Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.
Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.
Czas renesansu. Humanizm źródłem przemian w kulturze, nauce, religii i organizacji społeczeństw
Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”
Źródło: a. nn., Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”, domena publiczna.
Renesans i humanizm
Większość współczesnych historyków podkreśla, że renesans wyłaniał się stopniowo. Doceniają oni również zasługi poprzedniej epoki – średniowiecza. Nie tylko przechowano wówczas dzieła pisarzy starożytnych, lecz także obficie z nich czerpano. Dzisiaj dostrzegamy, że renesans był nie tyle radykalnym zerwaniem z kulturą zorientowaną na poznanie rzeczy pozaziemskich, ile próbą wzbogacenia jej o aspekt doczesny.
RG8GTGuxyjBay
Oś czasu – nowy człowiek. 1498 spalenie we Florencji Savonaroli , 1504 Michał Anioł rzeźbi „Dawida” , 1532 pierwsze wydanie „Księcia” Macchiaveliego, wydanie pierwszego tomu „Garganutui i Pantagruela” F. Rabelais'go , 1541 Michał Anioł kończy „Sąd Ostateczny” w Kaplicy Sykstyńskiej , 1546 wschodnia, renesansowa fasada Luwru , 1565 ratusz w Antwerpii , 1566 wydanie „Dworzanina polskiego” Łukasza Górnickiego , 1588 El Greco namalował „Pogrzeb hrabiego Orgaza” , 1590 zostaje ukończona kopuła Bazyliki św. Piotra w Rzymie
Oś czasu – nowy człowiek. 1498 spalenie we Florencji Savonaroli , 1504 Michał Anioł rzeźbi „Dawida” , 1532 pierwsze wydanie „Księcia” Macchiaveliego, wydanie pierwszego tomu „Garganutui i Pantagruela” F. Rabelais'go , 1541 Michał Anioł kończy „Sąd Ostateczny” w Kaplicy Sykstyńskiej , 1546 wschodnia, renesansowa fasada Luwru , 1565 ratusz w Antwerpii , 1566 wydanie „Dworzanina polskiego” Łukasza Górnickiego , 1588 El Greco namalował „Pogrzeb hrabiego Orgaza” , 1590 zostaje ukończona kopuła Bazyliki św. Piotra w Rzymie
Oś czasu – nowy człowiek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R18ROrdf2B7ci
Obraz przedstawia dwie postaci. Po lewej w pozycji półleżącej znajduje się młody mężczyzna. Mężczyzna jest nagi. Wyciąga rękę ku drugiej postaci. Jest nią starzec w białej szacie. Ma siwe włosy oraz długą brodę. Wyciąga rękę w stronę młodego mężczyzny. Mężczyźni prawie stykają się palcami wskazującymi. Starca otaczają nadzy ludzie. Unosi się z nimi w powietrzu.
Michał Anioł, Stworzenie Adama, 1508–1512, fresk w kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Przedstawia moment stworzenia, kiedy Jahwe daje Adamowi, pierwszemu człowiekowi, życie. Wszystkie freski w watykańskiej Kaplicy Sykstyńskiej ukazują sceny ze Starego Testamentu. Zostały wykonane na polecenie papieża Juliusza II. Udowodnij, że fresk „Stworzenie Adama” nawiązuje do idei antropocentryzmu. Zwróć uwagę m.in. na proporcje ciała przedstawionych postaci.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Przewodnią myślą epoki renesansu było łacińskie carpe diem – chwytaj dzień, żyj chwilą. Odwoływano się do autorytetu filozofów antycznych. Myśliciele renesansowi skupili się na rzymskich ideałach, cnotach obywatelskich i wzorcach wychowania – nie religijnych, ale świeckich. Ideałem epoki był człowiek wszechstronnie wykształcony.
We Włoszech zainteresowanie rzymską przeszłością wzrosło w XIV w. Ówczesne osłabienie autorytetu papiestwa i cesarstwa oraz przejęcie władzy w wielu miastach północnowłoskich przez samorządy, zwane komunami miejskimi, skłaniało do szukania wzorców w republikańskim Rzymie. Z dorobku starożytnej Italii czerpano zwłaszcza ideały życia obywatelskiego i cnót politycznych. Stąd brała się m.in. fascynacja pismami Cycerona, które gromadził już Petrarka, a po nim uważany za prekursora humanizmu kanclerz Florencji Coluccio Salutati.
R1S0H9WIVgZEf
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i Renesans w Europie.
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i Renesans w Europie.
Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i Renesans w Europie. Źródło Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i Renesans w Europie. Źródło Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i Renesans w Europie.
Polecenie 1
Wyjaśnij znaczenie politycznej i kulturowej roli Italii w starożytności i w średniowieczu. Jakie miasta włoskie z tamtych czasów zapamiętałaś lub zapamiętałeś?
RBpUwYzicVwlh
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się naddmosiągnięciami kultury Ilalii w okresie rzymskin i w chrześcijańskiej Europie.
Italia odegrała wiodącą rolę w starożytności i w średniowieczu, była prekursorem w wielu dziedzinach, np.:
strukturze państwa republikańskiego;
budowie utwardzanych dróg; konstrukcji opartych na kształcie łuku, sklepienia o kształcie kopuły;
w sztuce, literaturze: Tacyt, Cyceron, Seneka, Boccacio, Dante;
pierwsze uniwersytety, domy bankierskie, a to tylko nieliczne przykład.
Miasta włoskie to:
Wenecja,
Florencja,
Neapol,
Turyn,
Mediolan,
Rzym.
Skąd wzięło się pojęcie renesans?
