5. A gdyby Ziemia się nie kręciła? Podsumowanie
Drogi Uczniu/ Uczennico,
Przez kilka lekcji geografii poznawaliście najważniejsze zagadnienia dotyczące naszej planety – Ziemi.
Teraz nadszedł czas, by je powtórzyć. Sprawdź za pomocą mapy myśli, którą wypełniałaś/eś na początku działu - co możesz dopisać do niej, czego wcześniej nie ujęłaś/eś
- Nazwa kategorii: Element Miejsce Ziemi we Wszechświecie
- Nazwa kategorii: planeta Ziemia
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii planeta Ziemia
- Nazwa kategorii: Układ Słoneczny
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Nazwa kategorii: ruch obiegowy Ziemi
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Nazwa kategorii: ruch obrotowy Ziemi
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Elementy należące do kategorii Element Miejsce Ziemi we Wszechświecie
- Elementy należące do kategorii planeta Ziemia
- Elementy należące do kategorii Układ Słoneczny
- Elementy należące do kategorii
- Elementy należące do kategorii
- Elementy należące do kategorii
- Elementy należące do kategorii
- Elementy należące do kategorii
Poniżej znajdują się wyznaczniki Twojego sukcesu, które pozwolą Ci otrzymać najwyższą ocenę z pracy klasowej.
Wyjaśnisz, że zmienia się dzienna wędrówka Słońca po sklepieniu niebieskim a w związku z tym zmienia się długość trwania dnia i nocy.
Wskażesz na rycinie wysokość Słońca w południe nad widnokręgiem w różnych porach roku (w Polsce wysokość jest największa 22 VI a najmniejsza 22 XII.).
Wskażesz położenie Ziemi i innych planet w Układzie Słonecznym. Wskażesz czym wyróżnia się nasza planeta od innych.
Podasz przykład największej gwiazdy Układu Słonecznego oraz satelity naturalnej Ziemi.
Omówisz założenia teorii heliocentrycznej.
Określisz czas trwania ruchu obrotowego Ziemi, wskażesz jego kierunek.
Omówisz następstwa ruchu obrotowego Ziemi.
Podasz ile trwa pełny obieg Ziemi wokół Słońca.
Wyjaśnisz następstwa ruchu obiegowego Ziemi.
Przedstawisz zmiany oświetlenia Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku.
Wskażesz na mapie strefy oświetlenia Ziemi oraz wykażesz ich związek z ruchem obiegowym Ziemi.