przyglądanie się danemu zjawisku bez ingerencji w jego proces, 2. wywoływanie jakiegoś zjawiska najczęściej w laboratorium, 3. dokonuje się go przy pomocy odpowiednich narzędzi pomiarowych.
Doświadczenie: 1. przyglądanie się danemu zjawisku bez ingerencji w jego proces, 2. wywoływanie jakiegoś zjawiska najczęściej w laboratorium, 3. dokonuje się go przy pomocy odpowiednich narzędzi pomiarowych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5obcJc7R039G
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Który sławny uczony udowodnił niezależność szybkości spadania ciał od ich masy? Możliwe odpowiedzi: 1. Arystoteles, 2. Tales, 3. Galileusz, 4. Newton
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1E40sSvcYpiT
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Aby udowodnić, że czas spadania ciał nie zależy od ich masy, potrzebujesz: Możliwe odpowiedzi: 1. książki i kartki., 2. miary i stopera., 3. długopisu i balonika.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6

Jedną z wielkości fizycznych, którą można zmierzyć, jest prędkość. Jednostką podstawową tej wielkości jest ms. Czy wiesz, jakie dwie wielkości trzeba zmierzyć, aby ją obliczyć? Odpowiedź zapisz w polu poniżej.

R1SQ20QC7fEKP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IdE0y77kqAu
Ćwiczenie 7
Wykonując doświadczenia opisane na dzisiejszej lekcji, postępowałeś zgodnie z wcześniej opisanym schematem. Uporządkuj kolejność czynności podczas wykonywania doświadczenia. Elementy do uszeregowania: 1. Ustalenie problemu badawczego., 2. Zapisanie wniosków., 3. Obserwacja wyników., 4. Postawienie hipotezy., 5. Wykonanie doświadczenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKWgeuGdupFgR
Ćwiczenie 8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

obserwacja
obserwacja

proces badawczy, którym nie wpływamy na przedmiot obserwacji.

pomiar
pomiar

uzyskanie informacji na temat właściwości ciała, na podstawie porównania z ustaloną jednostką (np. człowiek przebiega wybrany odcinek drogi w czasie równym dziesięciu sekundom).

doświadczenie
doświadczenie

zaplanowany sposób wykonywania czynności, służący zweryfikowaniu hipotezy dotyczącej wybranego problemu badawczego.