Pod koniec XIV i w XV wieku w bogatych włoskich miastach zaczęły rozwijać się nowe idee oraz postawy wobec życia i człowieka. Dziewiętnastowieczni historycy Szwajcar Jacob Burckhardt [czyt.: jakob burkard] i Francuz Jules Michelet [czyt.: żul miszule] nadali tym tendencjom miano odrodzenie, czyli od brzmienia w językach romańskich – francuskim (renaissance) i włoskim (rinascimento) – renesans. Znacznie wcześniej o odrodzeniu pisał już Giorgio Vasari (1511‑1574) w swoim dziele „Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów”, jakkolwiek u niego renesans odnosił się wyłącznie do sztuk plastycznych. Tymczasem u początków ruchu leżało odrodzenie znajomości literatury i języków klasycznych.
RO2I99HsP7fI0
Na ilustracji siedzący mężczyzna, patrzy w dal. Ma dłuższe włosy, z lewej odstają od ucha. Brwi grube, nos gruby szeroki. Nosi wąsik. Z prawej strony długość włosów przykrywa ucho. Ubrany w garnitur, kamizelkę zapinaną na guziki i koszulę z okrągłym kołnierzykiem. Pod nim zawiązany krawat. Za nim fragment wzorzystej zasłony. Z jego lewej strony stoi okrągły stolik z kolorowym obrusem.
Jacob Burckhardt (1818‑1897) – szwajcarski historyk, upowszechnił określenie „renesans" („odrodzenie")
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RUj2mhLYBqP4S
Obraz przedstawia siwowłosego mężczyznę siedzącego na fotelu. Ma dłuższe włosy i wąskie zaciśnięte usta. Jest ubrany w czarny garnitur, białą koszulę, z czarnym fularem zawiązanym pod szyją. Prawą rękę ma zaciśniętą w pięść, lewa dłoń leży na lewym kolanie. Na prawo stoi stół przykryty grubym wzorzystym obrusem, na którym leżą książki i papiery. Po lewej stronie fotela również leżą książki.
Jules Michelet (1798‑1874) – francuski historyk, jeden z twórców określenia „renesans”. Obraz namalowany przez mało znanego malarza Thomasa Couture'a
Źródło: Thomas Couture, Jules Michelet, olej na płótnie, Muzeum Carnavalet , domena publiczna.
Jak na rywalizacji rosły pałace
Liczne, choć niewielkie włoskie państewka rywalizowały pomiędzy sobą. Niektóre z nich, jak Florencja, Piza, Siena, Lukka, Bolonia, Mantua, Modena powstały jako miasta‑państwa wokół wspólnot miejskich. Bogaci mieszczanie prowadzili interesy, a jednocześnie kierowali polityką tych miast trochę jak przedsiębiorstwem, dbając o wzrost ich dochodów i prestiżu. Powodowało to narastanie swoistej mody i współzawodnictwa między elitami miast. Rozpoczęło się od rywalizacji w budowie nowych, olbrzymich kościołów, które miały świadczyć o wielkości miasta i potędze jego mieszkańców. Katedry w Pizie, Florencji, Sienie były tego dowodem. Następnie powstawać zaczęły wspaniałe siedziby władz miejskich. Wreszcie wspaniałe pałace miejskie najbogatszych rodów. W okresie szczytu budowlanego we Florencji w latach 1450‑1478 postawiono ich aż 30. Znany architekt Alberti zanotował: „jak wiele domów, w których w tej chwili położono marmury, w czasach naszego dzieciństwa było wyłożonych deskami”. Do ich wznoszenia zatrudniono modnych i uznanych architektów, a wnętrza wyposażane były we wspaniałe freski, obrazy, tapiserie (ozdobne tkaniny) i meble.
Rv94W7GzQOPUr
Na ilustracji widoczna mapa Półwyspu Apenińskiego w XV wieku. Zaznaczone są na niej państwa znajdujące na terenie Półwyspu Apenińskiego. Od południa: Królestwo Sycylii (wyspa Sycylia) oraz Królestwo Neapolu. Centralną część Półwyspu zajmuje Państwo Kościelne, Republika Sienny oraz Florencji. Na północny znajdują się liczne państwa - Republika Wenecka znajduje się na północnym‑wschodzie.
Mapa: Półwysep Apeniński w 1494 roku
Źródło: Flankner, domena publiczna.
Polecenie 2
Napisz, w której części Italii, północnej , czy południowej znajdują się podane miasta:
Wenecja,
Florencja,
Siena.
RboohMn5Rgdy9
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Odszukaj miasta na mapie Italii.
Wskazane miasta znajdują sie w północnej części Italii.
Polecenie 2
Wymień trzy królestwa lub księstwa, z których składało się w XV wieku obecne państwo Włochy.
R7NurC5aFKHnP
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zwróć uwagę na opis terenów Italii.
Trzy królestwa: Królestwo Neapolu, Księstwo Mediolanu, Księstwo Modeny.
R11tl4NBdo2pZ
Na zdjęciu fasada zachodnia katedry pizańskiej jest jedną z nowszych części świątyni. Widoczna kopuła sprawia wrażenie wywyższenia nad katedrą. Dolną jej strefę akcentuje szereg siedmiu półkolistych arkad, ponad którymi wznoszą się cztery kondygnacje galeryjek arkadkowych, a ich wąskie półkoliste arkadki spoczywają na smukłych, kolumienkach. U dołu w centrum zdjęcia widoczne ślepe półkoliste arkady wsparte na smukłych pilastrach lub lizenach. W podniebiach tych samych arkad umieszczono zdobnicze motywy romboidalne lub koliste. To jeden z wyróżników romanizmu pizańskiego, od nazwy miasta. Zewnętrzne ściany katedry Santa Maria Assunta w Pizie, wykonane są z kamienia rozmaitej barwy. Przed świątynią spacerują ludzie.
Widok od strony zachodniej katedry w Pizie pw. Santa Maria Assunta (Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny) wzniesionej w latach 1063‑1118‑1350. Z tyłu ponad dachem i kopułą widać szczyt dzwonnicy, czyli tzw. „krzywej wieży”. Zwróć uwagę, że na jej szczycie widać zwiedzających turystów, co doskonale pokazuje skalę całego założenia architektonicznego. Katedrę – wówczas jeszcze nie ukończoną – poświęcił papież Galezjusz II w 1118 r. Dzwonnicę zaczęto wznosić w 1174 r., a mimo odchylania się od pionu ostatnią kondygnację dodano w 1350 r. Ostatecznie osiągnęła wysokość 55 m
Źródło: Wikimedia Commons, Jean-Christophe Benoist, licencja: CC BY-SA 3.0.
REWnlrcBebytn
Na zdjęciu katedra we Florencji – widok ogólny z baptysterium na pierwszym planie, dzwonnicą, a w tle katedrą i kopułą. Na zdjęciu widać fragment fasady głównej; przy kopule nad okrągłym oknem (nazywanym „okulusem”) widać fragment ciągle jeszcze nie skończonego gzymsu wieńczącego. Widoczny jest także plac pełny ludzi. Kościół na pierwszym planie nie ma widocznego krzyża. Jest w jasnych kolorach, zdobiony. Nad nim góruje pojedyńcza wieża.
Florencja – katedra – widok ogólny z baptysterium na pierwszym planie, dzwonnicą, a w tle katedrą i kopułą. Katedrę pw. Santa Maria del Fiore (Świętej Marii Kwietnej) zaczęto wznosić w 1296 r. i budowa jej trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Główny korpus nawy głównej ukończono w XIV w. (1295‑1379 r. – szerokość 38 m, długość 153 m); kopułę w stanie surowym wzniesiono w latach 1418‑1443 (wysokość 107 m, średnica kopuły 45 m); stojącą obok dzwonnicę rozpoczęto budować w 1298 r., a jej dach zwieńczono w 1359 r. (wysokość 85 m). Fasadę rozpoczęto w XIII w., ale w 1588 r. rozebrano ją jako „niemodną" i rozpoczęto jej realizację od nowa. Ostatnie prace przy fasadzie miały miejsce w XIX w.; w XXI wieku trwały prace przy wykończeniu kopuły. Na zdjęciu widać m.in. fragment ukończonej w XIX w. fasady głównej; przy kopule nad okrągłym oknem (nazywanym „okulusem”) widać fragment ciągle jeszcze nie skończonego gzymsu wieńczącego
Źródło: Wikimedia Commons, Sailko, licencja: CC BY-SA 3.0.
RTqQcu2GJIfVN
Na ilustracji miasto Siena z górującą wysmukłą, romańską biało‑czarną dzwonnicą. Strzelista kampanila ma wzrastającą wraz z kondygnacjami liczbę arkad w oknach (od 1 -6). Widocznych kilkadziesiąt budynków miejskich. W tle zielone wzgórza i niebo. Większość miasta z czerwonej cegły, ale wieża i kościół z biało‑czarnej. Przy kościele dźwig. Kościół posiada dużą kopułę.
Katedra w Sienie wzniesiona została w latach 1229‑1263. Nawa główna ma długość 89 m i szerokość 24 m. Stojącą nieopodal dzwonnicę ukończono w 1313 r. Miała wysokość 77 m. Budowę kopuły o wysokości całkowitej 48 m razem z tzw. latarnią (nadbudówka nad kopułą) rozpoczęto w 1263 r., a ukończono w 1385 r. (latarnię dopiero w 1667 r.). W 1339 r. rozpoczęto wielką rozbudowę, w której istniejąca katedra miała stać się jedynie nawą poprzeczną przyszłej monumentalnej budowli (jej wymiary to 50 m długości i 30 m szerokości). Czarna śmierć i wywołany przez nią kryzys spowodowały przerwanie prac w 1357 r.; resztki zamierzenia widać do dzisiaj
Źródło: MM, domena publiczna.
R1Dm66pQNIDcX
Na zdjęciu po prawej stronie widoczna jest monumentalna fasada renesansowego budynku. Charakterystyczna dla stylu pałacowego z tego okresu, fasada jest trójkondygnacyjna. Dolna część budynku składa się z masywnych, kamiennych bloków tworzących rustykalny wzór, z półokrągłymi arkadami nad wejściami. Druga i trzecia kondygnacja są wykończone bardziej subtelnymi, gładkimi kamiennymi ścianami z rzędem symetrycznie rozmieszczonych okien zakończonych półokrągłymi łukami. Okna są ozdobione prostymi kamiennymi opaskami. Całość fasady wieńczy gzyms z ozdobnym fryzem.
Pałac Medyceuszy we Florencji. Rodowy dom Medyceuszy do 1540 r. Wybudowany w latach 1444‑1462 na podstawie projektu wybitnego architekta Michelozza. Okna widoczne po obu stronach wejścia zostały zaprojektowane przez Michała Anioła. Renesansowa kamienna fasada pałacu stała się wzorem dla innych florenckich budynków. Wskaż inne renesansowe elementy pałacu Medyceuszy.
Źródło: fot. Yair Haklai, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Mecenat panujących
Wielkie rody rządzące we Włoszech (nie zawsze były to rody panujące, przykładowo Medyceusze stali na czele florenckiej republiki miejskiej, którą dopiero w XVI w. przekształcili w monarchię) budowały swój prestiż przez sztukę. Podobnie jak niegdyś miasta, teraz poszczególni władcy prześcigali się w mecenacie. Sprowadzano najwybitniejszych poetów, pisarzy, myślicieli i uczonych. Zamawiano okazałe cykle malarskie, rzeźby, fundowano wspaniale pałace i kaplice rodzinne, które miały podtrzymywać mit wielkości rodu. Płynące szerokim strumieniem pieniądze umożliwiły niebywały wprost wysyp dzieł wielkich artystów, które do dzisiaj pozostają wzorcami harmonii i piękna.
RKuyuZOP6ToUS
Na ilustracji mężczyzna w papieskim stroju. W długiej białej albie i aksamitnym bolerku. Ma długą siwą brodę. Na głowie ma czapkę z tego samego materiału co bolerko. Na palcach obu rąk pierścienie. W prawej ręce trzyma kawałek białego materiału. Siedzi na bardzo ozdobnym krześle.
Juliusz II (właśc. Giuliano della Rovere; ur. 5 grudnia 1443 w Albisoli, zm. 21 lutego 1513 w Rzymie) – papież w okresie od 1 listopada 1503 do 21 lutego 1513. Jego wielką zasługą, poza dobrym administrowaniem papieskim skarbcem oraz odbudową wizerunku stolicy apostolskiej, była opieka (mecenat), jaką roztaczał nad artystami tej miary, co Michał Anioł, Donato Bramante czy Rafael Santi. Wielką, nawet wówczas, gdy prawdziwe jest twierdzenie, że główną intencją mecenasa jest chęć zapisania się w pamięci potomnych
Źródło: Rafael Santi, Papież Juliusz II, 1511, olej na topoli, National Gallery, domena publiczna.
RJYvysFMwypbb
Na ilustracji portret męczyzny, wyglądający na rzeźbę zrobioną z brązu. Oczy skierowane w bok, duży nos, dłuższe proste włosy, proste usta. Na głowie ma czapkę w formie ringu z doczepianym dłuższym materiałem.
Źródło: Andrea del Verrocchio, 1480, malowana terakota, Muzeum w Waszyngtonie, domena publiczna.
RPBTCcuzhYPn0
Na ilustracji na wprost kaplica z szeroką okrągłą wieżą, z lewej wieża strzelista. Po prawej i lewej stronie ilustracji budynki z kolumnami korynckimi i łumami. Po obu stronach trawnik, w środku ścieżka. Widoczne także osoby.
Florencja – kaplica Pazzich. Kaplica znanego i bogatego rodu florenckiego zaprojektowana została przez Filippo Bruneleschiego w 1430, ale budowano ją w latach 1442‑1478 i nigdy nie ukończono, gdyż z powodów politycznych Pazzich wygnano z miasta. Zwróć uwagę na zastosowanie klasycznych kolumn korynckich i łuku
Źródło: Wikimedia Commons, Gryffindor, licencja: CC BY-SA 3.0.
R13uXv2pkzi8L
Na zdjęciu widoczny fragment bazyliki. W centralnej części zdjęcia widoczna kopuła bazyliki z małymi oknami, rozdzielonymi podwójnymi kolumnami. Na kopule kilkanaście małych okienek. Szczyt kopuły zakończony złotą kulą, na niej krzyż. Obok dużej kopuły zbudowana mała, wyglądem przypominająca dużą kopułę. Okna rozdzielne także kolumnami, przed bazyliką kilka drzew palmy.
Kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie. Kopuła zaprojektowana została przez Michała Anioła, ale do chwili śmierci udało mu się wybudować jedynie tumbę (tj. podwyższenie, na którym oparta jest sama kopuła – tu z oknami i oddzielonymi podwójnymi kolumnami), a samą kopułę ukończono według jego projektu do roku 1590. Przekrój kopuły wewnątrz wynosi 41,5 m, a wysokość od posadzki – 133 m
Źródło: Wikimedia Commons, Myrabella, licencja: CC BY-SA 3.0.
Prawo, uniwersytety i łacina klasyczna
Bujne życie miejskie niosło ze sobą coraz większe problemy dla władców. Pojawiły się nowe potrzeby, np. rozsądzanie sporów, zarządzanie i stanowienie regulacji prawnych. Wzrastało zapotrzebowanie na prawo, i to prawo świeckie, a nie kościelne, które dotąd interesowało głównie wykształcone warstwy umiejące pisać i czytać, czyli duchowieństwo. Dotychczasowe prawa zwyczajowe okazywały się niewystarczające choćby dlatego, że nie znały takich pojęć jak np. kredyt, zastaw, dzierżawa. Dodatkowo we Włoszech toczyła się tzw. „walka o inwestyturę”, która także sięgała do argumentów prawnych. Dlatego zaczęły powstawać pierwsze szkoły, później nazwane uniwersytetami - m.in. w Bolonii i Padwie, w których uczeni zaczęli badać prawo rzymskie i nauczać go. Aby je jednak dobrze zrozumieć i wyjaśnić, konieczne było zrozumienie użytych słów i zwrotów. Tymczasem łacina klasyczna była językiem martwym. Można było ją poznać jedynie poprzez utwory literackie. Stąd badania nad antycznymi tekstami, znanymi i kopiowanymi w średniowiecznych skryptoriach, w których do tej pory szukano co najwyżej argumentów dla badań teologicznych. Teraz badacze zaczęli dostrzegać w nich inne treści. To „odkrycie” (znanej cały czas) starożytności nazywamy „humanizmem”. Nowe zainteresowania - w przeciwieństwie do wcześniejszych, odnoszących się do spraw religijnych, związanych z Bogiem i „niebem” - dotyczyły spraw ziemskich, ludzkich. W żadnym przypadku nie znaczyło to, że ludziom przestało zależeć na zbawieniu, czy że zmniejszyła się ich religijność. Wręcz przeciwnie, poprzez dostrzeżenie sfery ziemskiej zaczęli realizować swoje potrzeby religijne w inny sposób.
RVM7hPAS3kZjV
Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.
Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”
Źródło: a. nn., Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”, domena publiczna.
RY7wLGGZWGddF
Na zdjęciu wnętrze Uniwersytetu w Bolonii. Po lewej stronie okna, na suficie malowidła z herbami. Po prawej stronie zdobiona ściana.
Wnętrze Uniwersytetu w Bolonii. Zwróć uwagę, jaki panował tam przepych. Na suficie rysunki w formie herbów, w każdym z nich nazwisko studenta i państwo skąd pochodził
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Łacina i języki narodowe
Odkrywani na nowo pisarze rzymscy, a później też greccy, wspominali o dziełach architektonicznych, rzeźbach, malarstwie antycznym. Zwłaszcza we Włoszech pozostałości po starożytnym Rzymie były właściwie na wyciągnięcie ręki. Ludzie nareszcie zaczęli je dostrzegać i doceniać. Pojawiło się „twórcze naśladownictwo” - w literaturze i wszystkich innych „sztukach”. Obok tradycyjnej tematyki religijnej, przeznaczonej na potrzeby kościołów i zgromadzeń religijnych, bogacący się mieszczanie chcieli też pokazać siebie, swoje życie i otaczającą rzeczywistość. Oczekiwali tego zarówno od sztuk plastycznych, jak i literatury. Byli wykształceni, znali język nauki - tzn. łacinę, niekiedy grekę - zatem mogli czerpać przyjemność z literatury, nie tylko powtarzając antyczne wzorce w językach klasycznych, ale też we własnym języku. Stąd sceny biblijne na obrazach pokazywały życie i przedmioty codzienne oraz zachowania znane z najbliższego otoczenia, a literatura posługiwała się zwłaszcza łaciną, języki narodowe były dopiero na początku rozwoju.
R13eZc3Ob9XJ7
Na ilustracji portret Francesco Petrarki. Widocznych jest 5 postaci. Dwie bez brody, trzy osoby z brodą. Mają bardzo duże nosy. Na głowie każdy z nich ma inny rodzaj nakrycia. Z prawej strony fragment dwóch kolumn. Wszyscy mają zwrócone głowy w prawą stronę.
Portret Francesco Petrarki
Źródło: Altichiero, 1376, fresk, „Oratorio di San Giorgio” w Padwie, domena publiczna.
Ciekawostka
Czy wiesz, że Francesco Petrarka pocieszał w listach księżniczkę Annę Świdnicką, gdy po wyjściu za mąż za Karola IV Luksemburskiego − już jako cesarzowa powiła córkę − zamiast oczekiwanego syna? Poeta wysłał Annie gratulacje, zaznaczając od razu, aby się nie smuciła, że „dziecko jest tylko dziewczynką”, bo nawet kobieta może posiadać wiele cnót. Pocieszał ją, przywołując Izydę, egipską boginię, Minerwę, panią sztuk w starożytnym Rzymie, królową Kleopatrę i wojowniczą Zenobię.
Nowe wzorce osobowe
Społeczeństwo miast włoskich w XIV i XV w. wzbogaciło się na tyle, że dysponowało środkami finansowymi umożliwiającymi przeznaczenie części dochodów na luksusowe dobra i zaspokajanie tzw. wyższych potrzeb, niezwiązanych z poczuciem bezpieczeństwa materialnego (jedzenie, spanie, ubranie) czy duchowego (zbawienie, wiara, modlitwa). W tych warunkach ukształtował się nowy wzorzec człowieka, jednostki dążącej do poznania siebie i otaczającego świata, wyróżniającego się z otoczenia dzięki własnemu lub tworzonemu pięknu czy mądrości. Ten nowy wzorzec nie był realizowany ani kosztem, ani w opozycji do dawnych wzorców osobowych. Wzbogaceni mieszczanie - wielcy patrycjusze chcieli być wzorowymi rycerzami i dostąpić zbawienia.
Rlqi6jCTJ9H9w
Na ilustracji widoczne pomieszczenie z wysokim sufitem, ozdobionym ornamentami. W pomieszczeniu widoczne także kolumny i rzeźby. Długie schody prowadzą z pierwszego poziomu na drugi. W pomieszczeniu widoczne są 2 łukowate okna, z którego rozpościera się widok na wieżę kościoła. W sali znajdują się kobiety i mężczyźni, stoją również na schodach. Jedna z kobiet klęczy, ręce złożone ma do modlitwy.
Cudowne uzdrowienie córki Benvegnudo z San Polo
Źródło: Giovanni di Niccolò Mansueti, tempera na płótnie, Gallerie dell'Accademia w Wenecji, domena publiczna.
Sprzeciw wobec nowych ideałów
Nie obyło się bez konfliktów. Kościół początkowo z niepokojem obserwował fascynację pogańskim antykiem z jego wielobóstwem i zapatrzeniem w jednostkę ludzką. Szybko jednak przekonano się, że nie stanowi to zagrożenia dla chrześcijaństwa i wiary, więc hierarchowie kościelni stali się gorącymi zwolennikami poszukiwań „starożytności”. Z drugiej strony u części duchowieństwa narastało krytycznie nastawienie do nadmiernych bogactw i ich nadużywania, co rodziło nowe ruchy zakonne. Powstawały zakony związane z miastami, ale jednocześnie żebracze, opierające się na datkach i religijności mieszczan (np. franciszkanie), jak również ruchy zwalczające zbytek i bezbożne odejście od ascezy. Do najsłynniejszych tego typu wystąpień doszło w najbardziej „renesansowym” z miast włoskich - Florencji. Wiązały się one z działalnością mnicha Girolamo Savonaroli [czyt.: dżirolamo sawonarola], który wzywał (i to z powodzeniem) do wyrzeczenia się bogactw, a nawet niszczenia zdrożnych oznak luksusu (dzieł sztuki, obrazów o treści niechrześcijańskiej itd.).
R1JiIWvJOeXFA
Na ilustracji Leon X, mecenas m.in. Rafaela Santiego, Michała Anioła i Donata Bramante, zajmuje centralną część kompozycji. Siedzi na krześle z podłokietnikami, przy stole pokrytym czerwonym obrusem. Ubrany jest w białą sutannę i purpurową narzutę do łokci. Na głowie nosi czapkę z tego samego materiału, z którego uszyta jest narzuta. Swoje ręce opiera o cenną iluminowaną księgę leżącą na stole. W prawej ręce trzyma lupę. Obok księgi na stole leży srebrno‑złoty dzwonek. Za Leonem X widoczne są postaci kardynałów (Luigi de’ Rossi, Giullio de’ Medici), co nadaje scenie oficjalny charakter. Kardynałowie noszą narzuty w kolorze czerwonym. Na głowach mają piuski. Obraz utrzymany jest w ciepłych tonacjach.
Jeden z bardziej znanych portretów autorstwa Rafaela namalowany w latach 1518‑1519 r. Papież siedzi otoczony kardynałami, a jednocześnie krewnymi: Giulio de Medici i Luigi de Rossi . Obraz przechowywany jest w galerii Uffizi we Florencji, założonej przez ród Medyceuszy (Medici). Leon X zasłynął jako mecenas artystyczny. Zatrudniał Michała Anioła, Rafaela Santi czy Donato Bramantego m.in. przy wznowionych pracach nad wznoszeniem nowej bazyliki św. Piotra w Rzymie. Za czasów Leona X doszło do wystąpienia Lutra i nastąpił rozłam w zachodnioeuropejskim Kościele
Źródło: Raphael, Papież Leon X, 1518, malunek tablicowy, Uffizi Gallery, domena publiczna.
Średniowieczne motywy w nowym opakowaniu
Odkrycie łacińskiego dziedzictwa literackiego zaowocowało burzliwym wzrostem rodzimej twórczości o charakterze świeckim. Wiele wątków literackich nawiązywało do czasów średniowiecznych rycerzy. Słynne przygody „Orlanda Szalonego” Ludovica Ariosta (1474‑1533), „Jerozolima Wyzwolona” Torquato Tasso (1544‑1595) czy najsłynniejsze renesansowe dzieło „rycerskie”, „Don Kichot” Miguela Cervantesa (1547‑1616), wykorzystywały dawne wątki z dodatkiem szczypty humoru, kpiny, satyry, ale też pewnej ciepłej akceptacji. Inne nawiązywały do miłosnej liryki trubadurów, poetów i muzyków francuskich XII i XIII w. Tak było w przypadku Petrarki czy Giovanniego Boccacio (1313‑1375), a w mniejszym stopniu Dantego Alighieri (1265‑1321), który swój najważniejszy poemat „Boska Komedia” upodobnił do średniowiecznych tradycji jedynie pod względem treściowo‑tematycznym.
Slajd 1 z 3
RVAlnAL6mEJUg
Zdjęcie przedstawia kamienną rzeźbę siedzącego mężczyzny. Ma krótkie włosy, wąsy i brodę. Ma obszerną szatę, która na kolanach układa się w fałdy. Pod szyją ma kryzę. Prawą dłonią trzyma książkę, którą opiera na prawym udzie.
Cervantes – pomnik w Madrycie – fragment
Źródło: Wikimedia Commons, Carlos Delgado, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NCY1KurDYWi
Na zdjęciu Plaza de España – jeden z najbardziej znanych i reprezentacyjnych placów w Madrycie. Na nim widoczny pomnik Miguela Cervantesa. Jego centralną część stanowi postać siedzącego pisarza, u którego stóp znajdują się wykonane z brązu rzeźby dwóch bohaterów jego najpopularniejszej powieści, jest to Don Kichot, jadący na swoim koniu Rosynancie i Sancho Pansa na osiołku. Na szczycie pomnika umieszczono kulę ziemską z zaznaczonymi na niej pięcioma kontynentami. Pomnik zdobią także dwie rzeźby - alegorie „Rzeczywistości” oraz „Fikcji” oraz wizerunek cesarzowej Izabeli Portugalskiej. W tle wieżowiec Edificio de Espana. Z przodu widoczna woda, w której odbija się pomnik.
Cervantes – pomnik w Madrycie – całość z przodu widać postaci Don Kichota i Sancho Pansy fragment
Źródło: Wikimedia Commons, Carlos Delgado, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MpUOMvwI8fA
Na zdjęciu brązowa rzeźba Don Kichota (na koniu) i Sancho Pansy (na ośle) znajdująca się przed pomnikiem Miguela de Cervantesa y Saavedra (w tle). Postać z lewej na koniu trzyma w górze prawą rękę, w lewej ma kopię. Postać z prawej na ośle, prawą dłonią trzyma lejce. Pierwsza z postaci ma na sobie zbroję, druga spodnie i koszulę. Za nimi, kamienna rzeźba Cervantesa, a w tle jasna ściana.
Cervantes – pomnik w Madrycie – z przodu widać postaci Don Kichota i Sancho Pansy fragment
Źródło: Lorenzo Coullaut Valera, Zaqarbal, domena publiczna.
Humanizm
Humanizm (łac. humanitas – człowieczeństwo, ludzkość) to prąd umysłowy, który w centrum zainteresowania stawiał człowieka i otaczający go świat. Natomiast w drugim, węższym znaczeniu pojęciem „humanizm” określa się studia nad literaturą i sztuką starożytną oraz znajomość w mowie i piśmie klasycznej łaciny i greki. W XV‑wiecznej gwarze uczniowskiej miano humanisty przysługiwało nauczycielom gramatyki, dialektyki i retoryki. Przedmioty te – zaliczane do sztuk wyzwolonych, czyli przedmiotów szkolnych, które w myśl założeń średniowiecznego szkolnictwa miały przygotowywać do późniejszych studiów teologicznych, medycznych i prawniczych – wraz ze wzrostem zainteresowania starożytnością wysunęły się na plan pierwszy.
Wiedzę o myśli starożytnej pogłębiło w pierwszej połowie XV w. odkrycie pism Platona, filozofa nieznanego ludziom średniowiecza. Stało się to za sprawą zacieśnienia stosunków Zachodu z coraz bardziej zagrożonym przez Turków Bizancjum. W 1459 r. we Florencji humanista Marsilio Ficino założył Akademię Platońską, co w krótkim czasie uczyniło stolicę Toskanii centrum filozoficznym renesansowej Italii.
W renesansie zrekonstruowano oryginalne wersje antycznych filozofów. Mistrzem w tej dziedzinie był Lorenzo Valla, a w Niderlandach – Niderlandczyk Erazm z Rotterdamu.
Najbardziej oryginalnym filozofem renesansu był tworzący w drugiej połowie XVI w. Francuz Michał Montaigne, wielki indywidualista, autor Prób – zbioru osobistych refleksji nad życiem i ludźmi – oraz niezwykle szczegółowego i przez to cennego dziennika podróży do Włoch, który dokładnością opisu otaczającego świata wyprzedził epokę.
RZHoBFOLrYRel
Obraz przedstawia szkołę ateńską. W przestronnym, starożytnym budynku, pełnym rzeźb i płaskorzeźb znajduje się liczna grupa mężczyzn. Mężczyźni chodzą, siedzą, rozmawiają ze sobą, gestykulują.
Szkoła Ateńska Rafaela (1509–1510) przedstawia wielkich filozofów starożytności, m.in. Diogenesa (siedzi po środku na schodach), Platona (wskazuje palcem niebo), Arystotelesa (wskazuje ziemię), Heraklita (siedzi na schodach i pisze coś, podpierając się o kamienny blok), czy Pitagorasa (trzyma otwartą księgę z matematycznymi obliczeniami). Malowidło jest wyrazem ogromnego zainteresowania myślą antyczną w renesansie. Wskazuje na to również upodobnienie starożytnych filozofów do myślicieli i artystów renesansowych. Heraklit ma twarz Michała Anioła, a Platon Leonarda da Vinci. Siebie Rafael przedstawił w grupie mężczyzn, w prawym dolnym rogu. Spróbuj wymienić innych filozofów przedstawionych na obrazie. Zwróć uwagę na ich atrybuty.
Źródło: Rafael Santi, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Nowatorskość teatru elżbietańskiego
Nowe walory artystyczne dostrzegamy w dziełach najważniejszego pisarza anglojęzycznego Williama Szekspira (Shakespeare – 1564‑1616), dzięki któremu teatr awansował do roli pierwszego medium widowiskowego o wysokiej randze artystycznej, przeznaczonego dla szerszej publiczności. Teatr elżbietański, wraz z późniejszymi scenami dworskimi, stały się wzorem przyszłych europejskich teatrów publicznych.
R20JazQi7hloB
Na ilustracji scena Teatru Globe. Na niej widoczni trzej aktorzy w ruchu. Z lewej i prawej strony, na scenie, kolumny, także małe stojące krzesełko. Pod sceną publiczność, kilku widzów opartych o scenę. Widoczne także loże z publicznością i uchylone drzwi wychodzące ze sceny na zaplecze.
Scena Teatru Globe
Źródło: C. Walter Hodges, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Rzpbpnd42AF1i
Na ilustracji stare rysunki w formie tarczy. Jedna z nich, środkowa, z napisem: POLONORUM (u góry) i D. SAMUEL LASZCZ DE TUCZAP POLONUS. Obok tarcz kwiatowe ornamenty.
Wnętrze Uniwersytetu w Bolonii, tablica z polskim nazwiskiem
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Muewhga0MXP1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Na suficie korytarza Uniwersytetu w Bolonii można zobaczyć rysunki w formie herbów z wpisanymi do nich m.in. nazwami państwa i i imionami studentów. Zapisz z jakiego powodu rysowano takie obrazy?
R1ISDgIOZnLsF
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zastanów sie jakie były zwyczaje studentów w Bolonii.
Tradycja nakazywała, aby student, który ukończył naukę upamiętnił to pozostawiając swoje imię i nazwę kraju, z którego pochodził.
Polecenie 3
Ktoś nazywa cię „człowiekiem renesansu”. Uznasz to za komplement, czy raczej nie? Zapisz odpowiedź z uzasadnieniem.
R1bJcxIcLyHgz
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się jaki był wzorzec człowieka renesansu.
Określenie człowiek renesansu to zwykle człowiek o wielu talentach oraz wszechstronnie wykształcony.
Polecenie 4
Napisz jakie były źródła nowych idei renesansowych?
RJCdjY95SqtSl
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, która epoka inspirowała twórców renesansu
Fascynacja filozofią, literaturą i sztuką antyku, skąd renesans czerpał wzorce.
1
Polecenie 5
R133Iz8lVnPba
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RRst6cuCA5Umg
Dopasuj teksty kultury z okresu renesansu do wymienionych w poprzednim poleceniu zjawisk. Antonello da Messina, Święty Hieronim w pracowni. Na obrazie mężczyzna siedzi w dużej sali i czyta książkę. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański. Ilustracja przedstawia nagiego mężczyznę z rozstawionymi nogami i rękami. Mężczyzna wpisany w okrąg. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Rafael Santi, Szkoła ateńska. Obraz przedstawia spotkanie wielkich filozofów starożytności. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Domenico Ghirlandaio, Starzec. Na obrazie starzec z małym dzieckiem. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Albrecht Dürer, Autoportret w futrze. Sposób przedstawienia postaci stanowi świadome nawiązanie do średniowiecznych wizerunków Jezusa Chrystusa. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Pieter Bruegel Starszy, Droga krzyżowa. Obraz przedstawia korowód ludzi. Wśród nich mężczyzna, który upadł. Niesie krzyż. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej.
Dopasuj teksty kultury z okresu renesansu do wymienionych w poprzednim poleceniu zjawisk. Antonello da Messina, Święty Hieronim w pracowni. Na obrazie mężczyzna siedzi w dużej sali i czyta książkę. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański. Ilustracja przedstawia nagiego mężczyznę z rozstawionymi nogami i rękami. Mężczyzna wpisany w okrąg. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Rafael Santi, Szkoła ateńska. Obraz przedstawia spotkanie wielkich filozofów starożytności. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Domenico Ghirlandaio, Starzec. Na obrazie starzec z małym dzieckiem. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Albrecht Dürer, Autoportret w futrze. Sposób przedstawienia postaci stanowi świadome nawiązanie do średniowiecznych wizerunków Jezusa Chrystusa. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Pieter Bruegel Starszy, Droga krzyżowa. Obraz przedstawia korowód ludzi. Wśród nich mężczyzna, który upadł. Niesie krzyż. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej.
Słownik
attyka
attyka
(z gr. attikos – attycki, pochodzący z historycznej krainy Attyki) element dekoracyjny budynku przedłużający fasadę w górę, tak by zasłonić dach; najczęściej ozdabiano ją płaskorzeźbami; znana była już starożytnym Hellenom, ale popularność zdobyła dopiero w epoce odrodzenia, stając się jednym z najlepiej rozpoznawalnych wyróżników stylu renesansowego
carpe diem
carpe diem
(łac. chwytaj dzień), sentencja z Pieśni (1,11,8) Horacego
eklektyzm
eklektyzm
(gr. eklektos - wybrany) łączenie różnych elementów z różnych źródeł w nową całość;
freski
freski
(wł. fresco – dosł. świeży) technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na mokrym tynku
maszkarony
maszkarony
(z franc. mascaron, wł. mascherone od maschera – maska) ornamenty w kształcie postaci ludzkich lub zwierzęcych o groteskowym charakterze
Medyceusze
Medyceusze
(wł. Medici) włoski ród kupiecki i bankierski, rządzący od XV do XVII w. Florencją; od 1532 r. z tytułem książęcym
reformacja
reformacja
(łac. reformatio - przekształcenie) ruch religijno‑polityczno‑społeczny zapoczątkowany przez Marcina Lutra w XVI w., mający na celu odnowę chrześcijaństwa; doprowadził do rozbicia Kościoła zachodniego na szereg odłamów nieuznających autorytetu papieża
teologia
teologia
(z gr. theos – Bóg + logos – słowo) nauka o Bogu, jego naturze, a także relacji w stosunku do świata i ludzi, odmienna dla każdej religii; w bardziej ogólnym znaczeniu doktryna danej religii
mecenat
mecenat
opieka nad artystami i finansowanie ich działalności przez miłośników sztuki lub fundatorów i kolekcjonerów; określenie pochodzi od imienia Mecenasa, żyjącego w I w. p.n.e. opiekuna pisarzy rzymskich
scholar
scholar
(z łac. schola – szkoła) w okresie średniowiecza określenie studenta, żaka
Renesans
Renesans
epoka nazywana odrodzeniem sztuki i nauki, jej początek datuje się na przełom XIV i XV wieku w miastach włoskich, koniec na XVII wiek. W czasie jej trwania nastąpił wzrost zainteresowania antykiem i ludzkim ciałem.
Humanizm
Humanizm
główny prąd intelektualny epoki renesansu powstały we Włoszech w XV wieku. Zakładał, że człowiek i jego ziemskie życie są najwyższą wartością.
Człowiek renesansu
Człowiek renesansu
określenie osoby wszechstronnie wykształconej, posiadającej rozległą wiedzę z różnych dziedzin nauki.
Bizancjum
Bizancjum
inaczej Cesarstwo Wschodniorzymskie. Było to państwo ze stolicą w Konstantynopolu, powstałe po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego. Istniało do 1453 roku, kiedy upadło przez podbój Turków.